Tefal stoom generator GV7340 genereert geen stoom

Beste Testman,
Heb veel respect voor je aanhoudende adviezen op dit forum! Op je eentje heb je een grote positieve invloed op moeder aarde: met je reparatieadviezen reduceer je de ecologische voetafdruk van talrijke medemensen die je helpt!
Mijn vraag:
Mijn Tefal GV7550 stoomt niet meer en heeft een stoomketel zoals die op je foto.
Het langwerpige bimetaal (in het witte balkje, ongeveer in het midden van je foto, links onder de ronde witte temperatuurvoeler) staat open bij kamertemperatuur en laat dus geen stroom door. Ik denk dat dit het defect veroorzaakt. Want zo krijgt het rechtse uiteinde van het verwarmingselement nooit stroom.
Alvorens een nieuw verwarmingselement met nieuw bimetaal te bestellen (bij directrepair voor €13), had ik voor de zekerheid graag je mening gekend.

(Geen kalkprobleem aanwezig, toestel werd steeds met gedemineraliseerd water gevuld.)
Bij voorbaat dank!

Ben wel geen Testman, maar je meting is correct.. 13 Euro s ook niet al te duur voor compleet element!! Zeker weten geen kalk in drukkamer??

Dit is een overtemperatuurbeveiliging met loodje. Dit loodje smelt bij een bepaalde overtemperatuur. Dus opgelet naar oorzaak toe.
1. Loodje niet gemolten maar kontakt gewoon stuk. Komt niet voor
2. Klixon gefaald (witte ronde er naast) . Zit mee in de set normaal.
3. Relais bij deze blijven regelmatig plakken. Meestal bij de minste trilling terug los dus tegen dat je met je meetinstrument de kontakten vh relais nameet is die reeds terug open gesprongen. Opgelet dus
4. Mkt vd print slecht.
5. Testman reeds aangehaald, te weinig water id boiler. Normaal krijg je dan rood alarm ledje dat indicatie geeft.
6. Ntc slecht kontakt

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor de reacties! Ben slechts een amateur.
EricN, dankzij je uitleg besef ik slechts een gevolg te hebben gevonden in plaats van de oorzaak.
De relais en/of condensatoren meten gaat mijn petje te boven, denk ik. (De Ntc weet ik niet eens zitten.)
Zou het in deze situatie dan het beste zijn om de besturingsmodule mee te vervangen? (Samen met het verwarmingselement & levering: €54 kosten.) Riskeert er dan nog een andere oorzaak te blijven bestaan?
Prettige avond!

De ntc zit op de boiler. De 2 witte draadjes met groen lijntje. De aansluiting zit gesoldeerd en is zeer fragiel. Opgelet dus. Meestal is met fiber stift even lichtjes over de ntc zelf gaan ende stekkers 180 graden omdraaien genoeg om problemen daar op te lossen.
Problemen met print of kalk los je best op (daar je printplaatkennis beperkt is) door tijdens het strijken de boiler te monitoren met een eenvoudige watt of stroommeter.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Aha, wat je schrijft is opnieuw zeer interessant!
Oorspronkelijk dacht ik inderdaad dat het defect te wijten was aan beide stekkertjes van de ntc: die zaten namelijk abnormaal los op de contacten. Had dus ervoor gezorgd dat de stekkertjes opnieuw stevig klemden. Na montage van het toestel bracht dat echter geen beterschap.
Logisch: de overtemperatuurbeveiliging met loodje was toen al doorgebrand.
Van kalk is er geen spoor, er werd altijd gedemineraliseerd water gebruikt.
Als de ntc de oorzaak is geweest, kan dit volgens jou nog andere schade tot gevolg hebben gehad dan alleen de overtemperatuurbeveiliging (bv. op de print)?

(Het is me niet duidelijk hoe ik tijdens het strijken de boiler kan monitoren met mijn eenvoudige multimeter.)
Nogmaals dank

De klixon mee vervangen is een absolute must. De bouten vd weerstand (verwarming boiler)nakijken of die los staan is nog 1.
Monitoren. De weestand neemt een bepaald vermogen. Denk 1000w. Het ijzer ook. Denk 800w. Dus bij start 1800w totaal. Zie je nul dan zijn beide verwarmingen uit. 800 dan is boiler uit. 1000 dan is ijzer uit......
Normaal bij overtemperatuur dan gaat de overdrukklep open (koperen stuk aan elektroventiel) maar zonder water in de boiler moet normaal het "zonder water alarm) af gaan.
Als hij blijft warmen (1000 of 1800, 800 irrelevant) en er komt geen water via de pomp of overdrukklep verliest stoom dan is de print verdachte (ntc reeds gereviseerd zijnde).
Dus goed kijken en luisteren (gaat pomp en verplaatst die water in boiler, streepje op waterlijn ah reservoir zetten) .
Je kan bij start ook eens kijken wat de wattage doen bij het op standby zetten. De toets op het display indrukken. Niet de schakelaar omflippen. Dit meermaals herhalen daar een haperend relais niet vd 1ste (of 10de) keer blijft hangen. Soms moet de boiler langere tijd heet zijn gezien een slappe mkt nog vererget bij hitte.
Dus pomp (geluid), overdrukventiel (kun je niet naast kijken), vermogen, waterniveau (tijdens pompgeluid) in het oog houden.
Niet met lege boiler starten. Maak boiler leeg en doe 50cc er terug in.
Met ontkalkt water bedoel je toch niet vd droogkast? Zacht water kan schuimen. En zeker als er nog eens zeep residu in zit

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dankzij je duidelijke uitleg en mijn LCD-energieverbruiksmeter zie ik dat monitoren wel zitten. Heb het verwarmingselement (met klixon en overtemperatuurbeveiliging) besteld. To be continued...
(Inderdaad werd geen condenswater uit droogkast gebruikt; dat zorgde immers voor problemen met een vorig strijkijzer.)

Vandaag het nieuwe verwarmingselement gemonteerd, wat gemakkelijk was.
Het monitoren daarna begon wat verontrustend: initieel kwam er geen stoom uit het toestel wanneer de stoomknop op het ijzer werd ingeduwd, omdat het stoomventiel dan niet open 'klikte'; het was alsof dat ventiel niet meer werkte, hoewel daarmee nooit eerder een probleem was.
Gelukkig normaliseerde de situatie zich meteen daarna: 1350W verbruik voor de ketel, 700W voor de strijkzool, 50W waterpomp bij momenten; de relais schakelen correct bij aanzetten en in stand-by gaan; alles logisch en normaal. Conclusie: de loszittende aansluitingen van de ntc veroorzaakten het doorbranden van de overtemperatuurbeveiliging, zonder overige schade. Sindsdien wordt er weer volop mee gestreken (en het tijdelijke reservetoestel mag terug naar de zolder).
Eric, hoe kan ik je danken voor je deskundige en snelle adviezen?

Blij te vernemen dat je terug afgestreken het huis kan verlaten ;-)
Veel succes daar nog.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?