5 volt relais aansluiten op 36 volt accu welke voorschakel weerstand nodig?

Ik heb enkele 5 volt relais liggen, ik wil deze gaan gebruiken om iets te schakelen.

De accuspanning van mijn E-Bike is 36v.

Het is een kleine Chinese print relais merk Songle wat zou het gebruiken 40mAh

Ik zat zelf te denken aan een weerstand van 1 kilo ohm.

mel

Golden Member

Het is uit te rekenen met de wet van ohm. Als je weet wat de weerstand is van het relais, dan weet j e ook de stroom die erdoor zou moeten vloeien. dan is het snel uit te rekenen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wel opletten met warmte ontwikkeling in de voorschakelweerstand. En idd de spoelweerstand meten. Verschilt per model.

Volgens datasheet 70 ohm. Dat is 71 mA en niet mAh.
Dus 31v en 71mA geven 436 ohm en 2,2 watt. Je gaat dus geen koude voeten krijgen.

Toch maar overwegen om een passend relais aan te schaffen.

Gezien je kennis van elektronica mss opletten met dit (e-bike) licht ontvlambaar spul.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 10 juli 2022 06:55:24 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 10 juli 2022 03:41:33 schreef lex2:
Het is een kleine Chinese print relais merk Songle wat zou het gebruiken 40mAh

Als het dezelfde songle relais zijn als degene die ik heb, dan gebruiken ze 40mAh iedere 34 minuten. Wat dat er mee te maken heeft snap ik niet, maar goed.

Het rekent veel makkelijker om gewoon met de stroom te werken. De stroom is ongeveer 70mA.

Ik vind het zonde om op een batterij-gevoed systeem gewoon 86% van de energie weg te mikken. 2.17W in een weerstand is ook "onhandig": die warmte moet nog weg ook.

Een "geschikter relais" of een DCDC converter is inderdaad een beter idee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

DC-DC converter is inderdaad een beter idee. Ik had hier nog niet aan gedacht, Bedankt voor de tip. :)

36 volt relais, ik heb 2 elektronica winkels hier gebeld geen van beiden hebben het in huis.

Bestellen hier via het internet is gezien de totale kosten niet zo interessant.

Ik ga het bestellen bij Aliexpres dan maar even wachten.

Ik wil iedereen bedanken.

Hoe kan een dc-dc converter goedkoper zijn dan een relais? Nog niet te spreken over complexheid, veiligheid, ruimte.... 8)7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

36V is vrij zeldzaam, maar een 24V relais met een voorschakelweerstand is veel gunstiger dan een 5V exemplaar.

Kleine 24V relais doen iets van 20mA.
36 - 24 = 12V x 20mA = 0,24W in de weerstand.

Arco

Special Member

Een 5v relais met voorschakelweerstand gebruikt net zoveel als 7 van die relais: zonde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juli 2022 09:43:36 schreef EricN:
Hoe kan een dc-dc converter goedkoper zijn dan een relais? Nog niet te spreken over complexheid, veiligheid, ruimte.... 8)7

Valt reuze mee
https://nl.aliexpress.com/item/33014890815.html

https://nl.aliexpress.com/item/1005002532124914.html

Als iemand die dingen gaat kopen: Op de foto staat dat de ingangs-condensator 50V is. Da's goed.

Maar sinds enkele jaren worden deze dingen uitgeleverd met 35V condensatoren aan de ingang. Dus als je ze koopt, claim je geld terug als je de versie met 35V ingangscondensator krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Alleen staat er bij die dingen allemaal ingangsspanning tot 40V

De 36V van de meeste ebikes slaat op de nominale spanning: 3.6V / cell, 10 in serie

De spanning vanaf de acculader bij vol (li-ion) is 42V...

DC-DC convertor maakt het nodeloos ingewikkeld. Ik zou kiezen voor een relais met een zo hoog mogelijke spoelspanning. 24V is dan een voor de hand liggende keus. 32V en 36V bestaat ook, maar zijn lastiger te vinden.
Overigens hoeft de spanning niet zo exact te zijn, de meeste relais kunnen 10 à 20% overspanning verdragen.

Thevel

Golden Member

Op 10 juli 2022 13:00:29 schreef KlaasZ:
32V en 36V bestaat ook, maar zijn lastiger te vinden.

Inderdaad lastig te vinden maar wel te koop.
(past in een enveloppe 2,50 verzendkosten0
En nee, geen aandelen :)

maar wat wil je schakelen?

Is een optocoupler oid geen optie?

Is het iemand ook al opgevallen dat vooral de amerikanen altijd reclame maken met dat de accu's 42 volt zijn? Datzelfde pack word in europa een 36V accu...

Ga je naar de usa dan wordt je accu plots een 42V accu en staat het er aan de zijkant ook zo op. Flink pochen die amerikanen. :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bij Alie heb ik een 36 volt relais gevonden en besteld. en dat ook nog eens voor zacht prijsje.

36V relais

Iedereen bedankt.