Siemens logo 8 webeditor - analoge waarden onstabiel

Jammer dat er geen specifieke rubriek voor Logo is. Ik vind ook nergens een specifiek forum.
Ik heb eerder al een ander topic opgestart ivm andere beginnersvragen.
Ondertussen ben ik er aardig mee vertrokken en heb mijn zwembad project draaiende. Werkt prima.
Ik heb een aantal sturingen, knoppen en metingen via het kleine ingebouwde display. Werkt allemaal prima.
Nu heb ik ook met LWE (web editor) een eerste pagina klaar.
Hier valt me iets eigenaardig op.
Ik meer drie temperaturen en geef deze weer op het display en de web pagina.
Van het moment dat ik de web pagina opstart, beginnen de graden Celsius op en neer te variëren.
Dat is niet veel maar soms 0,3 tot 0,4 graden Celsius.

De analoge ingangen zijn op dat moment nog heel stabiel, het ligt niet aan de meet probes.
Als het zich voordoet op de webpagina, doet het zich ook voor op het kleine display.
Als ik de webpagina afzet is het terug stabiel.
Maar … het is niet altijd, laten we zeggen de helft van de tijd.

Ik ben er nog niet uit….
Iemand een idee of dezelfde ervaring?

Hallo Sylvester

https://new.siemens.com/nl/nl/products/automation/systems/industrial/p…

In deze link heb je een aantal voorbeeld programma's .
Je hebt een middelaar nog die 5 waarden leest en hier dan een gemiddelde waarde geeft ,dan zal deze stabieler worden vermoed ik.

ah dat ga ik eens bekijken.
Ik had reeds gezegd dat ik 'aardig op weg' ben, maar ik ben zeker dat ik nog veel kan leren. Ik wist niet dat 'uitmiddelen' van waarden ook kan.
Maar ik zie dat die site niet in orde is. Ik kan die 'zip' dinges niet downloaden. Als ik daarop klik, krijg ik een witte pagina.

[Bericht gewijzigd door Sylvester op donderdag 21 juli 2022 07:53:42 (32%)

GJ_

Moderator

Op 21 juli 2022 07:49:20 schreef Sylvester: Ik wist niet dat 'uitmiddelen' van waarden ook kan.

Dat doet eigenlijk iedere ingang van zichzelf ook al, anders zijn de waardes helemaal onbruikbaar.
In de Logo heb je onder "analog" ook nog de keuze voor een "analog filter". Bij een resolutie van 1000 delen heb je al snel flinke schommelingen.

Veel interferentie is afkomstig van het lichtnet, en heeft dan een grondtoon met een periode van 50 Hz, 20 ms.

Als men middeld over precies (een veelvoud van-) zo een periode wordt deze interferentie maximaal onderdrukt. Dit is in feite een eenvoudig digitaal filter.

Mijn vermoeden zou zijn dat als de web server druk bezig is de timing van het middelen mis gaat. Dat is eventueel te onderzoeken met een sinusgenerator en wat weerstanden, maar de situatie kan door b.v. twee stappen van middeling achter elkaar complexer zijn, en met weten wat er mis gaat is het nog niet opgelost.

Van Logo's heb ik geen verstand. Allicht is het mogelijk om webserver- en andere functionaliteit in tijd naast elkaar te laten werken, of de update rate van de webpagina lager te zetten oid.

GJ_

Moderator

Ik kan me niet voorstellen dat die 50Hz een probleem is. De Logo heeft voor de analoge ingangen een cyclustijd van 300ms om de waardes te venieuwen. In die 300ms word er gefiltert en gemiddeld om een 0..10V, 0f een 0(4)..20mA signaal om te zetten naar een gatal van 0..1000.
Je kunt desgewenst ook nog aangeven hoeveel samples je wil gebruiken, gelijk verspreid over die 300ms, van 8 samples tot 256.

Neemt niet weg dat het wel een opmerkelijk verschijnsel is. Het enige dat zo in me opkomt is dat je wellicht met die netwerk kabel een enorme antenne hebt ongeplugt. Of inderdaad dat ze de webpagina bij de cyclus van de analoge ingangen hebben gestopt, geen idee.
Aan de andere kant: als je een nauwkeurige analoge ingang zoekt zit je bij de Logo verkeerd.

Misschien heb ik het fout, maar ik denk dat het niet van de ingangen of meetprobes komt. Die spanning heb ik gemeten en lijkt heel stabiel.
Het is enkel bij het opstarten van de 'zelfgemaakte' webpagina dat het probleem SOMS begint.
Ik heb ook gemerkt dat als ik de adressen (memory mapping) van de 3 analoge blokken aanpas of verder uit elkaar leg, dat het dan even beter gaat. Dat zijn dus de adressen die gebruikt worden om die analoge elementen vanuit de webpagina te koppelen met de PLC/software.

300 ms is 15 perioden.
Als dat er om enige reden 14,5 (310 ms) of 15,5 (290 ms) worden en er is flinke interferentie dan vind men daarvan 1/30 terug in het gemeten signaal.
De genoemde sample aantallen zijn wat dat betreft onhandig, wat je wilt is een veelvoud van 15 gelijk verdeeld over de genoemde integratietijd. Maar dit kan een documentatie-issue zijn.

Of er zweving optreed is ook afhankelijk van wanneer nieuwe middelingen gestart worden, maar zou het continu zijn dan is de verschilfrequentie een paar Hz.

Mijn vermoeden is dat de Logo een en ander gewoonlijk goed doet. Net zoals multimeters, overigens.
Het scheelt enorm in interferentie.

Maar het kan ook nog op andere manieren mis gaan. Dat is eenvoudig te onderzoeken door een bron zonder noemenswaardige interferentie aan te bieden, dus een spanning uit een spanningsdeler op een batterij aanbieden via een flinke laagdoorlaat (1000 µF / 10k, ik weet niet wat de ingangsimpedantie is) direct op de terminal. Of het meten van een naar gnd afgesloten ingang.
Als het er dan ook is, zal het iets anders zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 juli 2022 09:16:33 schreef Sylvester:
Misschien heb ik het fout, maar ik denk dat het niet van de ingangen of meetprobes komt. Die spanning heb ik gemeten en lijkt heel stabiel.
Het is enkel bij het opstarten van de 'zelfgemaakte' webpagina dat het probleem SOMS begint.
Ik heb ook gemerkt dat als ik de adressen (memory mapping) van de 3 analoge blokken aanpas of verder uit elkaar leg, dat het dan even beter gaat. Dat zijn dus de adressen die gebruikt worden om die analoge elementen vanuit de webpagina te koppelen met de PLC/software.

Heb je geen vautje gemaakt in je VM adressen?
Die moet je met de hand bijhouden en kun je, bedoeld of onbedoeld, door elkaar en over elkaar heen laten lopen.
Een bitje van een aan/uit kun je zo in het WORD van een analoge waarde "verstoppen".

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het kan zijn dat ik die 'techniek' van dat 'word' nog niet goed begrijp.
Ik heb ze nu elk 500, 510 en 520 gegeven. Ik ben nog niet mee hoe die elkaar kunnen storen.
Iets met een byte of langer per analoge blok?
De digitale inputs en output zitten onderaan vanaf 10.

GJ_

Moderator

Woord 500 en woord 501 lopen door elkaar. Dus het woord volgend op 500 is 502
In Woord 500 zitten byte 500 en byte 501. De bitnummers zitten een beetje verwarrend, achterstevoren.

Ik heb wel een geheugensteuntje voor mezelf voor de S7 serie:

Dus in jouw geval: VW500 en VW501 gebruiken is erg stout!

Toevallig nog een gelijkaardige ervaring op het forum teruggevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137027

Ik heb het inderdaad opgelost met het plaatsen van een paar blokken 'average value'.
Vreemd, ik dacht even dat deze blokken voor iets anders gebruikt zouden worden.