Miele T8861WP blijft na programma op koude lucht draaien

Afkoelfase:
1
Vaste van het programma afhankelijke afkoeltijd, gebeurd niet als verwarmingsproces minder dan 20 minuten is of temperatuur onder de 40c.

2
Extra koelen wordt beeindigd als proceslucht (trommel lucht) temperatuur onder de 55c is.

Hij zal dan niet goed koelen dus alsnog die ventilator controleren, het ding heeft een variabele snelheid afhankelijk van de benodigde koeling, zorg ook dat de machine niet strak op de grond staat en rondom de ruimte heeft, niet ingebouwd in een kast of iets dergelijks, de lucht die de ventilator voorin afzuigt moet er rondom weer uit.

De ventilator voel je niet echt zuigen, wel kan je ietwat koude lucht voelen als je je hand erop legt tijdens een droogproces, meestal als hij nog een paar minuten moet en lekker op temperatuur is. Uiteraard moet het rooster daar ook goed schoon zijn, dus achter het plastic rooster.

Om de ventilator te bereiken moet de bovenkant, voorwand, rechter zijwand en vulring eruit, het kunststof deel waar de deurfilters zitten.

Goede vraag en als het ventilatortje bij warmte dienst weigert dan zou dat veel verklaren. Mss bij het beeindigen vh programma en begin vd afkoelfase de U8 nog eens testen?

@maus: weet jij of in deze de 230vac of de 12vdc gebruikt is?

Die met de fluctuerende uC uitgang heb ik als volgt gemacguyverd:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

MGA12012XB-O38 is het typenummer.
Staat in jouw online documentatie ook he :)

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 29 juni 2022 21:02:23 (41%)

Dan moet ik een groot scherm opstarten. :Z

12v ding. Enkel de 230v dingen stuk gehad. Deze ook op de wish list zetten? 8)7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Misschien is ie helemaal niet stuk..

Acht de kans voor een 12v model ook klein.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb mij nog even verder verdiept in het werkingsprincipe van de droger.
Hieronder even een tussen conclusie van wat ik nu weet (foute interpretaties mijnerzijds voorbehouden)

De proces warmte flow is een gesloten circuit.
Het koelelement achter het rooster staat parallell met de condenser (verwarmingsdeel) en dient er voor om de temperatuur van het droogproces onder controle te houden.
De luchtstroom staat los van de procesflow.
Het is dus logisch dat die tijdens de afkoelfase niet meer mee doet omdat de compressor dan ook niet meer draait en hij dus geen rol speelt in de temperatuur in de procesflow.

Het drogen lijkt die goed te doen binnen een redelijke tijd dus dit proces lijkt in orde.

Blijft dus de vraag waarom de afkoelfase zo extreem lang duurt.

Ik blijf met 2 gedachten zitten.
1) Er dient buitenlucht aangezogen te worden om het koelproces effectief te laten verlopen (niets over een dergelijke voorziening kunnen vinden overigens) en dit functioneerd niet.
Het lijkt mij ook onlogisch dat een gesloten systeem snel zijn warmte kwijt kan raken.

2) Het systeem word te heet waardoor de afkoelfase zeer lang verloopt.
Dit ga ik vandaag testen door een temperatuur voeler in de luchtstroom van de procesflow te plaatsen.

Word vervolgd

1+2. Zeer goede analyse. Gedachtengangen die ik ook heb. Nog nooit voor gehad dus die afkoelfase nooit gevolgd wat er exact gebeurt.

1: de enige logische verklaring zou zijn dat dat ventilatortje verse lucht blijft binnen trekken dewelke de trommel buitenwand afkoelt.
2: de ntc's mobitoren de binnentemperatuur

Nog errors in het geheugen gekomen?
Gaat U8 nog tijdens afkoelfase? Ik zag @maus schrijven dat deze ventilatoren aangestuurd worden met verschillende toerentallen (spanningen) mss is het pwm en is daar wat mis? Moeilijk te betrappen. Dan ga je al de uC uitgang moeten volgen met een scope.

Klein detail: volgens mij staat het restwarmte condensortje in serie maar dat heeft met dit verhaal geen belang.

De lamellen vh condensortje liggen toch niet plat door erover te wrijven? Foto?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Maus zou kunnen kijken of bij zijn droger de afkoelventilator mee draait tijdens de afkoelfase ?

Er zijn geen errors meer opgetreden.
Ik heb een foto van de (afkoel) condensor.
Dit was toen ik gisteren de temperatuur meette tijdens de afkoelfase.
Lamellen zijn goed.

Wat Mouse zei klopt precies.
Onder de 55 graden sloeg hij af.

Volgende meting doe ik tijdens droogfase.

Ohw ik wilde nog vragen of de temperaturen wel juist gemeten worden. Een defecte NTC zou natuurlijk kunnen zorgen dat hij tot ver onder de 55c denkt dat hij nog boven de 55c is, maar je hebt gemeten en het klopt.

Gisteren stond mijn droger op 'jeans' en in de afkoelfase, de fan draaide toen volgens mij niet, ik voelde geen koude lucht door het roostertje gaan. Ik zal bij een volgende droogbeurt eens met de laptop eraan meekijken wat ik kan zien.

Nog 2 vragen...

Niet onbelangrijk, hoe is de machine opgesteld en wat is de omgevingstemperatuur ten tijde van het koelproces? Wellicht is het gewoon te warm en duurt het inderdaad lang.

Hoe vol zit de machine, wat voor soort wasgoed zit erin en hoe snel centrifugeert de wasmachine?

De machine staat op de badkamer.
Omgevingstemperatuur is ca. 24 graden.
Ik stop hem meestal halfvol met hoofdzakelijk handdoeken die op 1600 toeren gecentrifugeerd zijn.

Zojuist een was gedroogd en de temperatuur sensor continu in de luchtstroom laten zitten. Hij was na een uur 48 graden en op het einde (1,35 uur) 57,5 graden.

Ik denk ik houd nu opk constant in de gaten hoe het temperatuur verloop gaat in de afkoelfase.
En wat denk je ?........
Na 15 minuten was die klaar met afkoelen... (van 57,5 naar 54,5)

Dat staat haaks op de uren die hij voorheen bleef nadraaien onder dezelfde omstandigheden.
Het kan natuurlijk ook een intermittend probleem zijn.

Het is mij natuurlijk de afgelopen tijd alleen opgevallen als hij niet uitsloeg na uren nadraaien.

Ik zal de komende droogbeurten goed monitoren met temperatuur en koelfase tijd.
Ik kom er op terug hier als ik nieuwe bevindingen heb.

En de koelventilator?
Draaide de dikwijlser naar het einde vh programma toe?
Deed die iets tijdens de afkoelfase?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De koelventilator ging inderdaad frequenter draaien op het eind.
Ik hoorde hem op het laatst ook in toeren variëren.
Dus hij lijkt goed.
In de afkoelfase draaide hij niet mee.
Maar dit komt overeen met wat ik veronderstelde en Maus had dit ook bij zijn droger geconstateerd dat die niet mee draait in die fase.
Het blijft dus nog een mysterie.

Maar we hebben ondertussen wel veel geleerd over deze droger ;-)

Knip! Bericht gemist. Even lezen..

Welke wasmachine heb je? Probleem kan daar ook ontstaan. Als die de 1600rpm niet (altijd) meer haalt, duurt het droogproces aanzienlijk langer met een hogere temperatuur tot gevolg.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 30 juni 2022 23:59:14 (73%)

De wasmachine is een Miele edition 111 type W5873

Ah, bijna hetzelfde setje als ik heb staan. Ik heb de W5877, zelfde apparaat maar dan met stoomfunctie.

Kijk bij de wasmachine eens in het foutgeheugen en zoek naar F16, melding overdosering. Als die er 255 keer in staat zit de ontluchting van de pomp verstopt, centrifugeert de machine minder goed en draait de droger drastisch langer. Gebruik vooral geen waspods aub..

Servicemode met gesloten deur: Start ingedrukt houden, apparaat inschakelen, zodra start oplicht meteen 3 keer indrukken en bij de 3e keer vasthouden tot start weer knippert, dan kom je in het servicemenu.

Zoals beloofd ook eens mijn droger uitgelezen. Apparaat had nog 5 minuten te gaan met een half beladen trommel op 'katoen'.

- Op het moment van de printscreen was net de compressor afgeslagen en ging de laatste minuut in. Temperatuur in de trommel is dan 58c. De koelventilator draaide terwijl de compressor nog aan stond, en stopte nadat de compressor uit ging.

-Na die ene minuut waarin de compressor eerst stopte en daarna de koelfan, ging de droger over op 'Koude lucht' op het scherm.

-Op de 2e printscreen is het apparaat zo'n 3 minuten later uitgeschakeld waarbij de trommeltemperatuur 1R30 op 54 graden staat.

Oftewel...
-Jouw droger koelt niet snel genoeg naar 54 graden.
-De droger is veel heter dan de 58 graden die de mijne binnen 45 minuten gehaald heeft. > dit kan weer gevolg zijn van slecht gecentrifugeerde was, of de koelfan is toch niet goed.

Vind het een beetje vreemd, volgens mij zit er een 230V Fan in die frequent faalt, maar hier word over een 12V fan gesproken die fluctueert in toerental?? Dat vind ik hoogst vreemd, ik kan me niet herinneren dat er een modulerende fan in zit..

Zuigt bij jou de lucht goed aan bij afkoelproces?? Niet dat het een te lichte stroom van lucht is.?? Kan ook wezen dat NTC op Condensor leiding defect is, die heb ik wel eens eerder defect gehad, die ging "open" bij een graad of 50 welke een rommelig droogproces gaf, en dat is bij jou ook aan de hand.

Bij deze series drogers heb ik al vele hersteld en meest voorkomende euvels zijn ventilator, borstelbrug van vochtmeting en vervuiling filters. 1x defecte compressor gehad op 40 drogers ruim valt nog mee..

Maar wat Maus0611 al zegt, controleer wasmachine eens, dat kan ook veel ellende veroorzaken en je wasdroger van de leg halen..

Schiet me een dingetje te binnen: droger staat in badkamer waar vochtigheid vrij hoog kan wezen.Check alle stekkerverbindingen op moederprint rechtsachterin, als er lichte corrosie tussen stekker en print zit krijg je ook misstanden!!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 3 juli 2022 18:44:21 (12%)

@maus: zeer grondig. Dit moet zeker helpen in de zoektocht

@smd. Ja tegenwoordig 12v dingen er in. Moduleren heb ik nog niet vastgesteld.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

8861 WP heeft nog steeds een 230V fan... De nieuwere series wel 12V, maar IDD kleiner.. Is ook geheel andere bouw.

Op de bouwtekening staat echt een 12v model.

Bedankt Maus voor de gedetailleerde informatie.
De temperaturen lijken overeen te komen met wat ik heb gemeten, al duurde het bij mij ruim 1,5 uur voordat de 57 graden bereikt werd.

Welke droogstand had je gekozen en hoe lang duurde deze ?
En waaruit bestond de was ?

Ik heb nu weer een was draaien en ga verder testen.

Tja...F16 is inderdaad een dingetje.
Mijn ex gebruikte dermate veel wasmiddel dat deze storing er geregeld was.
Voor 2 jaar geleden centrifugeerde hij niet meer en heb ik het complete ontluchting systeem gereinigd.

Toen was het opgelost.
Wat mij wel opvalt is dat wanneer ik meer dan 50ml wasmiddel gebruik, deze storing er erg (te) snel in komt.

Ik zal het centrifugeren eveneens nu goed in de gaten houden.
Ik ben bang dat ik zonder PC met benodigde software het toerental niet kan uitlezen ?

@SMD, ik zal hem van de week sowieso los halen en de stekkerverbindingen controleren.

Ik heb een stroboscoop op een functiegenerator gezet hiervoor. Vroeger waren er wel eens problemen. Nu kan ik toerentallen schatten en komt het ook haast niet voor buiten de ontluchtingsgevallen bij miele. Staat al jaren onder het stof dus. 1600 is echt enorm snel.

Bij veel schuim krijg je zelfs met gezonde ontluchtingsdarm de schuim niet geheel weg en gaat hij bij spoelen met doseringsmelding.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

50ml is ook vaak teveel wasmiddel.

Mijn was bestond uit 4 broeken en wat ondergoed, gewassen op 'jeans' met 1200rpm en gedroogd op katoen, denk dat het droogproces zo'n 45minuten is geweest.

Je kent de truc met ontluchting dus van de pomp, dat zal het niet zijn.
Toerental gaat in katoenprogramm opbouwend van 0 naar 1200, en kruipt in de laatste ca. 3 minuten pas door naar 1600, dat merk je wel.

Zonder computer met miele software kun je inderdaad geen actuele informatie zien.

50 mL is IDD te veel,normaal is 35 mL max. daarom zijn pods ook enorm ruk!! Ik zal morgen eens zijplaat wegnemen van de 111 die ik hier heb staan, haast zeker dat er een 230V inzat want die was defect.. :)