Dell Optiplex 790 usff voeding (l200eu-00)

Hallo,

Ik heb een Dell optiplex 790 usff pc met een (vermoedelijk) defecte voeding (dell l200eu-00)

Bij het opstarten van de pc gaan storingslampjes 1 en 4 knipperen. Dit betekent dat de 4 pin stekker niet goed aangesloten. Bij het meten met een multimeter kom op de gele draden een voltage van 6,5volt.

Zou deze voeding nog te repareren zijn? Zo ja hoe dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Met vriendelijke groet
Frans

maartenbakker

Golden Member

6,5V in plaats van 12V, zou zomaar slechte elco's kunnen zijn en vaak zie je dat ook wel als je hem openmaakt.

Let wel, als je moet vragen hoe: je bent in een apparaat bezig waar netspanning op staat en dat makkelijk electrocutie of brand kan veroorzaken bij onzorgvuldige montage.

Voedingen zijn niet het beste beginpunt, maar als je al wat soldeer/reparatieervarig hebt en het zijn inderdaad defecte elco's, dan is het meestal goed te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Als de spanning niet fluctueert, dus als het ding gewoon spanning uitgeeft, wel een beetje minder, dan zijn het idd meestal de secundaire elco,s
En als die dan toch open ligt, gelijk schoonmaken, dat helpt enorm tot behoud van elko,s :)
(Ik maak het altijd schoon onder de kraan, en naderhand wel goed droogmaken natuurlijk)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit is de voeding van binnen.

Ik ben een leek op het solderen van dit soort dingen.

Toen die nog dicht zat heb ik hem van stroom voorzien, het controle lampje gaat wel branden.

en op de gele draden van de 4 pin stekker meet ik 6,5 volt, verder niks nagemeten.

Is er iets met jullie technische ogen te zien?

Op 29 juni 2022 10:02:26 schreef Snarfvz:
Bij het opstarten van de pc gaan storingslampjes 1 en 4 knipperen. Dit betekent dat de 4 pin stekker niet goed aangesloten. Bij het meten met een multimeter kom op de gele draden een voltage van 6,5volt.

Begin bij het begin en koppel alles eerst eens los om dan weer alles aan te koppelen. Je zal de eerste niet zijn die naar spoken loopt te zoeken en daadwerkelijk een valide melding van slecht ingestoken stekker krijgt (ik ben absoluut niet onhandig, maar ook ik kreeg een visuele melding om m'n oren bij m'n nieuwe computer na het insteken van extra geheugen)

Op 29 juni 2022 10:02:26 schreef Snarfvz:
Zou deze voeding nog te repareren zijn?

Ja. Maar gezien uw vragen zeg ik nee. Dit soort voedingen zijn relatief goedkoop en als je weet waar je naar moet zoeken en een globaal idee hebt van de werking, kom je vaak een heel eind.

Maar zonder soldeer-ervaring zou ik er echt vanaf blijven.

Of de meting klopt is gissen: lang niet elke multimeter kan goed overweg met een schakelende voeding die staat te hikken door een fout (Die mogelijk niet eens in de voeding, maar op het moederbord zit). Aan een oscilloscoop ontkom je met dit soort voedingen praktisch niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

het moederbord zelf kan ook stuk zijn, check daar ook maar op bolle elco's. dit model is een jaar of 10 op de markt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Diamon

Golden Member

Een standaard atx voeding werkt zonder problemen, je zit alleen met de afmetingen.

maartenbakker

Golden Member

Dat is misschien wel handig als test.

Ik zie zo snel niets raars aan de Del voeding, maar dat betekent natuurlijk niet dat hij goed is. Het betekent alleen maar dat er geen overduidelijk mankement is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb zo'n dell gehad, zat idd een standaard atx stekker met 4 polige 12V in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

elcos secundair zijn in mijn ogen ook de eerste verdachte gezien de klachten en leeftijd. Maar probleem is natuurlijk dat als ze niet bol staan niet wil zeggen niet defect. Meten is weten in dit soort gevallen. maar gezien de beperkte kennis van de ts is misschien handig dat hij kijkt of er lokaal iemand is die wel verstand van heeft en wil helpen, misschien een repaircafe?
In noodgevallen een standaard atx voeding en die extern laten als er geen ruimte is in de kast is misschien een oplossing.
nadeel van die dell eigen voedingen is dat ze waarschijnlijk niet vrij gemakkelijk te koop zijn.