Luchtspoel gezocht

Ha forumgenoten,

Voor een hobbyprojectje heb ik een luchtspoel nodig:
- >=100 windingen (hoe meer hoe beter tenzij weerstand te groot wordt)
- gat diameter ~ 10 mm
- buitendiameter < 20 mm
- hoogte ~ 5 mm
- weerstand in de orde van 5 .. 30 Ohm
- HF eigenschappen niet van belang
- spanning < 12V

Iemand een idee of/waar je zoiets kan kopen?
Ali heeft wel wat maar dat gaat lang duren.

Zelf wikkelen is ook een optie. Dan zal ik een mal moeten maken.
En hoe hou ik die dunne draad dan na het wikkelen netjes op zijn plek?

Tips welkom.

Arco

Special Member

Is allemaal wat duister.
Is buitendiameter de spoelvorm omtrek en gat diameter de binnenkant ervan?
Is 5mm de lengte van de spoel?
Moet het in 1 laag?
Moet er ruimte tussen? (bij 5mm spoellengte kun je 100 aaneengesloten windingen van 0.05mm draad kwijt, en da's akelig dun draad)

Wat ben je ermee van plan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juli 2022 13:20:43 schreef kojazz:
En hoe hou ik die dunne draad dan na het wikkelen netjes op zijn plek?

.

Als je de mogelijkheid hebt, een klosje maken op een draaibank. Het begin van de draad in een kous en dan door de zijflens door een gaatje voeren. Begin vastzetten met stukje isolatietape. Klosje wikkelen. Einde van de draad weer een kousje en het geheel afwerken met wederom tape.
Klosje kun je ook maken van hout. Stokje van 10mm doorsnee in twee houten flensjes lijmen.

Op 7 juli 2022 13:45:27 schreef buzzy:
[...]
Als je de mogelijkheid hebt, een klosje maken op een draaibank. Het begin van de draad in een kous en dan door de zijflens door een gaatje voeren. Begin vastzetten met stukje isolatietape. Klosje wikkelen. Einde van de draad weer een kousje en het geheel afwerken met wederom tape.
Klosje kun je ook maken van hout. Stokje van 10mm doorsnee in twee houten flensjes lijmen.

OK lijkt me te doen. Is er misschien een manier om 1 klosje te hergebruiken voor meerdere spoelen? Zodat we dus eindigen met een gat in het midden?

Op 7 juli 2022 13:41:01 schreef Arco:
Is allemaal wat duister.
Is buitendiameter de spoelvorm omtrek en gat diameter de binnenkant ervan?

ja

Is 5mm de lengte van de spoel?

ja

Moet het in 1 laag?

nee

Moet er ruimte tussen? (bij 5mm spoellengte kun je 100 aaneengesloten windingen van 0.05mm draad kwijt, en da's akelig dun draad)

nee

Wat ben je ermee van plan?

dat vertel ik als het af is ;-)

Anoniem

Op 7 juli 2022 14:42:08 schreef kojazz:

[...] dat vertel ik als het af is ;-)

Los het dan ook maar zelf op.
Hoe kun je nu een nuttig antwoord verwachten als je geheimzinnig doet en summiere info geeft.
Warmwateruitvinders hebben altijd schrik dat iemand met hun geniale idee gaat lopen.

mel

Golden Member

Een leeg klosje garen zou best kunnen werken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het lijkt meer op een late een april grap.
Een spoel van 100 wikkelingen bestaat niet,
alleen van een zelfde aantal windingen zou
nog mogelijk zijn.

Kom op, het zal weer om een coilgun gaan. Zie verder de faq.

Grijze PVC instalatiebuis is 18mm is dat ook geschikt?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Op 7 juli 2022 17:51:40 schreef Batavia:
Het lijkt meer op een late een april grap.
Een spoel van 100 wikkelingen bestaat niet,
alleen van een zelfde aantal windingen zou
nog mogelijk zijn.

En dit op een flauwe poging om grappig te zijn.

Op 7 juli 2022 17:55:52 schreef Aart:
Kom op, het zal weer om een coilgun gaan. Zie verder de faq.

Met zo'n klein spoeltje? coilgun voor kabouters zekers?

Mag maar 5mm hoog zijn? das de dikte van triplex.
Ik zou 3 schijfjes uit triplex zagen, twee de grootte van 2Eu, en ééntje de grootte van 20cent ertussen lijmen. Zonder flenzen ga je nooit 100 windingen kunnen leggen op een maar 5 mm hoge spoelvorm.

Op 7 juli 2022 14:39:29 schreef kojazz:
[...]

OK lijkt me te doen. Is er misschien een manier om 1 klosje te hergebruiken voor meerdere spoelen? Zodat we dus eindigen met een gat in het midden?

Ja hoor. Een 10mm afstandsbus, twee grote ringen en een boutje er doorheen. Als de spoel gewikkeld is, de afstandsbus en de ringen verwijderen.
Metaal mag niet blijven zitten in een luchtspoel. Dun draad is in dit geval minder bruikbaar, omdat je dan geen stevige spoel krijgt.

fatbeard

Honourable Member

Met de gegeven afmetingen is er een wikkeloppervlakte van ca. 50mm² beschikbaar. Als je daar 100 windingen in wilt leggen mag elke draad maximaal 0.5mm² in beslag nemen, wat een absoluut maximale draaddikte van 0.8mm betekent. De maximale stroon voor zo'n draad is iets van 3A, YMMV.
De gemiddelde wikkeldiameter is 15mm, wat betekent dat je ongeveer 4.75m draad nodig hebt; de weerstand daarvan zal dan in de buurt van 0.16Ω liggen.

Let wel, dit alles gaat alleen op als er perfect strak gewikkeld wordt.
In de praktijk is de vulgraad geen 100% maar eerder rond de 60%, wat een overeenkomstig dunnere draad betekent; in het voorbeeld van 100 windingen zou dat 0.55mm zijn. Of je dan nog uitkomt met de weerstand en/of maximale stroom zul je zelf moeten uitrekenen aan de hand van het feitelijke aantal windingen en de gebruikte draaddiameter.

Om dit soort spoelen na het wikkelen bij elkaar te houden zijn er verschillende mogelijkheden: impregneren met hars, lak of lijm (tijdrovend), bundelen met draadjes (priegelig) of gaan wikkelen met zogenaamd "self-bonding magnet wire" (duur).
Welke methode je gebruikt hangt af van het gewenste aantal spoelen en reproduceerbaarheid.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
vergeten

Golden Member

Op 7 juli 2022 17:51:40 schreef Batavia:
Het lijkt meer op een late een april grap.
Een spoel van 100 wikkelingen bestaat niet,
alleen van een zelfde aantal windingen zou
nog mogelijk zijn.

Startpost lezen!
Dat krijg je als je het verschil niet goed weet of opmerkt tussen wikkelingen en windingen. _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Het blijft zo zonder enige info net vliegenmeppen in een donkere kamer... :)

Als de eigenschappen en hoe de spoel eruit ziet niet ter zake doen, kun je dan niet beter een draadgewonden weerstand nemen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juli 2022 17:28:54 schreef grotedikken:
[...]
Los het dan ook maar zelf op.
Hoe kun je nu een nuttig antwoord verwachten als je geheimzinnig doet en summiere info geeft.
Warmwateruitvinders hebben altijd schrik dat iemand met hun geniale idee gaat lopen.

Ik wil met alle plezier een keer de toepassing delen alleen mijn vraag zit helemaal niet in die toepassing maar in het maken van het spoeltje.
Wees gerust: het hele idee is niet eens nieuw en dat weet ik ook wel. Gaat me alleen om de fun van het begrijpen en bouwen. En die lol wil ik zeker met jullie delen. Alles op zijn tijd.

Op 7 juli 2022 17:55:52 schreef Aart:
Kom op, het zal weer om een coilgun gaan. Zie verder de faq.

Het gaat helemaal niet om iets illegaals of gevaarlijks.

Op 7 juli 2022 17:51:40 schreef Batavia:
Het lijkt meer op een late een april grap.
Een spoel van 100 wikkelingen bestaat niet,
alleen van een zelfde aantal windingen zou
nog mogelijk zijn.

Ha die Batavia, dank je! Ik ben in voor een geintje maar dan wel goede. Typo mijnerzijds, uiteraard windingen bedoeld. Heb het hersteld in de startpost.

[Bericht gewijzigd door kojazz op vrijdag 8 juli 2022 10:31:31 (13%)

elmowww

Golden Member

Op 8 juli 2022 10:25:52 schreef kojazz:
Ik wil met alle plezier een keer de toepassing delen alleen mijn vraag zit helemaal niet in die toepassing maar in het maken van het spoeltje.
Wees gerust: het hele idee is niet eens nieuw en dat weet ik ook wel. Gaat me alleen om de fun van het begrijpen en bouwen. En die lol wil ik zeker met jullie delen. Alles op zijn tijd.

Goedzo!

Waarom zou je persé je toepassing moeten delen als de vraag duidelijk genoeg is?

Wat mij betreft is het wel handig om te weten hoeveel je er wilt maken, en wat het mag kosten.

Voor diverse toepassingen zijn er coil formers te koop, en je zou die kunnen gebruiken en zelf wikkelen.
Een andere optie is een mal maken en ingieten (epoxy), tapen (misschien wat klein). Of 3D printen.

Ik zou meerdere manieren kunnen verzinnen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 8 juli 2022 00:09:34 schreef fatbeard:
De gemiddelde wikkeldiameter is 15mm, wat betekent dat je ongeveer 4.75m draad nodig hebt; de weerstand daarvan zal dan in de buurt van 0.16Ω liggen.
[...]
Om dit soort spoelen na het wikkelen bij elkaar te houden zijn er verschillende mogelijkheden: impregneren met hars, lak of lijm (tijdrovend), bundelen met draadjes (priegelig) of gaan wikkelen met zogenaamd "self-bonding magnet wire" (duur).
Welke methode je gebruikt hangt af van het gewenste aantal spoelen en reproduceerbaarheid.

Goede info Fatbeard! Ik denk dat ik dan het beschikbare volume het best kan gebruiken om meer windingen te leggen met wat dunnere draad. Dan kom ik weer in de buurt van de weerstand die ik in gedachten had.

Ik heb deze voor je gemaakt:

Twee van deze 3D printen, ze passen in mekaar. Dan wikkelen en vervolgens zouden ze weer uit mekaar moeten kunnen schuiven.
Om de boel bij mekaar te houden kan je een draadje er omheendoen na het wikkelen, voor het uit mekaar schuiven. En/of een paar druppels superglue tussen de wikkelingen gooien. Bekleed dan wel de mal met bakpapier of zoiets.

code:




id = 10;
od = 20;
wt = 2;
len = 5;

eps = .2;

ma = 5;

sw = 2;

ra = 10;

$fn = 80;

module halvemal () 
{

  sl = (od-id)/2+ma+wt/2;

  difference () {
    union () {
      translate ([0,0,-wt-len/2]) cylinder (h=wt, d=od+4*ma);
      *    translate ([0,0,   len/2]) cylinder (h=wt, d=od+4*ma);
      
      *    cylinder (h=len+wt, d=id, center=true);
    }  
    cylinder (h=len+3*wt, d=id-2*wt, center=true);
    
    intersection () {
      cylinder (h=len+3*wt, d=id+eps, center=true);
      rotate ([0,-ra,0]) translate ([-eps,-be,-be])   cube ([2*be,2*be,2*be]);
    }
    translate ([id/2-wt/2,-sw/2,-len/2-wt*1.5])  cube ([sl, sw, len+3*wt]);
    translate ([-id/2+wt/2-sl,-sw/2,-len/2-wt*1.5])  cube ([sl, sw, len+3*wt]);
    
  }
  
  be = 40;
  
  difference () {
    cylinder (h=len+2*wt, d=id, center=true);
    cylinder (h=len+3*wt, d=id-2*wt, center=true);
    
    rotate ([0,-ra,0]) translate ([-eps,-be,-be])   cube ([2*be,2*be,2*be]);
    translate ([-id/2+wt/2-sl,-sw/2,-len/2-wt*1.5])  cube ([sl, sw, len+3*wt]);
    
  }
}


//color ("red") 
halvemal ();
*rotate ([0,180,0]) halvemal ();
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@vergeten
Mijn ogen zijn nog heel goed,de jouwe s'nachts om een uur
blijkbaar niet meer.
@ TS Mooi dat je het gecorrigeerd hebt,staat wat slordig op
een technisch Forum.
And

Anoniem

Batavia, gelukkig is dit een technisch forum en wordt er tussen de regels doorgelezen en snapt men wat er bedoeld wordt. Jouw opmerking was beter tot zn recht gekomen op een mierenn... forum :-)

Wow Rew, dat ziet er te gek uit. Dank je!
Ik ben al een malletje van hout aan het proberen maar als dat niks wordt dan is dit zeker interessant.

In welk prog kan ik jouw code draaien om er een stl van te maken?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niks aan toe te voegen. .... nouja....

Ik heb jou "gewenste maten" hierin op genomen. de "marge" tussen de twee delen hangt af van de 3D printer die je gebruikt. Dus mogelijk moet daar nog wat aan veranderd worden. En het is ook heel goed mogelijk dat ik ergens een "hier moet wat marge tussen" vergeten ben, dus dat het veel te strak zit. Dus een STL helpt als ik in 1x alles helemaal goed heb gedaan. Dat valt niet helemaal uit te sluiten, maar toch... :-)

Openscad schijnt ook beschikbaar te zijn voor windows, mocht je bij die stroming horen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/