Netvoeding met de minste onderdelen

mel

Golden Member

Krijg je m ook weer in elkaar? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Op 29 juni 2022 13:22:05 schreef maartenbakker:
Ik ben inderdaad 1 randvoorwaarde vergeten, er moet iets uitkomen dat op een 'echte' gelijkspanning lijkt, dus een afvlakcondensator is wenselijk. Verder tellen snoeren en stekers niet mee als onderdelen, je kunt de voeding vast ook wel zo in het stopcontact frotten :P

Lucky Luke heeft met 3 onderdelen mijn vorige "recordpoging" correct: een seriecondensator, een zenerdiode en een afvlakelco. Om die serieus en veilig te gebruiken moeten er nog 2 weerstanden bij, maar serieus en veilig was geen eis.

Met een serieweerstand, diode en elco kom je ook op 3 onderdelen uit. Iets minder rendement en geen spanningsregulatie, maar die vielen niet onder de randvoorwaarden dus ook een prima oplossing.

Maar het was een gedachtenexperiment... Dus de eisen zijn nog lager. Er is oorlog geweest. Door een EMP zijn alle halfgeleiders stuk. McGyver wordt wakker in een ingewikkeld scenario waarin alles afhangt van het voeden van dat ene apparaat, want zo gaan die scenario's. Wat zou je doen? Het apparaat mag gerust 5V 1A vragen terwijl je maar 10mA beschikbaar hebt bij een ongereguleerde spanning, zo werkt dat bij McGyver meestal.

Ah. in dat geval.

1x vaas/broodtrommel/bakje
1x stuk zink van de dakgoot rippen
1x stuk koperleiding (gas of water) van de muur rippen.

deze ieder aan een kant in het bakje hangen

bakje vol plassen

Klaar.

:P

maartenbakker

Golden Member

Op 29 juni 2022 15:54:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Erger nog: de spanning wordt dan een tamelijk zuivere 50 Hz sinus (keurig rond de nul) met een topwaarde van minder dan een halve volt.
Die 470 µF sluit bijna alles kort, en de zener komt in geen van beide richtingen aan geleiden toe, het arme ding.

Da's een goeie... Dan zit je dus weer terug op 4 onderdelen...

Nou eens bedenken waar ik m'n scheidingstrafo heb gelaten...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bakje vol plassen

Grappig, maar je zou ook een uitgeperste sinaasappel of citroen kunnen gebruiken.
Of keukenzout opgelost in water.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Kweet niet of er in oorlogstijd keukenzout, sinaasappels of citroenen voorhanden zijn. McGyver werkt altijd daar waar 'gezeik' is, dus dat is er wel. :P

benleentje

Golden Member

Wat zou je doen? Het apparaat mag gerust 5V 1A vragen terwijl je maar 10mA beschikbaar hebt bij een ongereguleerde spanning, zo werkt dat bij McGyver meestal.

Soms hangt er dan ook wel ergens een gebroken voedingskabel die regelmatig een vlamboog ontlading geeft, die hij dan weet te koppelen aan zijn accu en vervolgens de auto kan starten.

Waarom nu zo moeilijk doen om er gelijk stroom van te maken . :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 juni 2022 13:22:05 schreef maartenbakker:
Maar het was een gedachtenexperiment... Dus de eisen zijn nog lager. Er is oorlog geweest. Door een EMP zijn alle halfgeleiders stuk. McGyver wordt wakker in een ingewikkeld scenario waarin alles afhangt van het voeden van dat ene apparaat, want zo gaan die scenario's. Wat zou je doen? Het apparaat mag gerust 5V 1A vragen terwijl je maar 10mA beschikbaar hebt bij een ongereguleerde spanning, zo werkt dat bij McGyver meestal.

Een korte google suggereert dat zonnepanelen EMP proof zijn. Dus mijn eerste oplossing (Lamp op zonnepaneel zetten) blijft werken :-)

Diezelfde google suggereert dat het lichtnet niet EMP proof is, dus wellicht moet McGyver een olielamp gebruiken ;-)

Waarschijnlijker acht ik dat er nog wel een apparaat werkt, en dat McGyver de juiste spanning (met een paar vonken) kan aftappen met een startkabel. Door met je tong te voelen kan hij controleren of iets 5V is of hoger.

Op 29 juni 2022 15:54:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Erger nog: de spanning wordt dan een tamelijk zuivere 50 Hz sinus (keurig rond de nul) met een topwaarde van minder dan een halve volt.
Die 470 µF sluit bijna alles kort, en de zener komt in geen van beide richtingen aan geleiden toe, het arme ding.

Het schema is de K8028 ( multifunctionele dimmer). Ik heb er in een lang verleden 10 tallen in elkaar gestoken voor enkele duivenmelkers. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om die diode eens kort te sluiten daar ik dacht dat die er zat voor een vorm van enkelzijdige gelijkrichting.

Heb jij dit gesimuleerd of is dit een vorm van parate kennis? Of combi van de twee? Het voedingsgedeelte is mij altijd bij gebleven en heb ik ooit eens gekopieerd in een transfoloos projectje.

Je kunt het gewoon uit je hoofd uitrekenen.
Bereken de spanning over de condensator van 470uF als je in serie een condensator van 680nF en 470uF zet en het gehele stelsel sluit je aan op 230V.
De condensator van 470uF is 700x zo groot als de condensator van 680nF
De spanning over de condensator is dus 700x zo klein als de netspanning van 230V De spanning over de condensator is dus 325mV (O, wat toevallig dat 0,7 ongeveer de wortel van 2 is. Dat rekent gemakkelijk).
Bij 325mVac over de klemmen van een zenerdiode doet die zenerdiode vrij weinig.
De piekspanning is dan 1,4 x 325mV = 455mV

Op 29 juni 2022 17:20:55 schreef maartenbakker:
Nou eens bedenken waar ik m'n scheidingstrafo heb gelaten...

Dat is al één onderdeel.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 29 juni 2022 22:08:14 (14%)

Henry S.

Moderator

Op 29 juni 2022 15:49:13 schreef Arco:
Radio Bulletin heeft ooit eens een autoradio ontwerp met zelfbouw buizen gepubliceerd...
(van blik / koolstaaf uit batterij en aangesloten op het vacuum van de carburateur met een slangetje...)

Ook een hoog MacGyver gehalte... :)

Ehh, ik bewaar m'n 'MIG-buisjes' nog wel even.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 juni 2022 16:13:59 schreef RAAF12:

Koperoxide zou ook een mogelijkheid zijn om daarmee een diode te fabriceren.

Dat was lang voordat selenium werd gebruikt.

voor dat alles.. de elektrolytische condensator is ook een prima gelijkrichter, hij werd, lang geleden, als dusdanig gebruikt. enige nadeel is de parasitaire capaciteit.. ja, zo ontstond de elektrolytische condensator -uit die parasitaire eigenschap-, en werd de eerste functie, gelijkrichten, langzaam maar zeker uit ons collectief geheugen gewist..

maartenbakker

Golden Member

Ik denk nu dat de schakeling van Velleman met 4 onderdelen de kleinst haalbare is met capacitieve dropper, de schakeling met een weerstand, een diode en een elco de kleinst haalbare zonder regulatie, de schakeling met een lamp en een zonnepaneel de kleinst haalbare over all en mogelijk de best passende voor McGyver in dit scenario.

Ik heb in plaats van een scheidingstrafo een trafo naar 20V gebruikt en getest met capacitieve spanningsdelers van ongeveer 1:100 en 1:10. De spanning is in beide gevallen te laag om een zener te gebruiken maar met 2 onderdelen dus zonder de zener, is er nauwelijks gelijkrichtwerking van de onderste elco. Daar had ik een beetje op gehoopt maar nee dus.

Met zener zou je nog kunnen proberen om de droppercondensator zo te dimensioneren dat de capacitieve spanningsdeler een werkbare spanning levert, dat zal wel werken maar je houdt geen serieuze afvlakking over.

Misschien mag de capacitieve oplossing met zenerdiode nog meedoen op het reservebankje?

@kris: in theorie wel, ik had er ook al aan gedacht, maar in mijn schakeling is de gelijkrichtende werking te zwak, zo te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 29 juni 2022 23:44:41 (99%)

RAAF12

Golden Member

Op 29 juni 2022 16:25:03 schreef mel:
Krijg je m ook weer in elkaar? :P

Geen zorgen, hij doet het weer. Ook wel grappig om aan te meten het lijkt niet op een gewone diode, zelfs niet op een selenium cel!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 juni 2022 19:56:20 schreef Robbe de Smet:
[...]
Heb jij dit gesimuleerd of is dit een vorm van parate kennis?

Dat het zonder diode niet gaat is ervaring/parate kennis. En de grootte van de spanning schatten gaat zoals @ohm pi het uitlegt.

En daarna prop ik het alsnog in de sim om te zien of ik geen flater sla. :)
Bovendien vind ik het simmen van dit soort dingen erg leuk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Misschien moet ik ook eens aan de sim gaan. Voor dit soort schakelingen is dat wel wat practischer dan een testopstelling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is een makkelijke, je neemt een goedkope accu lader, of zo eentje met vaste spanning en een sigarettenaansluiting erop. Alles in een, super simpel opgezet.

Hoe veel eenvoudiger wil je het hebben?

Je hebt ze in 6V, 12V, 13.8V en ook 24V. Hier in de doe-het-zelf zaak te koop om de hoek voor een prikje.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 30 juni 2022 21:40:48 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Oké, je wilt het net dus niet gaan voeden, maar daaruit een stabiele gelijkstroom genereren. Rendement doet er naar ik begrijp ik ook niet toe.

Meest simpelst lijkt mij een verwarmingselement op wisselstroom, en daar frot je gewoon thermokoppels (uit CV-ketels en zo) in tot de door jouw gewenste gelijkspanning.

Moeilijker moet dat niet wezen, met twee componenten heb je de job done...

Werkt desnoods nog op een hout- of kolenvuurtje!

maartenbakker

Golden Member

Thermokoppels, leuk idee. McGyver kan ze ook op een vat radioactief afval binden, natuurlijk. Dan heb je niet eens netspanning nodig.

Op 30 juni 2022 20:05:47 schreef CrossFireX:
Dit is een makkelijke, je neemt een goedkope accu lader, of zo eentje met vaste spanning en een sigarettenaansluiting erop. Alles in een, super simpel opgezet.

Een acculader is een samenstelling die bestaat uit 1 of meerdere andere samenstellingen en meerdere discrete onderdelen. Een van de eisen was afvlakking, dat zit er meestal dan weer niet op. Als je onderdelen gaat tellen dan kom je op een trafo, een brugcel en een elco. Dus alsnog 3, waarvan de trafo dus een samenstelling is en geen discreet onderdeel en de brugcel of dubbelzijdige gelijkrichter ook geen discreet onderdeel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 30 juni 2022 17:34:26 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat het zonder diode niet gaat is ervaring/parate kennis. En de grootte van de spanning schatten gaat zoals @ohm pi het uitlegt.

En daarna prop ik het alsnog in de sim om te zien of ik geen flater sla. :)
Bovendien vind ik het simmen van dit soort dingen erg leuk.

De praktijken van McGyver simmen lijkt mij een uitdaging op zichzelf. :P