Eenvoudig programma om electronica schema’s te tekenen?

benleentje

Golden Member

@bprosman, doe ik liever ook, toch kan het handig zijn om het in sPlan te doen om zo een schema + frontplaat compleet bij elkaar te houden. Net zo als die grafiek, die vind ik er niet uitzien ;) niet zo mooi. Maar het is ook wel handig als het een keer moet. En ook hier weer kan je schema en grafiek bij elkaar houden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Het schema van Aart doet me wat meer aan automotive denken, dat is voor bep. schakelingen ook best wel overzichtelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Peter_dtn

Golden Member

Handig programma !

ik ben nu wat componenten aan het maken maar vroeg me af of er ergens een overzicht is van de componenten die er al zijn.

Ik zoek bijvoorbeeld de 74HC595 en ULN2803..

rob040

Golden Member

Peter, die staan in mij bibliotheek (alleen voor sPlan8):

IC's.LIB

@Blackdog, dank, ik wist dat niet eens. Ik heb 7 ook nog, maar dan moet ik zoeken of ik nog een "oude" library heb...

[Bericht gewijzigd door rob040 op woensdag 20 juli 2022 22:00:22 (58%)

blackdog

Golden Member

Hi rob040,

Zet er even bij dat jouw library alleen voor Versie-8 van splan werkt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Peter_dtn

Golden Member

Super Rob, ik zag ook een optocoupler dus ik kan voorlopig vooruit.

Het is een kwestie van vlieg-uren maken om handigheid te krijgen, maar het allereerste begin valt heel erg mee.

Ik heb lang geleden met Orcad en Futurenet gewerkt, dat had een heel andere leercurve dan sPlan ;-)

Dank voor de library !

ik heb versie 8.0..

blackdog

Golden Member

Hi,

Sine of een andere Forum God, willen jullie de titel van dit topic aanpassen, er ging duidelijk iets mis daar, en dat is niet het gevolg van mijn dyslexie. :+

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Zonder de bedoeling van een topic kaap actie, zijn de online pakketten een optie in jullie ogen?

Dat is iets wat je alleen zelf kan afwegen.

Mij bekende pluspunten (dit lijstje is vast onvolledig):
* makkelijk op verschillende machines te gebruiken
* veel ondersteuning voor nieuwe gebruikers

Mij bekende minpunten (dit lijstje is vast onvolledig):
* weinig import-export mogelijkheden van designs in andere software
* het intellectuele eigendomsrecht kan wat vaag gedefiniëerd zijn
* weinig garantie op langdurige beschikbaarheid

Als er om wat voor reden dan ook de stekker uit zo'n online pakket wordt getrokken heb je niets meer aan je designfiles en ben je volledig aangewezen op hardcopies/PDF/JPG etc.; bij een lokaal pakket heb je dat niet.

Voor mij is de keuze helder: ik wil te allen tijde bij mijn designfiles kunnen, ook als die 'overjarig' zijn; dus geen online-spul, geen discussie.
Ben zelf ooit (31 jaar geleden) begonnen met eCAD in LAYO1, daarna OrCad 3.11 en Tango 2.1 (onder DOS), gevolgd door 10+ jaar Protel SE99, een blauwe maandag Mentor, een jaar Cadence 19 en de laatste 12 jaar Eagle 5.

Alle pakketten hebben een leercurve, maar wanneer je de onderliggende filosofie snapt wordt het ineens een stuk makkelijker. Is me overkomen bij zowat elk pakket wat ik heb gebruikt en gaat me vast opnieuw gebeuren bij KiCad...
Voorlopig knutsel ik verder in Eagle5, al zit ik wel te lonken naar KiCad (ik wacht nog op pin- en gateswap functionaliteit).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Peter_dtn

Golden Member

Een paar uur werk maar de eerste tekening is gereed ;-)

Netjes :)

Er zijn wat details op te merken, maar dat kunt u vermoedelijk zelf ook. Dit is toevallig behoorlijk naar mijn smaak.

Peter_dtn

Golden Member

de uitlijning kon beter..

Kijken of een bus met meerdere signalen ook mogelijk is, maar dit is voor mij eigenlijk al meer dan voldoende.

Ik maak het board op een stukje gaatjes print met teflon wire-wrap draadjes..

blackdog

Golden Member

Hi Peter_dtn,

Niet slecht!

Maar met ene beetje moeite kan de de twee connectoren aan de rechter zijde gewoon aan de componenten monteren.

De bovenste connector omhoogschuiven en dan FD_on en Ground aan netjes aan de transistor verbinden.
En de connector J4 omdraaien en dan aan de 2803 bedraden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fripster

Golden Member

Ik vind het zo prima te lezen... Maareh, moet de Q1 (BC547) geen basisweerstand hebben? Zo gaat er toch teveel stroom door de basis lopen als de opto open gestuurd wordt? Of ben ik abuis? (sorry voor de OT, maar ik kan het niet 'ontzien')

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
blackdog

Golden Member

Hi fripster, :-)

Ik vind dat heel goed "On Topic" ik had het nog niet gezien!
Yep, basis weerstand toevoegen is een goed plan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Peter_dtn

Golden Member

Dank voor de inputs, ik ben gelijk aan de gang gegaan.

Ik heb een basis weerstand toegevoegd echter de gain van de optocoupler beperkt de Ic tot ca 6mA (If is ongeveer 2.8mA).

Maar doordat de optocoupler zonder basis weerstand direct met de frequentie-regelaar is verbonden is een weerstand een goede beveiliging tegen current spikes van +12V naar FD_GND.

Als er meer opmerkingen zijn hoor ik ze graag !

fatbeard

Honourable Member

Met 2k loopt er nog steeds een basisstroom van ongeveer 6mA.
Da's best wel veel voor een BC547B, daar gaat-ie het op zijn minst erg warm van krijgen.
Rara hoe weet ik dat... O-)

Iets van 47k zal wel voldoen.

[edit]
Je kan ook de opto op de plek van de BC547 zetten, dat scheelt twee weerstanden en een transistor...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 21 juli 2022 22:53:30 (21%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Je kan ook de opto op de plek van de BC547 zetten, dat scheelt twee weerstanden en een transistor...

Zal ik niet doen, het absolute maximum voor een CNX62A is slechts 50mA...

fatbeard

Honourable Member

...er kan maar 6mA gaan lopen: 3mA 'primair' en een CTR van hooguit 200%...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi Peter_dtn,

Omdat ik niet precies weet hoe het een en ander allemaal aan elkaar hangt, ben ik naar je tekening wezen kijken zoals vroeger mijn tekenleraar deed.
Dus hierbij wat opmerkingen van zaken die ik niet goed begrijp aan de hand van jouw tekening en een paar kleine aanpassingen om de leesbaarheid wat beter te maken.

Dit is jouw schema met wat opmerkingen van mij er in getekend.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Peter_dtn-01

1e
De tekst in de Raspi connector centreren, niet tegen de lijnen laten aanlopen.
Als je niet tegen kleuren bent in je schema's zou ik de +5V een rood blokje geven en de +3.3V een oranje.

2e
TMP_Dat zie ik bij de Raspi connector maar ook aangegeven bij de AM2302, hoe loopt die bedrading?

3e
Het schema wordt wat rustiger als je de weerstanden R3 t/m R11 een beetje naar links verplaatst, dat maakt het wat minder druk aan de linker zijde van je opto couplers.

4e
C1 heb ik verplaatst waar hij het beste kan geplaatst worden, bij de 74HC595 en ook de waarde +5V heb ik bij het IC gezet.

5e
De ULN2803 heeft ook een ontkoppel condensator gekregen.

6e
Het is niet duidelijk waar de +12V voeding vandaan komt, komt die binnen via de connector rechts onder, zoja geef dit dan aan.

7e
Zet op de hoeken van de connectoren de pin nummers, als voorbeeld heb ik er wat bijgezet, maar ik heb geen idee hoe de door jou getekende connector goed genummerd is.

8e
Plaats tekst overal op de zelfde afstand van de lijnen.
Hou er rekening mee dat je tekst niet te dicht tegen lijnen en objecten aan zet, bij kopieën van schema's gaat de tekst en het object in elkaar overlopen.

9e
Als je geen lijst gaat bijhouden waar een bepaald onderdeel op het schema staat, gebruik dan een andere sheet, zonder de letters en de cijfers die de coördinaten aangeven, dat maakt het ook weer rustiger om naar te kijken.
Maak eventueel je eigen Sheets, ik vind deze en de meeste anderen in het pakket te veel ruimte innemen, maar dat is geheel aan jou.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Peter_dtn

Golden Member

Hallo Bram,

dank voor de uitgebreide aanwijzingen en tips ik ga ze straks bestuderen en hoop dat ik er wat van kan implementeren, ik heb het pakket pas een paar dagen, dus nog zoeken zo nu en dan :-)

Ondertussen heb ik het printje bedraad en tijdens bedraden de nieuwe inzichten op het schema aangepast, dat gaat uit de kunst..

Nu kijken of het wil functioneren..

Lambiek

Special Member

Ik zou nog een paar pull-down weerstanden bij je ULNxxxx zetten. Als je optocouplers niet bediend zijn zweven de ingang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 18 juli 2022 13:00:04 schreef maartenbakker:
Voor het ontwikkelen vind ik EasyEDA wel handig, voor het reverse-engineeren gebruik ik PAARD (Paper Aided & Abetted Reverse Design). Bij EEVBlog bekend als DaveCAD.

Ik heb geprobeerd dit op EEVBlog en/of op Google te vinden maar lukte me niet. Heb je toevallig een link Maarten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Massa, een zwart balkje en aarde 3 kleiner wordende streepjes onder elkaar is niet het zelfde. Als je dat bv in Eagle zou doen dan zijn het 2 gescheiden netten.
Massa is de referentie naar het 0V punt in je schema dus waar alle spanningen op gebaseerd zijn.
Aarde is via het elektra net ook letterlijk gekoppeld aan aarde en oa gebruikt om stoorsignalen (energie) weg te voeren of te onderdrukken naar een laag niveau.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 juli 2022 16:12:16 schreef bprosman:
[...]
Ik heb geprobeerd dit op EEVBlog en/of op Google te vinden maar lukte me niet. Heb je toevallig een link Maarten ?

De eerste hit op Google is een youtubefilmpje van een oudere versie van DaveCAD. Ik geloof dat hij tegenwoordig een whiteboard gebruikt, heb eigenlijk niet eens opgelet. https://www.youtube.com/watch?v=ZCmEvuzokRY

EDIT: X3 was me al voor.

P.S. Van mijn eigen P.A.A.R.D. methode wil ik ook wel een verslagje maken... Zal binnenkort een keer met een versterker verder moeten waar ik op die manier schema's van heb gemaakt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 22 juli 2022 23:30:48 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."