Off grid chaletje in het bos, zonnepanelen vraag.

Hallo forumleden.

Ik heb me ingeschreven op dit forum, omdat ik sinds vorige week trotse eigenaar ben van een stukje bos in Belgie. Er staat een chalet op, maar daar is geen stroom. Ik heb via via een paar zonnepanelen op de kop getikt. Ik wil graag een off grid stand alone opstelling maken.

Ik heb een aantal zaken aangeschaft:

Ik heb 4 van 275Wp, een (goedkope) mppt 100amp, 30 meter 4mm solarkabel en 2 x 1500W inverter en 2 x 170ah deep cycle accu. Allemaal voor vriendelijke prijsjes gevonden.

Mijn vraag is kan ik hier iets mee? Hoe moet ik de panelen schakelen, is de kabel dik genoeg, moeten er zekeingen in en zo ja, hoe zwaar en waar moet ik ze plaatsen?

Ik ben echt een nono op dit gebied en ben bang dat ik zonder hulp in mijn eerste weekend daar die hut afbrand.

Ik heb een foto bijgevoegd met de specs van de panelen.

Alvast hartelijk bedankt!

Gelijk maar even een toevoeging: Wordt dit geheel ergens geaard? En ik bedenk ook dat de dikte van de kabel vanaf de mppt naar de accu en van de accu naar de inverter ook specefieke diktes nodig zullen hebben., maar welke :?

Je hebt een begin.

De specificaties van je MPPT vertellen je of je de panelen in serie of parallel moet zetten.

Daarna moet je MPPT geschikt zijn voor de spanning en type van je accus. Je hebt er twee, dus als ze gelijk type en nieuw zijn kun je ze waarschijnlijk zonder problemen in serie zetten en op 24V werken. Mits je omvormer en MPPT dat kunnen.

Zekeringen zou ik overal plaatsen: Tussen panelen en MPPT en accu en tussen accu en omvormer. Je werkt met 12V of 24V DC, dus gewone automotive zekeringen (en materialen) zijn geschikt.

4mm2 is genoeg voor je panelen, zeker als het niet te lang is. MPPT naar accu wil je dikker, als je 12V accu hebt en 1kWp aan panelen moet je accu 100A laden. Accu-omvormer idem-dito, controleer instructies van de omvormer voor de gewenste kabeldiameter.

Bedenk even of je omvormer je belangrijkste belasting is. Ik gebruik de 100Ah accu in het bos voor verlichting (LED's op 12V), opladen (12V nar USB omzetter) en koelkast (12V compressor). De waterpomp is ook 12V.

Ik heb een (300W) omvormer, en die gebruik ik alleen voor de laptop (in noodgevallen, meestal gaat ie niet eens mee) en de lader van de accutol (idem dito, ook voor noodgevallen).

Opladen doe ik met een 160Wp paneeltje, maarja, ik woon ietsje zuidelijker dan Belgie, en heb dus wat meer zon.

Geef ons eens de specs van alle componenten welke mppt, welke omvormers en welke accu.

Dan kunnen we wel een mooi plannetje smeden.

Denk er wel aan dat met 1 kw solar en die zware omvormers er grote stromen gaan lopen.. 100A bij volle belasting 1 omvormer..goed zekeren goede verbindingen en dikke kabels is een must!

[Bericht gewijzigd door -chefke- op vrijdag 1 juli 2022 07:19:55 (10%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 1 juli 2022 07:11:27 schreef blurp:
MPPT naar accu wil je dikker, als je 12V accu hebt en 1kWp aan panelen moet je accu 100A laden.

De gemiddelde lood-accu wil "max C/4" geladen worden. Dat is hier 42A. Oh, wacht! Dat is per accu, op 12V dan staan ze parallel en is dat samen 85A. Mwah. 100A is dan "net" buiten spec, maar zal wel gaan. Maar beter niet denken: "1 accu is kapot, ik draai gewoon even door op 1 accu. Dan krijgt ie echt te veel voor z'n kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: die 100A is ook een beetje kort door de bocht: 245Wp*4 = 980Wp, en 980W/12V=81,7A. Piest Precas!

Maar je hebt gelijk, de maximale laad (en ontlaad!) stroom van de accus is ook relevant, en moet ook kloppen.

Ah! Ik had die 100A niet nagerekend. Voor "kabelberekeningen" is een beetje lomp afronden wel gunstig. Voor de accu ziet het er dan een beetje iffy uit. Maar die dingen zijn best lomp en kunnen best een stootje hebben. Anderzijds.... Hou de temperatuur in de gaten. Als ze heet worden misschien toch een derde accu bijplaatsen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Als het kan, maak er dan een 24V systeem van. De rendementen liggen beter. Omdat de stromen lager liggen. 12V is het eigenlijk elke keer weer 'net niet' als het boven een paar 100W komt.

Voor wat betreft het laden: kijk in de datasheet van de accu. Sonnenschein had een aantal jaren terug 'gemiddelde' accu's die een 'initial charge current' van 4C konden hebben. Vaak (altijd?) is het ook gerelateerd aan de maximale stroom die een accu volgens spec kan leveren.
Uiteraard zit je dan in no-time aan je maximale spanning (in een kwartier opladen gaat vast niet lukken :) ). Wat het feitelijk zegt is dat de maximale spanning bepalend is bij laden. En dikke lader voor de eerste 2 minuten kost veel geld en levert geen winst op.

In hoeverre het lekker gaat werken... dat hangt naast de staat van de accuset vooral van de mppt controller af (wat is 'een mppt'??). Victron lijkt het wel aardig onder controle te hebben, maar ze zijn vast niet de enige. Aan de andere kant... voor alleen een paar lampjes, gaat het al snel goed.

Gebruik de uitgang van de mppt om je lampjes te voeden. Dan heb je ook meteen een beveiliging tegen diepontladen. Dat is funest voor een loodaccu

De MPPT goed instellen voor het juiste accutype.

En uiteraard zoals gezegd een goede MPPT, geen chinese PWM regelaar van het 'merk' mppt.

2x 1500W? Vergeet het.

1x 1500W zou kunnen als je dat heel incidenteel gebruikt en/of de levensduur van je accu niet veel uitmaakt. Voor een loodaccu is aan de hoge kant, die is vrij snel leeg.

Zoals gezegd is 12V leuk voor een kleine installatie, maar met een 1000W ben je wel een eind richting wat je hanteerbaar/praktisch wilt.

Tot 1500W incidenteel is een 12V systeem nog wel te doen, hoger wil je veel liever op 24V. De meeste offgrid oplossingen zijn niet voor niets 24V (de kleintjes) of 48V

Sine

Moderator

Inderdaad, verlichting en dergelijke zoveel mogelijk rechstreeks op 12 of 24V. Dat scheelt een omvormer die constant energie staat te verdampen.

De omvormer enkel gebruiken als je ook werkelijk 230V nodig hebt.

EricP

mét CE

Dat laatste valt dan ook wel weer mee. Een beetje 1kVA omvormer doet 'idle' toch wel een whopping 3-10W. Het is natuurlijk vermogen wat 'weg' is, dat is zonder meer waar. Maar het scheelt wel een hoop gedoe om 1x iets aan te leggen tov. 2x parallel.
Als dat een probleem is, dan zou ik toch opteren voor 1 paneeltje extra en gewoon alles op 230V, zoals zo'n beetje iedereen die het 'professioneel' gebruikt doet (en ja, ook om die reden).

Probleem is meer dat een goede omvormer een rendement van 90% heeft.

Dus voor elke Watt die je in je LED verlichting wil verbruiken moet er 1.1W de omvormer is.
Rechtstreeks op de 12/24V heb je dat verlies niet.

Maar voor een echt goed advies moet TS eerst eens formuleren wat ie precies wil: Welke apparaten hoe veel?

En dan ook nog het vraagstuk 'Alleen zomer, of heel jaar door'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Hoe zit het met schaduwen? Een chalet in het bos. Er staat niet op een open plek in het bos.

Evarist

Golden Member

Eraserhead, is dat in Viroinval?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
EricP

mét CE

Probleem is meer dat een goede omvormer een rendement van 90% heeft.

Dat is redelijk standaard inderdaad...

Dus voor elke Watt die je in je LED verlichting wil verbruiken moet er 1.1W de omvormer is.
Rechtstreeks op de 12/24V heb je dat verlies niet.

Wederom: met 100W aan LED-bagger (dan heb je best wel wat lelijk licht) is dat nog geen 10W: ook niet zo heel relevant voor de tijd dat het aan staat (laat het eens 4 uur zijn: 40Wh... 'standby' de hele dag is een ruim veelvoud daarvan). Het verschil tussen een 24V en een 12V geheel compenseert dat wel.
Nogmaals: een extra paneeltje is veel minder gedoe dan 'alles' dubbel uitvoeren.

Allereerst bedankt dat jullie me willen helpen.
Ik heb de mppt uitgepakt en dat is duidelijk Chinese makelij.

Dit is de inverter waar ik er dus 2 van heb.

De accu's zijn niet precies hetzelfde. De ene is 130ah de ander 170ah.

Het perceel ligt in Balen.

Allereerst bedankt dat jullie me willen helpen.
Ik heb de mppt uitgepakt en dat is duidelijk Chinese makelij.
[attachment=0][attachment=1]

Dit is de inverter waar ik er dus 2 van heb.
[attachment=2][attachment=3]

De accu's zijn niet precies hetzelfde. De ene is 130ah de ander 170ah.

Het perceel ligt in Balen.

Op 1 juli 2022 11:32:07 schreef Eraserhead:
Allereerst bedankt dat jullie me willen helpen.
Ik heb de mppt uitgepakt en dat is duidelijk Chinese makelij.
[bijlage][bijlage]

Dit is de inverter waar ik er dus 2 van heb.
[bijlage][bijlage]

De accu's zijn niet precies hetzelfde. De ene is 130ah de ander 170ah.

Het perceel ligt in Balen.

Ik heb daar een waterpomp, maar omdat ik straks pas voor het eerst als eigenaar aanwezig, kan ik dan pas gaan kijken wat het wattage en voltage daarvan is.

Ik ga over een uurtje rijden dus vanmiddag weet ik meer daarover.

Dat is dus idd een 20-euro PWM controller van het merk 'MPPT' Kortom: Rommel.

Die omvormers.. 't is net geen Chinese bagger, maar wel echt een budgetmerk. Prima voor incidenteel gebruik, maar verwacht er niet teveel van. t is iig een pure sinusomvormer.

Ik zou, voor nu, investeren in een goede solarregelaar. De verlichting enz op de uitgang zetten, dan is die ook beveiliging tegen diepontladen

Omvormer zo min mogelijk gebruiken, alleen als t nodig is.

Tegen de tijd dat de accu's dood zijn eea verder upgraden, idealieter zou ik in jouw geval naar 24V gaan.

Goede betaalbare regelaar is een Epever. Ik zou 2 regelaars nemen van 40A, en 2 panelen in serie per regelaar. (2x Tracer 4210AN)
Dan kun je de panelen ook nog een beetje slim plaatsen/aansluiten ivm schaduw.

Zo'n fatsoenlijke controller kan ook nog equalizatie periodiek doen. Dan houd je de levensduur nog enigszins goed van die accu's (Ervanuitgaand dat ze niet al gesloopt zijn)

Meer dan 40A lijkt me niet nodig, dat leveren die panelen meestal toch niet, en iets overpanelen is niet erg. Daarnaast zijn dit panelen van 5-10 jaar oud gok ik, dus die hebben ook al wat rendementsverlies tov de 275W die ze ooit waren.

Maar goed, het ligt er ook aan wat je wilt. Wil je een volwaardige 230V installatie en echt een offgrid (zomer)huisje ervan maken dan kan dat natuurlijk ook. Met zonnepanelen en een beetje opslag kom je een eind in de zomer, ook in NL, zolang je niet teveel verbruik hebt.

Maar daar hangt een prijskaartje aan en als je alleen wat lampjes nodig hebt is dat natuurlijk niet nodig.

Mooie oplossingen zijn de all-in-one omvormers van Growatt of MPP Solar, of als je budget geen probleem is, de Victron Easysolar. Icm een LiFePO4 set heb je dan hele mooie offgrid oplossingen. Alleen ben je dan zo 3-5k kwijt. Dan heb je wel volwaardig 230V in je chalet en 5kWh aan bruikbare opslag, maar da's toch heel wat anders.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 1 juli 2022 11:53:38 (23%)

EricP

mét CE

wattage en voltage

Zullen we het over vermogen en spanning hebben? Iets met grootheden en eenheden...

Maar goed... blijkbaar heb je de keuze voor 12V reeds gemaakt, alhoewel de 'MPPT' charge controller ook 24V zou moeten kunnen doen. Ik hoop dat die inverters wat zijn en geen 'enorme' stromen trekken in rust. Zorg bij dergelijke spanningen in elk geval voor draden tussen accu en inverter die dik genoeg zijn - en KORT.

De MPPT regelaar, de zonnepanelen en de accu's zijn een niet toepasbare combinatie.

De regelaar mag maximaal 23V hebben als je 12V accu's ermee wilt laden, de zonnepanelen geven ruim 30V af (bijna 40V onbelast).

ECHTE MPPT laders kunnen vaak 50V of 100V input hebben en toch 12V output genereren.

Overigens heb ik het plan om (soortgelijke situatie zonder bomen met schaduw) DC-DC converters te gebruiken: hiermee heb ik al wat fouten gemaakt, dus het is nu een kwestie van roeien met de riemen die ik al gekocht heb :) : 50V input, 13,8V output. Hier moet een serie Schottky diode achter (dat weet ik na het maken van één van mijn fouten) en dan hou ik 13,5 - 13,6V output over. Laten mijn AGM accu's nu net gespecificeerd zij voor 13,5 tot 13,8V laadspanning wanneer ze continu geladen worden...

Maar bij mij gebruik ik de 230V misschien een uur per week, 400Ah capaciteit en >400W aan panelen.
(Nu 18W 230V LED verlichting, toekomst 150W totale verlichting op de 220W sinusomvormer, verre toekomst nog meer capaciteit en beetje klussen met een 3000W sinus omvormer).

Even een update. We zijn er afgelopen weekend voor het eerst geweest. Wat een genot.
Mooi plekje voor de panelen gevonden. Intussen een nieuwe accu, 220ah en een victron 100/50 aangeschaft. Nu vraag ik me af of ik de ook kan aansluiten met 2x4mm2 grondkabel (die kabel heb ik toevallig liggen). Of is het belangrijk de daarvoor bedoelde Solar kabels te gebruiken? Het gaat erom dat ik een stukje moet overbruggen (meter of 10) en ik dat graag ondergronds wil doen.

Lijkt mij geen probleem tot zo'n 25A (dan hou je flinke veiligheidsmarge over). Enige is dat ik het zo duidelijk mogelijk aan begin en eind zou proberen te markeren voor het geval je ooit vergeetachtig wordt of je de zaak verkoopt en er iemand anders aan gaat lopen rommelen.

Grove schatting komt uit op ongeveer 0,1 ohm voor 2x10m 4mm^2. Naast de eerder genoemde 25A max is dit nog een reden om de Victron bij de accu in het huisje te zetten (ervanuitgaand dat dit de situatie is), niet bij de zonnepanelen buiten.

Zit nog wel te dubben of je beter alle panelen parallel kunt zetten op per 2 in serie. Laatste is beter voor je verlies (dubbele spanning, halve stroom, 18A max. ipv 36Amax) maar weer niet zo'n goed idee wanneer er schaduw op een paneel valt (dan doet het andere seriepaneel in die string ook weinig meer volgens mij).

mvdk

Golden Member

Ondergrondse kabel: leg een mantelbuis. Gewone plastic rioolbuis, liefst niet van dat ribbelspul. Trek er een extra touwtje bij, en markeer de uiteinden bovengronds duidelijk.
Ook geen boompjes planten boven de uiteinden.