Groepenkast en onderverdelers

High met Henk

Special Member

Zoals wellicht wel bekend ben ik bezig met aanschaf van een nieuw stekje om te wonen (en te hobbyen)

nu zit ik elektrisch al met een paar worstelingen, met name met de energiehuishouding en locaties en zou daar graag eens over willen worstelen:

VRAAG 1:

ik heb 3 gebouwen:

  1. een woonhuis
  2. een werkplaats
  3. een schuur

in de werkplaats komen te staan auto's en wat zware gebruikers (draaibank, freesbank, lasmachines, compressor) van max 6 kW en een gelijktijdigheidsfactor van 0.

in de schuur komen paardenstallen (evt met solarium)
een gastenverblijf
en een recreatieruimte

het woonhuis is gewoon woonhuis

nu wil ik ook over naar duurzaam, dus zoals al eerder gezegd:
zonnepanelen, windmolen, warmtepompen.

waar zouden jullie de hoofdverdeler plaatsen?
.1 is de plek voor de zwaarste verbruikers, dus zou logisch zijn
.2 is harstikke onlogisch i.v.m brand, echter komen hier WEL de zonnepanelen op te liggen (enige met dak in juiste richting en niet afgescherm door bomen)
.3 is weer logisch, daar je daar het dichtste bij zit

VRAAG 2:

hoe moet ik e.e.a. verdelen:
ik neem aanvankelijk een 3x 25 A aansluiting, van de straat, maar doe er en 10 kW omvormer bij dat voegt 15 A toe.
als ik later nog meer vermogen toe voeg (meer panelen of windmolen) kan ik rustig er nog 10 kW bij rekenen, dus zou ik totaal 30 A extra hebben.

moet ik dan mijn hoofdverdeler op 55 A uitleggen qua busbar?
Wellicht dus alles met 10mm2 bekabelen of naar koperen strips gaan afgaande groepen mogen rustig met 4mm2 of zelfs 2.5 mm2

het lijkt mij een beetje overkill eigenlijk voor een groepenkast, maar wellicht wel de beste optie om gewoon 5 koperen rails erin te leggen en vanuit daar met draad naar de inkomende en afgaande groepen te gaan.
Misschien is modulair met halyester kasten niet zo'n gek idee ineens.
Dit natuurlijk alleen voor de hoofdverdeler en niet voor de subverdelers.

VRAAG 3:

voor de gewone verdelers ook nog een dilemma vraag:
aardlek en automaten of beter aardlekautomaten nemen??
gevoelsmatig voelt apart beter, maar qua functionaliteit is het hetzelfde en scheelt het een hoop ruimte... dus technisch lijkt gecombineerd beter.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Hoofdverdeler zou ik daar zetten waar eea binnenkomt. (hoofdzekeringen zitten)
De rest is toch kabels trekken.
Ik zou eea gewoon met 10qmm bekabelen.
Kan je normaal gewoon 70A over sjouwen, dus niet onderbemeten, koperen strips is wat overdone.
Ik neem iig aan dat je niet een halyester kastenpaleis wilt opzetten met vier verschillende velden... (huis, gasten, werkplaats en panelen)

Ergo, voor de hoofdkast zou ik een wat ruime kast nemen en daarin automaten of D-patronen (die laatste zou ik dan nemen in deze) voor de afgaande kabels.

Voor wat betreft de gewone kasten, je komt prima weg met drie aardlekken en de groepen daarover verdelen, daar hoef je in principe niet allemaal losse alamats voor te gebruiken.
Ik doe het soms, maar alleen op verzoek....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

@Jinny:

er is geen hoofdverdeler meer: ik kan hem laten komen waar ik wil.

de stroomaansluiting is weg i.v.m. 2x een kwekerij aangetroffen in dit pand en is er tot op de dijk uitgegraven!

En ja, halyester kasten: waarom niet?

alleen de D patronen snap ik niet helemaal.. voor in huis vind ik dat beetje overkill.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 12 juli 2022 08:17:31 (25%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Je zou zelfs nog kunnen overwegen om de schuur apart te voeden door zonnepanelen.Ik neem aan dat de gasten die er eventueel gaan komen geen zwaar gereedschap gebruiken, en de paarden al helemaal niet. ;)Ik zou de voeding van het nutsbedrijf laten binnenkomen in de werkplaats, daar is denk ik meer ruimte om een mooie verdeler neer te hangen, en dan een apart veld voor het woonhuis.(hoofdschakelaar in de onderverdeler niet vergeten)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

De hoofdverdeler zet je daar waar je de minste verliezen hebt. Zet je 'm in de werkplaats, dan heb je wat kabelverliezen naar het woonhuis. Je spaart de kabelverliezen naar je zonnepanelen (in zoverre die nog interessant zijn zodra salderen vervalt).
Daarnaast is het een kwestie van 'ruimte': waar kun je het kwijt?

De bottelneck zullen je kabels naar 'de andere gebouwen' wel zijn - die moeten relatief 'dik' zijn (en zijn dus duur...).

Mijn set-up zou een verdeelinrichting zijn naar 3 zekeringkastjes in de betreffende gebouwen. Tevens daar iets om stromen te kunnen meten (om te voorkomen dat je je hoofdzekering van het net eruit trekt als je 'veel' tegelijk hebt draaien op een toch wat krappe aansluiting die je 'bij' voedt). Die verdeelinrichting moet je inderdaad 'fors' uitvoeren. De 'afgaande' zekeringen zijn uiteraard bepaald op de lengte / dikte van de afgaande kabel. En inderdaad, de stroom daar kan fors hoger worden dan de 25A die je 'uit het net' krijgt.
Een risico met het 'bij voeden' is dat het je gegarandeerd een keer gaat lukken om een hoofdzekering eruit te trekken - als is het maar als je lekker bezig bent en er komt ff een wolk voorbij... Nadeel is dan wel dat je gelijk 'in het donker' zit - de gemiddelde omvormer stopt er ook mee. Mocht je een automaat krijgen, dan is dat beter te overzien.
Voor je eigen verdeelinrichting zou wellicht een 'klassiek' halyester kastje met 9 smeltpatronen prima voldoen. Neem er eentje met 12, dan kun je evt. nog een keer uitbreiden :)

Alamatjes vs. ALS en zekeringautomaten: 4 automaatjes met een 1-fase ALS ervoor doet 6 posities. 4 alamatjes doen er 8: je zekeringkast wordt groter (dat hoeft niet erg te zijn, maar wel iets om ff rekening mee te houden). Daarnaast is de alamat-oplossing vaak duurder. En ze trippen eerder (ALS doorgaans op 30mA, alamat op 10mA). Dat kan een nadeel zijn als je 1 wat lekkend apparaat hebt :).
Ik heb hier vooral de overweging mbt. 'wat als er eens iets uit vliegt' gemaakt. Dat er een deel van het huis in het donker zit: boeit niet. Maar de garage krijgt z'n eigen alamat (om de rest niet mee te nemen) en de koelkast ook (het is erg naar als je na een tijdje afwezigheid begroet wordt door wat er nog in de koelkast ligt). Voor de rest 4 automaatjes achter een ALS.

Eens een andere overweging: je had het er in een eerder topic over 'self supporting' te willen zijn. Je hele installatie daarvoor zal wel in de 'werkplaats' eindigen. Dan ligt het ook voor de hand om daar iets met 'hoofdverdeler' te klussen. Het wordt een stuk makkelijker om vandaar uit om te schroeven / schakelen dan wanneer de verdeler in het woonhuis zit: soms moet je voeden vanuit de werkplaats. En als die het niet redt, dan moet de werkplaats gevoed worden uit het woonhuis.
Dat komt dan ook wel weer overeen met de handigste plaats in combinatie met zonnepanelen / spanningsval over kabels. Tenzij je natuurlijk tussen alle gebouwen iets trekt wat net zo dik is als wat je netbeheerder doet.

Ik denk dat Sven een D-patroon ff verkeerd interpreteert en aan een automaat met D-karakteristiek denkt.

ik zou eerder denken aan het gebruik.

als de zekering eruit gaat putje winter, wil je niet naar de loods lopen om de boel weer aan te zetten.
ik zou dus binnenkomen aan de woning, maar dan wel de kant waar de loods aan grenst zodat je niet je hele huis door moet met dikke kabels.

de dikke apparaten in de loods draaien amper, dus als er dan eens 5V verlies over de bekabeling is, who cares.
voor je zonnepanelen leg je een dikke kabel naar je zekeringkast (4mm², 6mm²). als je de panelen goed legt en zorgt dat je 'eindkabel' dicht bij de omvormer zit, valt het verlies mee. de omvormer zou ik dan in de loods steken tegen de muur die grenst aan het huis. zodoende een korte dikke kabel.
1V verlies meer over die kabel is wel nadelig, want je zonnepanelen leveren meerdere uren na elkaar stroom

gele pijlen zou ik de zekeringkast en tellerkast zetten, ergens dichtbij een deurgang zodat het vlot bereikbaar is.
rode pijlen de zonnepaneel omvormer en nog een extra zekeringkast voor de loods om daaruit te splitsen.
zonnepanelen in de rode kader en de DC eindkabels dichtbij de rode pijlen houden

niet gedacht om ook zonnepanelen op 1 te leggen? splits de installatie gewoon op.
de bovenkant (aan de grote gele pijl) ziet er ook tamelijk schaduwvrij uit.

op mijn huis heb ik 10panelen op zuidoost liggen op het huis, en 10panelen op zuidwest achteraan waar men zaak zit.
de loods zelf heeft 'nog' niks maar daar ga ik zelf een sectionale poort maken met zonnepanelen erin.
de rode kaders zijn mijn zonnepanelen (nog niet op foto). de achterste is zo een driehoek omdat mijn huis onderaan een schaduw heeft schuin als de zon swinters laag zit.
de rode pijl is de omvormer, de gele pijl is mijn zekeringkast. stuk draad tussen van 60cm :-)

mijn voordeur zit aan de onderste punt van die driekhoek, 2meter wandelen en ik kan alles uitschakelen.
de groene loods, die krijgt de panelen rechtop aan die rode lijn. zekeringkast zit daar ook aan de binnenkant. twijfel nog altijd of ik de zonnepanelen van loods naar het huis breng naar de zekeringkast, of in de zekeringkast van de loods bijzet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Op 12 juli 2022 08:42:05 schreef EricP:
[...]

Ik denk dat Sven een D-patroon ff verkeerd interpreteert en aan een automaat met D-karakteristiek denkt.

Wel degelijk niet: ik begrijp dat men een Diazed patroon bedoelt, maar Waarom ipv een automaatje...

minder ruimte en reset mogelijk ipv nieuw patroon in draaien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

als de zekering eruit gaat putje winter, wil je niet naar de loods lopen om de boel weer aan te zetten

Dan praat je dus over een hoofdzekering. En hoe vaak gaat die er bij jou uit? Het is mij tot op heden 1x gelukt. Schep door een kabel geprikt.

Waarom ipv een automaatje...

Ze zijn veel robuuster. En feitelijk beveiligen ze alleen je kabel - en zouden er dus nooit uit moeten vliegen (in tegenstelling tot een automaat voor een groep). Als de kabelbeveiliging eruit vliegt, dan zou het zo moeten zijn dat je elders een probleem hebt. Daarbij: een halyester kast waar een stel van die dingen in zitten, daar struikel je nog wel eens over (ja, naar de winkel rennen kan natuurlijk ook...). Dan zou je in 1 kast je onderverdeelinrichting hapklaar kunnen hebben.

Op 12 juli 2022 09:27:16 schreef EricP:
[...]Dan praat je dus over een hoofdzekering. En hoe vaak gaat die er bij jou uit? Het is mij tot op heden 1x gelukt. Schep door een kabel geprikt.

als je huis aftakt van je loods, zal er op die kabel ook een zekering zitten, en die kan eruit

bij mij komt er 3F 63A binnen, dat gaat naar 300mA diff en naar al mijn zekeringen.
één van die zekeringen is een 63A die naar de loods loopt.
in de loods komt die op een 63A hoofdschakelaar met diff toe en ook zijn eigen onderverdelingen.
als ik teveel stroom verbruik of kortsluiting maak, dan gaat de betreffende groep in de loods eruit. soms ook de 63A hoofdschakelaar in de loods.
met pech gaat de 63A in het huis eruit (van de draad richting loods)
en bij veel pech gaat in het huis ook de 300mA diff eruit. en dan moet ik van loods naar het huis gaan om alles weer aan te zetten.

dergelijke zou ik niet willen als ik putje winter om 23h savonds in pyjama naar de loods zou moeten lopen om daar de boel weer aan te zetten.

tot nu toe al 3x gehad dat alles eruit ging. 2keer veroorzaakt door een boiler met verlies (wel raar dat die er 2x uitging in 2weken tijd en bij aanzetten gewoon bleef werken weer). ik heb de dader toen gevonden doordat het vat lek ging en er water in huis liep. zag bij openen dat de print gaar was door vocht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Goei, ik ben weer thuis..
Waar of de hoofdkast komt, niet boeien, daar waar je 'm kwijt kunt als je toch mag kiezen.
En mijn idee van Diazed, inderdaad kunnen tegen een stootje.
als je hoofdaansluiting 3x25 is en je gaat van daaruit verdelen, 20A D doet meer dan een 20A automaat.
Dus velden maken die je 20A afzeker...
Verder blijft het opletten.... (ik heb een klant die ook 3x25 heeft en daar staat werkplaats en woonhuis op, als ie zware machines (motorrevisiebedrijf) aanzet moeten wasmachine en droger uit, anders wordt het donker)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

als je huis aftakt van je loods, zal er op die kabel ook een zekering zitten, en die kan eruit

Ja, zover waren we. Maar hoe vaak heb jij een sluiting die zoiets veroorzaakt? Ik heb het nog nooit mee gemaakt. Maar je hebt gelijk. Het KAN...

dergelijke zou ik niet willen als ik putje winter om 23h savonds in pyjama naar de loods zou moeten lopen om daar de boel weer aan te zetten.

Ik ook niet. Maar nogmaals: hoe vaak trek jij om 23:00 een zekering onderuit waarbij de oplossing alleen is 'zekering er weer in zetten'? Ik zie dat niet gebeuren. Dat gedoe met 300mA ALSsen, daar doen we in NL niet aan. Dus dat verhaal gaat hier hoe dan ook niet op.

veroorzaakt door een boiler met verlies

Dat is een ALS die tript. Die zit niet in je hoofdverdeelinrichting, maar in je onderverdeler. Dat soort dingen speelt hier helemaal niet.

Voor wat betreft je hoofdverdeler: je afgaande 'velden' kun je ook hoger zekeren ivm. je zonnepanelen als de kabeldikte dat toe laat (daar is die zekering uiteindelijk voor...). 20A zekeren op een 25A hoofdzekering is toch al dubieus qua selectiviteit. En ja, je loopt het risico er een hoofdzekering uit te trekken. Ik heb zomaar het idee dat je dat met 20A zekering er voor ook voor elkaar krijgt. Als ze dik genoeg zijn, zou je ze theoretisch zelfs niet kunnen zekeren. Ware het niet dat op een hoofdzekering vertrouwen geen goed plan is :)

Voor wat betreft de zware machines: vandaar de opmerking van 'iets wat stroom meet', zodat je in de gaten hebt wat je uit het net trekt - en dus weet wat er kan en wat niet. Dat zou met 10kW aan zonnepanelen best nog wel eens variabel over de dag kunnen zijn.

Jinny

Golden Member

Als je de panelen een eigen veld geeft zou je nog wat met de afgaande zekeringen kunnen spelen, met het risico dat bij geen zon je je hoofdstop onderuit trekt.

Maar ik realiseer me nu dat Sven een hagelnieuwe aansluiting krijgt, dus waarschijnlijk 3 25A C automaten.
Dan kan de de D patronen wel vergeten, selectiviteit bestaat dan niet meer...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Als je de panelen een eigen veld geeft zou je nog wat met de afgaande zekeringen kunnen spelen, met het risico dat bij geen zon je je hoofdstop onderuit trekt.

Dat bedoel ik... meters...
En dan nog moet je zeker zijn dat er niet op het moment dat jij lekker bezig bent in huis de een of andere warmtepomp bij komt. Of er net ff een wolk voorbij schuift (alhoewel... de startpiek zal de spelbreker wel zijn).

High met Henk

Special Member

ik ben blij dat jullie de problemen ook zien....

het is niet zo'n eenvoudig vraagstukje als gedacht...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Dit soort ellende is een regelmatig terugkerende bak treurnis voor mij...
Omdat we qua E in NL zo een kruideniersmentaliteit hebben.
Je -kan- het gewoon niet fatsoenlijk onderverdelen met 3x25 zonder je selectiviteit overboord te gooien met alle rommel van dien.

Er blijft over,

1] Alle kabels op 20c automaten zetten en dan naar de onderverdelers toe..
2] Gokken op de hoofdzekering en daarvan bot 3 kabels (met hoofdschakelaars) aftakken, niet netjes, maar iets meer selectiviteit....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Mijn ouders hadden een bakkerijtje. Aansluiting op een oud 3x220 net, 3x20A.
Daarop draaiden in die bakkerij een deegmenger, 3pk motor met ster/driehoek, een opmaakmachine en een planeetmengertje. Niemand dacht na over gelijktijdigheid.
Het ging maar een enkele keer fout.
Toen ik 35A D patronen kon bemachtigen bij een collega, heb ik die erin gedraaid. : >:)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Vraag 1 zul je zelf moeten beoalen. Als je een gebouw hebt dat een verhoofd brandgevaar heeft dan zou ik daar de verdeler NIET plaatsen.
Over het algemeen is het handigste de hoofdverdeler bij de grootste verbruiker qua aansluitwaarde te plaatsen.
Een gelijktijdigheid van 0 is wel interessant, die aansluiting vervalt. Dat zul je wel niet bedoelen.
bij een zeer lage gelijktijdigheid kun je alleen de grootste verbruiker tellen.
Ook hier weer een dosis gezond verstand. Als de compressor aan staat ga je dan bv lassen......

Punt 2 neem een verdeler voor 63 A dat is nog vrij standaard.
Je kunt bv een klemmenkast of een railkastje er tssen zetten, en dan met 2,5 qmm naar je groepen.
Zie ook hier het topic Draaddikte bij Onderverdeler.
Het is natuurlijk ook afhankelijk of je de zonnepanelen direkt op de hoofdverdeler aansluit of op een subverdeler.

Punt 3
Aardlekautomaten nemen veel minder plaats in in je verdeelbord dan losse aardlek en losse installatieautomaat.. Technisch maakt het verder niet uit.

Punt 4 komt van mij
Denk aan je aarding! Dat kom ik in je hele verhaal niet tegen, maar het is je veiligheid!!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Op 12 juli 2022 16:12:34 schreef Toeternietoe:
Punt 3
Aardlekautomaten nemen veel minder plaats in in je verdeelbord dan losse aardlek en losse installatieautomaat.. Technisch maakt het verder niet uit.

Niet waar, 4 automaten met een aardlek nemen 6 posities in, 4 alamats 8

Punt 4 komt van mij
Denk aan je aarding! Dat kom ik in je hele verhaal niet tegen, maar het is je veiligheid!!

Ik denk dat dat bij Sven wel goed zit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Misschien is dit een mogelijkheid:

Hoofdverdeler met aankomst uit net(3x25A) en aankomst eigen opwek (misschien alles van opwek in een aparte verdeler voor het overzicht als je meerdere omvormers zou plaatsen?).

Van daar ga je naar een 4P 25A automaat (in België zeggen we daartegen een ’remautomaat’).

En na die remautomaat plaats je de automaten naar je andere verdelers in functie van kabellengtes en energie die je nodig hebt. Curve B is ook een mogelijkheid als je met lange kabellengtes zit.

Met een maximaal piekvermogen van 6000W zou dat toch moeten lukken?

het word een nieuwe aansluiting, 3x C25A automaat krijg je dan. als er een fase overbelast raakt, dan reset je de hoofdautomaat en klaar. alles wat je aan remmende maatregelen doet zorgt voor minder beschikbaar piekvermogen. alleen interessant met hoofdzekeringen.

ik zou de hoofdkast ( nu ja met 3x 25 voeding is dat nogal een groot woord ) combineren met de verdeler van het gebouw waar deze in komt te hangen. dus 1 kast waar alles inzit. voor dergelijke vermogens is het echt niet interessant om de voeding in de loods tegen de gevel binnen te laten komen vanwege genoeg ruimte. om vervolgens weer met een 5x4 naar de meterkast van het gebouw zelf te gaan die 8 meter verder hangt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Wat iedereen lijkt te vergeten: als ik zo'n of wind heb, kan ik veel meer vermogen trekken.

Dus ik denk dat het qua uitvallen wel los zal lopen...
Sowieso is 1 of wellicht zelfs 2 warmtepompen op 3x 25 lastig. Zal serieus goed moeten isoleren en wellicht zelfs een power management moeten installeren.

Dat komt dan echter wel na de hoofdverdeler waar er dus 3 voedingen in komen en 2 grote uit

Ingaand:
Enexis
PV 1
Wind 1
Met een optie voor PV2 wellicht

Uitkomend

1x 3 fasen naar huis
1x 3 fasen naar schuur
Paar keer 3 fase eindgroepen (naar machines/wcd's)

Paar keer 1 fase eindgroepen (licht en wcds)

De hoofdverdeler komt dus in de werkplaats..
Lijkt mij de logische optie.

Nadeel is wel dat de warmtepomp in huis komt en evt een 2e in de schuur.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Lijntje 5x6 of grondkabel 4x6 en je bent gesteld..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

warmtepomp apart voedden of de wp leidingen meenemen en buitenunit bij schuur plaatsen, scheelt ook herrie aan het huis zelf. pv en wind, daar stel ik me niet zoveel van voor, wil je in de winter klussen dan is de pv na etenstijd nul, en wind van die kleine windmolens is geen 1000W per molen, en dan moet het ook nog hard waaien, wind 5 ofzo.

heb je inmiddels al de boel binnen gezien daar? miss hangen er nog kasten. of grondkabels liggen er al, zijn die dik zat zou ik daar de plaatsing van de hoofdkast op bepalen. wrs op nr3, omdat die ook dakkapellen heeft zou je denken dat dat ook het woonhuis was, het rode dak de schuur. of jij gaat de schuur 2 verbouwen?

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 12 juli 2022 19:44:28 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ja heb de boel binnen gezien...

Hoofdverdeler

Onderverdeler

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

de hoofdvoeding was ooit meer als 3x25A zo te zien, 1 veld in de hoofdverdeler is DIII. wrs hing er in de schuur dus een grotere kast, dat was bij boerderijen vaak zo. onderverdeler is uit de 90's maar de hoofdkast lijkt een 70's of begin 80's ding. gezien de telefooncentrale zat er een kantoor in ofzo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer