Ijsmachine verf

RAAF12

Golden Member

Ik heb een Philips ijsmachine waarin een koudmakend mengsel pakket in zit. Dat gaat eerst de vriezer in voordat het ijsmaken begint. De bovenkant begint de schilferen er zit een grijze verflaag op. Wat is de goede methode om dit weer in orde te krijgen?

Is dat het koude ding dat schilfert?

Als het ijskoud en vochtig wordt, dan moet je het vrij grondig aanpakken:
eerst alle oude verflagen er af. Vervolgens opruwen met schuurpapier. Dan een primer er op die geschikt is voor het type metaal dat er onder zit. En ten slotte een laag lak in de kleur die je wil. Dat kan het best een buitenlak zijn.

Als je het minder grondig aan wil pakken en het risico wil lopen dat over 2 jaar de boel weer begint te bladderen, doe dan radiatorlak. Dat is bedoeld om tegen flinke temperatuurswisselingen te kunnen, al weet ik niet hoe goed de boel tegen kou kan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
rob040

Golden Member

Op 30 juni 2022 17:31:59 schreef Ledlover:
Vervolgens opruwen met schuurpapier.

Is dat verstandig als het verzinkt is? Kan niet zien of dat het geval is, maar het lijkt er wel op.

Poedercoaten?

RAAF12

Golden Member

dubbel

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 30 juni 2022 18:33:30 (95%)

RAAF12

Golden Member

Geen idee wat voor metaal dat is op die plastic bak. Als die schoon van de verf is zal ik betere foto maken. Wel raar dat een fabrikant iets maakt wat er zo gaat uitzien en het apparaat is maar weinig gebruikt.

Is het metaal aangetast?
Zo nee, alleen oude verf zoveel mogelijk eraf halen en niks meer eraan doen.

pa3gws

Golden Member

Komt het in aanraking met het uiteindelijke ijs?
Zo ja niet meer aan rommelen maar weggooien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Ja het mengsel ligt er bovenop en dat plastic roerding op de foto draait de massa langzaam rond over de bodem en dat is die geverfde cq gecoate metalen plaat.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 30 juni 2022 18:50:36 (10%)

EricP

mét CE

Flipse vragen om coulance.
Puur technisch zou ik het stralen / poeder coaten. Hoe 'vreet vriendelijk' (en dus bruikbaar) dat is, durf ik je niet te zeggen.

Ooh, dan moet je dus iets hebben dat voedselveilig is. Standaard lakken en verven zijn dat niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Ik kom in ieder geval geen ijsje bij je eten. ;-)
Poeder coaten kost misschien wel meer als een nieuwe.
Het is jammer maar er afscheid van nemen is denk ik de beste oplossing.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Kom, poedercoaten van kleine dingen lukt vaak best als je geen haast heb en niet zeurt buiten de boekhouding om. Meer dan een tientje gaat het mij in elk geval niet kosten. Maar dan nog: hoe vreet-veilig is de coating?

bprosman

Golden Member

Op 30 juni 2022 19:22:51 schreef Sine:
[...]

Enig idee hoe oud dat ding is?

Ca. 10 jaar oud.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Dan kun je coulance vergeten.

Ik zit nog te denken aan een nieuwe laag plakplastic. Zou dat wat zijn?

valt nog mee met 10 jaar, een kennis had er 1 die de 23 jaar haalde. ijspack zag er hetzelfde uit, die was wel geheel van kunstof. maar de machine zelf is anders. ding werd amper gebruikt en ijspack lag maar ruimte te vreten in de vriezer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juni 2022 19:02:18 schreef pa3gws:
Ik kom in ieder geval geen ijsje bij je eten. ;-)
Poeder coaten kost misschien wel meer als een nieuwe.
Het is jammer maar er afscheid van nemen is denk ik de beste oplossing.

100% gelijk. Een neem dan 1 met een eigen koeling.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

°

Op 30 juni 2022 19:47:56 schreef rob040:
Dan kun je coulance vergeten.

Ik zit nog te denken aan een nieuwe laag plakplastic. Zou dat wat zijn?

Prima idee! Het ding is nu -20°C maar als het spul weer opgewarmd is plak dat erop, na de verfresten te hebben verwijderd.

Het eutectische element is kennelijk blootgesteld aan vreemde (schoonmaak?) middelen.

Qua voedingsveiligheid is het met dit apparaat over en uit, het eutect kan ook maar zo ontsnappen na deze mishandeling. Inleveren bij het chemisch afval!

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op vrijdag 1 juli 2022 00:10:48 (24%)

RAAF12

Golden Member

Nee hoor, niks raars mee gebeurd, assumption is the mother of all fuck-ups.
Ik ga er mee verder schoonmaken van de schilfers en beplakken met plakplastic. het tweede potje op het vuur is een klacht naar Philips gedaan dit afschilferen komt heel veel voor, leert een korte zoektocht.

En mocht het niet lukken dan zijn er nieuwe koelelementen te koop.

Voor Maarten:
Apparaat is een Philips Cucina HR 2305 /B Op Internet kom ik de /55 en /80 tegen. Zou die /B van mij een voorserie zijn?

EricP

mét CE

Qua voedingsveiligheid is het met dit apparaat over en uit

Het failliet van de huidige maatschappij: het is niet volledig origineel meer en daarmee meteen levensgevaarlijk.
De slager van mijn oma had vroeger geen desinfectiemiddelen of koelkast. En ook vast geen 'vakbekwaamheidscertificaat'. Levensgevaarlijk naar huidige standaarden van 'voedselveiligheid'. Toch is het mensje ruim 90 jaar oud geworden.

Je kunt gewoon de klantenservice eens bellen. Met als boodschap: joh, heb je hier een oplossing voor? Veel (grote) bedrijven blijken best bereidwillig als je ze vriendelijk benadert. Als er wat anders te koop is, dan is dat natuurlijk ook een oplossing (maar dan moet het natuurlijk wel origineel Philips zijn, anders is het met de voedselveiligheid van dit apparaat natuurlijk direct over en uit :+ )

pa3gws

Golden Member

Of het schadelijk is of niet plakplastic lijkt mij ook geen al te beste oplossing.
Wikkel het ding dan stak in de vershoudfolie dat kan je dan indien nodig regelmatig vervangen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
harry64

Golden Member

Kapton velletje(s)? Die geven niets af en kunnen tegen temperatuurverschillen.

Er blijkt gewoon voedselveilige lak/hars te zijn: https://polyestershoppen.nl/epoxy/voedselveilige-epoxy-419.html

Deze vond ik met zoekterm 'voedselveilige lak' en het is de eerste die ik tegenkwam. De rest mag je zelf opzoeken.
Epoxy kan gewoon voedselcontact veilig zijn, het zit ook in veel blikjes. Belangrijk is een zeer grondige menging, zodat alle hars en harder ook echt reageert tot onschadelijk materiaal.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 1 juli 2022 17:03:10 (29%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Op 1 juli 2022 15:05:51 schreef RAAF12:...het tweede potje op het vuur is een klacht naar Philips...

Die bestaat niet meer. Alleen de medische tak bestaat nog.