Hoe Znter 9v batterij 4.5v output laten geven

Wel nog 1 laatste vraag: wat zijn de lichtste AA batterijen die ik in de winkel kan kopen of online kan bestellen? De alkaline batterijen zijn best zwaar. Zijn zinc AA batterijen lichter? Of andere? Dank alvast voor de antwoorden.

Arco

Special Member

Goeie AA cellen zijn allemaal bijna even zwaar. Als je lichtere vindt is het bijna altijd namaak/rommel.
(er is nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid electroliet/electrode nodig om de energie in op te slaan.)

Je kunt AAA nemen, maar die gaan natuurlijk wel korter mee...

De hoeveelheid leds wijzigen moet je alleen doen als je zeker weet hoe de boel geschakeld is (maar daar ben je nu ook wel achter... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 6 juli 2022 21:37:13 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh ja natuurlijk! Daar had ik niet aan gedacht. Ik zal het een avondje testen om te zien hoe lang de leds nog redelijk licht blijven geven. Dank voor de reactie!

Het kan nog lichter in gewicht, maar dan wordt het een beetje ingewikkelder: één batterij met een DC-DC converter, zoiets bijvoorbeeld.De uitgangsspanning daarvan is wat hoog, dan komen de diodes weer van pas, maar misschien is er ook wel een DC-DC converter te vinden van 1,5 naar 3V, gewoon even zoeken.

Stiekem ben je nu een beetje elektronica aan het leren. Krijg je er al aardigheid in?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lucky Luke

Golden Member

Kun je niet een deel van het gewicht van de sporran vervangen door het gewicht van de batterijen?

Ook denk ik dat je eigenlijk een serieweerstandje voor je LEDs nodig hebt, en dat dat er oorspronkelijk waarschijnlijk ook in zat. En dat dàt is waarom het met 20 losse led’s de magische rook liet ontsnappen. Met serie weerstand is het ook niet zo spannend meer of je er 4,5 V of 5V aan aanbiedt.

Maar, op 2 AA’s en met witte led’s gaat het waarschijnlijk best lang goed. (En je hebt nog wat reserveled’s :+)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 6 juli 2022 21:59:14 schreef Gerard*:
Het kan nog lichter in gewicht, maar dan wordt het een beetje ingewikkelder: één batterij met een DC-DC converter, zoiets bijvoorbeeld.De uitgangsspanning daarvan is wat hoog, dan komen de diodes weer van pas, maar misschien is er ook wel een DC-DC converter te vinden van 1,5 naar 3V, gewoon even zoeken.

Stiekem ben je nu een beetje elektronica aan het leren. Krijg je er al aardigheid in?

Hahahaha. Ja! Eigenlijk wel!

Op 6 juli 2022 22:07:14 schreef Lucky Luke:
Kun je niet een deel van het gewicht van de sporran vervangen door het gewicht van de batterijen?

Ook denk ik dat je eigenlijk een serieweerstandje voor je LEDs nodig hebt, en dat dat er oorspronkelijk waarschijnlijk ook in zat. En dat dàt is waarom het met 20 losse led’s de magische rook liet ontsnappen. Met serie weerstand is het ook niet zo spannend meer of je er 4,5 V of 5V aan aanbiedt.

Maar, op 2 AA’s en met witte led’s gaat het waarschijnlijk best lang goed. (En je hebt nog wat reserveled’s :+)

Oh thanks! Ja dat kan natuurlijk ook. Ik ga het reserve houdertje met led string eraan eens even goed onderzoeken en kijken of ik een weerstandje tegenkom. Het gevaarlijke van dit alles is niet zozeer de setup en het knutselen. Het gevaar is dat ik het zo leuk vind dat ik niet meer van ophouden weet, meer wil leren en uiteindelijk eindig met een sporran waar je een Tesla op kunt aansluiten en mee kunt opladen. Electronica…er is een baan daarin aan mij verloren gegaan.

Nog een stukje lichter is een 2032 lithium knoopcel in een 2032 houder. Is meteen 3V, dus weinig gedoe.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 6 juli 2022 22:18:57 schreef Gerard*:
Nog een stukje lichter is een 2032 lithium knoopcel in een 2032 houder. Is meteen 3V, dus weinig gedoe.

Maar is het uithoudingsvermogen daar niet 10x zo weinig van als twee AA’s? De lichtjes moeten vier uur schijnen. Of moet de knoopcel na een half uur vervangen worden?

Op 6 juli 2022 22:18:57 schreef Gerard*:
Nog een stukje lichter is een 2032 lithium knoopcel in een 2032 houder. Is meteen 3V, dus weinig gedoe.

Wel een heel goed en licht idee trouwens. Dank!

Arco

Special Member

Je kunt ook een zwaardere cel voor nemen. De CR2477 (3V/1Ah) is ruim 5x zo sterk als de CR2032 (3V/200mAh):
https://www.allekabels.nl/knoopcel-batterij/1067/1369703/knoopcel-batt…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh maar daar schiet mij opeens een super idee te binnen! Waarom de led string op een aparte batterijhouder aansluiten als…ja ja…zet het tromgeroffel maar aan…mijn IPhone in de sporran zit!!! Daar zit toch een knetter van een batterij in? Kan ik de led string aan een Lightning stekkertje maken en stroom van de iPhone batterij trekken? Of denk ik te simplistisch en blaas ik binnen een minuut mijn foon op? Geval van Boem is Ho! En zou hetzelfde kunnen op de USB C poort van een Samsung galaxy S? Wat denk ik toch weer moeilijk! Sporran zwaar, iPhone erin…ook zwaar…batterijhouder erbij…nog zwaarder…je zou er krom van gaan lopen zeg!

Arco

Special Member

Voordat je daarmee gaat stunten moet je heel zeker weten hoe de ledschakeling in elkaar steekt.
Anders is de kans dat er iets kapot gaat vrij groot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 juli 2022 23:10:49 schreef Arco:
Voordat je daarmee gaat stunten moet je heel zeker weten hoe de ledschakeling in elkaar steekt.
Anders is de kans dat er iets kapot gaat vrij groot...

Tja…en daar ben ik nog te noob voor. Dus maar niet riskeren dan.

Aangezien die hele string van 80 LEDs maar 4.5V kreeg, vermoed ik dat ze allemaal gewoon parallel stonden, zonder enige weerstand. Dat gaat dus mis met een 3.7V Lithium accu, want hoewel de spanning lager is, is de interne weerstand daarvan ook veel kleiner, waardoor er dus veel te veel stroom gaat lopen.

Met een weerstandje in serie gaat dat wel goed, en die weerstand bepaald, samen met de batterijspanning (die bij Lithium accu's over een groot deel van de ontlading vrij constant is) de helderheid van de LEDs.

Voeden vanuit een telefoon lijkt me een slecht idee, de kans op schade aan je telefoon is veel te groot. Daarbij is de accu daarvan ook niet zo fantastisch groot; ongeveer even groot tot 2x zo groot als een goede 18650 cel (3.5Ah tot 7Ah, afhankelijk van het formaat telefoon).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken