Eenvoudig programma om electronica schema’s te tekenen?

Ik ben op zoek naar een eenvoudig programma om electronica schema’s te tekenen.
Dus waar ik onder andere: weerstanden, condensatoren, transistoren,… kan invoegen en met elkaar kan verbinden.
Simulatie hoeft de software niet te kunnen, dus het moet alleen maar dienen om de schema’s te tekenen.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 juli 2022 07:50:05 schreef mel:
kicad?

Bedankt, dat ziet er al een goed programma uit.
Want ik heb enkele zeer oude schema's die vroeger nog met de hand zijn getekend, en deze wil ik nu opnieuw met een tekenprogramma tekenen.
En met kicad moet dat zeker lukken.

bprosman

Golden Member

sPlan is misschien nog simpeler maar heeft geen interface naar een eventueel PCB prgramma en is niet gratis (is ook niet duur).
Zelf zou ik ook even door de leercurve van Kicad heenbijten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

KiCad is een aanrader, maar zeker niet de eenvoudigste. Fritzing is simpeler.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van de fritzing tekeningetjes krijg ik sowieso al kriebels. Even zoeken op dit forum levert tientallen topics over tekenprogramma's.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
harry64

Golden Member

EasyEDA, heeft ook pcb deel en integratie JLCPCB. Is dan weer wel online, dus internetaansluiting nodig. Verder geheel graties. :P

Bapaktus

Special Member

Om snel mee te werken kan je het gratis programma DIY Layout Creator gebruiken.
Schema tekenen met keuze uit onderdelen. Zijn ook veel Youtube voorbeeld filmpjes van.
Wanneer je meet gaatjes print werkt kan je meteen kiezen welk type je wilt gebruiken. En dan de verbindingen tussen de te plaatsen onderdelen maken.
Alleeen rondjes, baantjes of 3gaten eilandjes.
Ik gebruik het niet meer.
Ik werk alleen nog maaar met Kicad.
ruud

Super bedankt iedereen.
Ik ga de diverse programma’s bekijken.
Het moet alleen maar dienen om schema’s simpel mee te kunnen tekenen.

GJ_

Moderator

QCad
LibreCad

Let ook op het formaat van de tekeningen. DXF bijvoorbeeld is prima, een eigen formaat is altijd een afrader.

blackdog

Golden Member

Hi Marc L,

Wil je mooie schemas tekenen neem dan sPlan als er geen koppeling nodig is naar andere programma's

Mijn voorkeur gaat uit naar de oudere versie van sPlan en die heet sPlan-7 en de nieuwste versie is sPlan-8.
Waarom toch versie-7 omdat het daar veel sneller me te tekenen is mijn menig is de nieuwe versie geen vooruitgang maar het is zeker geen slecht product.

De meeste schama's van de CAD producten vind ik slecht wat leesbaarheid betreft.
Hieronder een schema getekend met sPlan-7, het is een RIIAA voorversterker en de lila weerstanden geven voro mij aan dat ze 1% zijn.
Rechtsboven aan zie je R47 deze heeft geen kleur en dat is een standaard 5% weerstand 0,25-Watt.
Alle omschrijvingen van de onderdelen staan naast de onderdelen zoadat ze goed leesbaar zijn en ja daar moet je zelf voor zorgdragen zoals hier in dit schema.
Het voordele is dat je de omschrijving netjes kan neerzetten en dat je niet zit te priegelen in het component zoals bij veel andere pakketen,
omschrijving door het onderdele heen, omschijving door het onderdeel heen is horrror in mijn ogen. :-)
https://www.bramcam.nl/Diversen/riaa-sample.png

.
splan kost 50€ en daar wordt je niet arm van, als je wilt kan je mijn bibliotheek krijgen met vele plugins en de "1e Aid" library die je het meeste gaat gebruiken.
Op de website van

Op de website van Jos Verstraten is een uitgebreide omschrijving van sPlan te vinden.
Je kan dan ook de verschillen zien hou ik teken met sPlan en hoe hij het doet, ook zijn er hier op het forum nog anderen die met sPlan werken.

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/splan-elektronische-sche…

Ik weet niet wat je gaat tekenen, maar bij ieder pakket zal je componenten moeten aanmaken, in sPlan zit b.v. geen complete CMOS library.
Meestal teken ik bij een component een rechthoek met daarbij de aansluitingen en heb ik dat onderdeel meer nodig, dan voeg ik hem toe aan een library.

Groet,
Brram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
GJ_

Moderator

Wat wel een groot nadeel is is het eigen formaat en het volledig ontbreken van een export mogelijkheid.

bprosman

Golden Member

Op 18 juli 2022 11:00:42 schreef GJ_:
Wat wel een groot nadeel is is het eigen formaat en het volledig ontbreken van een export mogelijkheid.

Printen naar PDF is een (eigenlijk de enige) optie.
Wel hele lage leercurve.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi GJ,

Het experteerd in vector en bitmap formaten.
Of je drukt het af naar PDF, nu als test gaat dit mooi met de standaard printer driver van Microsoft naar PDF.

Hier heb ik alleen voor het schema gekozen voro het printen.

https://www.bramcam.nl/Diversen/PDF-sPlan-Proef.pdf

Lijkt mij goed genoeg voor documentatie en export.
Kijk naar de kwaliteit, zoom eens in op die pdf!

Maarja, wie ben ik. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
GJ_

Moderator

Op 18 juli 2022 11:23:47 schreef blackdog:
Lijkt mij goed genoeg voor documentatie en export.

PDF is geen export. Ik zie toch altijd graag een mogelijkheid om tekeningen later ook in andere CAD programma's te importeren. Het meest trefzekere formaat is dan bv DXF.

Ik weet wat het is om met wazige formaten te worden opgezadelt. Ik moet nog steeds een dosbox en een virtualbox er op na houden om oude autodesk tekeningen te kunnen openen. (SKD en SKF) Het zijn er duizenden, dus even een weekendje omzetten naar DXF is niet echt een optie.

PE9SMS

Special Member

Misschien is TinyCad een onderzoekje waard? Is vrij en gratis, net als Kicad, maar heel wat eenvoudiger, heeft geen pcb tool. Kan dacht ik wel netlisten in verschillen formaten exporteren. Heb er zelf geen recente ervaring mee.

This signature is intentionally left blank.
blackdog

Golden Member

Hi GJ_

Zonder de achtergrond te kennen, kunnen we niet bepalen of dit voor de TS wel of niet een probleem is dat er geen conversie naar een industrie standaard is.

Voor mij gaat de kwaliteit van de tekeningen voor, maar ik ben maar klein(nee geen Calimero, :-) ) voor anderen gelden andere afwegingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Voor het ontwikkelen vind ik EasyEDA wel handig, voor het reverse-engineeren gebruik ik PAARD (Paper Aided & Abetted Reverse Design). Bij EEVBlog bekend als DaveCAD.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

Ik ben eerlijk gezegd wel onder de indruk van de kwaliteit van de schema's en de leesbaarheid met sPlan.

Ikzelf werk al jaren met Eagle en KiCAD en wat daar uit komt qua schema's is wel OK voor documentatie en om zelf mee te werken, maar voor in een handleiding of op het internet kan het wel beter. Vooral in KiCAD heb je bepaalde zaken zoals power flags voor de ERC die een schema toch soms wat minder leesbaar/duidelijk maken.

Ik overweeg nu ook om sPlan te gaan gebruiken voor als ik een echt mooi schema nodig heb. Maar dat is dan complementair en dat er dan alleen pdf uitkomt is prima voor mij. Daarmee kan je nog alle kanten uit met Adobe Creative Suite.

bprosman

Golden Member

Ikzelf werk al jaren met Eagle en KiCAD en wat daar uit komt qua schema's is wel OK voor documentatie en om zelf mee te werken, maar voor in een handleiding of op het internet kan het wel beter. Vooral in KiCAD heb je bepaalde zaken zoals power flags voor de ERC die een schema toch soms wat minder leesbaar/duidelijk maken.

Om schema's leesbaar te maken kijk ik vaak naar hoe ik het "met de pen" zou tekenen. Dat kan oa inhouden dat ik bepaalde schema symbolen bij- of anders moet maken, bijvoorbeeld een NE555 waarbij in het schema de pootjes net iets anders moeten zitten dan de standaard library. Ik maak dan voor dat project gewoon een "Project library" aan, met een aangepast component. Voor de PCB maakt het dan verder niet uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 18 juli 2022 12:27:03 schreef blackdog:...kunnen we niet bepalen of dit voor de TS wel of niet een probleem is dat er geen conversie naar een industrie standaard is.

Voor mij gaat de kwaliteit van de tekeningen voor, maar ik ben maar klein(nee geen Calimero, :-) ) voor anderen gelden andere afwegingen.

Volgens mij is de tekeningkwaliteit van ieder CAD programma wel zo'n beetje gelijk.
Die conversie is vooral van belang als TS over 10 jaar nog steeds over z'n tekeningen wil kunnen beschikken.

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben overgevoelig geraakt door het iedere keer weer verdwijnen van de eigen formaten van oudere tekstverwerkers, spreadsheets, CAD pakketten enz enz.

@blackdog: ik had al effe de demo versie van splan geïnstalleerd om te kijken of het iets voor mij was.
En op het eerste zicht bevalt mij het programma wel en ga ik waarschijnlijk de volledige versie kopen.
Het schema wat ik oa wil omzetten van met de hand getekend naar een programma is een phaser/flanger effect module van een oud modulair mengpaneel uit eind jaren 70.
Ik heb ooit het handgetekend schema ervan kunnen bemachtigen (firma bestaat al lang niet meer) maar dat schema was groot getekend en gesplitst op 2 A3 pagina’s.
Wanneer ik dat met een programma kan tekenen dan pas dat wel op een A4 pagina.
De componenten zijn weerstanden, condensatoren, diodes, transistoren en enkele IC’s waronder: TDA1022, NE571, CD4013,MC1458,..

maartenbakker

Golden Member

Op 18 juli 2022 13:04:38 schreef McAwesome:
Ik ben eerlijk gezegd wel onder de indruk van de kwaliteit van de schema's en de leesbaarheid met sPlan.

Daar ben ik het, al ik het zo snel even zie, helemaal mee eens. Ik stoor me soms ook aan de slechte producten die je vaak ziet van zulke tekenpakketten. Dat is één van de redenen dat ik reverse engineering gewoon te PAARD doe. sPlan lijkt er verder wel duidelijk bovenuit te steken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Ik stoor me soms ook aan de slechte producten die je vaak ziet van zulke tekenpakketten

Hm... daar ga ik toch meer voor de mening van mijn vader : "De grootste afwijking van een draaibank zit bij de persoon die er achter staat" , zo ook op een schietbaan.

Zelfs met het beste/duurste tekenprogramma kun je gedrochten van tekeningen maken.

Tegenwoordig is het "mode" om alle IC's gewoon los op een "schema" te gooien en dan alles met labels aan elkaar te plakken.

Oude teken "regels" , zoals van links naar rechts, signaalweg volgend, geen onnodige kruisingen, voeding boven, gnd onder, lijken al heel lang overboord.

Dan krijg je dit soort gedrochten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Inderdaad, je kan met elk pakket nette leesbare schema's danwel rommel produceren.

Oude teken "regels" , zoals van links naar rechts, signaalweg volgend, geen onnodige kruisingen, voeding boven, gnd onder, lijken al heel lang overboord.

Dat zijn nog steeds goede regels om nette schema's te maken. Als ik met m'n vinger de spaghetti moet volgen om te zien hoe een en ander aan elkaar zit, laat dan maar. Dan nog liever de losse blokken met labels.

This signature is intentionally left blank.