Oude opbouw hotelschakelaar vervangen voor inbouw

We krijgen de hotelschakelaar in de gang beneden niet aan de praat...Er zit een foto bij hoe hij nu werkt dan kan ik boven de lamp uitzetten en aanzetten, met dus de oude opbouwschakelaars.

Met de nieuwe inbouwschakelaar krijg ik hem aangesloten maar dan kan ik de lamp boven niet meer bedienen. Hopelijk heeft er iemand voor mij een schema..

Het zou gewoon moeten werken. Hoe is het dan nu aangesloten?

Vervang wel het blauwe frutsel door een lasklem, of lus door op de schakelaar als de oude groene fasedraad lang genoeg is.

Thevel

Golden Member

<Klik>

Edit/
De 2 korte draden mogen verwisseld worden, voor de werking haalt dat niets uit.

mel

Golden Member

Zo zit het nu toch ook?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mogelijk zit het wat los ogende stickertje fout op de nieuwe schakelaar? Onzin, als men de sticker 180o draait zijn de aansluitingen hetzelfde. Mijn excuses!

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 3 juli 2022 12:54:22 (42%)

Begrijp ik goed dat de eerste foto van de "huidige situatie" is met opbouwschakelaars? De rechter schakelaar is voor zeg "een lamp in de hal" die je alleen beneden kan bedienen?

Als dat klopt... dan ben ik het 100% met Thevel eens. Ik wilde zelf eea gaan typen, maar dat heeft geen zin. Zijn suggestie is precies wat ik wilde zeggen.

Edit: In het schema van deKees hebben we hier waarschijnlijk dus de RECHTER van de twee schakelaars: Bruin en 2x zwart, niet de linker (3xzwart).

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 juli 2022 15:59:42 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan niet goed zien wat er bij de oude aansluitingen staat, controleer of er op de schakelaar boven 3 zwarte draden zitten of een bruine en 2 zwarten?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik zou zeggen dat de schakelaar boven 3 zwarte draden bevat, logischerwijs komt de fase van de schakelaar beneden dan. de lamp beneden is een enkele draad, hoewel die zwarte draad een moderne dunne zwarte 1,5 lijkt te zijn. de 2 korte zwarte draden zijn dikke, zoals dat nog was toen het huis is gebouwd, jaren 60 zo te zien.

overigens past die schakelaar niet goed in een wanddoosje als dat. maar goed dat het een schakelaar is en geen wcd, dan trok je de stuc met die klauwen er zo af met de stofzuiger uittrekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij is het een spaarwissel schakeling.(Zoals de bovenste)
Je spaart daarmee 1 draad in de buis.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

@pe: Tengenwoordig (of denk ik misschien altijd al) is die schakeling verboden.

Op de foto is de groene de fase draad (oude kleuren van ergens voor 1960-1970). Dus het lijkt hier de F kant van de schakelaar, de rechtse is van een niet hotel schakeling.

Je zult de doos er waarschijnlijk ook uit moeten hakken want de bijbehorende oude trekdoosjes zijn te klein voor een inbouw schakelaar.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De bovenste schakeling is toegestaan.(max 5draden in een buis 2x zwart 1x blauw 1x bruin 1x geel/groen).
De onderste schakeling is verboden in nederland.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

De bovenste schakeling die pe laat zien is toegestaan.
De onderste is de z.g. Franse schakeling, die is verboden.

ai, net te laat.

Op 3 juli 2022 22:17:54 schreef pe:
De bovenste schakeling is toegestaan.(max 5draden in een buis 2x zwart 1x blauw 1x bruin 1x geel/groen).
De onderste schakeling is verboden in nederland.

Zie ook:https://www.circuitsonline.net/forum/view/101304

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Alleen de onderste schakeling is bij sterkstroom (De Franse of verkeerde verboden, de bovenste mag wel.
De reden dat dat de onderste niet mag is, als de lamp uit is er op beide draden spanning kan staan.
Maar dit is bij TS niet aan de orde, de bovenste kan het wel zijn maar dan moet er op de schakelaar boven ook een groene of bruine draad zitten.
Ik vertrouw de las met groenen bruin niet, door het gewriemel met de draden kan deze los geraakt zijn.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op zondag 3 juli 2022 22:30:19 (13%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Thevel

Golden Member

Het lijkt mij allemaal heel duidelijk, de TS heeft het werkend met een losse opbouw wisselschakelaar en een losse opbouw enkelpolige schakelaar (dus voor 2 aparte lampen)

De TS wil het nu aansluiten op een dubbele inbouw wisselschakelaar maar krijgt het niet niet werkend.
Bij mijn vorige post heb ik de kleuren bij de schakelaar getekend, dit zal gewoon moeten werken lijkt me.