Miele printplaat defect

Mijne heren,

Betreft Miele wasmachine W3521
Print: EDPL-166-B
06708230 bj. 2006

Probleem: motor draait vaak niet, 3 min-streepjes en led "spoelen " knippert.

Stand: centrifugeren: is de print/machine koud gaat de machine eerst afpompen, display geeft "8" en motor gaat draaien. Tot display "4" bereikt, dan valt de motor langzaam stil en led "spoelen " gaat knipperen en de 3 min-streepjes.
Daarna gaat de machine, bij elke keer proberen direct op storing.

Heb topic van vorig jaar mei al gelezen.

Motor gecontroleerd op verbrande contacten, bedrading gecontroleerd, als de motor draait, flink aan de kabel getrokken en gerammeld, bedrading ohms doorgemeten.
Al 2 andere, goedwerkende motoren, aangesloten.
Geen resultaat.
Print gesoldeerd, relais ( 2 wisselcontacten) eruit gesoldeerd en getest ( overgangsweerstand van de contacten is 0,5 ohm),
Smd diodes gemeten, diode en thyristor op koelplaat meten goed, maar toch vervangen, smd-ic "339" vervangen.
Geen resultaat.

Iemand nog een idee/ de gouden tip ?

Drukvaatje

Zo instant eerste gedacht:

1. Print met haardroger opwarmen. Je hebt 4 minuten (tss 8 en 4) om eruit te geraken. Kijken of het probleem op warmte reageert

2. Is het op het moment dat hij overgaat naar de veldwikkeling omschakeling? Ik lees over de richtingomschakeling relais maar niet de veldomschakeling. Mogelijks heeft deze die niet.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 25 juni 2022 22:19:10 (18%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Machines boven de 1200rpm hebben een veldomschakelrelais als het goed is.

Kijk eens naar keerrelais voor veld, die willen nogal sneuvelen. Daarnaast chk lamellen van collector motor, willen wel eens 1tje anders van kleur zijn..

Schokdempers in orde? Heb je de andere motoren getest terwijl ze naast het toestel lagen of volledig ingebouwd en met belading getest? Ik probeer trillingsgerelateerde problemen te elemineren hiermee.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heren bedankt,

ga er mee aan de slag.
Zal een goede motor inbouwen, heb deze inderdaad los naast de machine aangesloten.

Drukvaatje.

Nee nee. Net niet inbouwen. Je hebt het goed gedaan. Trillingen kunnen dus niet aan de oorsprong liggen.

Enfin. Schokdempers even testen kost 5 seconden is altijd interessant om toekomstige miserie te vermijden.

Met motor vervangen bedoel je toch integraal? Niet de originele achterflens (tacho en koolborstels) behouden?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 26 juni 2022 20:49:51 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Trillingen of onbalans helpen niet in snelheid van centrifugeren maar de streepjes en knipperend spoelen lampje duiden echt op een storing.

Als je het probleem opgelost hebt, maak dan gelijk van de gelegenheid gebruik om het Y stuk en de slang tussen pomp en zeepbak (Ystuk zit er aan) schoon te maken.

Ik denk dan aan bv slecht contact in een relais dewelke bij trilling erger wordt...of andere contacten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi allemaal,

heb relais voor de veld-omschakeling eruit gehaald en getest.
Ook goed.
Ik dacht nu aan de tacho. Aansluiting op connector st 5 pennen 3 en 4.
Ook hier niets verdachts kunnen vinden.

Om toch iets te proberen heb ik een EDPL-162B aangesloten met het idee dat deze op zijn minst zou moeten centrifugeren, maar helaas, machine gaat meteen weer op storing.

Toch maar weer eens naar de motor kijken.

Vraag: op de print zit nog een smd ic met opschrift "324"
heeft dit ic iets met deze storing te maken?

Alweer bedankt.
Drukvaatje

Schakelt het veld relais op dat moment wel?

Defecte tacho geeft andere storing, motor gaat dan steeds sneller voor korte duur.

Kijk eens naar deze:
https://www.ebay.de/itm/384830644852?hash=item5999b1a274:g:SyoAAOSwAK1…

Er wordt gerept over vocht/waterschade op de print.
Mogelijk ook jouw probleem.
Misschien kun je de print insturen voor analyse?
En dan heb je nog www.youfixit.eu

Ik heb zelf 4 stuks power-electronica voor mijn Miele W373.
Deze heb ik allemaal stuk voor stuk in mijn machine getest.
Toen ik een reserve frontprint aankocht (van BIJNA hetzelfde type, verkoper gaf aan dat ondanks de extensie B ofzo deze ook in de mijne moest werken) werkte deze niet in mijn machine.............
Mijn eigen werkende weer terugingebouwd, en dan werkte het weer wel.
Dus mijn ervaring is, dat je echt exact hetzelfde typenummer moet hebben blijkbaar.

Er ist wieder da...

Idd hobby-ist. De fijne baantjes aan de onderzijde met oxidatie schade. Zie je nauwelijks!!

Waarom aan de motor nog bezig? Je had toch al 2 andere getest?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Probleem gevonden.

Ik heb de complete bedrading van de motor naar de print vervangen met een kabelboom uit een sloopmachine.

Machine draait weer prima.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken.

Drukvaatje

Heb je ook een verdacht stuk in die kabelboom gezien.
Een stuk platgedrukte kabel, of doorgesneden, of met een scheur in de pvc?
Zoiets?

Die kabelboom vervangen zul je niet zomaar gedaan hebben, dus je hebt vast iets gezien wat je niet vertrouwde.

Er ist wieder da...

Schokdempers nog goed? Meestal verband met motorkabel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meestal rond knikpunt van tyrap breekt er wel eens een draad OF bij motor stekker zelf, ook al lijkt het vast te zitten, trek maar goed aan de draden!!

Maar zoals EricN al zegt: is een schokbreker issue...

Hallo allemaal,

vergeten te melden schijnbaar.
Schokbrekers vervang ik vrijwel altijd, vooral bij de wat oudere machines, 9 van de 10 keer versleten.
Dus ook hier als eerste vervangen, gereviseerde motor erin ( d.w.z. nieuwe lagers en goede koolborstels).

Als de motor een keer draaide, heb ik flink aan de kabels bij de motor en bij de print, maar geen reactie.

De bekabeling heb ik vervangen, omdat ik zeker ben dat de motor goed is en ik op de print geen verdachte onderdelen kon vinden, om zeker te weten dat dit dan geen probleem zou kunnen veroorzaken.
Zou de storing zijn gebleven, dan weet ik 100 procent zeker dat de print toch defect was.

Ik zal de defecte bedrading alsnog ontleden om toch de oorzaak te achterhalen.

Alsnog iedereen bedankt voor de ondersteuning.

Drukvaatje

het is puur voor de wetenschap om er achter te komen waarom waardoor...