Weerstand zekeringen BMS met LFP

Mannen,

Toepassing: LFP aansluiten op een BMS.
Aan LFP zijde komt een Little fuse en aan BMS zijde een Mega fuse.

Wat kunnen jullie zeggen over de weerstand van Little fuse en Mega fuse?
Deze zekeringen gaan belast worden met maximaal 50A.

De leverancier zegt: 250A op de BMS en 300A op de LFP.
Mijn gevoel zegt dat deze waarden wel wat lager kunnen.
Wat vinden de experts? Alvast dank!

Ik ben nog nooit een zekering tegengekomen tussen de accu en de BMS, dat zit meestal in 1 geheel.

Bij een externe BMS zou het wel logisch zijn. Maar goed, als je niet meer dan 50A laad/ontlaad heeft het weinig nut om met 250-300A te zekeren.

Kan natuurlijk wel, mits je kabels voldoende zijn. Maar als je 50A nodig hebt is het ook een beetje vreemd om een 200+A BMS te kopen...

Thanks!
Het betreft een externe BMS.
Zowel in de BMS als in de LFP's zit een zekering zoals geschetst.
Het betreft apparatuur van MG.

Als het een groot pakket is, geef ik er de voorkeur aan om een zekering halverwege het pakket te zetten, op die manier heb je ook bescherming als je sluiting maakt tussen de + en - van het pakket.

Doorgaans wil je een zekering niet zwaarder belasten dan ongeveer 75% van de nominale waarde, dus voor 50A moet je een zekering gebruiken van minimaal 65A. De zekering moet passend zijn voor de kabels en maximale stroom uit de accu.

Je kunt wel een 300A zekering gebruiken, maar als dat pakket in combinatie met de kabels in de slechtste situatie (leeg en koud) geen 600A kan leveren (je hebt doorgaans 2x Inom nodig om een zekering gegarandeerd aan te spreken, en 4x Inom om dat binnen een seconde te doen), loop je het risico dat de zekering helemaal niet aanspreekt. Ook als de sluiting niet "hard" genoeg is, komt je misschien niet aan die stroom, maar heb je wel een enorme warmteontwikkeling.

Ik zou een 75-100A zekering gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Helder en dank.
Vrije keuze voor plaatsing zekeringen is er niet.
De BMS400 van MG heeft intern zekeringen.
De LFP van MG heeft een zekering op de +pool.
Ik zal dus simpelweg zekeringwaarden moeten kiezen en deze plaatsen.
Onderstaand betoog om voor 100A te kiezen spreekt mij wel aan.

Is er nog wat te roepen over het verschil in overgangsweerstand tussen een zekering van bv. 100 en 300A?

Een zekering moet "doorsmelten". het vermogen wat daarvoor nodig is is relatief constant. een 300A zekering zal dus bij 300A een 3x lagere weerstand hebben dan een 100A zekering bij 100A.

Bij 100A heeft de 300A zekering dus eerder een 10x lagere spanningsval dan de 100A zekering.

Waarschijnlijk is die spanningsval zowiezo verwaarloosbaar t.o.v. kabel en "interne weerstand" verliezen in de accu en kabels. Dus ik zou gaan voor de: "extra veiligheid" die je krijgt, mocht er een keer "200A" aan foutstroom gaan lopen. (de 300A spreekt gegarandeerd niet aan, de 100A grijpt na verloop van tijd in....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank allen!
Ik ga voor 100A aan beide kanten.

Op 6 juli 2022 23:03:46 schreef DJSmiley:
Ik ben nog nooit een zekering tegengekomen tussen de accu en de BMS, dat zit meestal in 1 geheel.

Ik wel ;) Logische zekeringen zitten in praktisch elke laptop-accu. En die zitten toch echt tússen de cellen en de positieve aansluiting van het BMS, met het extraatje dat het BMS onder spanning gehouden wordt als die zekering doorgeblazen is.

Op 6 juli 2022 23:03:46 schreef DJSmiley:
Bij een externe BMS zou het wel logisch zijn. Maar goed, als je niet meer dan 50A laad/ontlaad heeft het weinig nut om met 250-300A te zekeren.

Kan natuurlijk wel, mits je kabels voldoende zijn. Maar als je 50A nodig hebt is het ook een beetje vreemd om een 200+A BMS te kopen...

Dat niet alleen, maar wauw... 300A DC onderbreken, das me een beste stroom. Zelfs in de wisselstroomtechniek wordt schakelmateriaal dan duidelijk 'maatje groter'.

Op 7 juli 2022 01:00:43 schreef SparkyGSX:
je hebt doorgaans 2x Inom nodig om een zekering gegarandeerd aan te spreken, en 4x Inom om dat binnen een seconde te doen)

Hela, laat een logische zekering dat niet horen ;) De 12 Ampère varianten die ik aan moest schaffen voor m'n video-accu's hebben een duidelijke waarschuwing in het datablad staan: bij 13 Ampère beginnen ze door te smelten...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Net een gegevensblad van Little fuse CF8 (voor op de LFP's) gevonden en wat blijkt:

- Voltage drop 300A: 70 mV
- Voltage drop 100A: 80 mV

Klare zaak om 100A te plaatsen.

Dat niet alleen, maar wauw... 300A DC onderbreken, das me een beste stroom. Zelfs in de wisselstroomtechniek wordt schakelmateriaal dan duidelijk 'maatje groter'.

De BMS heeft een safety contacter van zelfs 600A (zeshonderd!!! ampere).

En na een kleine aanpassing wordt dit het.

Per accu wordt maximaal 50A getrokken en geladen en deze worden afgezekerd met 100A.
De linker 2 accu's worden parallel gezet (minder bekabeling op de BMS) en komen op 1 ingang op de BMS met 70 mm2 (2,8 meter).
Derhalve zeker ik af met 200A daar waar maximaal 100A de BMS in- en uitgaat.

De rechter 2 accu's idem waarbij bewust 25 mm2 naar de BMS wordt toegepast daar de afstand 1 meter bedraagt.

Op deze wijze is het spanningsverlies in de linker- en rechterbedrading exact gelijk hetgeen volgens MG belangrijk is.

https://i.imgur.com/2QixN5R.jpg

Nou, da's een stortvloed aan reacties ;-)

Idealiter de accu's kruislings aansluiten

dus de - van accu 1, de + van accu 2 (of andersom)

Victron heeft een heel informatief document: Wiring Unlimited

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Wiring-Unlimited-EN.pdf

Op paginga 18/19 zie je de opties om een paralelle set gelijkmatig te ontladen.

Een mooier antwoord is er niet.
Dank je!
Ik ga vanavond dit document kauwen.

En done volgens 'het boekje'
(alle kabels 70 mm2 zijn 2,8 keer langer dan aan alle kabels 25 mm2).

https://i.imgur.com/9hp1c4A.jpg

[Bericht gewijzigd door Jazeker op zondag 10 juli 2022 23:09:58 (13%)