Arduino 0-5v aansturing

Beste allen,

ik heb hier een Joystick liggen, deze is in de midden stand 2,5 vooruit 5v en achteruit is het 0VDC.

nu wil ik deze met een arduino converteren naar een 0-5v output.

dus van midden naar vooruit (2,5-5V) moet A0 van 0-5V
van midden naar achteren (2,5-0V) moet A0 van 0-5V

ik krijg het alleen niet voor elkaar om dit juist te krijgen.

kan iemand mij hier mee helpen?

met vriendelijke groet,
Brian

Een standaard Arduino heeft geen analoge uitgangen; wat ze "analog write" noemen is een PWM uitgang, en daar moet nog een filter achter om er ongeveer een analoog signaal van te maken. Het nadeel daarvan is dat veranderingen trager worden doorgegeven, en er altijd wat rimpel blijft bestaan.

De software om de ADC in te lezen en de PWM uitgang aan te sturen is vrij triviaal; je leest de ingang, die geeft je een resultaat van 0..1023. Als je daar 512 vanaf trekt, en de absolute waarde neemt van het resultaat, heb je een waarde van 0..511 die aangeeft hoever je van de ideale middenpositie verwijderd bent.

De AnalogWrite functie verwacht een waarde in het bereik 0..255, dus als je het eerdere resultaat deelt door 2 ben je er.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 juli 2022 17:06:37 schreef SparkyGSX:
Een standaard Arduino heeft geen analoge uitgangen; wat ze "analog write" noemen is een PWM uitgang, en daar moet nog een filter achter om er ongeveer een analoog signaal van te maken. Het nadeel daarvan is dat veranderingen trager worden doorgegeven, en er altijd wat rimpel blijft bestaan.

De software om de ADC in te lezen en de PWM uitgang aan te sturen is vrij triviaal; je leest de ingang, die geeft je een resultaat van 0..1023. Als je daar 512 vanaf trekt, en de absolute waarde neemt van het resultaat, heb je een waarde van 0..511 die aangeeft hoever je van de ideale middenpositie verwijderd bent.

De AnalogWrite functie verwacht een waarde in het bereik 0..255, dus als je het eerdere resultaat deelt door 2 ben je er.

Ik weet dat de arduino het een pwm signaal betreft.
Alleen dit signaal gaat een frequentie regelaar aan sturen 0-5V.
Dus zowel vooruit en achteruit moet ik een 0-5v signaal hebben.
Ik zou mijn code straks even uploaden.

Sine

Moderator

Een arduino lijkt me het verkeerde ding voor deze opgave, een opamp en een paar weerstandjes is een stuk praktischer.

benleentje

Golden Member

Dus zowel vooruit en achteruit moet ik een 0-5v signaal hebben.

In pseudo code ( het lijkt erop maar is het niet)

c code:

A = AnologRead(input)
If A <= 512 { // we gaan achteruit
 digitalWrie (OutputForwardReverse, 1) // reverse op de FO krijgt een singnaal
 digitalWriter (OutpuRunFO, 1)
 analogwrite(AnalogOutput, A x 2)


If A > 512 { // we gaan vooruit
 digitalWrie (OutputForwardReverse, 0) // Forward op de FO krijgt een singnaal
 digitalWrite (OutputRunFO, 1)
 analogwrite(AnalogOutput, (1024 - A) x 2) 
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

waarom is een arduino ''verkeerd''?
Het volgende heb ik nu:

const int analogInPin = A0;
const int analogOutPin = 9;
const int relayFW = 4;
const int relayBW = 7;

int sensorValue = 0;
int outputValue = 0;

void setup() {
pinMode(4,OUTPUT);
pinMode(7,OUTPUT);
}

void loop() {

sensorValue = analogRead(analogInPin);
outputValue = map(sensorValue, 515, 937, 255,0);
outputValue = map(sensorValue, 515, 102, 0, 255);
analogWrite(analogOutPin, outputValue);
delay(2);

if (sensorValue >= 515 ){
digitalWrite(relayFW, HIGH);
digitalWrite(relayBW, LOW);
}
else {
digitalWrite(relayFW,LOW);

if(sensorValue <= 512){
digitalWrite(relayBW,HIGH);
}

}

Ik ben een beginner met het programmeren van arduino namelijk. Dit alles moet straks een rij wagentje aan gaan sturen.

Op 15 juli 2022 18:26:36 schreef benleentje:
[...]
In pseudo code ( het lijkt erop maar is het niet)

Als je vanuit het midden een heel klein beetje naar voren gaat, geef je direct maximaal gas, dat lijkt me niet de bedoeling. De schaal van analogWrite klopt niet, en bij een input van 512 krijg je een overflow. De zet de FO nooit uit, dus het nut van die 2 regels ontgaat me; als je dat al wilt, zou ik die logica ergens anders onderbrengen.

code:

analogWrite( analogOut, abs( ((signed int) analogRead( analogIn )) -512 ) /2 ); 

@TS: met de tweede regel outputvalue = map() overschrijf je het resultaat van de eerste, je kunt eerst kijken of je input meer of minder is dan 512, en dan de ene of andere berekening uitvoeren en outputs zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het aan/uit signaal komt vanaf het Relais dit maakt het run contact van de Frequentie regelaar hoog of laag van daar 2 relais. (een voor uit en een achter uit). Middenstand is beide relais uit.

de 512 is middenstand max vooruit is 937.
helemaal terug getrokken is 102.

Wat zou dat beteken voor deze regel:

analogWrite( analogOut, abs( ((signed int) analogRead( analogIn )) -512 ) /2 );

waarom is een arduino ''verkeerd''?

Verkeerd is hier het verkeerde woord. Het kan namelijk wel. Maar het is op zijn zachtst gezegd wat minder handig. Of te wel hoe doe ik het zo moeilijk mogelijk. Je zet een hele computer in voor iets dat je ook kunt bereiken met het omsolderen van een paar draadjes op de interne potmeter van je joystick.

Op 15 juli 2022 18:45:26 schreef SparkyGSX:
[...] Als je vanuit het midden een heel klein beetje naar voren gaat, geef je direct maximaal gas, dat lijkt me niet de bedoeling. De schaal van analogWrite klopt niet, en bij een input van 512 krijg je een overflow. De zet de FO nooit uit, dus het nut van die 2 regels ontgaat me; als je dat al wilt, zou ik die logica ergens anders onderbrengen.

code:

analogWrite( analogOut, abs( ((signed int) analogRead( analogIn )) -512 ) /2 ); 

@TS: met de tweede regel outputvalue = map() overschrijf je het resultaat van de eerste, je kunt eerst kijken of je input meer of minder is dan 512, en dan de ene of andere berekening uitvoeren en outputs zetten.

Volgens mij werkt het al naar behoren na toepassen van bovenstaande regel! ontzettend bedankt!

Op 15 juli 2022 19:05:16 schreef Ex-fietser:
[...]

Verkeerd is hier het verkeerde woord. Het kan namelijk wel. Maar het is op zijn zachtst gezegd wat minder handig. Of te wel hoe doe ik het zo moeilijk mogelijk. Je zet een hele computer in voor iets dat je ook kunt bereiken met het omsolderen van een paar draadjes op de interne potmeter van je joystick.

Het probleem is dat in de Joystick geen interne potmeter word toegepast. In iedere geval kon ik het intern niet vinden.( het moet op een of andere manier er wel inzitten anders zou je nooit de voltage krijgen), Het gaat om een JRH-1A03 Joystick. exact dezelfde voor hoogwerkers en dergelijke.

Het probleem is dat in de Joystick geen interne potmeter word toegepast.

Dat kan natuurlijk het kan ook anders gedaan zijn dan met een potmeter, maar dat is nog geen reden om er een hele computer in te gaan zetten met mogelijk te introduceren onnauwkeurigheden.

Die hele omzetting van een analoog signaal naar een pwm en dan met een filter weer terug naar eigenlijk weer het originele signaal, is een goede manier om fouten te introduceren. Is die joystick van een radiografische afstandsbediening, dan kun je (door radio storing op je cpu) echt problemen krijgen. Bestuur je kraan met een last en het hele ding lazert omlaag dan heb je wel iets uit te leggen over je hobby knutsel zeg maar. Dat zul je trouwens altijd moeten als er iets naars gebeurt is.

Maar in feite hoef je die spanning alleen maar 2,5 volt op te tillen om alles goed te krijgen. Dat kan inderdaad met een eenvoudig opampje. De oeroude 741 is eigenlijk zelfs al te mooi voor deze taak.

Ik zou het denk ik zelf zo oplossen. En als het inderdaad iets als een kraan betreft waar men het risico kan lopen dat er een 12 cilinder dieselmotor op iemands hoofd zou kunnen vallen, dan zou ik het, in het geheel niet doen.

Op 15 juli 2022 19:32:05 schreef Ex-fietser:
[...]

Dat kan natuurlijk het kan ook anders gedaan zijn dan met een potmeter, maar dat is nog geen reden om er een hele computer in te gaan zetten met mogelijk te introduceren onnauwkeurigheden.

Die hele omzetting van een analoog signaal naar een pwm en dan met een filter weer terug naar eigenlijk weer het originele signaal, is een goede manier om fouten te introduceren. Is die joystick van een radiografische afstandsbediening, dan kun je (door radio storing op je cpu) echt problemen krijgen. Bestuur je kraan met een last en het hele ding lazert omlaag dan heb je wel iets uit te leggen over je hobby knutsel zeg maar. Dat zul je trouwens altijd moeten als er iets naars gebeurt is.

Maar in feite hoef je die spanning alleen maar 2,5 volt op te tillen om alles goed te krijgen. Dat kan inderdaad met een eenvoudig opampje. De oeroude 741 is eigenlijk zelfs al te mooi voor deze taak.

Ik zou het denk ik zelf zo oplossen. En als het inderdaad iets als een kraan betreft waar men het risico kan lopen dat er een 12 cilinder dieselmotor op iemands hoofd zou kunnen vallen, dan zou ik het, in het geheel niet doen.

Ik zou ook kijken naar de 741 opamp. Hoe deze toe te passen. Dit hele geheel is sowieso een "nood" oplossing.

benleentje

Golden Member

waarom is een arduino ''verkeerd''?

Dat is niet zo. Er zijn vaak verschillende manieren om iets voor elkaar te krijgen en sommige een voorkeur om het op de oude manier te blijven doen ;).

Of de arduino de beste oplossing dat kan een ander verhaal zijn maar daarvoor zouden we veel meer van je project moeten weten. Maar het is jouw project en als je dat graag met een Arduino wilt doen is dat prima.

Ex-fietser heeft wel een punt en als dit bedoelt is oom een grote zware machine te gaan bedienen dan loop je een enorm groot risico. Dus naast de software zal je ook ernstig moeten nadenken hoe je het veilig houd als de fo ineens zijn eigen ding gaat doet.

Het is niet handig om een FO direct uit te zetten als die actief bezig is. JE loopt dan altijd een kans dat hij dat niet overleeft ook loop je de kans dat je de motor achter de fo dan helemaal niet meer onder controlle hebt bij bv een kraan. Als je iets met een schakelaar gaat doen dan moet dat via de RUN ingang van de fo.

de 512 is middenstand max vooruit is 937.
helemaal terug getrokken is 102.

c code:


sensorValue = analogRead(analogInPin);
outputValue = map(sensorValue, 515, 937, 255,0);
outputValue = map(sensorValue, 515, 102, 0, 255);

Ik begreep al niet waarom je map 2x onder elkaar doet. Maar zo is het in elk geval fout nu heb je altijd enkel de onderste regel nog over. De bovenste map word wel uitgevoerd maar direct overschreven door de 2de.

De eerste map hoort dan in de if-loop voor vooruit en de 2de in de if-loop voor achteruit dat geld ook voor de analogeWrite die eronder staat die moet dan direct na de map regel komen.

c code:

if (sensorValue > 515 ){
digitalWrite(relayFW, HIGH);
digitalWrite(relayBW, LOW);
}
else {
digitalWrite(relayFW,LOW);

De else instrcutie is zo niet logisch. Het hoort bij de regel eronder
Dus dat moet zijn. Of de regel eronder hoort bij deze else.

Dus onder voorbehoud van fouten zou het moeten zijn.

c code:

const int analogInPin = A0;
const int analogOutPin = 9;
const int relayFW_REV = 4; //Ik begreep uit je verhaal de de run ingang apart is van de forward reverse ingang maar dit is ook een instellen op de FO die je zelf kan configureren.
const int relayRun = 7;

int sensorValue = 0;
int outputValue = 0;

void setup() {
  pinMode(relayFW_REV ,OUTPUT);
  pinMode(relayRun ,OUTPUT);
}

void loop() {

  outputValue = map(sensorValue, 515, 102, 0, 255);
  analogWrite(analogOutPin, outputValue);
  delay(2);

  if (sensorValue >= 518 ){ // we gaan vooruit
    outputValue = map(sensorValue, 515, 937, 255,0);
    analogWrite(analogOutPin, outputValue);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , LOW);
    digitalWrite(relayRun , HIGH);
  }

  if (sensorValue = 515 ){ // we staan stilalles mag uit
    analogWrite(analogOutPin, 0);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , LOW);
    digitalWrite(relayRun , LOW);
  }

  if(sensorValue <= 512){ // we gaan acheruit
    sensorValue = analogRead(analogInPin);
    analogWrite(analogOutPin, outputValue);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , HIGH);
    digitalWrite(relayRun , HIGH);
  }
}

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 15 juli 2022 20:39:06 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 juli 2022 19:32:05 schreef Ex-fietser:
Maar in feite hoef je die spanning alleen maar 2,5 volt op te tillen om alles goed te krijgen. Dat kan inderdaad met een eenvoudig opampje. De oeroude 741 is eigenlijk zelfs al te mooi voor deze taak.

Dat is dus gewoon niet waar; kijk maar eens naar de regel code die ik de TS gegeven heb, die doet ook iets anders dan gewoon 512 erbij tellen. Misschien moet je nog even naar de probleemstelling kijken; het midden van de joystick moet 0 geven, en dan omhoog en omlaag verder uit het midden een steeds groter signaal. Tegelijk moet er een relais aangestuurd worden voor de richting.

Het voordeel van een Arduino of andere microcontroller is dat je nog wat beveiliging kunt toevoegen; na het opstarten vereisen dat de joystick in het midden is geweest voordat je iets gaat aandrijven, een dood gebied in het midden, uitschakelen bij overmatige ruis, uitschakelen bij een signaal te dicht bij de voeding of ground (draadbreuk), etc.

Ik zou de Arduino een spanningsdeler op zijn ingang geven, zodat hij, wanneer de joystick niet aangesloten is, een signaal in het dode gebied in het midden krijgt, en dus niet gaat aandrijven.

Ik ben wel met je eens dat dit niet de goede oplossing is als het een gevaarlijk apparaat betreft, en de aanwezigheid van een frequentieregelaar suggereert dat wel een beetje.

@TS: zorg dat je een betrouwbare methode hebt om de aandrijving te stoppen als er iets mis gaat; een noodstop drukker op een STO (safe torque off) ingang van je regelaar is echt het minste.

@benleentje: ik neem aan dat hij de FO uit zet door midden van een logische ingang, en niet door ineens zijn voeding af te schakelen, dus dat moet de FO sowieso probleemloos kunnen, in afhankelijk van het type FO kun je die ook nog laten remmen (door negatief koppel te leveren, of middels DC injectie).

Op 15 juli 2022 20:23:25 schreef benleentje:
Dus onder voorbehoud van fouten zou het moeten zijn.

En dat zijn er nogal wat...

c code:


void loop() {

  outputValue = map(sensorValue, 515, 102, 0, 255);
  analogWrite(analogOutPin, outputValue);
  delay(2);

Dit gaat natuurlijk al gruwelijk fout, je gaat hier al iets naar buiten sturen zonder de range van de ingang te checken, en de map() functie gaat lekker voor je extrapoleren.

code:


  if (sensorValue >= 518 ){ // we gaan vooruit
    outputValue = map(sensorValue, 515, 937, 255,0);
    analogWrite(analogOutPin, outputValue);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , LOW);
    digitalWrite(relayRun , HIGH);
  }

  if (sensorValue = 515 ){ // we staan stilalles mag uit
    analogWrite(analogOutPin, 0);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , LOW);
    digitalWrite(relayRun , LOW);
  }

  if(sensorValue <= 512){ // we gaan acheruit
    sensorValue = analogRead(analogInPin);
    analogWrite(analogOutPin, outputValue);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , HIGH);
    digitalWrite(relayRun , HIGH);
  }
}

En wat gebeurd er als je na een beweging de joystick loslaat, en niet perfect uikomt op 515? Dus als je ADC 516, 517, 514 of 513 geeft? Ja, dan gaat je beweging dus lekker door zonder ooit te stoppen!

Dit is niet de schuld van het gebruik van een Arduino, of willekeurig welke andere microcontroller, maar 100% de schuld van de programmeur.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 15 juli 2022 23:05:12 (29%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, vooral een 741 gebruiken op 5V voedingsspanning!!!!!!!!!!!!!

benleentje

Golden Member

En wat gebeurd er als je na een beweging de joystick loslaat, en niet perfect uikomt op 515? Dus als je ADC 516, 517, 514 of 513 geeft? Ja, dan gaat je beweging dus lekker door zonder ooit te stoppen!

IK geef alleen een voorbeeld code zonder die zelf getest te hebben en TS een beetje op weg te helpen de fouten moet hij er zelf maar uithalen. Als ik die zelf zou testen dan zou ik die fouten er ook wel uitgehaald hebben.

en de map() functie gaat lekker voor je extrapoleren.

Dat was TS zijn eigen voorbeeld code ik gebruik map never nooit niet omdat ik geen idee hebt wat het precies doet om bovenstaande reden.

@benleentje: ik neem aan dat hij de FO uit zet door midden van een logische ingang, en niet door ineens zijn voeding af te schakelen,

Hoe moet ik nu weten wat TS doet ik geeft het alleen maar aan dat hij niet de voeding moet uitschakelen. Er vanuit gaan dat TS dat zomaar goed doet is juist onlogisch.

Het is gewoon belachelijk je kan niet eens meer een voorstel doen zonder afgebrand, opgehangen en in je rug gestoken te worden.
Blijkbaar kan je iemand goed de grond intrappen maar ben je niet in staat om zelf dan een goed voorbeeld te geven. Hoe noemen ze zoiets? De beste stuurlui staan aan wal.

c code:

const int analogInPin = A0;
const int analogOutPin = 9;
const int relayFW_REV = 4; //Ik begreep uit je verhaal de de run ingang apart is van de forward reverse ingang maar dit is ook een instellen op de FO die je zelf kan configureren.
const int relayRun = 7;

int sensorValue = 0;
int outputValue = 0;

void setup() {
  pinMode(relayFW_REV ,OUTPUT);
  pinMode(relayRun ,OUTPUT);
}

void loop() {

  outputValue = map(sensorValue, 515, 102, 0, 255);
  analogWrite(analogOutPin, outputValue);
  delay(2);

  if (sensorValue >= 518 ){ // we gaan vooruit
    outputValue = map(sensorValue, 515, 937, 255,0);
    analogWrite(analogOutPin, outputValue);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , LOW);
    digitalWrite(relayRun , HIGH);
  } else {

  if(sensorValue <= 512){ // we gaan acheruit
    sensorValue = analogRead(analogInPin);
    analogWrite(analogOutPin, outputValue);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , HIGH);
    digitalWrite(relayRun , HIGH);
  } else { // we zitten rond het midden van de joustick

    analogWrite(analogOutPin, 0);
    delay(2);
    digitalWrite(relayFW_REV , LOW);
    digitalWrite(relayRun , LOW);
  }

}
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 juli 2022 01:35:10 schreef benleentje:
[...] IK geef alleen een voorbeeld code zonder die zelf getest te hebben en TS een beetje op weg te helpen de fouten moet hij er zelf maar uithalen. Als ik die zelf zou testen dan zou ik die fouten er ook wel uitgehaald hebben.

Als de TS het niet zelf kan schrijven, denk je dan dat hij jouw code kan debuggen? Ik heb ook niets getest, alleen je code gelezen. Als je dit soort fouten eruit moet halen door te testen, noem ik dat trail-and-error engineering.

Dat was TS zijn eigen voorbeeld code ik gebruik map never nooit niet omdat ik geen idee hebt wat het precies doet om bovenstaande reden.

Ik ook niet, maar ik heb de moeite genomen om het op te zoeken, en dat was minder werk dan deze zin typen.

Hoe moet ik nu weten wat TS doet ik geeft het alleen maar aan dat hij niet de voeding moet uitschakelen. Er vanuit gaan dat TS dat zomaar goed doet is juist onlogisch.

Dat zei je niet, jij zei "uitzetten", ik heb het onderscheid gemaakt tussen een logisch signaal en de voeding afkappen, juist om te voorkomen dat hij dat doet, wat in principe niet schadelijk zou moeten zijn, maar alsnog niet verstandig.

Het is gewoon belachelijk je kan niet eens meer een voorstel doen zonder afgebrand, opgehangen en in je rug gestoken te worden.

Als je er niet tegen kunt dat je op je fouten gewezen wordt, moet je misschien iets beter nadenken over je voorstel.

Blijkbaar kan je iemand goed de grond intrappen maar ben je niet in staat om zelf dan een goed voorbeeld te geven. Hoe noemen ze zoiets? De beste stuurlui staan aan wal.

Blijkbaar heb je dit gemist:

Op 15 juli 2022 19:09:26 schreef Brian1989:
[...]

Volgens mij werkt het al naar behoren na toepassen van bovenstaande regel! ontzettend bedankt!

Je hebt nog steeds dat stuk onconditionele code dat een mogelijk out-of-range waarde naar de output schrijft bij elke loop iteratie, en daarmee stevige glitches gaat veroorzaken.

Je leest de analoge ingang alleen in het tweede blok; eenmaal boven de 512 kom je daar dus nooit meer terug.

Tenslotte zijn de { en } niet in balans, maar dat is nog wel het kleinste probleem.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De code van deze site heb ik gebruikt om die om te zetten naar een andere programmeertaal.
Als je de afstandsbediening (RS232) ervan tussen haalt en vervangt door een AD signaal zou het moeten werken.

Ik wist toen wel niet wat die MAP instructie deed maar een goede ziel hier op CO heeft het mij toen uitgelegd.

https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/arduino-robot-car-wire…

LDmicro user.

Op 15 juli 2022 18:30:42 schreef Brian1989:

Ik ben een beginner met het programmeren van arduino namelijk. Dit alles moet straks een rij wagentje aan gaan sturen.

Het begint een leerzaam stukje te worden...
Er worden oplossingen aangedragen voor een probleem wat mogelijk niet bestaat.
Bovendien heb ik ook 'joysticks' gezien die bestaan uit schakelaars en vaste weerstanden...
Just my 2 cents...

"One Wolrd, One Language: HAM Radio!"

Dat is niet het type dat de TS heeft, dus ik snap niet wat je met die opmerking wilt bereiken. En dergelijk exemplaar zou je ook niet de fijne beheersing geven van een analoge joystick.

Hoewel het zeker niet onmogelijk is om dit analoog op te lossen, is het ook echt niet triviaal.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Als je dit soort fouten eruit moet halen door te testen, noem ik dat trail-and-error engineering.

Ik beweer ook geen engineer te zijn. en ach we zijn niet allemaal perfect. Gek genoeg heb ik met het programmeren niet zo veel moeite maar soms wel met ogenschijnlijk simpele dingen. OOk heeft een mens soms wel eens wat mindere dagen. Ik zal voortaan ook net zoals jij niet meer de moeite gaan doen om voorbeeld code te maken want je word toch in je rug gestoken. Behalve afzeiken heb je in dit topic niets bijgedragen. Dus daar heeft TS net zo min iets aan.

Als je er niet tegen kunt dat je op je fouten gewezen wordt, moet je misschien iets beter nadenken over je voorstel.

Waar ik me aan stoor is niet dat je mijn fouten verbetert of er op wijst maar het kleinerende en autoritaire gedrag wat er gratis van je bijkomt. Dus jij zou beter na kunnen denken waarom je mensen kleineert en de grond intrapt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb de TS geholpen met 1 regel code die precies deed wat hij vroeg (voordat er meer wensen bij kwamen).

Wat jij hebt gedaan, vind ik het equivalent van iemand die om de weg vraagt ergens heen sturen, terwijl je zelf ook geen flauw idee hebt. Het lijkt behulpzaam, maar je hebt hem alleen maar verder in de problemen gebracht.

Jij bent degene die mij persoonlijk aanvalt, niet andersom. Ik wijs je alleen op je technische fouten, zowel je code als je werkwijze. Je zou ook de kans kunnen aangrijpen om er iets van de leren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank allen voor de uitgebreide antwoorden!
Het gaat geen zware of gevaarlijke dingen aansturen.

De FO word uitgeschakeld door een hardware matige knop, dus wanneer deze niet ingedrukt word kan en word de regelaar niet aangestuurd. Deze gaat ook maar op een snelheid van max 10-20hz draaien.

Zoals hier boven aangegeven is dit een ook nood oplossing.

Nogmaals mijn dank.

[Bericht gewijzigd door Brian1989 op zondag 17 juli 2022 11:09:46 (17%)