Vaatwasser Bosch Logixx doet niets meer

Een vaatwasser van Bosch (SGV58M03EU/10) doet helemaal niets meer. Deze vaatwasser is 15 jaar oud en werkte tot enkele dagen geleden perfect.

De zijkanten gedemonteerd en nagemeten of er voeding toe komt op de vermogensprint: dit blijkt 140V AC te zijn wat ik eigenlijk al raar vind. De print zelf ziet er zeer netjes uit zonder visuele gebreken.

Het zit daar allemaal zeer compact bijeen onderaan/achteraan deze machine. Dus heel het voedingstraject heb ik nog niet kunnen nalopen.

Is er nog iets dat ik zou kunnen controleren? Veel moeite en kosten is deze machine waarschijnlijk niet meer waard.

Met vriendelijke groeten,
Jan

als je meter in een wcd van de keuken word gestoken dan heb je wel 230V? kan ook aan de meter liggen, batterij leeg bijv. anders check de aan/uit schakelaar van de vaatwas, en het wcd waar de stekker inzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
PE9SMS

Special Member

Probleempje met voedingscircuit rond een TNYxxx of LNKxxx IC? Gebruik de zoekfunctie hier op het forum maar eens, zijn vele topics over. Komt neer op IC en fusible weerstand vervangen en dan is de kans groot dat het weer werkt.

Die 140Vac, ik ga er eigenlijk van uit dat dàt een meetfout is.. Maar, voor het zelfde geld is dàt het probleem, even zeker stellen dus.

This signature is intentionally left blank.

Kosten en moeite? Zijn de korven mooi? Niet weggeroest? Hoe ziet de motorruimte er uit? Netjes of ravage?
Als alles er nog goed uitziet kan het mss nog meevallen. Hoe goed ben je met schema's? Mss dat je daarmee verder kan. Via deze weg stukje per stukje het probleem proberen oplossen is arbeidsintensief. Een goed planlezen kan veel werk schelen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Als ts zijn meetpennen eerst eens in een werkend wdc stopt, zijn de eerste twijfels al weg. Er is maar 1 gegeven bekend en dit blijkt dus ook nog twijfelachtig te zijn. Het probleem met Bosch bordjes is ook vaak het doorslaan van een triac die op zijn beurt de processor mee neemt. TNY(278) voeding is bij deze dan niet stuk en toch blijft de machine dood. Heb er hier zo nog 2 liggen voor wisselstukken, want herstellen is onmogelijk in dat geval.

Alvast bedankt voor de feedback allemaal.

Aan het ingangsblokje van de van de aansluitkabel van de vaatwasser heb ik 240V AC gemeten, dus het stopcontact werkt perfect (had ik ook met een ander toestel getest).

Op de print tussen de soldeerpinnen van de voedingsfiche heb ik 140V AC gemeten, dus met de fiche ingeplugd. Ik zal de voedingsspanning nog eens meten op de aansluitfiche zonder dat deze op de print zit. Welke spanning zou ik dan moeten hebben?

@EricN : De machine ziet er nog super netjes uit zowel de kuip als het motorgedeelte (je zou helemaal niet zeggen dat die machine 15 jaar oud is). Een schema lezen kan ik wel, maar ik heb en vind er geen. Zou jij er een kunnen doorsturen aub?

[Bericht gewijzigd door Jan_Mechelen op woensdag 20 juli 2022 09:57:27 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN : Zeer hard bedankt voor de schema's

Het is nu al duidelijk dat de spanning die ik gemeten heb op de print niet de voedingsspanning is. Nu moet ik aan de slag om de schema's uit te puzzelen en alles wat verder uit te meten.

Ik kom binnen enkele dagen terug met feedback.

Aan/uit schakelaar los doorgemeten en een van de drie schakelaars in dit blokje doet niet meer mee en is dus stuk.

Omdat ik 100% zeker wilde zijn dat dit het enige probleem is heb ik de drie contacten overbrugd in de fiche naar deze schakelaar, maar als ik dan de machine dan onder spanning zet gebeurt er niets (geen geluid, display licht niet op).

Volgens mij is er dan nog iets anders stuk maar heel zeker weet ik dit niet.

De derde is een impuls om signaal nr de print te geven. Geen houdkontakt dus

Edit: als de 230vac tot aan de print komt is het tijd om de reeds geleverde tips van de voedingschip na te kijken.
Dus eerst 230 tot aan de print volgen. Dit ok, dan print open maken en een uitgebreide fotoreportage maken met gefocuste foto's.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 21 juli 2022 13:05:31 (62%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De aan/uit schakelaar werkt dus zoals het hoort. Als ik de knop ingedrukt houd maakt de derde schakelaar ook contact.

Vermoedelijk komt de 230vac dus wel tot de print, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk op welke fiches ik dit het beste meet (ik vermoed N op fiche op adres 30 en L1 op fiche op adres 37). Zal nog eens proberen nu ik weet dat de aan/uit knop toch ok is.

Alvast bedankt,
Jan

Er komt 230vac aan de print!

Waarschijnlijk is deze dus stuk, maar ik zie nergens een mogelijk probleem.

Meet eens of die 100ohm weerstand nog goed is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Spanning komt toe op 10/1 en 11/2. Meet ohms tss stekkerpen en 1 vd 2 en dan andere stekkerpen en andere aansluiting. Met schakelaar aan uiteraard.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste EricN,

De spanning had ik inderdaad gemeten tussen die pinnen die jij aangeduid hebt.

Ik heb de weerstandswaarde gemeten en die is oneindig, dus die weerstand is waarschijnlijk stuk (weerstand niet los gesoldeerd, maar bij oneindig maakt dit volgens mij niet uit).

Ik heb wel weerstanden van 100 Ohm, maar die zijn kleiner dus ik vermoed dat die minder vermogen aankunnen. Weet jij welk vermogen deze weerstand heeft?

Alvast bedankt voor al je moeite,
Jan

als die weerstand stuk is, dan is er wrs meer kapot. dat tny ic maakt veel kans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die vaststelling wil zeggen dat de voeding chip stuk is. De TNY264gn. De 100ohm 2(of 3) watt is een veiligheidsweerstand. De zekering als het ware. Bij deze toestellen is het meestal zo dat beide vervangen de zaak oplost. Met wat geluk is er niet meer aan de hand. Voor een 5a10€ is de zaak rond. Even de drain source ohms(blauwe pijlen) nameten vh ic en de daarrond liggende diodes. (blauwe cirkels).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

De weerstand zal 3Watt zijn, maar doet ook dienst als zekering. Dus zeker geen gewone weerstand erin zetten. Meet ook de weerstand van de TNY, van de pen die afgezonderd staat naar 1 van de tegenoverliggende. Weerstand moet oneindig zijn of worden na een poosje. (edit: te traag :-) )

De drie diodes zijn nog goed en de weerstand van de TNY is oneindig.

Ik zal dus proberen die TNY264GN en die weerstand te vervangen. Weet iemand de specificaties van die weerstand en waar ik die dingen best online kan bestellen?

Tny oneindig tss de pijltjes? Mmmm. Hopelijk is het dan opgelost met de 2 te vervangen. Meestal meet je dan laagohmig.

Wat je kan doen is het eenzame pootje vh ic. Rechtse pijltje, los leggen en een weerstand van 100 ohm vervangen. Ter test dus mag ook een huis keuken en tuinmodel van 1/4 watt zijn. Zo weet je dat er verder geen sluiting is in het circuit en zijn de kansen vd 2 onderdelen te vervangen en succes te hebben groter.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Wist niet dat de pinout verschillend kon zijn bij TNY type's onderling. Vandaar dat ik eerder "tegenoverliggend" schreef. Had me gebaseerd op een Bosch bordje met een 278GN. Sorry :-(.

@ErikN : Heb de TNY nog eens ohms doorgemeten en bekom 47,5k (oneindig als ik de probes omwissel, dus blijkbaar is de polariteit belangrijk).

Als ik je goed begrijp voor de test: vrij pootje van TNY losleggen (of afknippen - ic is toch stuk) en de fuse-weerstand van 100 Ohm vervangen door een gewone. Dan 230 vac aanleggen aan de print. Moet ik dan iets meten?

Ja. Prima begrepen. Minuutje spanning erop. Dan terug spanning er af. Nu wel opletten!!! De grote elco heeft nu 310v lading. Dat prikt!! Als de spanning vd elco weg is (kan lang duren daar er geen verbruiker meer is) even nameten of de 100ohm gesneuvelt is. Indien ok dan beide onderdelen bestellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste ErikN : Test gelukt!

Nu nog een webshop vinden waar ze beide componenten verkopen. Weet jij er een?

Mechelen? Als in de stad? Zit die in de Stassaertstraat of Katelijnestraat daar nog?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?