Pyrografie

ledmo 12V 10A Schakelende voeding AC 110 V/220 V naar DC Stroomadapter transformator 120W

Zoiets ook goed = van amazon

ledmo 12V 10A Schakelende voeding AC 110 V/220 V naar DC Stroomadapter transformator 120W

Zoiets ook goed = van amazon

12V lijkt me veel te hoog, het lijkt me handig om eerst in te schatten hoeveel vermogen je ongeveer nodig hebt, en waar de weerstand van de draad zou zijn, dan kun je de spanning en stroom bepalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Geen idee hoe dat moet. brandertje moet zo heet worden dat ik hout werk kan versieren in meer of mindere mate.

Dat is ook niet helemaal een triviale vraag, maar het lastige is dat temperatuur en vermogen niet direct met elkaar in verband staan, daar spelen nog wat andere variabelen mee. Op de eerste plaats het groot het te verwarmen object is, en dan vooral hoeveel oppervlak er blootgesteld is aan de lucht, want daar ga je juist weer energie verliezen, en daarbij de energie die wordt afgestaan aan het hout.

Voor iets van het formaat kleine soldeerbout zou ik een vermogen van zo'n 100W schatten, maar dat zou ook aanzienlijk meer of minder kunnen zijn. Dit lijkt me een redelijk uitgangspunt.

Dan is de vraag of je een puntje wilt gebruiken, zoals een soldeerbout, of een draad die verwarmd wordt, zoals bij een soldeerpistool. In het laatste geval zou ik een draad van ijzer gebruiken; koper heeft een lagere weerstand, waardoor je meer stroom nodig hebt (bij een lagere spanning) om de gewenste temperatuur te bereiken.

Als je een puntje wilt gebruiken (wat me handiger lijkt dan een gebogen draadje), zou je kunnen kijken naar inductieverwarming. Hiermee wordt een hoogfrequent magnetisch veld gemaakt in een spoel rond een ijzeren staaf, die daardoor verwarmt wordt. De puntje hiervan kun je dan een willekeurig formaat en vorm geven, en je kunt het zo maken dat deze eenvoudig te verwisselen is, aangezien deze alleen in een spoeltje geschoven hoeft te worden.

De elektronica hiervoor zou je zelf kunnen bouwen (zoek op ZVS driver), maar het lijkt me handiger om dat gewoon in te kopen; op Aliexpress staan pakketjes te koop, op basis van hetzelfde ontwerp, voor 20-30 euro. Je kunt daar nog een geschikte kleine spoel bij komen, en dan moet je vooral zelf nog uitvinden hoe je dat ijzer vast gaat zetten, zodanig dat het bestand is tegen de hoge temperatuur, en tegen de mechanische krachten die je erop gaat uitoefenen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 juni 2022 20:29:56 schreef sparkplug:
Beste Gerard,
kan hier ook een trafo tussen gezet worden?
En even voor de duidelijkheid, op de polen die eruit komen staat spanning?

In het soldeerpistool zit een trafo, de polen die er uit komen voeren laagspanning, geïsoleerd van de netspanning. Zo'n pistool is bij benadering hetzelfde als zo'n kastje voor pyrografie. Het kan zijn dat de spanning lager of misschien hoger is, maar veel zal het niet afwijken, het element van een soldeerpistool is immers redelijk overeenkomend met dat van een pyrografienaald. Daarbij is het soldeerpistool uit de link nog mooi regelbaar ook, op knutselwerk na in één klap klaar

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik betwijfel een beetje of het met soldeerpistool heet genoeg gaat worden, en die mogen vaak maar een tiental seconden aan staan, en moeten dan weer minutenlang afkoelen. Lijkt me niet heel handig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

daarom stelde ik een gloeibougie voor:

die kun je met een eenvoudige aan/uit regeling goed besturen...
en die kun je vrijwel gratis uit een oude diesel schroeven...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Een gloeibougie is hooguit goed voor heel grof werk (brandmerken van koeien?... ;) ); echt fijn werk kan daar niet mee.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

ik heb geen idee, maar een soldeerpistool is ook niet echt fijn.

ik doe echter niet aan pyrografie (wel een beetje pyromanie op zijn tijd ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

EFFE SERINEUS nou HE,

Ik ben maar een leek, en als het verkeerd gaat een lijk.

Hoe "diep" zit het verwarmingselement van zo'n gloeibougie? Misschien kun je daar nog wel een kleiner puntje aan vijlen. Je hebt dan een element dat heet genoeg kan worden, met een vrij stevige constructie. Als alternatief zou je daar een puntje omheen kunnen schuiven, maar tenzij de maat toevallig overeenkomt met die van bestaande soldeerpunten, zou je een draaibank nodig hebben om zoiets te kunnen fabriceren.

@TS: gloeibougies werken ook gewoon op 12V, dus elektrisch is dat niet gevaarlijk.

Ook alle andere voorgestelde opties zijn elektrisch veilig, mits je de primaire kant van de transformator (omgebouwde magnetron transformator, ringkern, of anders) maar afschermt, maar dat geldt natuurlijk voor alles op 230V.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 1 juli 2022 11:41:11 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 juli 2022 11:29:51 schreef sparkplug:
EFFE SERINEUS nou HE,

Ik ben maar een leek, en als het verkeerd gaat een lijk.

Je houdt er rekening mee dat het gevaarlijk kan zijn als je er te weinig verstand van hebt, dat is goed.
Als je hier laat weten wat je aan het doen bent, liefst met foto's, voor je de steker in het stopcontact steekt, gaat het vat goed komen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 1 juli 2022 08:28:49 schreef SparkyGSX:
Ik betwijfel een beetje of het met soldeerpistool heet genoeg gaat worden, en die mogen vaak maar een tiental seconden aan staan, en moeten dan weer minutenlang afkoelen. Lijkt me niet heel handig.

Het element van een soldeerpistool is zwaarder dan dat van een pyrografieapparaat, daarom denk ik dat het wel zal werken. En verder: heet genoeg wordt een dunnere draad ook wel, zeker als deze in een ceramisch kroonsteentje gemonteerd wordt, daar loopt minder warmte weg dan in de dikke aansluitingen aan het pistool zelf. Verder was het idee dus om tussen pistool en element kabels te maken, e.e.a. uit te voeren met een handgreep.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
fred101

Golden Member

Worden die kabels dan ook niet aardig heet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Daarom dus een gloeibougie op 12 of 24 V.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Op 30 juni 2022 20:29:56 schreef sparkplug:
En even voor de duidelijkheid, op de polen die eruit komen staat spanning?

Tussen de polen van zo'n soldeerpistool staat inderdaad een ongevaarlijke spanning, minder dan 2volt (geschat). Die spanning is ook nog eens gescheiden van het lichtnet, dus totaal ongevaarlijk!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even naar zo'n gloeiplug gekeken, maar dat is veel te grof.

Arco

Special Member

Ik begrijp dat zelf maken leuk is, maar voor die prijs kun je nauwelijks zelf iets fatsoenlijks maken...
(en zo goed gaat het er waarschijnlijk ook niet uit zien...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juli 2022 12:07:32 schreef fred101:
Worden die kabels dan ook niet aardig heet.

Is dat een serieuze vraag?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Heb een trafo gekocht, maar weten jullie wat dit allemaal inhoud?

maartenbakker

Golden Member

Een echt degelijke ouderwetse halogeentrafo.

Zelfs een luxe uitvoering: Je kunt door een andere aansluiting te kiezen aan de primaire zijde (dus aan de 230V kant), de secundaire spanning in 3 stappen fijnregelen (11,5 .. 12,8 .. 14V)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juli 2022 16:35:19 schreef sparkplug:
Heb een trafo gekocht, maar weten jullie wat dit allemaal inhoud?

Eerst zou je het (de) verwarmingselement(en) moeten hebben, dan een trafo kopen met eventuele regeling.

Maar ik ga volledig voor de optie van Arco, je kunt ze niet maken voor die prijs en volgens mij heb je ook te weinig kennis in huis om het goed werkbaar te maken.
Je kunt het leren maar dat zal veel experimenten vragen als je uw trafo wilt gebruiken.

Eerst een verwarmingspunt zoeken of kopen en daarbij kan ik u ook geen raad geven.

LDmicro user.