stappenmotor aansturing kruis (X-Y) tafel van Proxxon KT150

bprosman

Golden Member

Ik zou ook voor 24V gaan.
Daar draait mijn setup ook op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@ bprosman en gradtje.
Maar dan toch met de zelfde nominale stroom?
ruud

bprosman

Golden Member

Op 5 juli 2022 09:34:18 schreef Bapaktus:
@ bprosman en gradtje.
Maar dan toch met de zelfde nominale stroom?
ruud

Inderdaad, dan ga je hogere snelheden halen en hogere (initiele) torque. Er zit ook nog iets met torque verlies agv back emf maar dat weten mensen als GJ_ denk ik een stuk beter.

https://duet3d.dozuki.com/Wiki/Choosing_and_connecting_stepper_motors

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@bprosman
in de gegeven link staat de samenhang tussen stap-groote, stroom, spanning en houdkoppel duidelijk weergegeven.
Dus uitgeprint en verder bestuderen. Bedankt, ruud

Bapaktus

Special Member

Het is de Mean Well RS-150-24 24V 6,5A geworden.
ruud

Je moet de DRV stepper driver als een soort van DCDC converter zien.

Hij begint met met 24V en maakt daar 3.3V van. Schakelend, dus niet met 20V * 2.5A aan verliezen.

Stel jou stepper mag 2.5A, 3.3V hebben. Dan stel je de DRV chip in op 2.5A (dat is te veel voor de chip dus ik raad aan om het wat lager in te stellen, maar goed). en dan blijkt er 3.3V uit te komen (Zie handleiding stepper...)

Maar dat is niet het enige. Enerzijds zijn er twee spoelen en op diverse punten binnen de rotatie moeten die verschillende stroom hebben. Hij koppelt terug op die stroom, dus het kan zomaar dat er (heel even) 24V nodig is om (snel) bij die stroom te komen.

Dan is er nog tegen-EMK. Als de motor (hard) draait, dan kan het zijn dat ie zeg 12V aan tegen-EMK opwekt. Is je voeding dan 12V dan kan er maar 0A lopen: De motor kan geen kracht leveren.

Voed je de chip met 24V dan is er nog zat ruimte om stroom door de motor te duwen, dus zal de ingestelde stroom gaan lopen.

Bij een ouderwetse motor (ook steppers uit de jaren tachtig van de vorige eeuw) kreeg je een torque-snelheid grafiek die maximaal was bij 0 snelheid en dan vrijwel lineair afloopt naar nul bij een bepaalde snelheid.

Tegenwoordig geven ze een max stroom op. In theorie gaat er 18A lopen door je motor bij 24V. Daar kan ie niet tegen: de fabrikant geeft "max 2.5A" op. De koppelcurve is afgetopt bij de 2.5A en vrijwel horizontaal tot de snelheid die hoort bij 20.7V (24-3.3). Pas dan gaat het koppel naar nul zakken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@rew
Ik heb nu in een test opstelling, gevoed door 12V, de DRV8825 ingesteld op 0,5 Volt ref. spanning.
Dit gemeten tussen tussen de "0"-aansluiting en de bovenkant instelpotmeter op die DRV8825.
Dan blijft toch de "Current Limit" waarde op 1A ? Current limit = Vref x2.
Onafhankelijk van de motorspanning?
ruud

jep!

Als je nu een motor aansluit dan zou je op bepaalde posities een stroom van 1A door een motorspoel moeten kunnen meten. De motor verbruikt dan ongeveer 1.32V * 1A = 1.32 W.

Als je nu de voedingsstroom meet, dan zou je ongeveer 0.11A moeten weten: 12V * 0.11A = 1.32W. In de praktijk zal je ongeveer 10% meer meten.

Zou je de meting herhalen bij 24V dan zakt de voedingsstroom nog verder!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@rew.
Zodra ik mijn bestelde Mean Well voeding kan ophalen ga ik weer meten.
Meten is weten.
Dit meten aan stappen-motoren etc is weer een heel andere tak van sport dan meten aan mijn ontwerpen van 137 MHz antenne's. Zie mijn publicatie's over o.a. de PADAT137.
https://www.jendela.nl/diversen/PADAT137_final_D.pdf
Ik ga nu op zoek naar materiaal voor het maken van een kasje waarin ik alle elektronica kan opbergen. Vind ik ook leuk werk.
groet, ruud exPA0ROJ

bprosman

Golden Member

Destijds heb ik mijn gehele besturing (inclusief voeding) in een 19" kastje van een vlooienmarkt gebouwd.
Daar ik gebruik maak van de "beruchte" TB6560 heb ik de "Logic voeding" en de "stepper voeding" uitgepslitst om er zeker van te zijn dat de sturing (+5V) aanwezig is voor de 24V. De TB6560 is daar nogal gevoelig voor.
Er zit een Arduino in voor de besturing. Meestal gebruik ik EstlCam

Kastje :

Stepper driver :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@bprosman
compliment, ziet er netjes uit.
Meestal maak ik mijn kastjes zelf van een aluminium grondplaat, houten of kunststof zijkanten en front en bovenplaat van printplaat.
Op alle hoeken en naden smal aluminium hoeklijn.
Ik ga eerst nog in de dump (BACO) kijken of ik daar wat kan vinden.
Het gaat langzaam, maar bij elke stap wil ik precies weten wat ik aan het doen ben.
Tot nu toe:
a. Een puls schakeling gemaakt met een NE555.
b. Een zelfbouw "shield" gemaakt en daar dan de DRV8825 in gezet.
c. Die pulser aangesloten op de zelfbouw shield (zie schema).
d. En gespeeld met de puls-frequentie, microstap settings en koppel gemeten aan de beide stappenmotoren.
e. Daarna een echte CNC Shield V3 genomen, DRV8825 geplaatst en nog wat verder geëxperimenteerd
f. De UNO aangesloten op mijn PC, software geladen en de sketch voor een knipperende led geladen.
Die sketch "bewerkt" om de pulsduur en tussen pauze te wijzigen.

Nu wachten op mijn voeding en wat mechanische onderdelen die (nog steeds) uit China moeten komen. Flex koppelingen tussen mijn xy-tafel van 10 naar 5mm.
Tot zover. Groet, ruud

Bapaktus

Special Member

Een gedachten spinsel van mij.
Ik heb tijdens mijn "plank" experimenten een aantal keren met verschillende microstep-instellingen getest.
De drie aansluitingen d.m.v. een dip-switch kon ik zo instellen.
Ik weet nog niet wat voor mijn doeleinden een goede keuze is.
Mijn voorlopige keuze was een microstep van 1/16.
Zo te voelen nog genoeg "kracht" en een rustig verloop van de step-motor.
Ik had oorspronkelijk gedacht aan per as deze microstep d.m.v. aanwezige BCD duimwiel schakelaars in te stellen.
Dat betekend dan dat ik draadjes aan de pinnetjes ónder de "steppers" moet aansluiten die dan naar die schakelaars gaan.
Ik weet niet of iemand dat al eens heeft geprobeerd?
Met belangstelling, ruud

Zou hem gewoon op 1/32 zetten, het meest stil.
Verschillende assen op andere instellingen zetten... GRBL zou dat allemaal voor je oplossen omdat je daar het aantal stappen/mm (per as) kunt instellen.

Ja... en toen ?
Bapaktus

Special Member

@Gradtje
Bedankt voor je antwoord.
Op mijn tafel krijg je bij 1/32, 6400 stappen per omwenteling.
GRBL is nog op dit moment nog stap te ver.
Eerst mijn xy-tafel compleet maken en dan een behuizing voor de elektronica.
Groet, ruud

bprosman

Golden Member

Eerst mijn xy-tafel compleet maken en dan een behuizing voor de elektronica.
Groet, ruud

Ik zou met de behuizing wel rekening houden met een Arduino (Uno) qua plaats. Dan kun je daar altijd nog GRBL of EstlCAM in flashen.
En heb je de 555'jes ook niet nodig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat verlengen kan prima.

Gewoon instellen op 1/16 of 1/32 en dan (voorlopig) zo laten staan. Is niet belangrijk. Kan je alsnog veranderen. Eerst werkend krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

@rew
bedankt, ga ik doen.
@bprosman
Ja, dat was ik al van plan, dus 24 Volt Supply, Shield en UNO, ventilator etc.
Een half 19" rack grootte zou voldoende moeten zijn.
En ook nog een kleine 5 Volt voeding.
Voor de Uno en Shield voeding zonder de USB-aansluiting.
Dus alleen de gemaakte Sketch draaien.
Wanneer ik van uit de PC ga aansturen kan deze weer vervallen?
ruud

bprosman

Golden Member

Wanneer ik van uit de PC ga aansturen kan deze weer vervallen?

Zou ik niet doen, dan moet je zelf je software gaan schrijven als in , het wiel opnieuw uitvinden.
Er is genoeg open source software te vinden die "GRBL praat" , dan praat je PC via de USB met de Arduino die de stepper drivers aanstuurt.
In geval van EstlCam komt dit met een eigen "OS" wat hij in de Arduino flashed en praat dan vervolgens ook via de USB.
EstlCam is ook gewoon gratis :
https://www.estlcam.de/index.php

Configuratie is ook super simpel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

@bprosman
OK, tegen het programmeren zie ik niet op.
Maar dat kost wel veel tijd weet ik uit ervaring.
4C.....60 voor de 6502, basic, visual basic, een beetje Unix en Forth.

Dus later EstlCam laden en eens zien hoe dat werkt.
Bedankt, ruud

EstlCam is een goede keuze, het grote voordeel is dat er geen vertraging zit als het verkeerd gaat en je machine wil stoppen, zonder een echte noodstop te doen. Bij gratis grbl software buffert men veel lijnen Gcode in de arduino, waardoor de machine na een stopvraag nog even blijft doorlopen.

Voor de gcode te genereren gebruik ik cut2d desktop van Vectric. Daar kan je ook je programma in simuleren.

Bapaktus

Special Member

Nog een "beginners" vraag.
Met mijn printje met twee stepdrivers DRV8825 kan ik gewoon twee stappen motoren aansturen.
Maar om alvast vooruit te lopen naar besturing met een Arduino Uno de gedachte gehad om dit zelfbouw printje te vervangen door een CNC Shield V3.
De aansluitpunten op gezocht en aangesloten.
Maar werkt niet. Wat doe ik fout en/of wat vergeet ik?
Ik heb de jumper Enable aangebracht, is dus nu low. De pulsgever en draairichting aangesloten. Ook de 5volt en de 24 Volt op de juiste punten aangesloten.
Ik zag dat, terwijl ik in mijn schakeling RST en SLP aan de +5Volt hang dat op de CNC shield die twee punten op het voetje voor de DRV8825
zijn doorverbonden en nergens aan hangen?

Ik heb de gegevens van die CNC shield gevonden op
https://domoticx.com/arduino-shield-cnc-shield/

ruud

Ehm er zal iets niet goed zitten, ik hoor je niet over GND. Het kan dat de RST en SLP aan elkaar zitten, die wil je doorgaans hoog hebben. Voel je de motor wel bekrachtigd ?
Maar probeer je nu iets anders aan die print te hangen dan een uno ?

Ik heb hier trouwens een print van de chinees, geschikt voor een Arduino-Nano, heel mooi, na twee avonden klooien kwam ik erachter dat er een aantal pinnen niet standaard GRBL waren aangesloten. In plaats van sambal zeg maar...

Misschien een fotootje ?

Ja... en toen ?

Op 19 juli 2022 10:12:21 schreef Bapaktus:
Ik zag dat, terwijl ik in mijn schakeling RST en SLP aan de +5Volt hang dat op de CNC shield die twee punten op het voetje voor de DRV8825
zijn doorverbonden en nergens aan hangen?

Als ik het me goed herinner, uit m'n hoofd... dat wertk bij de A4988, maar niet bij de DRV. De 4988 heeft een pullup op 1 van die pins zodat de andere ook hoog wordt. Maar de DRV heeft dat niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

Bedankt voor je reactie.
Ik heb op alle 4 de sockets de doorverbinding tussen slp en reset, gemeten tegen alle andere pinnen sockets etc op de CNC shield print. Ook op de in het vorige bericht getoonde schema van aansluitingen is er geen verdere verbinding met andere pinnen op de print.
Ik begrijp er niets meer van.
zie de bijgevoegde foto's van de beide printzijden.
ruud

@rew
Ik lees net het bericht van rew. Was gepost tijdens het samenstellen van mijn bericht.
Dan zou ik de Shield print dus kunnen aanpassen door wat draadjes te solderen tussen de RST-SLP pinnen en de +5 Volt.
Kan ik morgen proberen.
Bedankt.

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op dinsdag 19 juli 2022 18:21:37 (25%)

Bapaktus

Special Member

Ik ben afgegaan op het artikel vermeld in
https://domoticx.com/arduino-shield-cnc-shield/
Zie afbeelding daaruit.
Nuja, morgen verder zien of de modificatie gaat werken.
Ik heb ook al drie DRV8825 om zeep geholpen doordat een door mij gebruikte footprint verkeerd was genummerd. Ik heb dus in Kicad een correcte footprint gemaakt en gebruikt in mijn schema's.
ruud