Hoe Znter 9v batterij 4.5v output laten geven

Beste,

ik ben een noob in elektronica, weet er een klein beetje van maar heb hulp nodig in het volgende.
Ik heb een Znter 9v oplaadbare batterij met elektronica erin, zie:

https://www.dennisdeal.com/products/znter-s19-9v-400mah-usb-oplaadbare…

Ik wil hier lampjes op aansluiten die de helft aan output nodig hebben, dus 4.5v. BigClive.com heeft een video gemaakt over de elektronica in de batterij. Zie:

https://www.youtube.com/watch?v=dR_RusM99no

Wie kan mij stap voor stap helpen om de elektronica in de batterij zo aan te passen dat er niet 9v uitkomt maar de helft?

Arco

Special Member

Het lijkt me heeel wat simpeler om een batterij te nemen die meteen de goede spanning afgeeft... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Komt -denk ik- neer op het aanpassen van de 2 weerstandjes die gebruikt worden als feedback voor de booster-chip. In de video zie je op tijdstip 10:43 een schema van de LT1613 met een schema voor 5V : R1 is 37.4K, R2 = 12.1K.
(Op het printje zijn deze anders genummerd : R2 en R3 en met rode cirkels aangeven).

https://www.uploadarchief.net/files/download/znter9v.jpg
De vraag is of de batterij inderdaad een LT1613 gebruikt of een andere. Beste is om te meten hoeveel Volt er op de feedback-pin staat. Dan kun je ook een alternatief berekenen.

-=[ EDIT ]=-
Sterker nog, ik denk dat je alleen R3 hoeft te vervangen. Het probleem is dat de code op juist de weerstandjes aan de boost-zijde voor mij niet duidelijk zijn, anders was het vrij snel te berekenen.
Kun je meten hoeveel Volt er over R2 staat en hoeveel Ohm R2 is ?

@BFM : Zodra ik een van die speciale coderingen zie, vertrouw ik er op dat de andere dat ook heeft. Let op dat R3 namelijk een streepje onder de codering heeft. Omdat ik dat normaliter niet tegenkom, ga ik uit van een alternatieve codering.

@Hardbass : Ja, dat is een perfecte oplossing (mits het aantal lampjes een even getal is).

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zijn het echt lampjes die erop moeten werken? Zo van die dingen met een gloeidraad, die we lang geleden voor- en achteraan onze fiets hadden? 4,5V= is een weinig gebruikelijke spanning. Zouden het misschien leds zijn, of iets dat rond leds draait? Zoja, dan is het wellicht simpeler om die schakeling aan te passen.

@oxurane: van R2 kan ik ook geen chocola maken, maar op R3 staat toch duidelijk 224, dan is die toch 220kΩ?

[edit: toegegeven, die onderstreping was me niet opgevallen. Ik zou er ook geen interpretatie voor weten, maar SMD is alhier dan ook nauwelijks ontgonnen gebied]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 29 juni 2022 16:15:57 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Of 2 lampjes in series :)
Zonder iets meer informatie is het lastig om goed advies te geven. Wat voor lampjes wil je aansluiten?

PE2BAS

18C is 15k, maar 224 is volgens mij geen geldige EIA-96 codering, want het laatste karakter moet een letter zijn. Dat lijkt me dus gewoon 220k.

Die 37k4 en 12k1 komen direct uit de datasheet, en zijn voor 5V output. Dat klopt ook mooi met de 1.23V typische feedback spanning.

220k en 15k geven samen 1:15.6, en met 1.23V zou dat 19.27V uitgangsspanning geven; dat klopt dus niet. Als de onderste weerstand van de deler 15k is, zou de bovenste 100k moeten zijn.

Het is dus duidelijk geen LT1613, maar dat is niet erg, want we kunnen ook andersom rekenen. Het ding geeft 9.5V, en met 220k + 15k is dat dus een feedback spanning van 0.6V; dat is ook geen ongebruikelijke waarde.

Als je een lagere uitgangsspanning wilt, moet de spanning van de deler omhoog, zodat die 1.23V als bij een lagere uitgangsspanning bereikt wordt. Aangezien je precies de helft wilt hebben, kun je simpelweg de onderste weerstand vervangen met een exemplaar van de dubbele waarde, of de bovenste met een exemplaar van de halve waarde. Je kunt ook een identieke weerstand bovenop de bovenste weerstand solderen, dan heb je ook de halve waarde, en kun je hem triviaal weer origineel maken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 29 juni 2022 14:26:47 (10%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

D'r zit ergens een off-by-one in jou suggestie.

Als je de onderste weerstand door de dubbele vervangt, blijft de spanning daarover gelijk en halveert de stroom. Hierdoor halveert het stuk boven de 0.6V van deze regelaar. Dus bij 9.5 halveer je de 8.9 boven de 0.6 en de 0.6 die blijft. Je krijgt uiteindelijk dus 5.1 en niet precies de helft.

Maar goed. "close enough"... of niet.

Nu zou ik het niet zo erg vinden om Oeps moest nog iets meer (of minder) zijn, dat ding nog een keer vervangen. Maar mensen die deze vragen stellen hebben minder ervaring dan ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als ~4v ook goed is kun je een 'kale' 18650 cel nemen...
(het lijkt me ook niet handig om een batterijformaat wat specifiek voor 9v is bedoeld op een andere spanning te gebruiken, vraagt om problemen als Murphy langs komt... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 29 juni 2022 18:19:59 (61%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@REW: je hebt gelijk, dat was wat kort door de bocht.

Als de deler nu 220k + 15k is, voor 9.5V, moet dat 100k + 15k worden voor 4.6V, of 220k + 34k voor 4.48V (aangenomen dat je er maar één wilt vervangen).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 29 juni 2022 18:25:44 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Op 29 juni 2022 10:33:59 schreef big_fat_mama:
4,5V= is een weinig gebruikelijke spanning.

Er is zelfs handel in 4.5V spanning, deze firma maakt houders om een batterij na te maken. Veel vroege transistor projecten gebruikten twee platte batterijen in serie voor de voeding.

Tidak Ada

Golden Member

Erger nog: die platte batterij was standaard voor batterijlampen, zowel in het leger als bij de spoorwegen. Die lantaarns hadden zelfs een rood en een groen filter dat je er voor kon schuiven voor signaalfuncties.
Lampjes 3,8V voor meer licht en langer gebruik. Zat wel altijd (?) een reservelampje in en niet zonder reden…..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

PTT liet ze (natuurlijk ;) ) met eigen opdruk maken...

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGpCV-0hg77qaJvMKjnzyVO7K1qffFr4aI6vB3ARiJ4JY5MDAYpKe8Lbe27xOmV23sjug&usqp=CAU

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 29 juni 2022 09:49:55 schreef LudoTimp:
Ik heb een Znter 9v oplaadbare batterij met elektronica erin, zie:

https://www.dennisdeal.com/products/znter-s19-9v-400mah-usb-oplaadbare…

Mooie aanbieding van Dennisdeal, van €39,99 voor €26,39....

Voor ruim de helft een stuk minder als de helft van de prijs koop je exact dezelfde batterij bij AliExpress.

Arco

Special Member

Kost daar een stuk minder als de helft zelfs...
(Ome Ali weet er vreemd genoeg wel meer sap uit te persen: 600mAh i.p.v. 400mAh)

Bij sommige van die 9v cellen met USB poort is de Chinese fantasie behoorlijk op hol geslagen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juli 2022 13:02:12 schreef Arco:
Kost daar een stuk minder als de helft zelfs...
(Ome Ali weet er vreemd genoeg wel meer sap uit te persen: 600mAh i.p.v. 400mAh)

Bij sommige van die 9v cellen met USB poort is de Chinese fantasie behoorlijk op hol geslagen... :)

[bijlage]

Net even gezocht op Ali en ze zijn er al met de opdruk van 12800mAh. Het gekke is wanneer je de feedback bekijkt, dat kopers er zelfs een positieve score aan geven. Het suggereert dat :
1) meeste kopers blind varen op de geclaimde capaciteit, of
2) geen test uitvoeren, of
3) bar weinig afweten van batterijen.

Het doet me denken aan de USB-sticks van jaren terug met veel te groot geclaimde opslagcapaciteit (16GB en je ontving 2GB, zo bleek na een HW-test). Domweg bestellen, betalen en na ontvangst dispuut openen om je geld terug te vragen, omdat je belazerd bent. Gebeurt dat maar vaak genoeg, reguleert dat het gedrag van verkopers vanzelf, of beëindigen ze de shop.

In het verleden heb ik een dergelijke ervaring met Li-Ion batterijen gehad en hier op CO over gepost. Verkoper vooraf gevraagd of de (veel te) hoge capaciteit wel klopte, omdat ik van plan was iets van 10 stuks te bestellen. Er was maar 1 verkoper die schoorvoetend toegaf dat het niet klopte. Die heb ik dan ook gespaard. De andere 2 die bleven volhouden hebben leergeld betaald : het bedrag terug geclaimd van de totale bestelling. Ja, ik heb daar totaal geen medelijden mee. Ik meen dat ik toen op CO zelfs foto's van 1 opengemaakte batterij heb gepost, ter lering en vermaak.
Het is dat ik nu geen 9V batterijtjes nodig heb, anders had ik deze keer 25 stuks besteld.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Dank iedereen! Er gaat een led string op. Die heeft 4,5v nodig (3xAA) Ik heb net geprobeerd om er een 5v powerbank op te zetten. Heel mooi maar de led’s worden te heet. Ik heb ook inderdaad 4 li-ion 18650 cels besteld. Ook oplaadbaar aan de cel zelf via USB mini. Maar daar komt maar 3,7v uit. Dus ik neem aan dat de led string wat minder fel schijnt. Ik kan het in ieder geval proberen. Dat scheelt soldeerwerk.

Misschien die powerbank gebruiken met een diode of weerstandje in serie?

Ik vind het echt heel fijn dat er zo hulpvol gerepareerd wordt. Ik zal even uitleggen waar het voor is. Ik heb een led string waar een batterij houder aan zit waar drie AA’s in gaan. Dat maakt de houder erg zwaar. De led string is ingebouwd in de zijkant van een sporran. Dat is zo’n tasje wat je voor op Schotse kilts ziet hangen. De batterij houder zit in het tasje. Dat maakt het geheel zwaar om te dragen omdat de sporran zelf ook al zwaar is. Dus dacht ik een zo klein mogelijke battery die toch krachtig is en lang 4,5v kan afgeven er aan te maken. Maar wellicht denk ik helemaal in de verkeerde richting. Ik heb dus ook een kleine usb powerbank geprobeerd erop aan te sluiten van 5v. Gaat prima maar de 0.5v extra maakt de leds echt te heet. Dus dat idee laat ik weer gaan. Ik heb nu een batterij houder voor een 18650 cel gekocht en ga het daar op aansluiten. Dus ik vermoed dat de leds minder fel gaan schijnen omdat die cel maar 3,7 v geeft. De 18650 oplaadbare cellen zijn nu onderweg per post dus ik heb ze nog niet.

Wellicht iemand anders een super idee?

Op 5 juli 2022 19:57:28 schreef roadrunner:
Misschien die powerbank gebruiken met een diode of weerstandje in serie?

Welke diode moet ik er dan tussen zetten? En waar? En word die diode niet te heet?

Arco

Special Member

Gewoon een universele diode (1n4148, 1n4007, ...) tussen de plus zetten. Warm wordt 'ie niet...
Of dat gaat werken hangt van de schakeling van de leds af. Als dat leds met een serieweerstand zijn dan zal het wel werken.

Sommige ledstrings vertrouwen als stroombegrenzing op de interne weerstand van de batterij: in dat geval gaat het niet werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 juli 2022 20:35:21 schreef Arco:
Gewoon een universele diode (1n4148, 1n4007, ...) tussen de plus zetten. Warm wordt 'ie niet...
Of dat gaat werken hangt van de schakeling van de leds af. Als dat leds met een serieweerstand zijn dan zal het wel werken.

Sommige ledstrings vertrouwen als stroombegrenzing op de interne weerstand van de batterij: in dat geval gaat het niet werken...

Aha. Dus deze moet ik bestellen (zie foto) en er dan tussen zetten bij de plus. Ik zal dan vanzelf zien of het werkt? Er kan niks ontploffen? ?

Een diode laat de stroom maar in één richting door, dus dat moet je even uitproberen. Of de diode te heet wordt of niet idem, maar het zal wel meevallen. Anders weer iets anders proberen, dzo'n diode kost een paar centen.
Lithium-cellen gaan snel stuk als je ze helemaal leeg trekt. Beveiligde cellen hebben in intern circuit dat ze beschermt tegen overladen en te diepe ontlading.
Ik denk dat de drie LED's parallel staan? Kan je iets meer vertellen hoe e.e.a. elektrisch aan elkaar zit?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Arco

Special Member

Nee,

Maar als je nog moet bestellen beter voor een 1n4007 gaan, die is veel steviger (en waarschijnlijk nog goedkoper ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 juli 2022 20:43:34 schreef Gerard*:
Een diode laat de stroom maar in één richting door, dus dat moet je even uitproberen. Of de diode te heet wordt of niet idem, maar het zal wel meevallen. Anders weer iets anders proberen, dzo'n diode kost een paar centen.
Lithium-cellen gaan snel stuk als je ze helemaal leeg trekt. Beveiligde cellen hebben in intern circuit dat ze beschermt tegen overladen en te diepe ontlading.
Ik denk dat de drie LED's parallel staan? Kan je iets meer vertellen hoe e.e.a. elektrisch aan elkaar zit?

Ik zal morgen foto’s maken en posten. Nogmaals bedankt voor de fantastische hulp! Een noob als ik moet ergens beginnen. En delen van info is dan een mooi startpunt!

Hahahaha. Ik ben ook een noob suftrut eerste klas. ‘Boem-is-ho!’, was het toch?! Als het PLOF zegt…heb je iets fout gedaan. Yup. Kantoor vol verbrand circuit geur…en led lampjes hartstikke dood. Ik was dus lekker aan het prutsen en uitproberen. ‘Want wat kan er fout gaan?!’ Het is per slot van rekening maar 3,7 volt op een led string van 80 lampjes! Want oorspronkelijk zat er een houder op met drie AA’s. Da’s 4,5 volt. Dus Boem zal het niet doen. Maar deze sukkel was vergeten dat bij het inbouwen van de lampjes in de sporran, ik niet 80 ledjes heb gebruikt, zoals origineel de string was…maar 20…en er 60 vanaf heb geknipt. Tja…en dan is ook 3,7v toch een beetje teveel. Ik schrok me gek! Maar kon de humor er ook wel weer van inzien. Gelukkig was het geen experiment met 380kv. Dan had mijn huis er heel anders bijgestaan. Hoe dan ook. Heb de ledstring vervangen met 20 nieuwe leds en er maar een houder met twee AA’s aangezet. Zie foto. Perfect. Ledjes worden niet eens warm. En geven toch mooi licht. Heren, dank voor alle reacties! Ik ben blij verrast door de bereidwilligheid in meedenken en helpende reacties. Ik houd het bij deze setup en stuur de bestelde li-po batterijen weer retour. Tot de volgende keer! :-)