Thermische overbelasting protector koelkast

@ Leeuw van Recht, kast is prima fabrikant, compressoren geregeld defect gezien.. worden behoorlijk warm TOV ACC of Danfoss

Op 15 juli 2022 04:38:23 schreef EricN
De getoonde PTC is prima. Een PTC heeft maar 2 staten. 1. Werkend en 2. In frangelen van elkaar.

Eerstens, wat zijn frangelen? Kom er met google niet uit...

Tweedes, Ik blijf dat PTC verhaal die op het zicht goed moet zijn, betwijfelen. Nu heb ik meer ervaring in het wat grotere commerciële koelspul zoals Bitzer, Bock, DWM, Aspera,'L Unite en zo, dus probeer me eens uit te leggen hoe zo'n PTC werkt ten opzichte van een stroomrelais die de hulpwikkeling schakelt.

Met zo'n stroomrelais wordt de hulpwikkeling weer bijgeschakelt als de hoofdwikkeling te veel stroom op neemt (zoals in dit voorbeeld, door in een veel hoger temperatuursgebied te moeten werken als waar het ding op ontworpen is - veel hogere zuigdruk, dus ook hogere persdruk met dito meer benodigde aandrijfenergie-).

In die opstelling/cyclus, (en de bijgevolg hogere compressortemperatuur/ stroomopname) gaat de klixon staan te pendelen. Tot ie zo vaak geschakelt heeft dat ie de geest geeft.

Maar hoe gaat een PTC daar mee om?

De staat vandaag zegt niets over morgen uiteraard.

Eens, en dat gaat in meer gevallen op...

Om te bepalen of de motor teveel start is het zonder meetapparatuur het eenvoudigst om er met een stoeltje bij te gaan zitten en de aan/uit tijden (duty cycle) te noteren/monitoren. Dit op verschillende momenten vh proces. Zoals leeuw v recht reeds schreef, het makkelijks als je lampjes plaatst op de 2 uitgangen. Zo kan je ook thermische motoruitval zien.

Maar zelfs dat doet ie niet...

Op 15 juli 2022 09:53:21 schreef Arco:
[...]
???

Een vraagteken is genoeg, en we gebruiken dit leesteken bij voorkeur aan het eind van een lopende zin...

Ik zie niet in hoe koelpasta daarop van (negatieve) invloed kan zijn? (hooguit positief)

Dat komt dat je compleet in de bonen bent met klixons zoals toegepast in ovens, wasmachines en wasdrogers. Dat zij gesloten celletjes die je inderdaad bevestigt met warmtegeleidende pasta.

Klixons op koelcompressoren zijn open bimetaalcontacten die enerzijds reageren op de doorlopende stroom, en anderzijds op de stralingswarmte van het compressorhuis. Hiertussen moet je dus geen prut hebben die mechanische belemmeringen kunnen vormen, als wel de schakelcontacten kunnen vervuilen. Zoek maar even op deze site, GJ heeft er enkele plaatjes van gepost!

De PTC ziet er inderdaad prima uit, als die kapot gaat hoef je niet meer te meten, dat zie je meteen...

Dat is dus wat ik betwijfel!

Op 15 juli 2022 22:49:02 schreef smd:
@ Leeuw van Recht, kast is prima fabrikant, compressoren geregeld defect gezien.. worden behoorlijk warm TOV ACC of Danfoss

Merkwaardig! Volgens mij ben je van België, geen idee of ze daar wat anders uitleveren dan hier in Nederland...

En welk koelmiddel hadden die units dan?

En wat waren die compressorstoringen dan, mechanisch zoals leiding- of veerbreuk, lagers of wat dan ook?

Of meer elektrisch zoals aardsluiting, onderbroken of uitgefikte wikkelingen?

Ben benieuwd!

Arco

Special Member

Een vraagteken is genoeg, en we gebruiken dit leesteken bij voorkeur aan het eind van een lopende zin...

Meerdere vraagtekens geven verbazing aan. (als je dat niet weet kun je beter niets zeggen...)
Er werd gesproken over een clixon, daar hoort koelpasta tussen. (een open bimetaalcontact heeft niks met een clixon te maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@LvR: "frangelen" is mss iets te kempisch voor hier (CO). Een equivalente Nederlandse uitdrukking die je hier (BE) nooit hoort is mogelijks "aan gort"?

De PTC doet niets met stroomtoename vd hoofdwikkeling. Huishoudspul. In den binne als alles koud is heeft die een lage ohmse waarde en helpt die een seconde (of 2) de hulpwikkeling aan stroom. Eens warm (na die seconde) heeft die verder weinig te vertellen. Een goedkoop oplossinkje. Bij malfunctie kent dit rudimentaire elementje dan ook maar 1 reactie, namelijk "knal".

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Kunnen we discussies over taalgebruik AJB achterwege laten?

Als je je daaraan stoort ga je maar zeuren op een taalforum.

Thanks.

Hoi Leeuw, dat je me gelijk als Belg betitelt is wel merkwaardig ( Niets dat er iets mis mee is hoor :) ) Maar woon gewoon in Den Helder, noord holland en niets met Belgie te maken (hoogop Duitsland nu maar dat is wat anders)
Deze compressoren hebben heel vaak problemen met losgebroken start of hulpwikkelings draden, Mechanisch vast staan of geen drukopbouw meer door defect membraam. olie is meestal koffiekleurig dan terwijl normaal waterhelder hoort te zijn.

kasten zijn gevuld met R600A of 134A

Danfoss of Aspera kent die problemen ook wel, maar is een zeldzaamheid..