Inductiekookplaat met moeilijke afmeting

Hallo,
Voor een vriend ben ik op zoek naar een inductiekookplaat met een vervelende afmeting
De nisbreedte is 49.5 cm, en de nisdiepte is 56.5cm
Dus waarschijnlijk afmeting buiten 52 x 60cm
Ik kan dit nergens vinden, wel deze afmetingen maar dan ligt de plaat 90 graden verdraaid
Ter vervanging van een oude Bosch vitrokeramisch EKT 720
Ik heb al overal gezocht en niets gevonden
Alvast bedankt

49cm is voor de diepte normaal, maar voor de breedte niet. ik ben ook bang dat verzagen de enige oplossing is. er zijn wel meer fornuismaatvoeringen die niet meer gevoerd worden. er waren een 20 jaar terug ook fornuizen van ~40cm diep met de pitten langs elkaar, herstellen is de enige optie bij die of aanrechtblad moet dieper worden.

graniet kan wel, met een slijptol met steenschijf. echter stoft nogal. je kunt er dan beter een keukenboer bij betrekken denk ik..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 juli 2022 19:38:49 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De huidige vitrokeramische kookplaat is ook een deel van een oven, de bedieningsknoppen van de kookplaat staan ook op de oven, maar dat is geen probleem
Er zijn 2 kook platen defect, en er is niets meer te vinden, meer dan 25 jaar oud

zijn de pitten echt defect of ligt er een fase van de perilex aansluiting uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

is de stekker/wcd die aan het fornuis zit

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juli 2022 20:25:03 schreef knutselaar0:
Perilex??
Latijn voor mij

Lijkt me wijs om wegens bewezen gebrek aan kennis hier toch een echte deskundige bij te halen. Tenminste, iemand die echt systematisch storing kan zoeken.

Eerst dan kun je pas vaststellen of deze set niet meer repareerbaar is.

High met Henk

Special Member

Ik heb hetzelfde probleem gehad, zal mij breedte eens bekijken.

Vond er 1 via mp

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

De TS komt uit BE, daar heeft men nog nooit van perilex gehoord ...

IDD, in België is Periflex onbekend, hier spreekt men van een stopcontact

High met Henk

Special Member

Ik heb een Scholtes Tig 7624 400.
Gat in aanrecht is 560 x 490!!

Ben er ook wel even naar op zoek geweest

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar bij deze is de opening 495 breed en 565 diep, dus 90° verdraaid

High met Henk

Special Member

is er enig bezwaar om hem er 90 graden verdraaid in te leggen???
ok, tekst staat op zijn kant, maar dat is ook het aller ergste....

mijn ervaring is dat het al een heel drama is om een inductieplaat op die maat te vinden!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 3 juli 2022 09:23:54 (26%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik meen dat een coér uit BE dat probleem ook had onlangs, die had het gat groter gemaakt. ook hardsteen meen ik.

edit: dat was turbokeu.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 juli 2022 10:18:07 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem is dat het mijn keuken niet is, en graniet ter plaatse uitslijpen is een stofbedoening

Destijds heb ik in Duitsland gezocht vanwege de afmeting, ze hebben daar namelijk een behoorlijk ruime sortering.
Dit is al iets kleiner dan normaal:
https://www.mediamarkt.de/de/product/kaiser-kct-4795-fi-ad-induktionsk…

Turbokeu

Golden Member

Op 2 juli 2022 18:43:46 schreef knutselaar0:
...
De nisbreedte is 49.5 cm, en de nisdiepte is 56.5cm

Dat zijn inderdaad de actuele standaard nisafmetingen van een kookplaat, alleen 90° gedraaid...

Op 2 juli 2022 19:37:22 schreef testman:
49cm is voor de diepte normaal, maar voor de breedte niet. ik ben ook bang dat verzagen de enige oplossing is.

Verzagen gaat niet lukken, de nisdiepte van kookplaten is bijna altijd 49-49.5cm, ook voor 5-en 6-pits kookplaten (alleen de nisbreedte is verschillend).
Vermits bij de TS de nisdiepte 56.5cm bedraagt (de diepte van een glasplaat bedraagt gemiddeld 51-52cm) is de nisdiepte dus te groot voor een standaard kookplaat.
Er moet dus feitelijk een opvulstuk in de diepte geplaatst worden, en de nisbreedte vergroot om een standaard kookplaat te kunnen plaatsen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Zelfs als het effectief de "pitten" zijn die defect zijn, is dat vrij eenvoudig te herstellen/vervangen. Vaak zijn the "thermostaten" kapot (koolstoflaag afgesleten) waardoor ze niet meer afschakelen en de platen verbranden. Maar een nieuwe thermostaat koop je voor ~20 eur en een plaat ook voor zoiets.

Arco

Special Member

Zoiets?: https://www.fivery.nl/products/induction-hot-plate-bosch-pij651bb2e-60…
(of een standaard versie nemen/draaien en de gedraaide tekst op de koop toe nemen...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 6 juli 2022 12:36:40 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1. Toestel renoveren. Kwestie v onderdelen betaalbaar en berekenbaar. Opgepast met kabel en stekkertjes moeheid. Of volledige nieuwe bekabeling met hittebestendige draad en stalen stekkertjes! Geen inductie dan.

2. Gat uitzagen naar 56x56 en een inox stuk maken dat het gat overdekt. Gebeurt hier regelmatig. Stof van graniet met speciale schijf is nog doenbaar. Zo heb je later geen hoofdpijn meer met volgende modellen

3. Standaard Kookplaat 90 graden draaen. Moeilijke bediening.

4. Tijd voor een nieuwe keuken. Vrouw tevreden. Portefeuille leeg.

Foto: goulash met aardappelen en bloemkool. Euh. Ik bedoel. Er zat een 75cm in vroeger. Met inox overlapt. Geen volledige inox plaat met uitsnijding hier. Meestal gebeurt het zo wel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Is het nou inductie of 'vitro keramisch'? Voor dat laatste is vast nog wel wat passends te vinden. Van een ander merk ofzo.

Graniet kun je ook nat slijpen. Da's ook een zooitje. Maar in elk geval geen stofboel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Die in mijn link is de juiste maat en inductie, alleen 3-pits i.p.v. 4.

Ik gebruik ook nog keramisch. (heb een aantal pyrex-achtige schalen, die kunnen niet veel met inductie... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com