N7300 snelheidsregeling

Arco

Special Member

In de N7300 recorder is door Philips een capacitieve tacho toegepast om de snelheid van de capstanmotor te regelen (heel exotisch... ;) )
Na wat metingen aan een defect exemplaar is het me niet duidelijk hoe e.e.a. zou moeten/kunnen werken.

De capacitieve sensor bestaat uit 2 getande oppervlakken: de binnenkant van het vliegwiel en een daarbinnen geplaatst getand wiel.

Als de tanden tegenover elkaar staan, is de capaciteit ongeveer 45.5pF, als ze 'om en om' staan ongeveer 43.5pF. Heel klein verschil dus.

Ik kan ook niet echt de schakeling doorgronden die de snelheid constant houdt. Hoe zou dat moeten werken?
(de servicemanual zwijgt daarover in alle talen helaas...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gezien het aantal tanden heb ik een sterk vermoeden dat uw meting niet juist is, een verschil van ~2pF kan ik niet geloven.
Volgens mij is de schakeling een capacitieve schmitt trigger

LDmicro user.

Ik zou inderdaad meer verschil verwachten, maar is dat een degelijke guarded meting, of een eerste poging?

Een redenatie kan zijn: TS422, 423 zijn een voorversterker met hoge ingangsimpedantie en tegenkoppeling naar de ingang via C425. TS424 maakt pulsjes van het AC signaal die worden gelijkgericht door D461/462. In C435 loopt dan een snelheidsafhankelijke stroom. Die moet gelijk zijn aan de tegengestelde stroom door de SPEED schakelaar. De spanning over C435 is het regelsignaal voor de motor, met nog wat demping rond TS425. Als de regeling werkt is deze spanning de UB-E van TS425 onder voeding C.
De schakeling rond TS410,TS430 en TS432 zorgt er voor dat altijd opgenomen wordt op de standaard snelheid. Het eindtrapje heeft een eenvoudige stroombegrenzing.

Er zijn echter diverse opmerkelijke zaken zoals C430 en de polariteit van C435 [edit] Het is natuurlijk maar net waar de schakeling ingesteld staat, wat eenvoudig onder voedingsspanning C kan zijn. Wat zijn de voedingsspanningen A,B,C?

(Ik zou als eerste C428, C431 en C435 even checken. Dat soort kleine elco'tjes gaat graag lek / stuk. Daarna met de scope prikken. )

Arco

Special Member

De voeding:

Het leek mij ook al erg klein, het verschil (en ook de nominale waarde) van 43.5 - 45.5pF, maar de sensor lijkt heel (nergens onderbrekingen)
Het enige wat verandert bij hogere snelheid, is dat de 2pF wisselingen elkaar steeds sneller opvolgen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 3 juli 2022 16:17:22 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

een philips toestel van 40+ jaren met 1e generatie fetjes en elco's. dat is doorgaans het begin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Ik heb het even. (nou ja 'even') voor je in de sim gezet, dat gaf vanaf opstarten het volgende resultaat:

Zonder de 20 M-ohm kon het 2 pf c'tje in de sim niet ontladen, want theoretisch ding. En daardoor kreeg ik eerst maar 1 puls.

Maar dit is het resultaat van even 'spelen' met de spatiebalk i.i.g. :P

Verder lijkt mij dat als het i.d.d. capacitief is het binnenwerk van dat vliegwiel ook geleidend is en via je capstan-as die er aan vast zit dan aan de massa hangt. Want anders kan je geen verschil in lading opbouwen. Ik weet niet of er ergens aan die capstan dan weer een sleepcontact naar de massa hangt. Lijkt mij wel nodig want residu op de as of een eerdere drup olie kán het geheel isoleren als het een (uiterst dun) filmpje vormt tussen de as en messing bus.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 3 juli 2022 20:06:33 (42%)

Arco

Special Member

Bedankt,

Ik had nooit gedacht dat 2pF genoeg zou zijn om pulsen te creeren...

Je vraagt je wel af waarom ze zo'n exotisch/ingewikkeld/ongebruikelijk/storingsgevoelig systeem hebben ontwikkeld om de motorsnelheid te meten...
(vast een engineer die te veel vrije tijd over had... :) )

Er is wel een voordeel: het belast de capstan-as verder helemaal niet wat je bij een mechanische tacho wel gehad zou hebben...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 3 juli 2022 20:08:14 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Ik was nog even wat invloeden aan het onderzoeken. Blijkt dat de 10M toch een behoorlijke dip geeft, ook zonder die 2 pf. Ik ben effe de opzet wijzigen. Kom er straks op terug.

Arco

Special Member

Wat ook vaak voor schijnt te komen is dat de grafietcoating binnenin het vliegwiel loskomt en daardoor geen of slecht contact maakt met de capstan-as.
(het zit er blijkbaar gewoon tegenaan gespoten)

Maar dat is hier niet het geval. Ik was gewoon benieuwd hoe e.e.a. werkt. (als je weet hoe iets werkt is het oplossen van problemen meestal een stuk makkelijker)
Ik ga de boel weer eens in elkaar bouwen...

Die lagerbussen zijn ook een vervelende uitvinding... Het is een koperen kogel met een gat erin in een plastic houder.
Werkt goed, maar heel lastig met montage. Bij insteken van de as draait de kogel alle kanten op behalve de goede... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Nou, effe omgeprutst naar een klein beetje realistischer. Ik heb nog even getest met de twee c's los, dan doet het niets. Tevens ontladingsweerstanden 'iets' groter gemaakt. Tijdens opstraten lijkt er ook een soort hysteris effect te zijn gezien de meting op de ingang van de FET. Waarbij wel vermeld dat hier dus geen verschil van 2 pF word gemeten maar de lading van 45.5 en 43.5. Ik heb helaas geen in waarde schakelbare C's in het pakket. :P Ik had nog iets geprobeerd met een varicap, maar daar bleek de spanningsveranderingspiek door de ontkoppel c's de reden voor triggering.

Op 3 juli 2022 20:40:51 schreef Arco:

Die lagerbussen zijn ook een vervelende uitvinding... Het is een koperen kogel met een gat erin in een plastic houder.
:(

[bijlage]

dacht toch dat dit een bronzen bus was. echter vet/kruipolie in deze isoleert en dat wil je hier niet. ding eruit halen en reinigen dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Op 3 juli 2022 20:40:51 schreef Arco:
Wat ook vaak voor schijnt te komen is dat de grafietcoating binnenin het vliegwiel loskomt en daardoor geen of slecht contact maakt met de capstan-as.
(het zit er blijkbaar gewoon tegenaan gespoten)

[bijlage]

Maar dat is hier niet het geval. Ik was gewoon benieuwd hoe e.e.a. werkt. (als je weet hoe iets werkt is het oplossen van problemen meestal een stuk makkelijker)
Ik ga de boel weer eens in elkaar bouwen...

Die lagerbussen zijn ook een vervelende uitvinding... Het is een koperen kogel met een gat erin in een plastic houder.
Werkt goed, maar heel lastig met montage. Bij insteken van de as draait de kogel alle kanten op behalve de goede... :(

[bijlage]

Die messing bussen dat weet wel wat i.d.d.

Bij mijn N4450 was van de capstanmotor de bus intern ovaal geworden omdat de vorige eigenaar er een snaar in had gezet die te klein was en daarmee enorme mechanische spanning op het motortje zette. Met als gevolg dan na een poosje banden afspelen die capstanmotoranker tegen de veldmagneten ging schuren. Motortje is alleen nog tegen de hoofdprijs te vinden. Dus toen heb ik noodgedwongen maar een nieuwe bus gedraaid en geslepen op m'n unimatje.

Was een goede oefening voor de lagers van de haspelhouders. Want die hingen na jaren lang verticaal gewicht dragen ook uit het lood waardoor de haspels tegen de behuizing gingen lopen. En dat was er niet meer uit te draaien middels de kunststof stelschroefjes.

Arco

Special Member

Op 3 juli 2022 20:46:51 schreef testman:
[...]

dacht toch dat dit een bronzen bus was. echter vet/kruipolie in deze isoleert en dat wil je hier niet. ding eruit halen en reinigen dus..

Capstan-as heeft ook een sleepcontact...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Die messingbus op dat tandrad zal het probleem niet zijn. want die is al geïsoleerd van het tandrad. Het gaat om de koppeling capstanas-vliegwiel. Die moet goed geaard zijn.

Arco

Special Member

Koppeling capstan-as en vliegwiel is de grafiet-coating, die meet netjes 0 Ohm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Oké. En ingebouwd meten van capstanas>chassis/massa?
Mijn gedateerde LTS-metaal zegt dat koolstof hard en broos is en daarmee gevoelig voor microbreuken.

Maar té ingewikkeld denken is ook weer niet goed, want vaak is simpel beter.

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 3 juli 2022 22:50:59 (21%)

Op 3 juli 2022 20:05:23 schreef Arco:
Bedankt,

Ik had nooit gedacht dat 2pF genoeg zou zijn om pulsen te creeren...

Je vraagt je wel af waarom ze zo'n exotisch/ingewikkeld/ongebruikelijk/storingsgevoelig systeem hebben ontwikkeld om de motorsnelheid te meten...
(vast een engineer die te veel vrije tijd over had... :) )

2 pf is voldoende, hangt af van wat er achteraan komt :-)

Het lijkt wel of de engineer van plan was een phase locked loop servo te maken. het capstanwiel met fijne pulsgever is er alvast op voorbereid, en de Japanse concurrentie deed het al jaren zo. Misschien is het project gestrand op de financiële kost, en werd-zonde- de pulsjes gewoon piek top piek gelijkricht om dan naar een klassieke DC servo te sturen , zoals bij de voorgaande modellen. schakeling van de servo is dezelfde als generatie ervoor, maar daar vertrekt men van een simpele tacho generator. dat had hier ook gekund..

mel

Golden Member

Revox gebruikt ook een PLL regeling voor de snelheid.de pulsjes worden met een spoeltje geteld.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..