PCB UV laser belichting sheets ultra-black afdruk.

Hallo,

Ik gebuikte vroeger inktjet transparante sheet die ik drie keer moest afdrukken om het pik zwart te krijgen dat veel inkt verbruikte en het vlekte de papierroller.
De track randen op de pcb waren grof en onregelmatig dat ik vaak handmatig moest bijwerken.

Ook heb ik in het verleden op de Laser printer i.c.m. laser-kalkpapier afgedrukt dat ook werkte maar dan met andere belichtingstijden.

Nu probeer ik voor het eerst met mijn HP color laser 150nw printer op transparante lasersheets van 123inkt af te drukken dat grijzig doorzichtig en met kleine gaten afdrukt.
Dat is slechter dan de inktjet. Zie bijlage

Ik heb twee vragen over UV belichting sheets:
1) Kan iemand mij helpen bij de instellingen die ik als bijlage heb toegevoegd zodat ik toch deze sheets Ultra zwart kan afdrukken?
2) Welke laser kalkpapier (Canson of 123inkt) kan ik het beste kopen voor mijn HP Color laser 150nw printer?

I will become a chemist because all the other options Argon
buckfast_beekeeper

Golden Member

In het verleden werd wel eens gezegd de sheet in te smeren met oostindische inkt.

Ik lig niet meer zelf te prutsen en bestel bij JLCPCB.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Toen ik het nog zelf deed gebruikte ik een matte polyesterfilm voor de laserprinter, gekocht bij van Beek Art Supplies.
Nooit problemen mee gehad, behalve toen ik een hele oude fotoprint wilde gebruiken: verkeerde zuinigheid.
Maar tegenwoordig bestel ik gewoon bij JLC...

De enige reden die ik kan bedenken om het nog zelf te doen is als je haast hebt met je enkelzijdige(!) print...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik denk niet dat er iemand zo een kant en klare oplossing voor je heeft, moet toevallig iemand zijn die dezelfde setup als jij gebruikt.
Zelf printen ik mijn sheets met een Samsung CLP315 op een unbranded sheet.
Na het printen zie je wel dat het niet 100% heeft gedekt. Na het etsen zie je daar niet veel van terug, ook niet met 10mill traces.

Is wel een aantal jaren gelden dat ik zelf heb geetst, ik bestel net zoals de rest nu mijn pcb's in China. Meestal bij Elecrow.

Ik ets zelf, omdat ik dan (na het tekenen) binnen een uur een kleine print kan assembleren. Ik heb simpelweg geen geduld voor het bestellen :+

Ik gebruik de tonertransfermethode, met een strijkijzer op 175 graden (gemeten) en papier van de Elektron (het VERON tijdschrift).

De printer is een Brother, maar ook ik heb onregelmatig wat problemen met de dekking. Houd ik de print na het etsen tegen het licht, dan zie ik hier en daar een 'pinhole' op grote kopervlakken. Maar met een eerdere drum/toner die er in zat, had ik weer geen problemen.
Twee keer door de printer halen zorgt er voor dat de toner te sterk gefuseerd is met het papier en niet op de print belandt.
De resolutie is wél zo goed, dat als de printer om de een of andere reden op 300dpi staat, ik de individuele tonerstipjes op de printplaat kan zien bij schuine lijnen of als er grijswaardes worden gebruikt.

Ik vertin de print geheel, daar heb je dan vervolgens geen last meer van, maar het blijft hobbykwaliteit werk.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 27 juni 2022 09:10:09 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor alle reacties.

Net als @LEDlover heb ik ook geen geduld om te bestellen. In diezelfde tijd heb ik het al bestukt, gesoldeerd en getest en soms zelfs meerdere variaties van de PCB gemaakt.
Was die eerdere toner van hetzelfde merk dat daar ook nog eens verschil in kan zitten?

@buckfast_beekeeper, met insmeren van oost-indische inkt wordt de hele sheet zwart toch?

@Fatbeard, bedoel je met matte polyesterfilm kalkpapier?

@2N3005, mijn vorige laserprinter was een Samsung CLP-310 waarmee ik op kalkpapier afdrukte wat heel goed ging. Deze HP heeft niet dezelfde instelling opties.

I will become a chemist because all the other options Argon

Ik herken dit probleem helemaal ! Ook mijn Brother laserprinter geeft wat grijs doorzichtige afdrukken. Ik los dat op door er twee te printen en die op elkaar te plakken. Dan is het beslist licht-dicht en krijg ik prima resultaten.

Groet, Dirk

fatbeard

Honourable Member

Ik bedoel met polyesterfilm precies dat: polyesterfilm; kun je NIET scheuren en neemt geen vocht op.
Kalkpapier is 'gewoon' papier; redelijk makkelijk te scheuren en neemt vocht op.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

De inkt kan je van het ongeprinte deel makkelijk afwissen. Op het zwarte blijft het gemakkelijker zitten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@Fatbeard dat onderscheid is voor mij belangrijk dat het voor mij niet moet scheuren en maat vast blijft voor lange tijd. Dus ik ga nu alleen voor polyesterfilm oplossing.

@Buckfast_Beekeeper dat lijkt me te ingewikkeld voor mij.

@lampie57 dat heb ik nu samen geplakt en ziet er inderdaad zwart uit en dat ga ik nu testen.

@ritmeester bedankt die linken ga ik nog doorlezen.

I will become a chemist because all the other options Argon

@Fatbeard ik heb deze matte polyesterfilm sheets gevonden op de site wat jij heb doorgestuurd.
Klopt het dat je deze vroeger gekocht had?

Ik kan ze nergens anders vinden.
weet iemand hoe ik aan deze type sheets kan komen?

@Ritmeester Ik heb alle linken doorgelezen.
Heel informatief.
Er stonden wat linken van laser sheets die je kan kopen maar alleen Avery is nog te koop bij Conrad.

Hierover schreef jij toen het volgende
"Ik heb hier een oude HP 3550 staan (een joekel) maar deze begrijpt wel transparanten,
de doorvoer is dan ook langzamer om een zo goed mogelijke afdruk te krijgen. Mits goed ingesteld in de driver."
Hoe kan ik de doorvoer van mijn laserprinter aanpassen?
En welke instellingen gebruik jij om het pikzwart (hoogste dichtheid qua toner) op de sheet te krijgen?

@Lampie57 Ik heb de dubbele sheet al geprobeerd en dit werkt goed en dit is het resultaat ziet er heel strak uit.

I will become a chemist because all the other options Argon
fatbeard

Honourable Member

Ziet er inderdaad wel hetzelfde uit, ook de prijs (aangepast aan inflatie en euro) is grofweg hetzelfde...
Gewoon bestellen en thuis laten bezorgen, of tijdens een dagje Amsterdam langsgaan en ophalen. Ik meen me te herinneren dat ze in de winkel ook kleinere aantallen verkochten, maar dat kan ook wishful thinking zijn.

Het is niet uit te sluiten dat ik nog ergens een deel van het pak heb dat ik indertijd heb aangeschaft, ik zal deze week 'even' zoeken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Sporen zien er wat mij betreft prima uit. Voor die paar printen die ik zelf maak vind ik het geen probleem om twee maskers te moeten gebruiken over elkaar.

Succes, groet, Dirk

Arco

Special Member

In ieder geval wel altijd folie nemen die voor laserprinters geschikt is...

Als je niet hittevaste folie gebruikt ben je heel lang bezig om alle gesmolten plasticresten uit alle hoeken en gaatjes te pulken.
Met een beetje pech kun je de printer dan meteen wegkieperen...

Ik spreek helaas uit ervaring (in het verleden)... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niks dure transparante folie, gewoon kaklkpapier en 1 keertje printen.
Dit kost je teveel aan toner en het gaat echt niet beter als gewoon kalkpapier.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Kalk (geen kak, da's beter voor bruine afdrukken... :) ) of overtrekpapier werkt prima.
Heb ik in een ver verleden ook gebruikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nu een werkbare situatie met dubbele sheets waar ik nog kan proberen om met instellingen toch met een enkele afdruk te kunnen belichten.
Kalk is een goed alternatief later voor prototypes waar het niet belangrijk is of het scheurt of door vocht krom trekt.

I will become a chemist because all the other options Argon