Thermische overbelasting protector koelkast

Op 4 juli 2022 14:11:11 schreef Leeuw van Recht:
[...]Ik schreef nog "laat je niet afschepen dor de krullenjongen die nog van niets weet"...

in deze dus de dochter van kees verheijen die de winkel runt tegenwoordig. ik haal er ook lagers ed, want ze kijken naar de maat ervan, niet merkgebonden. oude onderdeel meenemen helpt dan wel idd. het merk van deze koelkast is een onbekend iets, je moet het hebben van universele onderdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juli 2022 18:23:21 schreef smd:
Je had de vorigen keer toch ook een clixon vervangen dan weet je toch waarvandaan??

Dat is inderdaad een begrijpelijke vraag, maar naar nu blijkt, was dat niet het goede vervangingscomponent, en die (tot op heden onbekende) leverancier vroeg verder ook niet door naar de toestand PTC...

Je aanloop weerstand is nog OK, waarom vervangen dan??

Nu ben ik het over die twee draden even kwijt wie, hoe en wanneer dit eenduidig is vastgesteld. (Ps. Een vraagteken is genoeg in beschaafd Nederlands, zonder tot 'schreeuwen' te vervallen).

En sorry, het is mij wel duidelijk dat je in die andere draad de klixon niet wist te herkennen, en die zeer foutief uitmaakte voor een stroomrelais...
https://www.circuitsonline.net/forum/reply/136191/2181414

Een compressor heeft IDD min 10 min herstel tijd nodig om weerstand te laten afkoelen en daarnaast druk in koelsysteem te vereffenen..

Dat is wat wenselijk is, maar er is geen enkel sturend component dat deze situatie proactief verzorgd.

Naar de druk wordt niet gekeken, wegens het ontbreken van een pressostaat. Het enige wat tijdsvertragend werkt is het afkoelen van de klixon (merknaam!), en de PTC indien aanwezig. Bij een compressor met een stroomgeregeld startrelais is het alleen maar de klixon. Ongeacht of de druk nu vereffent is of niet, afgekoelde klixon schakelt het spul gewoon weer in...

Dus, het verbaasd mij niet dat in deze set de PTC geregelde aanloopschakeling de startwikkeling niet afgeschakeld wordt.

En dan krijg je ook een klixon, die eigenlijk een maatje te groot is, met dat pendelen door dat overmatige brakke Chinese ding ook wel naar zijn grootje.

Het is ondertussen zeer duidelijk dat de gebruiker in het geheel geen oog voor het schakelgedrag van zijn contraptie had...

@Leeuw van Recht: vind je het ok om mij in pm je mailadres te sturen anders krijg ik wellicht te horen dat het te "bierig" wor(d)t ;-)

Goed idee, maar ik zie je mailadres niet, en geen idee hoe je te PMen...

Ik vermoed dat jij jouw profiel ergens moet aanpassen.

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op maandag 4 juli 2022 20:27:57 (29%)

Ik kan alleen zien dat adres niet openbaar is maar kan niet aanpassen.

[Bericht gewijzigd door John1967 op maandag 4 juli 2022 20:37:37 (69%)

Hier dito, en dat is wat ik juist niet wil.

Hoe verstuur je hier een PM?

Op 4 juli 2022 20:47:48 schreef John1967:
@Leeuw van Recht: laat ff weten of je dit hebt, dan gooi ik daarna wel weg:

@mail.com

Is binnen, testmail verstuurd!

Bericht is binnen. Vandaag geen tijd meer maar je hoort zeker van me!

Op 4 juli 2022 20:58:30 schreef John1967:
Bericht is binnen. Vandaag geen tijd meer maar je hoort zeker van me!

Top!

Sine

Moderator

Zo even flink gesnoeid.

@Leeuw van Recht, doe jezelf en anderen even een plezier en lees de FAQ

Ik hou mij daar aan, dus ik zou het appreciëren dat je de twee voorgaande reflectanten daar ook even op wijst, lijkt me wel zo correct, en zo houden we het gezellig en vooral met inhoudelijke oplossingen naar de TS!

Sine

Moderator

Het gezellig houden richting iedereen is inderdaad het idee.

Net clixon 1/4 besteld.

Morgen binnen daarna plaatsen en testen.

Dank voor adviezen en hoop dat hiermee is opgelost.

Grt. John

... ik heb zitten twijfelen tot iemand zei dat een verse ptc niet nodig was... nou heb ik weer spijt :-(

De ptc gaat meestal goed open. Voorzichtig de weerhaakjes niet beschadigen of afbreken en dan komt het kapje er af. Dan zie je de ptc schijf zitten tussen 2 klemmen. Ik zou daar niet aankomen. Gewoon nauwkeurig vanuit die positie inspecteren. Als het er visueel prima uit ziet is vervangen normaal niet nodig. Je hebt met deze methode wel risico op beschadiging vd weerhaakjes vh kapje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

clixon is voldoende en daarna je schakeldebiet van je brouwproces aanpassen.. sommige zeggen wel eens vaker wat zoals "koop ene nieuwe"

Op 12 juli 2022 09:16:42 schreef EricN:
De ptc gaat meestal goed open. Voorzichtig de weerhaakjes niet beschadigen of afbreken en dan komt het kapje er af. Dan zie je de ptc schijf zitten tussen 2 klemmen. Ik zou daar niet aankomen. Gewoon nauwkeurig vanuit die positie inspecteren. Als het er visueel prima uit ziet is vervangen normaal niet nodig. Je hebt met deze methode wel risico op beschadiging vd weerhaakjes vh kapje.

Ik heb de ptc al ooit opengemaakt:

Geen idee of dat er goed uitziet: ik zie op de schijf wel wat krassen zitten...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

IDD ziet er goed uit, bij defect is schijfje geheel gebrokkeld..

Moet ik nog thermopasta gebruiken tussen de clixon en de compressor?

En: waarvoor is het schroefje achterop de clixon?

[Bericht gewijzigd door John1967 op donderdag 14 juli 2022 08:49:55 (28%)

Op 12 juli 2022 09:01:40 schreef John1967:
... ik heb zitten twijfelen tot iemand zei dat een verse ptc niet nodig was... nou heb ik weer spijt :-(

Jammer, en geen idee welke vage dat weer was, en op welke titel die uitspraak deed.

En helaas zijn er zo meer, ook hier...

Men beseft niet dat deze kast niet als een huishoudkoelkastje te beschouwen is, dit is een commerciële vitrine koelkast, en dat valt binnen de discipline van de kleinkoeltechniek (anders dan de huishoudelijke).

Dat geschrevende te hebben, dit ding, met al door testman terecht opgemerkt, de grote hoeveelheid glas, zorgt er voor dat de warmte-instroom al een stuk groter is dan bij een kastje wat volledig in schuim geisoleerd is.

Daarnaast, deze unit wordt nu gebruikt in een temperatuursgebied, waar het ding helemaal niet op uitgelegd is. Het apparaat is ontworpen om een ruimtetemperatuur tussen de 4 en de 7 graden te onderhouden.

Hier zit het gemiddeld op 17 graden, en dat heeft, buiten het onhandige schakelgedrag van die STC 1000, meer dan geringe consequenties voor het aanlopen van de compressor...

Het kan zijn dat TS twee keer een slechte klixon gehad heeft, maar de tijd gaat leren of er niet beter een verse PTC en een betere regeling aan te pas kan komen...

Waar drie keer scheepsrecht is, zou het met deze mishandelingen wel eens kunnen zijn dat dit compressortje nu wel de geest geeft, i.p.v. het beveiligingscomponent.

De fabrikant van deze kast, alsmede die van de compressor, staan mij niet bekend als 'rommel'. Maar je je moet het wel zo gebruiken als het door hen bedoeld/ontworpen is!

Op 14 juli 2022 08:12:11 schreef John1967:
Moet ik nog thermopasta gebruiken tussen de clixon en de compressor?

Neen! Die prut beperkt juist het mechanische schakelgedrag!

En: waarvoor is het schroefje achterop de clixon?

Daar wordt de klixon mee gekalibreerd, dus afblijven!

En als je al die 'believers' die op afstand kennelijk kunnen bepalen of die PTC goed is, zet het spul niet in bedrijf voordat je ook de stroomopname van hoofd- en startwikkeling kunt meten...

Anders: happy roast of the compressor!

De getoonde PTC is prima. Een PTC heeft maar 2 staten. 1. Werkend en 2. In frangelen van elkaar.
Wat je foto betreft: er staat bij "ooit". Als in "vroeger"?

De staat vandaag zegt niets over morgen uiteraard.

Om te bepalen of de motor teveel start is het zonder meetapparatuur het eenvoudigst om er met een stoeltje bij te gaan zitten en de aan/uit tijden (duty cycle) te noteren/monitoren. Dit op verschillende momenten vh proces. Zoals leeuw v recht reeds schreef, het makkelijks als je lampjes plaatst op de 2 uitgangen. Zo kan je ook thermische motoruitval zien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Op 14 juli 2022 22:48:19 schreef Leeuw van Recht:
[...]Neen! Die prut beperkt juist het mechanische schakelgedrag!

???

Ik zie niet in hoe koelpasta daarop van (negatieve) invloed kan zijn? (hooguit positief)

De PTC ziet er inderdaad prima uit, als die kapot gaat hoef je niet meer te meten, dat zie je meteen...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 15 juli 2022 09:55:29 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com