Samsung tv maakt klikkend geluid en start niet op

Beste forumleden,
Ik heb onlangs een tv gekocht die niet meer opstart. Als ik er spanning op zet, klikt er telkens een relais aan/uit. Ook de led knippert een 2 a 3 maal.
Het gaat om volgende types:
- tv: Samsung ue46f6320aw
- Power supply: bn44-00623b
- Main board: bn41-01958a

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Nagekeken op slechte condensatoren
- Diodes nagemeten, eentje vervangen (maar bleek niet stuk te zijn)
- Als ik het mainboard afkoppel van de power supply klikt het relais niet. Ik heb even heel de connector van het vertrek naar het mainboard uitgemeten. Als het mainboard is ingeplugd en de relais constant klikt (zie linkse deel metingen). En als het mainboard is afgekoppeld (zie rechste deel metingen).
Wat me opvalt is dat er op heel veel plaatsen 0V te meten is. Enkel de melding power supply on/off verandert als de relais klikt.

Zouden jullie me misschien opweg kunnen helpen om dit project tot een goed eind te brengen?

maartenbakker

Golden Member

Wanneer is telkens, wat betreft het relais? Je kunt de LED als maatstaf nemen: aan = standby, langzaam knipperen = opstarten, uit = toestel speelt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het relais geschakeld is blijft het lampje aan, zo'n 3 seconden. Als het relais is uitgeschakeld knippert de led 2 keer gevolgd door 1 seconde constant brandende led. Dit herhaalt zich tot het relais terug aanschakeld (led brandt constant).
Ik heb geen idee wat dot kan betekenen. Heeft u misschien een idee?

En start de achtergrondverlichting bij loskoppelen moederbord??

Nee, er start niets. Geen schermoplichting of dergelijke. Enkel een knipperende led en een klikkend geluid.

Bij de F serie moet de backlight aangaan als het mainboard is afgekoppeld. De fout kan duiden op een probleem met de backlight maar ook de backlight voeding zou een oorzaak kunnen zijn. Controleer de voeding eerst op slechte solderingen bij de "grotere" transistoren , de trafo's en er zit ook nog een IC onder een koelblokje die wel eens los kan raken.

[Bericht gewijzigd door william1967 op zaterdag 2 juli 2022 23:56:13 (31%)

Ik vermoed dat het iets met de voeding gaat zijn. Ik heb gemeten op de pinnen die voeding voor backlight geeft. Amper 3V...

maartenbakker

Golden Member

Backlight komt maar heel kort op als er LED's defect zijn, dus kan soms goed opletten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IDD een flits even is vaak goed te zien aan achterzijde.. Zo kort kan je niet meten... Maar vermoed geen mainboard maar backlight..

toestel start op, dan gaat de backlight even op max aan en valt door de mand als er een stel leds gaar zijn. kun je bijna niet meten zo snel komt dat voorbij, staat rond de 100V op die leds veelal. backlight leds zitten in lcd scherm, dat moet ver uitelkaar om erbij te kunnen zodat je eraan kunt meten. een paar kapotte leds kun je nog overbruggen, dan werkt het toestel ook weer. echter wel de achtergrondverlichting lager zetten, want de andere leds gaan ook snel komen anders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar bij doorlussen LEDs krijg je wel donkere spots in beeld. Vervang alle LED strips als je de TV open heb, zo duur is dat niet meer...

Bedankt voor de reacties. Hoe kan ik nu het gemakkelijkste bepalen of er een fout zit in de voeding of dat er een fout zit in de backlights leds?

Gewoon de led strip kabel losnemen, toestel gaat gewoon aan dan als t moederbord en voeding tenminste goed zijn. Led strips kunnen vaak wel goed meten soms als je los (dus per strip of led) meet maar toch kan de spanning over de gehele strip soms lager zijn dan de andere. Dan meet je goed met de led tester (moet je ook echt hebben ) dus maar de spanning is dan afwijkend t.o.v. de goede. Omdat de strips in serie staan brandt dan in zo'n geval de hele backlight niet goed of flitst. Nooit leds overbruggen, dat is echt een slechte manier van repareren en kortdurend, en geeft bovendien donkere lichtvlekken. Losse leds vervangen kan alleen met exact dezelfde types en niet met andere leds, kleur en stroomsterkte en spanning zijn vaak net anders, en dan gaan er zeker meer kapot, of vaak de hele strip! Ook moet je t lensje precies vlak en gecentreerd terugplaatsten. Eén of twee kan nog wel maar als je dat op een hele strip gaat doen krijg je ze vaak nooit mooi egaal (en dus een vlekkerige backlight) Meet ze heel goed dus... en vervang ze voor nieuwe.

*hier heb ik geen app voor nodig

Net de tv proberen te starten zonder de backlights aangesloten. Maar het relais blijft maar klikken. Kunnen we dan stellen dat er een fout zit in het voedingsbord?

Je voeding verwacht een bepaalde stroomopname van de LEDs, die is er niet en herstart dus. Je kan het foppen met weerstanden over de LED aansluiting te plaatsen, meet wat de spanning is en bereken een weerstand van rond de 30 mA

Nee is het niet denk ik. Sluiting in moederbord, submicom /processor defect /los of anders. Gewoon ander moederbord proberen als je dat hebt.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op vrijdag 8 juli 2022 00:47:43 (22%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Je zit mis Bart64, de LEDs starten al niet op dus de voeding gaat in beveiliging en herstart.. Heel vaak gezien!!

Goed misschien bij de F serie, maar bij overige (D, E, )series gaat altijd toestel aan als led defects zijn ('Wel gluid geen beeld' open circuit dan vaak ). Led knippert altijd tijdens t opstarten dan, wat t normaal ook al deed maar dan opeens opvalt.

*hier heb ik geen app voor nodig

klopt, bij D en E wel.. later niet (meer)