(RCA Stereo) Audio signaal splitsen naar mneerdere versterkers

Hallo,

Ik wil graag de audio uitgang van mijn PC splitsen naar 4 verschillende versterkers en vraag mij af of dit zondermeer mogelijk is.

Ik zie wel RCA splitters te koop maar weet niet in hoeverre dit storing gaat opleveren. Ook zou ik er dan 2 achter elkaar moeten plaatsen wat ook weer wat rommelig is.

Ik kan zelf ook een kastje maken met 1 RCA stereo ingang en die doorverbinden naar 4x RCA stereo uit, maar vraag mij af of ik dit dan nog op een of andere manier moet gaan ontkoppelen of versterken.

Het is geen professionele hifi of surround, maar gewoon 4 huis-tuin en keuken versterkers die aangesloten moeten worden op de PC. De grootste afstand die er is is 5 meter. Overige kabels allemaal korter.

Iemand een idee of tips? Alvast bedankt voor de hulp :)

mel

Golden Member

Je zal een soort mengpaneeltje moeten maken, maar dan " andersom" 1 ingang en 4 uitgangen.Er zijn schema,s voor op internet, het zou met 4 transistoren kunnen ,met bijbehorende aanhang, en dat voor stereo 2 maal.Mischien zijn die dingen ook gewoon wel in de winkel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Dat moet wel gaan.
Als de uitgang van de geluidskaart redelijk laagohmig is, dan heb je ook geen spanningsverlies.
Indien de uitgang niet laagohmig is, dan verzwakt het signaal met het parallel zetten. Gewoon proberen, kan weinig fout gaan.

Bedankt. Ik zal eens kijken of het lukt.
@Mel: Ik had wel iets gezien maar weas niet meer leverbaar. Ik zal als het niet goed gaat met de splitters eens zoeken naar een schema.

Bedankt allemaal voor de supersnelle reactie :-) _/-\o_

Kan je niet gewoon doorlussen van de ene naar de andere versterker? Als het "gewone" versterkers zijn veronderstel ik dat ze nog wel een tape out aansluiting zullen hebben.

als je een surround geluidskaart hebt is er kans dat je in de software meerdere uitgangen kunt maken van de surround uitgangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

In principe kan je dat gewoon splitten echter dan krijgt elke versterker een signaal wat ongeveer even hard is maar wat ook afhankelijk is van de kabel lengte. Niet heel veel maar het heeft wel invloed.

Als het de bedoeling is dat elke versterker zelf apart in volume geregeld gaat worden is dat geen probleem. Als het toch ook wenselijk is dat vanaf de pc er geregeld kan worden dan zal daar toch een kastje tussen moeten met minimaal 4 potmeters.

Je PC heet een line-out en speaker out. Niet elke line-out kan ook 4 bronnen aansturen. Ik denk dat daar de grootste bottleneck zit. En als je die uitgang te zwaar belast er daar wel vervorming kan optreden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Om allerlei problemen zoals aardlusssen, tussen de versterkers en de PC te voorkomen, zou ik daarvoor de bekende ground separators gebruiken.
Deingangen van de separators kunnen gewoon alle vier parallel aangesloten worden op de Pc uitgang. Die is laagohmig genoeg voor tientallen trafo's. De uitgangen van de trafo's gaan dan naar de diverse versterkers. Het niveau van de PC zou ik op 80% instellen en verder de volumeregelaars van de versterkers gebruiken.

Zoek op het internet op "audio distribution amplifier" of "dba", Extron en Kramer hebben ze. Zijn soms ook tweedehands wel te vinden op Marktplaats of Ebay.