Glasvezel trekken

Hallo allen,

Een vriend van me heeft glasvezel gekregen. De provider heeft de vezel gewoon boven op de grond geleid, naar een kastje dat aan de straat staat (het is vanaf een woonboot de kade op). In dat kastje zitten ook de gasaansluiting en de oude coax-kabel, en nog zo wat.

De glasvezel loopt dus buitenom, door het open deurtje, dat niet goed meer dicht kan. Erg knullig maar het is bloedsnel internet.

Je zou kunnen zeggen dat die installateurs hun werk gewoon goed moeten afmaken, maar dat duurt weer, corona, zieken, Amsterdam, blablabla.

De coaxkabel ligt langs de gasleiding in een gele pijp van veel grotere diameter, dus die kabel kan er makkelijk naast.

Nu vraag ik me af: kun je de glasvezel aan de oude coaxkabel door de bestaande leiding (die gele pijp dus) trekken.

Ik stel me voor dat we de glasvezel aan een kant aan de coaxkabel vastmaken, en dan de een duwen en de ander aan de andere kant trekken. En hopen dat we geen al te scherpe bochten of obstakels tegenkomen.

Of is dat geen goed idee? Iemand tips?

alvast bedankt allen!

mvdk

Golden Member

Ligt die "gele pijp van veel grotere diameter" bovengronds? Of is bekend hoe en waar die ligt? Als die pijp gewoon rechtuit ligt zie ik geen bezwaar.
Wel het uiteinde van de glasvezel afplakken zodanig dat het ding beschermd is, en niet besmeurd word door lijmresten van plakband.
Zorg dat het kabeltje niet geknikt en niet getordeerd word.

jerome

Golden Member

Wordt er dan eerst geen buigbare gladde pijp door gestoken waar achteraf de glasvezel wordt door geblazen? Hier zijn ze de riolering aan het vernieuwen en stoppen er wachtbuizen langs voor glasvezel. Een dikke darm met 8 buisjes daarin waarvan elk buisje een kleurmark heeft.

rob040

Golden Member

Ik begrijp uit het verhaal dat het al een werkende verbinding is, dan is de glasvezelkabel toch al gelast naar het AOP? En ik denk dat je dat AOP kastje niet door de buis krijgt.
Als je dat uit elkaar kan halen, dan zijn die (meestal twee) fibertjes wel erg fragiel.

Op 19 juli 2022 22:47:26 schreef RolfBly:
De provider heeft de vezel gewoon boven op de grond geleid,

Niet de provider, maar de aannemer die dit voor de provider heeft aangelegd.
Ik zou contact opnemen met de provider en ze duidelijk maken dat dit niet de manier is waarop zoiets hoort te worden opgeleverd.

Op 19 juli 2022 23:27:28 schreef jerome:
Wordt er dan eerst geen buigbare gladde pijp door gestoken waar achteraf de glasvezel wordt door geblazen? Hier zijn ze de riolering aan het vernieuwen en stoppen er wachtbuizen langs voor glasvezel. Een dikke darm met 8 buisjes daarin waarvan elk buisje een kleurmark heeft.

Ja, dat is op de hoofdinfra en vaak ook de zakelijke markt. Dan kan er makkelijk uitgebreid worden/nieuw in geblazen worden

De consumenten/woonhuizen hebben meestal een all-in-one kabel: DB (Direct-Buried). Oranje (Reggefiber) of groen (Deltafiber). Daar zitten 2 vezeltjes in.

Die kabel kan natuurlijk prima door een andere buis, maar de meeste partijen willen / doen dat niet ivm aansprakelijkheden.

Ik heb zelfs meegemaakt dat men een straat 2x open groef in 1 week. Partij 1 wou de geul wel een dag langer open laten liggen zodat de glasvezel erbij kan, maar vond dat hun dan ook werk bespaarden voor partij 2, en partij 2 dus de helft van de graafkosten moest meebetalen.
Die hadden daar geen zin in.

Gevolg was dus dat partij 1 de straat weer dichtgooide en bestraatte, terwijl partij 2 om de hoek stond te wachten tot ze klaar waren om de handel weer open te breken....

Maar zoals al gezegd: Dit zijn keuzes van de aannemers. Je kan die kabel prima door een andere buis leggen, en als je dat zelf had gedaan is het meestal ook geen probleem, die jongens zijn alleen maar blij als ze minder werk hebben. Maar officieel is anders.

Nu alsnog die route kan, maar dan zal er op nacalculatie opnieuw een lasploeg moeten komen om de vezels in de FTU af te lassen. (je AOP).

Dat zal een redelijk prijskaartje hebben bij dat soort partijen.

Het mag niet, maar uit ervaring hoor je niemand als je zelf even opnieuw een paar pigtails erop last (al moet je dan wel iemand weten die een lasapparaat heeft of eentje die je kunt lenen)

beste route is toch via de provider. Het is in de eerste instantie niet netjes aangelegd, dus vanuit dat punt kun je misschien wel wat bereiken.

High met Henk

Special Member

Waar zit het AOP kastje wat de glas omzet in normaal ethernet?

Als je dat in het kastje kunt plaatsen kun je met utp/FTP naar de ark.
Voordeel daarvan is dat je zelf niet met glas hoeft te klooien. Ik zou geen glas tussen wal en een schip leggen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De AOP (dat is een coax benaming - bij glas heet het de FTU - Fiber Termination Unit) is passief.

Daar gaat een modem op (De mediaconverter bij een P2P of een ONT bij GPON) en pas vanaf daar is het koper.

Glas tussen wal en schip is geen probleem, ook leidingen als water, gas en riool zijn soms als vaste voorziening aangelegd bij woonboten. Daarnaast heeft de active apparatuur (mediaconverter of ONT) ook stroom nodig. Dat zou betekenen dat ze dit dus in de stroomkast moeten zien te vrotten (en daar ook iets van een wandcontactdoos in moet)

Op 20 juli 2022 08:34:17 schreef DJSmiley:
De consumenten/woonhuizen hebben meestal een all-in-one kabel: DB (Direct-Buried). Oranje (Reggefiber) of groen (Deltafiber). Daar zitten 2 vezeltjes in.

Bij mij is een paar maanden geleden een Deltafiber aangelegd.
Ze hebben met een raket een tunnel onder de voortuin gemaakt en daar een mantelbuisje in geschoven, iets ter dikte van een tuinslang. En daar is dan weer de fiberkabel door geschoven.

Ik zeg: Niet zelf aan klooien: Als je het kapot maakt, heb JIJ het gedaan. Gewoon melden dat het niet goed zit en het op laten lossen door de verantwoordelijke partij. Dat het lang duurt is dan hun probleem: In de tussentijd ligt hun fiber open en bloot op straat. Als het in die tijd kapot gaat hang jij binnen een halve dag aan de lijn dat er een storing is en mogen zij het oplossen.

Mogelijk is er ook iets met: "hij was net niet lang genoeg om netjes eht kastje in te komen". Dan krijg je hem dus niet meer goed als je hem WEL netjes het kastje in legt en is het ineens jou probleem dat je hem kapot gemaakt hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Als je het "hun" laat oplossen, loop je kans dat je een rekening krijgt.
Het woordje "meerwerk" gaat de hele tijd door m'n koppie, daar zijn aannemers dol op. Maar het is wel uurtje factuurtje.
Daar ging een ander topic hier ook al over. Toen ging het om verzwaren, een mantelbuis die ontbrak, en wie dat moest maken/betalen.

Je kan natuurlijk vragen of ze het willen uitvoeren, onder voorwaarde hun kosten.

en het is allemaal haastwerk. De monteur die hier de situatie voor KPN opnam zei dat de aansluiting niet in de meterkast mocht, maar wel in de huiskamer. De monteur die het aansloot riep wat een onzin. Monteur: ik ben alleen en mag dan geen kabel in je kruipruimte leggen naar het modem. Dat heb ik voor hem gedaan. Later zag ik dat de glasvezel en een simpele beschermingsbuis bovengronds door de muur komt in de tuin. Aanrakingsgevoelig.

High met Henk

Special Member

Op 20 juli 2022 09:08:19 schreef DJSmiley:
De AOP (dat is een coax benaming - bij glas heet het de FTU - Fiber Termination Unit) is passief.

Daar gaat een modem op (De mediaconverter bij een P2P of een ONT bij GPON) en pas vanaf daar is het koper.

Leg mij het zwarte plugje wat aan een 230 V adapter vast zit dan maar uit!

Oranje is glas van buiten

Rood is een patch kabel utp

Nu jij weer: dit is een KPN/XS4ALL aansluiting

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is een GPON ONT (XGS-PON, de Genexis XGS2110 om precies te zijn)
https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp?id=M2JmTkRRMU5BPT…

Technisch is het een Fibertwist XGS2110 in een TK01-compatible behuizing. (ipv de normale behuizing)

De FTU is de Reggefiber TK-01 FTU, met hierop de ONT geklikt.

https://pbs.twimg.com/media/CWMc5HyW4Acj739.png

Als je de zwarte (GPON ONT) eraf klikt blijft de FTU over.

Dit geval is het dus 2 delen (FTU en ONT) waardoor het 1 geheel lijkt.
FTU is de TK-01, hierin zit de vezel gelast op een SC/APC stekkertje, en de ONT (=passief), de Genexis, die actief is (dus ook stroom nodig heeft) en het GPON signaal omzet naar ethernet. (10Gbase-T)

Als je het lipje bovenin indrukt (het witte vierkantje) kun je de ONT naar beneden eraf schuiven en blijft de TK-01 FTU van KPN Netwerk NL (Vroeger Reggefiber) over.

Hier zie je hoe het spul op elkaar zit:
https://www.heldenvan.nu/tk01-p2110/

De ONT heeft een pigtail met koppelblokje (SC/APC, groen) onderin die rechtsonderin de TK-01 schuift als je m erop klikt.

Maar ik snap je reactie wel, als je niet beter weet denk je dat dit 1 geheel is.

High met Henk

Special Member

Het klikt op elkaar: heb dat wel gzien, maar het los van elkaar gebruiken zie ik in deze constructie ook niet: lijkt mij stug dat het met een meters lange kabel ertussen nog lekker werkt... Als die kabel al bestaat.

dus ja fysiek 2 dingen, maar je kunt ze denk ik niet uit elkaar halen en een werkend geheel overhouden over meters afstand.

(heb het actieve deel al defect gehad binnen 3 maanden)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Alleen passief kun je niks mee, het signaal moet tenslotte ook je pc of je router in,of je moet een apparaat hebben dat een glas interface heeft.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 juli 2022 11:25:16 schreef High met Henk:
Het klikt op elkaar: heb dat wel gzien, maar het los van elkaar gebruiken zie ik in deze constructie ook niet: lijkt mij stug dat het met een meters lange kabel ertussen nog lekker werkt... Als die kabel al bestaat.

dus ja fysiek 2 dingen, maar je kunt ze denk ik niet uit elkaar halen en een werkend geheel overhouden over meters afstand.

(heb het actieve deel al defect gehad binnen 3 maanden)

Is geen probleem, het is gewoon singlemode met SC/APC connectoren.

Al zou je er 2km glasvezel tussen hangen dan werkt het nog.

Of dat een logische setup is is een 2e, maar technisch is er geen enkele beperking in.
Je kan een koppelblokje onderin de TK01 drukken en dan met een lange patchkabel naar de Genexis gaan. Dat dit niet wenselijk is spreekt wel een beetje voor zich, maar technisch kan het prima.

KPN NetwerkNL heeft de centrale GPON apparatuur in de citypop staan. In de praktijk is de gemiddelde lengte 2-3km naar een POP en dan nog eens 1-4km naar de woning. Icm de splitters die hun gebruiken is er zeker marge voor nog eens 5km vezel.

Ik heb dit ook wel eens gedaan bij een pand waar de glasaansluiting compleet ergens anders binnen kwam: Glaskabeltje gelegd tussen meterkast en serverruimte (DB kabel kan ook prima in een kabelgoot, een normale vezel is daar niet ideaal voor ivm de bochten en scherpe hoeken), vezel doorpatchen naar de serverruimte en daar de modem, netjes achter de UPS enz.

Meters tussen het glasvezel gaat probleemloos.
De connector is (uit het hoofd) een SC, hier kun je kant en klare kabel voor krijgen, deze kun je tussen de mediaconverter en het overnamepunt prikken.

Gr. Remko.

Zeg nooit tegen een netwerkbeheerder dat je glasvezel of andere datakabels gaat trekken, dan gaan hun nekharen recht overeind staan. in die kringen noemt men dat kabels leggen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Op 20 juli 2022 11:40:17 schreef r3m:
Meters tussen het glasvezel gaat probleemloos.
De connector is (uit het hoofd) een SC, hier kun je kant en klare kabel voor krijgen, deze kun je tussen de mediaconverter en het overnamepunt prikken.

Let wel op dat je dan de APC variant neemt, de connector is onder een hoek geslepen, als je daar een rechte kabel in drukt hoeft dat niet goed te gaan.

Op 19 juli 2022 23:42:20 schreef KlaasZ:
[...]Niet de provider, maar de aannemer die dit voor de provider heeft aangelegd.

Ja snap ik, maar de provider is verantwoordelijk. En ook aanspreekpunt, inderdaad, zoals je zegt.

Op 19 juli 2022 23:28:30 schreef rob040:
Ik begrijp uit het verhaal dat het al een werkende verbinding is, dan is de glasvezelkabel toch al gelast naar het AOP? En ik denk dat je dat AOP kastje niet door de buis krijgt.
Als je dat uit elkaar kan halen, dan zijn die (meestal twee) fibertjes wel erg fragiel.

Er zit een connector op de glasvezel, die is aangesloten op een kastje van pakweg 10 x 10 x 5 cm - geen foto gemaakt. Is dat de AOP?

Het idee was om met connector en al door die pijp te leiden.

Op 20 juli 2022 09:46:42 schreef rew:
Mogelijk is er ook iets met: "hij was net niet lang genoeg om netjes eht kastje in te komen". Dan krijg je hem dus niet meer goed als je hem WEL netjes het kastje in legt en is het ineens jou probleem dat je hem kapot gemaakt hebt.

Goed punt. Moeten we zeker op letten, ALS we al een poging gaan wagen.

Op 20 juli 2022 10:19:25 schreef Herms Lunenborg:
en het is allemaal haastwerk. De monteur die hier de situatie voor KPN opnam zei dat de aansluiting niet in de meterkast mocht, maar wel in de huiskamer. De monteur die het aansloot riep wat een onzin. Monteur: ik ben alleen en mag dan geen kabel in je kruipruimte leggen naar het modem. Dat heb ik voor hem gedaan. Later zag ik dat de glasvezel en een simpele beschermingsbuis bovengronds door de muur komt in de tuin. Aanrakingsgevoelig.

Hee Herms, wat een kleine wereld weer :)