PZEM-004T Aansluiten op RS485

Rob W.

Honourable Member

Ik heb twee van deze modules gekocht, met de bedoeling om uit te breiden naar meerdere.

Ze worden verkocht als zijnde met een RS485 aansluiting, maar die aansluiting ziet er schematisch zo uit:

Met de bijgeleverde usb serial converter, werkt het prima. Maar ik wil ze in een bus verband gaan gebruiken.

De vraag is nu:
Hoe sluit ik die dingen aan op een echte RS485 poort?

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Zo als hij nu is kan het niet werken met Rs485.
Je kunt een Max485 toevoegen om van ttl naar rs485 te gaan, maar dan moet je ook nog iets maken dat de data richting omschakelt.

Moet je wel een slave adres kunnen instellen in de Pzem-004, en als ik snel kijk in de handleiding is dat niet mogelijk en gaat bovenstaande niet werken.

Van de Pzem-016 weet ik zeker dat deze Rs485 heeft en er meerdere op een bus kunnen.

Rob W.

Honourable Member

Daar was ik al een beetje bang voor...
Dank voor het linkje, staat een boel nuttige info.

De pzem-016 is ook wel interessant.
Ik zal eens kijken of die ook met een split core te krijgen is. Wil hem namelijk wel aan kunnen sluiten zonder de groep te onderbreken.

Kan die 016 eigenlijk wél negatief stroom meten?
De 04 kan het namelijk niet, geeft zijn waardes altijd positief.. best lastig als je verbruik wilt meten op een aansluiting waar ook teruggeleverd kan worden :X

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Nop, die pzem-016 kan ook niet negatief meten.

Zelf ben ik overgestapt naar een Expandable 6 Channel ESP32 Energy Meter met 2x M90E32AS die bij elkaar 6 kanalen kunnen meten, toevallig net zoveel als groepen ik heb in de meterkast.
Dit board kan wel negatief meten en ook heel veel andere dingen.

Super kleine split core erbij, past allemaal precies in de groepenkast.

Als je er een wilt bouwen en een lege pcb nodig hebt moet je me maar een pm sturen.