Weet iemand hoe dit LCD / display verlicht wordt?

Beste mensen,

Ik heb een vraagje:

Ik ben bezig een Technics CA-10 stereosetje uit 1996 te herstellen.

Echter het display lijkt niet meer optimaal verlicht te zijn. Het is wel verlicht maar zwakjes en er zitten ook wat donkere stukken tussen.

Mijn vraag aan jullie is:

Weten jullie misschien hoe dit type displays precies verlicht wordt? Wordt dit met ledjes/lampjes gedaan? of is er een andere manier om de felheid weer te herstellen? Is er een ander component wat verzwakt wat veroorzaakt dat het display minder fel wordt?

Groetjes Andy

Arco

Special Member

Is een fluorescentie display (VFD). De gloeidraadjes zenden electronen uit, die de fosforelectrodes doen oplichten.
Als het veel gebruikt is, 'slijt' het display en gaat de fosfor steeds minder licht geven.

De spanning iets verhogen kan tijdelijk wat verbetering brengen, maar eigenlijk is het display gewoon 'op'.
(aangenomen dat de spanningen op het display wel allemaal goed zijn)

Er zit zo te zien een amberkleurig displayvenster voor, da's ook een drama voor de lichtopbrengst. (meestal doet het display het zonder dat filter nog redelijk goed)
Philips had ook van die amberkleurige filters in bijv. de 900 series, houdt dramatisch veel licht tegen. (iets van > 92%)
Reden van die filters: het maakt een mooie bijna witte kleur van het blauwgroene VFD licht.

Dit lijstje van Futaba geeft weer hoeveel er bij bepaalde kleur filters voor een VFD wordt doorgelaten:

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 6 juli 2022 14:42:11 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De gloeidraden hebbe een DC bias nodig, soms wel 30 Volt. De gloeidraden branden dan op een aparte trafowikkeling (AC), of worden gevoed met twee elcootjes (Ook AC). die elcootjes kunnen uitgedroogd zijn.

McAwesome

Golden Member

Hieronder een uitleg welke ik ooit heb geschreven over de werking van een IV-3a VFD-buisje.
Het is wel door Google translate gehaald van het Engels naar het Nederlands.

Fosfor én gloeidraad slijten inderdaad mettertijd. Je kan de anodespanning wat proberen hoger te krijgen, maar dat is maar een tijdelijke oplossing want dan slijt het display nog sneller.

Een VFD (wat een acroniem is voor Vacuum Fluorescent Display) is een weergaveapparaat op basis van vacuümbuistechnologie.

De IV-3 VFD-buis is een zeer kleine buis met een cijfergrootte van 8 mm.
Het bestaat uit een vacuüm verzegelde glazen buis met daarin een dun filament van wolfraamdraad gecoat met aardalkalimetaaloxiden, een controlerooster en zeven met fosfor beklede segmenten + een decimaal scheidingsteken op een keramisch substraat die de anoden vormen.

Wanneer de gloeidraad wordt verwarmd door elektrische stroom, beginnen de aardalkalimetaaloxiden op de draad elektronen uit te zenden.
In tegenstelling tot de oranje oplichtende kathodes van traditionele vacuümbuizen, zijn VFD-kathoden efficiënte emitters bij veel lagere temperaturen en zijn daarom in wezen onzichtbaar.
Wanneer een positieve spanning op een anode wordt aangelegd (ten opzichte van de gloeidraad), worden de vrije elektronen die door de gloeidraad worden uitgezonden versneld naar de fosforcoating op de anode. Dit werkt omdat in de echte wereld elektronen daadwerkelijk van de negatieve pool naar de positieve pool gaan. Bij een botsing zorgt de energie van deze elektronen ervoor dat de fosfor zichtbaar licht uitstraalt, in dit specifieke geval een groenachtige gloed. Dit is hetzelfde principe als werd gebruikt in kathodestraalbuizen (CRT) buizen in oudere televisietoestellen. Fosforen die in VFD's worden gebruikt, verschillen echter van die in kathodestraalschermen, omdat ze een acceptabele helderheid moeten uitstralen met veel minder elektronenenergie. Daarom hebben deze IV-3 buizen een acceptabele helderheid bij spanningsniveaus rond de 30V, dit in tegenstelling tot enkele duizenden volts in een CRT.

De gloeidraad moet worden aangedreven door wisselstroom. Wanneer DC wordt gebruikt, is er een constant potentiaalverschil over de gloeidraad. Wanneer vervolgens een positieve spanning op de anodes wordt aangelegd, kan de werkelijke potentiaal tussen de gloeidraad en de anodes variëren afhankelijk van de positie van de anode ten opzichte van de gloeidraad. Dit zal duidelijk zijn als een luminantiehelling over het scherm.

Het controlerooster tussen de gloeidraad en de anodes, dat eruitziet als een fijn metalen gaas, maakt het in- en uitschakelen van de segmenten van de gehele buis mogelijk, ongeacht de spanningen van het anodesegment. Dit maakt het mogelijk om meerdere buizen aan te sturen met behulp van multiplexing. Het raster functioneert enigszins als het controleraster van een klassieke triode. Normaal gesproken worden elektronen van de gloeidraad naar die anode versneld wanneer een anode zich op ongeveer 30V bevindt. Door een licht negatieve spanning (-1V) aan te sluiten op het stuurrooster, worden elektronen afgestoten door het stuurrooster en kunnen ze de anode niet meer bereiken. Bij het toepassen van 30V op het rooster kunnen elektronen vrij naar de anode bewegen en zal het anodesegment oplichten. Het is belangrijk om een ??licht negatieve spanning toe te passen op roosters en anodes die niet mogen branden, anders kan er ghosting optreden.

Bovenop de VFD-buis ziet u mogelijk een donkergrijze zilverachtige substantie, de getter. Een getter is een afzetting van reactief materiaal dat in een vacuümsysteem wordt geplaatst om het vacuüm te voltooien en te behouden.

Getters zijn vooral belangrijk in afgedichte systemen, zoals vacuümbuizen, inclusief kathodestraalbuizen (CRT's), die een lange tijd vacuüm moeten houden. Dit komt omdat de binnenoppervlakken van de buis en de inhoud ervan geadsorbeerde gassen vrijgeven gedurende een lange tijd nadat het vacuüm tot stand is gebracht. De getter verwijdert dit restgas continu terwijl het wordt geproduceerd. Net onder de getter zie je misschien een kleine metalen ring. Toen de VFD-buis werd vervaardigd, bevatten deze wel het gettermateriaal.

Nadat het systeem was geëvacueerd en afgesloten, werd het materiaal verwarmd, meestal door RF-inductieverwarming, en verdampt, waarbij het zich op de wanden van de buis afzette en de zilverachtige coating achterliet. Dit wordt een geflitste getter genoemd.

De afbeelding hieronder is een macrofoto van een IV-3 buis. Voor de anodesegmenten bedekt met een witachtige fosfor, kun je de gloeidraad en het stuurrooster duidelijk zien.

EricP

mét CE

Kort door de bocht: controleer de voedingen (evt. op component basis). Daarnaast slijten die dingen en is het ergens 'game over'.

Arco

Special Member

Of dat amberkleurige venster vervangen voor iets wat wel licht doorlaat... ;)
(meestal is het display dan nog uitstekend al te lezen en kan nog jaren mee...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 6 juli 2022 17:08:59 schreef EricP:
Kort door de bocht: controleer de voedingen (evt. op component basis). Daarnaast slijten die dingen en is het ergens 'game over'.

Inderdaad, C-tjes in de voeding zijn bij deze dingen vaak een goede kandidaat.

Arco

Special Member

Sommige van mijn Philips 900 series apparaten hebben ook het beeld zoals in bovenstaande foto.

Dat ligt niet aan het display (da's maar miniem zwakker geworden), maar aan het amber filter ervoor wat bijna alle licht tegen houdt.
Zonder filter is het display heel helder zonder zichtbare donkere plekken.

Dus eerst even testen zonder dat filter ervoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mensen ontzettend bedankt voor alle snelle reacties en duidelijke uitleg! Echt top!

Ik had al wat onderzoek gedaan en zag inderdaad ook op YouTube dat het verlies van voltage van de elco's in de voeding vaak een oorzaak kunnen zijn van het zwakker branden van dit FV display.

Kan/wil iemand mij misschien helpen met het opsporen van de elco's welke verantwoordelijk zijn voor het FV display?

Dit is het schema van het component van het display:

https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Tec…

Maar ik weet niet zeker of dit component ook daadwerkelijk de voeding elco's bevat van want de tuner waar het display in zit zeg maar is gekoppeld via een flat cable met de hoofdunit (de versterker waar ook de 230 volt daadwerkelijk binnenkomt zeg maar:

https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Tec…

Dus die elco's kunnen ook hierin zitten.

Arco

Special Member

Is het display zonder filter wel duidelijk?
Dit is het deel van de voeding voor het display:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze hou je nog even van mij tegoed! Ik ga volgende week in mijn vakantie de unit strippen en aansluiten zonder voorscherm zeg maar en dan gaan we eens kijken hoe het contrast dan is.

Bedankt voor het duidelijk maken van het path in het schema!

Beetje laat maar inmiddels eindelijk tijd gevonden om verder te gaan met het display.

Ik heb het display verwijderd uit de frontpanel maar helaas is hij ook zonder filter ervoor zwakjes. Ik heb een volt meting gedaan op alle pinnen die gekoppeld zijn aan het display maar die zijn allemaal tegen de 26volt aan dus het lijkt erop dat het display zelf echt gewoon op is helaas.

Dat wordt dus opzoek gaan naar een donor unit.

Ik wil iedereen echt ontzettend bedanken voor de hulp en voor de uitleg!

die 26 V is de kathode/anodespanning. Maar heb je ook de gloeispanning gecontroleerd?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 23 augustus 2022 18:16:05 (11%)

KGE

Golden Member

C715 is de grootste kanshebber om slecht geworden te zijn. Hij moet wisselstroom doorgeven naar de gloeidraadvoeding. Wat een geweldig ontwerp :-)