Samsung (amerikaanse koelkast) RS7568BHCSP doet niets meer

Is een veelvoorkomend probleem en ook je nieuwe print zal TZT kapot gaan.. De diode vervangen door een SB5100 zal probleem definitief oplossen!! Soms ook een 10R weerstandje defect in optocoupler circuit...

Goedemorgen,

Hier hetzelfde probleem, geen lampjes niks en ook kortstondig de rode led aan. Ik meet op alle prints 230vac. op de stuurprint meet ik 13volt op de 12 en niks op de 5volt, de diode was stuk, hier tijdelijk een 1N4007 gezet maar nog geen 5 volt. Hoe kan ik de regelaar aan de onderzijde en de voedings ic op het koellichaam controleren? of beter gelijk vervangen? iemand tips?
alvast bedankt

De in- en uitgang staan er bij vermeld. Dus je kan meten wat er op de ingang staat en wat er op de uitgang staat. Ik heb de print gevoed met een tijdelijke 230V voeding. Pas wel op, op een groot deel van de print staat in dat geval een dodelijke 230V en 300V!!!!
Als je op safe wil gaan dan kan je ook een nieuwe print bestellen bij Witgoedparts

Bedankt voor je reactie, ik heb hem ook extern aangesloten op 230 maar na het vervangen van de diode nog geen 5volt. Ik heb wel geprobeerd de regelaar aan de onderzijde te meten maar meet hier niks, weet ook niet of die los moet om goed te meten. Ik heb ook maar een nieuwe print besteld maar ga toch proberen de oude te fixen zodat ik reserve heb, dit schijnt vaak voor te komen.

9 vd 10x de diode vervangen.. Regelaar gaat zelden tot nooit stuk

Koelkast werkt inmiddels weer met nieuwe pc. Toch wil ik de oude weer in orde maken om reserve te houden. Bij de laagspanningsaansluitingen 1-5 meet ik nu 13vdc tussen 1-3 1-4 en 1-5 ook tussen 2-3 2-4 en 2-5 13 vdc weerstand tussen 5 en gnd 0.96kohm. Zal dit toch in de regelaar aan de onderzijde zitten? De diode is al vervangen.

Lees ik goed dat je de diode door een 1N4007 vervangen hebt? Mss toch best iets gepast gebruiken.
Ik zou het in het secundair circuit vd 5V zoeken. Diode, elco...

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 11 juli 2022 09:24:49 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

controleer eens de terugkoppeling en plaats IDD een juiste diode

Als je 13v hebt zou ik toch enig teken v leven in de 5v verwachten. Terugkoppeling, driver etc verwacht ik ook 13v problemen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De juiste diode moet ik even bestellen of halen maar heb hier geen haast mee omdat de koelkast weer werkt. Als ik het goed heb komt de 5 volt via de spanningsregelaar aan de onderzijde dus zou het daar ook nog in kunnen zitten. Wat bedoelen jullie met de terugkoppeling?

Als de 13v aanwezig is secundair, dan wil dat zeggen dat primair de aansturing werkt. De 2de secundaire behoort dus ook spanning te geven. Al is het niet noodzakelijk correct 5v. Net als een 50hz transformator met 2 secundaire wikkelingen. Als één secundair netjes spanning geeft dan is de primaire (in dit geval een "hoogfrequent"chopper) in orde. Waarom de 2de secundaire in dat geval niets geeft is dus het te ontfrutselen raadsel. Ofwel is de wikkeling vd trafo stuk. Ofwel de diode ofwel de elco. Ofwel ligt er iets kort.

In jouw geval gaat de optocoupler naar de primaire info geven zodat via pwm of periodesturing de 5v stabiel blijft. Indien er noppes uit de 5v komt heeft deze terugkoppeling er dus niets mee te maken. Meet eens ohms over de 5v elco?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

In mijn situatie was er een weerstandje kapot van de hulpvoeding welke uit de transformator kwam. Behoort een piepklein weerstandje van 10 ohm te wezen, nu een normale 1/4W weerstand er opgeplaats.. Is gemakkelijk te volgen want vanaf trafo gaat er een spoortje naar een weerstand, gelijk erna een diode, dan de elco van hulpvoeding oscillator. uit mn hoofd was het weerstandje DP02 die defect was

Bedankt voor de tips, bij gelegenheid ga ik er nog een keer naar kijken. Wat ik alleen nog niet echt kan plaatsen is dat ik op de trafo primair spanning meet maar secundair niks maar op de pinnen bij de stekker meet ik wel de 13 vdc

Omdat 5V circuit zwaarder belast word, meet je daarover niets.. 13 V is geheel onbelast en kan je testen DMV 12 V lampje..

Beste forumleden,
vandaag belde mijn broer me met het zelfde probleem, koelkast geheel dood.
Ik heb eigenlijk direct de diode beet gepakt en die was inderdaad stuk. Nu had ik slechts een 1N4001 liggen, dus om te testen tijdelijk geplaatst!? Ik weet ongeveer wat een diode doet maar niet wat nu specifiek een SB2100 doet.
Helaas geen resultaat, ik meet overigens wel 12 en 5 volt op de pennen, maar ja die kunnen natuurlijk helemaal instorten bij het inschakelen.
Heeft iemand van jullie een tip?
Bedankt

"ze kunnen instorten"... Kun je niet belast meten? Kun je de weestand meten vd aangesloten printstekkers? Mss sluiting verderop in een andere print?

1N4001 is een slechte keuze. Dit huis keuken en tuin diodetje is niet geschikt voor zulke hoge schakelfrequenties. Snel schakelende diode is dus vereist.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 22 september 2022 21:41:59 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo,
Ondertussen belast gekeken wat mijn multimeter aan geeft. Daar kan echt geen hout van maken, de 12V pen fluctueert van 8 naar 24V en de 5V is niet stabiel. Nee, die diode is echt tijdelijk.