Balanceerschakeling nodig bij laden lion cellen

Je hebt 2 schakelingen van die site gecombineerd. Bij figuur 4 heb je de rechter genomen terwijl de linker de charge controle aansluiting heeft. Ik weet niet wat jouw linker deel doet als deze niet is aangesloten. Er is een kans dat de voeding hierdoor niet wordt ingeschakeld.

Edit:
Heb je ook rekening gehouden met het volgende wat wordt vermeld op die site:

Note: The circuits shown are conceptual, and are intended to show the basic principles. They are not designed for construction,...

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 10 juli 2022 19:25:33 (30%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 10 juli 2022 19:12:44 schreef pascalbythree:
Check: https://sound-au.com/articles/lithium-charging.htm

Quote uit dit artikel:
"The arrangement shown above ('B') is simplistic, but is also quite usable as shown. The three 20k pots are adjusted to give exactly 4.2V across each regulator."

maartenbakker

Golden Member

En dan zou ik voor de veiligheid en lange levensduur kiezen voor 4,1V in plaats van 4,2V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 10 juli 2022 19:21:40 schreef Nightwalker:

Edit:
Heb je ook rekening gehouden met het volgende wat wordt vermeld op die site:

Note: The circuits shown are conceptual, and are intended to show the basic principles. They are not designed for construction,...

Bij ongeveer bij elke vraag over dit onderwerp is dat meermaals aangegeven en dat wordt door Wouter vrolijk genegeerd.

Dat gekoppeld met de vragen hierboven maakt het geheel gevaarlijk.

Wouter, wat je ook doet, laat dit NOOIT onbeheerd achter. (dat is een goed advies voor elke lader overigens)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 juli 2022 19:42:45 (17%)

Op 10 juli 2022 19:17:02 schreef DK:
je spanningen kloppen niet

12.6V is vol
3.7V is leeg

Uh, dat klopt niet. 4,2 (maal 3 = 12,6) Volt is vol, 3,7 Volt (maal 3 = 11,1) is nominale spanning. 3 tot 3,3 Volt is wat algemeen nog altijd als leeg aangenomen wordt, waarbij 3 Volt een absolute ondergrens is.

@ Pascalbythree: op de foto's krijg ik de indruk dat je de linkerschakeling ook 3 keer uitgevoerd hebt?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ligt aan je toepassing
als je iets bouwt wat uA's gebruikt, ja dan kun je nog wel even door
als je een drone of een raceauto hebt, dan is 3.7V gewoon leeg, als je 1x gas geeft zakt je spanning tot in de beveiliging
meeste van die hobby lipo's zijn nou eenmaal geen kwaliteitscellen, TS kennende zal hij geen euro's per cell uitgegeven hebben

Hij doet het! Dank jullie wel. Nog even 3 weerstanden van 1.2Ohm 5WATT scoren in de winkel op Vrijdag, en dan is alles werkend. Bedankt voor jullie hulp.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 10 juli 2022 19:40:10 schreef Sine:
[...]
Wouter, wat je ook doet, laat dit NOOIT onbeheerd achter. (dat is een goed advies voor elke lader overigens)

En dat zou ook kunnen gelden voor als je er bij bent. Je wil toch niet eindigen zoals ik? Zie mijn avatar ;)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

PS: Als je hem heel lang aan laat staan als de batmeter al op 100% staat, gebeurd er dan iets?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Nee
Het is alleen, als 1 component in die schakeling sneuvelt / af gaat wijken, brandt waarschijnlijk je huis af
Oh en er 'beheerd langs gaan zitten' voorkomt daar waarschijnlijk niet veel aan, zo'n brand blus je niet met een natte doek

Zelfde als een kerstboom proberen te blussen, gewoon hard wegrennen en de brandweer bellen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik begin nu toch wel erg een déja-vu-gevoel te krijgen.

Hier zijn dezelfde schema's ook behandeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2345243#2345243

En hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2347978#2347978

En ook steeds met dezelfde verwijzing naar dezelfde waarschuwing op die site. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

CO People!

Weet iemand een schema van een adjustable current regulator. Het lieft op basis van een LM338 of andere TO-3

Een fixed van 1A is ook goed.

Google doet het niet en blijft steken op een voorbeeld van 300mA op www.sound-au.com

Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ik zoek echter een current regulator geen voltage regulator.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ingangsspanning 320V DC ? Uitgangsspanning tussen 100 en 150VDC?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 13 juli 2022 12:25:33 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is om tussen mijn 12V voeding en mijn li-ion charge board te zetten.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Goede voeding heeft al een stroombegrenzing...
Datasheet:

Op 13 juli 2022 12:18:21 schreef pascalbythree:
Ik zoek echter een current regulator geen voltage regulator.

Stroom en spanning kan beide, ligt eraan hoe je 'm aansluit. (dat geldt voor 78xx en LM3xx)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 juli 2022 12:50:04 (63%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lieft op basis van een LM338 of andere TO-3

https://www.ti.com/product/LM338
In datasheet fig 36 en 37 op blz 20

Sine

Moderator

Waar denk je dat die dikke 12R weerstand R1 voor is in het lader schema van ESP?

Ofwel, dat heb je niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 juli 2022 12:39:52 (17%)

Datasheet overnames gaat hem niet worden op dit moment. Andere URL? PS en met een LM317 dan ? Meer keus?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 13 juli 2022 13:11:39 (22%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 13 juli 2022 13:09:41 schreef pascalbythree:
Datasheet overnames gaat hem niet worden op dit moment. Andere URL?

want? Die link aanklikken lukt toch wel?

Arco

Special Member

Op 13 juli 2022 13:09:41 schreef pascalbythree:
Datasheet overnames gaat hem niet worden op dit moment. Andere URL? PS en met een LM317 dan ? Meer keus?

Dan houdt het voor mij op. Wat is er tegen een datasheet voorbeeld wat zeker werkt?
Schema met LM317 is exact hetzelfde.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 juli 2022 12:26:13 schreef pascalbythree:
Het is om tussen mijn 12V voeding en mijn li-ion charge board te zetten.

je wil een current regulator, voor een current regulator zetten?
echt geen idee wat je aan het bouwen bent he?

en hoezo 12V voeding? je wil je lipo's laden naar 12.6V? als je maar half vol wil, kun je net zo goed gewoon een dikke weerstand er tussen hangen

Arco

Special Member

Een Li-Ion lader heeft al een CC/CV regeling, dus stroombegrenzen is niet nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Gaat over het zelfde bord waar al tig van zijn andere topics over gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs