Ampere en volt meten op afstand

Kennelijk heb ik verkeerd lopen zoeken, maar ik zoek een mogelijkheid om Ampères en volt te meten op afstand.
Ik wil ampère/volt meten in mijn caravan. Het aantal beschikbare ampères verschilt per camping en dus wil ik weten hoeveel ampère er al gebruik voordat ik bijv. een waterketel aanzet.
In mijn vorige caravan had ik de inkomende stroomdraden eerst naar de V/A-meters geleid en daarna weer terug naar de zekeringskast. Allemaal dikke draden en meters lang.
Er moet toch een mogelijkheid zijn om bij de input een sensor te zetten en de resultaten van de sensor naar een apart display te leiden elders in de caravan, eventueel via de CI-bus.
Alvast dank voor de reacties,
Groetjes Ton

EricP

mét CE

Neem iets met een current transformer of een meter met MODBUS. In het laatste geval ff iets met een display klussen.

Of een knappe Victron omvormer / lader. Die stel je in op wat je uit 'het net' mag trekken. Gebruik je meer, dan komt dat uit de accu. Gebruik je minder, dan wordt de accu weer bijgeladen. Ideaal voor de 2kW waterkoker van de sleurhut op een 'oude' 4A camping aansluiting.

Henk H.

Golden Member

Stroommeting mbv een shunt kan toch ook prima? Dat is een bekende, nauwkeurige weerstand met een hele lage waarde die je opneemt in de kabel vanaf de "walstroom". De spanningsval over de weerstand is de afgeleide van de stroom door de weerstand. Die kun je weergeven op een display, kabels tussen shunt en display hoeven niet dik te zijn. Victron verkoopt die ook. Kabel doorkniplen, kabelschoenen er op knijpen en op de shunt schroeven.

EricP

mét CE

Ook voor AC? Voor DC is het heel gebruikelijk. AC doorgaans een stroomtrafo. Alhoewel het technisch gezien natuurlijk prima met een shunt zou kunnen.

Je kan gewoon een power-meter-module kopen op aliexpress. Deze werkt met stroomtrafo:

https://www.aliexpress.com/item/32918884704.html

De stroomtrafo draden mag je gewoon verlengen met dunne draden naar waar je de module ophangt. En datzelfde geldt voor de spanningsdraden, alhoewel die geschikt moeten zijn voor 230V.

In de gelinkte advertentie is 80-300V bedoeld voor "115V" nominaal. En de 200-450 is bedoeld voor "230V".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Het kwartje van mijn dwaling viel inderdaad wat later, shunt is minder gebruikelijk op AC. Waarom een verlies introduceren als het niet nodig is (met een stroomtrafo).

@AntonB,
Heb deze voor mezelf en kennissen deze via WISH.COM gekocht en doet wat die moet doen.

Even een account aanmaken en zoeken op: Vierkante LED Digitaal Dual Display Voltmeter & Ampèremeter Spanningsmeter Stroommeter AC.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
High met Henk

Special Member

draadloos?

fluke FC kan dat wel over 10 meter, maar is niet permanent.
het doel van TS is mij niet duidelijk: wil hij een permanente oplossing of een probleem vast stellen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij is het hartstikke duidelijk. Als hij op een camping staat waar hij 6A mag gebruiken dan moet de TV uit als hij wil waterkoken, en als er 10A beschikbaar is, dan kan ie aanblijven.

Stel dat de waterkoker 5A gebruikt, dan wil ie kunnen aflezen: Reeds in gebruik 2A -> Om de 6A aansluiting niet te overbelasten moet ik even wachten of iets anders uitzetten voordat de waterkoker aangaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Startpost lezen doet wonderen!
Geen idee waar draadloos vandaan komt. TS heeft gewoon geen zin in een stel dikke veters trekken - groot gelijk.

High met Henk

Special Member

ok, permanent: dat maakt FC minder bruikbaar.

stroomtrafo idd en dan kun je met 2x een 2derige kabel (zou wel aparte kabels nemen) een eind komen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hallo allemaal,
Dank voor jullie bijdrage en informatie.
De oplossing met een stroomtrafo lijkt mij de beste oplossing.
Is die ook nauwkeurig bij lage ampères (<10A)?
Op AliExpress genoeg te vinden, alleen allemaal met een klein scherm. Iemand nog een suggestie voor een systeem met een wat groter scherm?
Alvast dank.