Miele T8861WP blijft na programma op koude lucht draaien

Op de verpakking van het wasmiddel begint de aanbevolen dosering bij 55 ml bij 4 kg oplopend tot 75 ml bij 8 kg.
Maar die willen verkopen natuurlijk ;-)

hangt ook af van vervuilingsgraad en waterhardheid.. Meestal minste hoeveelheid tenzij je echt vette kleding heb..

Ik zit op zo'n 20/30ml van het Miele Ultracolor wasmiddel. Geen klachten, ik vind het zelfs een beetje sterk ruiken wat erop neerkomt dat ik minder kan gebruiken.

@richard: mijn post even verbeterd.
Edit:
@smd: Volgens mij heeft de 111 droogkast meerdere versies. Wat is het model nr?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 3 juli 2022 21:36:23 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@Eric, de wasmachine is een W5873

Dubbel gepost

[Bericht gewijzigd door Richard66 op zondag 3 juli 2022 21:35:00 (83%)

Ik heb ondertussen weer wat wassen gedroogd en metingen gedaan.
Droogtijden zijn ca. 1.5 uur en m.i. normaal.

Was 1: Start afkoelfase op 57,5 procestemperstuur en omgevingstemperatuur van 22 graden. 55 minuten afkoeltijd, eindtemperatuur 52 graden.

Was 2: Deur badkamer dicht gelaten.
Start afkoelfase op 65 graden procestemperatuur en 27 graden omgevingstemperatuur. 65 minuten afkoeltijd, eindtemperatuur 52 graden.

NB: De afkoeltijden zijn korter dan eerst omdat ik de extra droogwaardes weer naar de fabrieksinstellingen had gebracht.
Dus dat verklaart de ruim 1 uur nalooptijd tegenover de meerdere uren voorheen omdat het systeem dan warmer word.

De conclusie is dus dat de nalooptijd (afkoelfase)te lang duurt.
Omgevingstemperatuur speelt een rol, maar 22 graden bij was 1 is niet abnormaal.
De droogtemperaturen lijken ook normaal.

Alles lijkt te werken, inclusief de koelventilator.

Mijn conclusie, mede ook dankzij jullie input, is dat die na het droogproces niet goed zijn warmte kwijt kan.
Het enige wat m.i. zou kunnen is overmatig stof in het apparaat wat als een ongewenste isolatie werkt.

Ga hem binnenkort van de wasmachine aftillen en openen.

Ik had het al eens aangehaald maar ben ondertussen de draad kwijt.
Had je hier al op gereageerd? :

Is het linkse zijpaneel al los geweest zodat je de compressor, motor en koelventilator achterkant kunt bekijken? Visuele inspectie op stofophoping.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee nog niet gedaan omdat ik even hulp moet vragen met er af tillen.
Ik ga daar naar kijken en houd jullie op de hoogte.

Ik denk dat je nog best wat stof tegenkomt.

Draait de wasmachine nog altijd 1600rpm in de laatste ca 3 minuten? je hoort hem dan echt vaart maken het laatste stukje.

Ja hij neemt idd de laatste 3 minuten een "sprint"

Wellicht dat ontstoffen een hoop goed doet. Wellicht de linker zijwand er ook af, misschien kun je de condensor en verdamper schoonmaken.

Ik heb hem vandaag uit elkaar gehaald.
Bij de compressor lag wel de nodige stof, maar niet schrikbarend. Alles uiteraard wel schoon gemaakt.
Ik heb ook de procesventilator er af gehaald en het kanaal bekeken.
Hier zat nagenoeg geen stof (wel eens anders gezien bij andere drogers....)
Vervolgens heb ik ook de linkerkant er af gehaald.
Op de behuizing van de condenser en verdamper lag een aardig pak stof.
In mijn enthousiasme meteen de stofzuiger gepakt en voordat ik bijna klaar was bedacht ik dat ik nog een foto moest nemen.
Het laatste stuk laat zien wat er aan stof op lag.
Dit kan natuurlijk als een isolatiedeken hebben gewerkt.
Ik ga binnenkort een was drogen en ben benieuwd.
Word vervolgd.

Dit pakket stof komt omdat er overdruk ontstaat door vuile filters.. Dan perst de proces ventilator het stof via de trommelrand er uit..

@smd, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar deze droger trekt ook lucht (en stof) naar binnen via de koelventilator en blaast deze de binnenruimte van de droger in. Zo komt m.i. het meeste stof binnen bij mijn droger.

Ik heb alles binnenin dus goed gereinigd, ook de gleuven waaruit de aangezogen lucht weer naar buiten gaat.
Het scheelt nu wel aanzienlijk in de naloop tijd, al is die soms nog wel 45 minuten, maar minder dan de vele uren daarvoor.

Ik wijt de huidige nalooptijd dan aan de nis waarin die staat en de momenteel hogere temperatuur in die ruimte.
Technisch is nu alles wel uitgesloten en het grootste probleem opgelost door hem te reinigen intern.

Eenieder bedankt voor de tips, schema's en het meedenken !

kan haast niet dat de ventilator het naar binnen trekt, er zit een radiator voor die meeste stof buiten de droger houd. Meestal is het helemaal aangekoekt voor het radiatortje..

Sorry voor de bump, maar is het probleem dan opgelost geraakt ?
Ook: reageert de droogkast überhaupt nog op knoppen wanneer hij in die oneindige koelcyclus terecht komt ?

Wij hebben hier sinds vrij vroeg in het leven van onze droogkast van dit type eenzelfde probleem. Op het moment dat hij oneindig begint door te draaien tijdens de koude-lucht-cyclus, reageert hij echter op geen enkele knop meer (Start/Stop, Zoemer, etc). Enige wat je nog kan doen is het toestel uit zetten.
Dit is destijds zelfs nagekeken geweest door Miele zelf onder garantie en ze konden gewoon niets vinden. Zelfs de gehele console, incl. circuitboard zijn vervangen geweest, maar het probleem bleef bestaan. Qua foutmelding herinner ik me wel dat de technieker zei dat hij wel zeg dat de tijdsduur te lang was (dus die F55 wellicht). Nu ik er zo over denk, hadden we gewoon een compleet nieuw toestel moeten eisen :p.

Ik ben trouwens hier terecht gekomen via Google omdat die droogkast nu wellicht helemaal de geest gegeven heeft. De verliesstroomschakelaar vliegt eruit terwijl we een was drogen. Moet wel nog even testen met zoveel mogelijk andere zaken uit, of het effectief aan de droger ligt. Anyway, ik was eigenlijk op zoek naar een service menu om eens te zien hoeveel drooguren we hebben, en kreeg dan in Google een hit van deze thread. Maar ik vrees dat je de PC interface nodig hebt, om die statistieken te bekomen ? (Bij recentere toestellen kan je blijkbaar met wat toets-acties in een service menu komen).

(en ja, speciaal hiervoor geregistreerd, want ik ben eigenlijk helemaal geen fix-het-zelver :) ).

Uren kun je volgens mij wel uitlezen zonder, ik weet uit het hoofd niet hoe, maar je gaat er totaal geen nuttige info uithalen.

Op 30 augustus 2022 08:32:42 schreef maus0611:
Uren kun je volgens mij wel uitlezen zonder, ik weet uit het hoofd niet hoe, maar je gaat er totaal geen nuttige info uithalen.

Het was eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid. Ik lees dat Mieles on average toch meer dan 7000u moeten meegaan, maar ik betwijfel of we daar zelfs in de buurt zitten.

Ik dacht machine aanzetten met start stop ingedrukt deur dicht dan snel 3 x loslaten/ indrukken en de laatste keer ingedrukt houden totdat menu komt..

Op 31 augustus 2022 12:56:26 schreef smd:
Ik dacht machine aanzetten met start stop ingedrukt deur dicht dan snel 3 x loslaten/ indrukken en de laatste keer ingedrukt houden totdat menu komt..

Klopt, dat had ik op YouTube gezien van een ander model en werkte zogezegd op alle T8000 modellen, maar bij mij gebeurt er niets wanneer ik dit nadoe. Wellicht gewoon een te oud toestel ?

EDIT: potver, doordat je schreef 'deur dicht' toch nog eens gaan checken. Met deur open doet dit niets, maar met deur dicht bleek het toch te werken. Dus wellicht had ik vorige keer ook geprobeerd met deur open. Oh ja, ik kreeg ruim 6400 uur, dus toch wel aanzienlijk.

Tijd vliegt snel hè? en dan zijn de uren van de vorige printen nog niet meegerekend!! Er zijn 2 dingen die aardlek kunnen veroorzaken is netfilter en de aandrijf motor..Compressor zelden tot nooit.. Controleer beide aanloop condensatoren ook eens op capaciteit, kan wezen dat aandrijf condensator slecht is aan het worden

Vanavond is de differentieel er weer uit geknald. De droogkast was op dat moment eigenlijk weer in die 'lock' die ik hierboven beschreven. Op dat moment gaat de eind-zoemer zonder tussenpozes. Geen enkele knop van de display werkt dan nog. Maar bon, dat probleem heb ik dus al jaren.
Maar op het moment dat ik de aan/uit knop indruk om het toestel uit te zetten, vliegt onze stroom eruit. Ik had natuurlijk geen enkele lichtbron bij, dus het was even serieus op de tast op zoek naar mijn GSM :p.

Heb je het deksel er al eens af gedaan? Grote stofboel? Graag foto van voor je ergens aan geweest bent.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ja en met voor en zijplaten er vanaf..