Lineaire versterker geeft half vermogen.

Waar doen deden ze het van!? 't Is geen geld :-)

Hier is een goedkopere vervanger: https://www.rf-microwave.com/en/nec/2sc2496a/silicon-npn-rf-power-tran…

Daiwa LA-4090 is een vergelijkbare versterker. Max 10W in voor 110W uit. Met 2 x 2SC2905. In onderstaande Japanse advertentie met een FT-736 als voorbeeld nota bene.

En nog twee aardige links over LA-4090:

https://shizuoka6m.web.fc2.com/LA_parts/Linear.htm

https://ameblo.jp/osamu-1961/entry-12588291125.html

Ik heb de zaak eens nog nader bekeken en er zitten NEC C2915 torren in.
Over de torren was een diode gesoldeerd.
Heeft de CM50-12A dezelfde waarden vraag ik me dan af ?

Ga ik opzoeken! Op enig moment viel me - gisteravond - trouwens ergens op bij een foto dat voor een verzwakker dezelfde soort weerstanden was gebruikt die we eerder in dit topic bespraken. Kennelijk wel oké voor UHF dus. Eerste foto hier: https://ameblo.jp/osamu-1961/entry-12588291125.html

2SC2915

Over de torren was een diode gesoldeerd.

Die diodes 'regelen' de bias. Ik heb je al veel eerder in dit topic gevraagd of die diodes wel in orde zijn. (Waarschijnlijk wel, maar kun je eenvoudig meten.)

Sowieso zou ik de bias van t2 en t3 nameten. Ik stelde eens vast dat een ogenschijnlijk goede RF power transistor helemaal geen ruststroom nam. Het symptoom was hetzelde: halve RF output. Nadat ik de transistor verving was er weer full output. (De transistor mat dc gezien prima door.)

(Ik begrijp dat je op dit moment de transistoren niet individueel kunt testen, hoewel @harry64 wel hints daartoe heeft gegeven! Evenwel is het vrij gemakkelijk om de ruststroom per tor te meten. De driver kun je buiten beschouwing laten, maar dat is ook al vaak gezegd.)

Op 7 juli 2022 21:35:44 schreef tin.soldier:
Ga ik opzoeken! Op enig moment viel me - gisteravond - trouwens ergens op bij een foto dat voor een verzwakker dezelfde soort weerstanden was gebruikt die we eerder in dit topic bespraken. Kennelijk wel oké voor UHF dus. Eerste foto hier: https://ameblo.jp/osamu-1961/entry-12588291125.html

2SC2915 [...]Die diodes 'regelen' de bias. Ik heb je al veel eerder in dit topic gevraagd of die diodes wel in orde zijn. (Waarschijnlijk wel, maar kun je eenvoudig meten.)

Sowieso zou ik de bias van t2 en t3 nameten. Ik stelde eens vast dat een ogenschijnlijk goede RF power transistor helemaal geen ruststroom nam. Het symptoom was hetzelde: halve RF output. Nadat ik de transistor verving was er weer full output. (De transistor mat dc gezien prima door.)

(Ik begrijp dat je op dit moment de transistoren niet individueel kunt testen, hoewel @harry64 wel hints daartoe heeft gegeven! Evenwel is het niet zo zwaar om de russtroom per tor te meten. De driver kun je buiten beschouwing laten, maar dat is ook al vaak gezegd.)

Die erin zitten zullen ook wel goed zijn anders had de reperateur ze wel gewijzigd.

Die erin zitten [2SC2915] zullen ook wel goed zijn anders had de reperateur ze wel gewijzigd.

De reparateur heeft de lineair niet gerepareerd. Hij heeft deze obsolete transistoren niet. Maar jij vond het TOP. Wat was er dan zo goed aan?

Heeft de vakman een beetje aan de trimmers zitten draaien waardoor er nu 60 i.p.v. 50W output is. Dat schreef je toch?

De vraag, of CM50-12A wel deugt, stelde je zelf:

Ik heb de zaak eens nog nader bekeken en er zitten NEC C2915 torren in.
Heeft de CM50-12A dezelfde waarden vraag ik me dan af ?

En je hebt 'm zelf beantwoord.

Op 7 juli 2022 22:22:36 schreef tin.soldier:
[...]De reparateur heeft de lineair niet gerepareerd. Hij heeft deze obsolete transistoren niet. Maar jij vond het TOP. Wat was er dan zo goed aan?

Heeft de vakman een beetje aan de trimmers zitten draaien waardoor er nu 60 i.p.v. 50W output is. Dat schreef je toch?

De vraag, of CM50-12A wel deugt, stelde je zelf:

[...]

TOP Heeft niets te maken met het onderwerp !
En is volgens mijn eerder genomen foto's inderdaad wat aan de trimmers gedraaid, 4 stuks in totaal.

Dat moet ook anders kun je hem niet afregelen natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door nedne2 op donderdag 7 juli 2022 23:20:28 (14%)

Dat moet ook anders kun je hem niet afregelen natuurlijk.

Ik weet niet waarom Hamradio Service een lineair niet repareert maar wél afregelt. Hoe regelt men dan een defecte lineair af?
Van een vakman die door de amateurgemeenschap als halfgod wordt aanbeden, had ik een uitgebreider bonnetje verwacht. En beslist geen aanbiedinkje ad 90 euro voor een transistor die niet eens in het toestel thuishoort.

Ach zo gaat dat soms, maar gaat goed komen met de tijd.

[Bericht gewijzigd door nedne2 op zaterdag 9 juli 2022 21:28:25 (34%)

:)

[Bericht gewijzigd door nedne2 op zaterdag 9 juli 2022 21:47:07 (100%)

Ik heb hieronder nog wat e-mail verkeer over de reperateur en mij van een tijdje gelden. Dat wilde ik nog even delen.
Onderaan beginnen met lezen a.u.b.

Mod edit: Dit is niet de bedoeling

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 17 augustus 2022 21:56:08 (0%)

Henry S.

Moderator

Aangezien Leo hier geen weerwoord heeft, en je zonder toestemming deze mailwisseling post (inclusief emailadressen), zet ik de schaar in je post. Dit is iets tussen jou en Leo buiten het forum om.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 17 augustus 2022 21:56:34 (15%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha nedne2,

Ik volg het even niet meer maar zie toevallig je post is dit nog steeds het zelfde versterkertje :?
Als het dezelfde is weet je dan nu wel zeker dat een transistor defect is ?
En zo ja heb je een transistor MRF648 of misschien die van Toshiba CM50-12A !
Een Motorola zou ik wel hebben maar die zijn niet goedkoop je moet snel aan € 50,- denken....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vanzelfsprekend is de privécorrespondentie tussen TS en Leo van Hamradio Service verwijderd. Maar het argument dat de man geen weerwoord zou hebben is betrekkelijke onzin: een lidmaatschap op Circuitsonline is immers snel geregeld! Ik vermoed dat ie hier alleen maar meeleest en er zijn [eigen] voordeel mee doet. Op het zendamateur.com-forum laat de man wel veel van zich horen. Onwetende klanten liggen aan zijn voeten. Op Circuitsonline echter, is het niveau meestal veel hoger!

Toen ik alles terug kreeeg lag het relais er bijna los in. Zat nog vast met een pootje aan de printplaat. We hebben wat gemaild en plots stond ik op een zwarte lijst. Dat is pas klantviendenlijk.

Hier nog wat foto's van het onderdeel toen ik alles terug kreeg.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Komt door het vervoer schijnbaar. Maar de doos was nog perfect in orde met een security tape, blijft raar.

[Bericht gewijzigd door nedne2 op dinsdag 23 augustus 2022 21:56:58 (13%)