is PWM nu analoog of digitaal?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je het ding gaat verkopen, moet je het natuurlijk digitaal noemen.
Dan wordt immers van je verwacht dat je a) geen idee hebt, of b) liegt.

Intussen wordt er niets gecodeerd, er worden geen symbolen/digits gebruikt; het signaal (nl. de pulsbreedte) is helemaal analoog aan de conusuitslag. Het is dus analoog.

--
Ik zie in reacties hierboven nog steeds bergen misverstanden. Zelfs 'digitaal' en 'binair' worden door elkaar gehaald.
Digits = symbolisch (met getallen); ze moeten nog gedecodeerd worden. De getallen stellen waarden voor, maar zijn het zelf niet.
Analoog = overeenkomstig; er hoeft niet gedecodeerd te worden.

Digitaal hoeft niet binair te zijn. Je wifimodem werkt beslist niet binair, maar codeert wel digitaal. Je oude telefoonmodem was al niet binair, trouwens. Hoe denk je dat ze binnen 3100 Hz bandbreedte meer dan 50 kbs overbrachten? Door méér dan twee symbolen te gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Overigens ben ik wel héél geïnteresseerd in het eindresultaat en, als je dat wil delen, het schema :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Moet je het niet gewoon een Klasse-D versterker noemen dan? Dat is het toch lijkt me.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Moet je het niet gewoon een Klasse-D versterker noemen dan? Dat is het toch lijkt me.

Ja dat kan, maar dat is de klasse waarin de versterker werkt.
Een fabrikant van analoge versterkers noemt zijn product toch ook geen klasse A/B versterker.
Switching Mode klinkt wat lekkerder. :)
Alhoewel; Switching Mode class D Audio Amplifier klinkt ook wel leuk.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Fabrikanten van echte klasse A versterkers zetten dat er wel degelijk op. Torrenbakken met de efficiëntie van een buizenversterker.
En er waren ook wat vroege klasse D chip amps waar 'class T' (een proprietary variant) op stond.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Class T amplifier is een trade ark van Tripath. Vandaar class T.

Verder is er ook klasse G: een ontwerp van Philips geweest meen ik en schakelde in een klasse AB trap van voedingsrail om de dissipatie in de eindtrappen te verkleinen bij laag volume. Probleem was een keiharde comperator en een timer. Als je in het eerste ontwerp een blokgolf moduleerde op de ingang met exact een time out op die timer en daarmee dus de amplitude net onder en boven de omschakelgrens zette, werd de schakelfet warm en smolt de behuizing.. Aldus de zelfbenoemde ontwerper van het ding die niet meer leeft.

Maar comperator, grenswaarde.. Oei was dit al een digitale versterker??

Klasse H maakte een continu variabele voedingsspanning als ik me niet vergis..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op 7 juli 2022 19:17:00 schreef Martin V:
[...]
Ja dat kan, maar dat is de klasse waarin de versterker werkt.
Een fabrikant van analoge versterkers noemt zijn product toch ook geen klasse A/B versterker.

Nou ...

Op 6 juli 2022 20:24:06 schreef electron920:
Ha Hoeben,

En als jou data uit een waarde bestaat, en dus een bit wordt het dan in een keer analoog :?
Digitaal heeft niets van doen met 1, 2, 1024 stapjes.
Een klasse D versterker schakelt omdat dit twee toestanden zijn aan / uit ( maar dat is je licht knopje ook ),
dit maakt het systeem niet digitaal.
Een PWM is een modulatie vorm niets meer en niets minder !

Groet,
Henk.

Kan analoog zijn, kan digitaal zijn. Ik ging ervan uit dat de data via een digitaal pad van CD of zo bij de eindtrap aankwam. Als de eindtrap echter een analoog signaal chopt en zo versterkt is het inderdaad nog analoog.

Tidak Ada

Golden Member

Is PWM niet simpelweg een vorm van frequentiemodulatie met een unipolaire blokvormige draaggolf?
Analoog dus…..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee, PWM is geen vorm van frequentiemodulatie.

Bij frequentiemodulatie blijft de duty-cycle altijd 50%, terwijl bij PWM de duty-cycle nu juist het signaal is.

Verder kan bij PWM de frequentie constant zijn (bijvoorbeeld als je het maakt door een zaagtand met een signaal te vergelijken), maar dat hoeft niet.
Een PWM signaal kan ook bestaan uit een variabele hoog-tijd met een vaste laagtijd. Dan varieert de frequentie met de modulatie.

"blijft altijd" is een erg baude uitspraak.

Er zijn frequentie-gemodelleerde systemen waarbij de duty cycle constant blijft. Een LM3409 is bedoeld om een led te sturen, maar die varieert zowel de frequentie als de duty cycle.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Dat is PDM die is er ook nog :D
Ik heb vroeger een systeempje ontwikkeld daar bracht ik 3 bit in 1 klokpuls over, ik noemde dit een sandcastle puls die techniek bestaat officieel niet,
maar werd vroeger in het PAL systeem gebruikt.
Je moet wat als je 1 touwtje heb >:)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 juli 2022 09:25:48 schreef electron920:
Ha rew,
[....], ik noemde dit een sandcastle puls die techniek bestaat officieel niet,
[....]

Groet,
Henk.

Ha Henk,

Is dat zoiets als bij een modfied sine?

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Nee dat niet, je kan toch wel een zandkasteel nooit gebouwd op het strand ;)
In de breedte van een bit stapelen in amplitude !
Het komt overigens wel meer voor dat er twee modulatie vormen op een drager wordt toegepast.
Zo is 198 kHz BBC4 langegolf een AM gemoduleerde draaggolf voor het programma maar tevens is het 2 Hz FM gemoduleerd,
als tijdinformatie het is namelijk een Rubidium klok !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als een D classe agemeen bekend staat als "digitale versterker" dan zou ik hem project gewijs ook zo promoten. Catchy, wat ook de marketing bedoeling is. Als het een begeleidende tekst vraagt (eindwerk of drg) dan zou ik de hier geleverde commentaren daarin wel gebruiken om de misleidende titel daarin te nuanceren. Persoonlijk vind ik het niet in beide vallen en is het zinloos om het in een niet passend hokje te willen duwen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

In de marketing heet dat "the best of both worlds", naar het nummer van Robert Palmer of Miley Cyrus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 juli 2022 10:43:57 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."