Potentiometer microgolf vervangen ?

Op 23 juli 2022 16:57:10 schreef Hensz:
Komt het signaal van die encoder wel bij de processor aan? Printbreukje ter plaatse is niet onmogelijk.

Heel af en toe geeft hij signaal door dus ik zou denken van wel.

Arco

Special Member

Printbreuk kan ook intermitterend contact maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Op 23 juli 2022 16:50:54 schreef benny1:
Gisteren bij een vriend(technieker) geweest en die had de encoder uitgemeten en bij elke klik gaf hij wel een signaal. Ook heeft hij er iets speciaals ingespoten maar helaas geen verschil.

Het lijkt me intussen ook bijna onmogelijk om het juiste model te vinden.
Allemaal wel 3 aansluitingen aan de rechterkant maar dan bv 2 aan de boven of onderkant.
Die van mij heeft er 3 aan de rechterkant en 1 aan de boven en 1 aan de onderkant. Afmeting is 17mm.

Blijft wel stom dat je een bijna niet gebruikte microgolf moet weggooien wegens een onderdeeltje van enkele euro's dat stuk is.

Gemeten met een scoop? Of een gewone multimeter? Met een scoop zie je of er 'dender' in het signaal zit, met een multimeter niet. Soms staan er ook wel eens condensatoren parallel over de signaallijnen van een rotary om dender te onderdrukken. Kan ook zijn dat die C's niet meer goed werken of los (smd)soldeer contact hebben.

edit:

Stoorsignaal op de voeding van de rotary kan ook dit soort problemen geven, ook dat zie je alleen met een scoop.

Gemeten met een scoop? Of een gewone multimeter? Met een scoop zie je of er 'dender' in het signaal zit, met een multimeter niet. Soms staan er ook wel eens condensatoren parallel over de signaallijnen van een rotary om dender te onderdrukken. Kan ook zijn dat die C's niet meer goed werken of los (smd)soldeer contact hebben.

Dit is zeker iets om even naar te kijken. Laatst heeft een hele installatie drie dagen stil gestaan omdat een smd condensatortje het handig vond om een 24 volt aan massa te leggen. Het condensatortje zit in een kleine hulpvoeding die de voedingspanning van een apparaat verzorgde. In principe hebben we alles van de hele installatie op reserve. Helaas dit kleine printje niet. Het is een piggyback op een grotere print die we wel op voorraad hebben. Dit was een erg nieuw apparaat dat dus verschilde in dit printje van andere iets oudere modellen van dit toestel. Die hebben dit piggyback printje niet. Het wordt ook niet vermeld in onderdeel lijsten en er is geen bestelnummer voor. Dus niet heel raar dat we dat niet op voorraad hebben. Uiteraard wordt daar nu wat (door de fabrikaat) aan gedaan. Mocht dat niet lukken dan gaan we het zelf maken en op voorraad leggen.

Blijft wel stom dat je een bijna niet gebruikte microgolf moet weggooien wegens een onderdeeltje van enkele euro's dat stuk is.

Het is ook niet zo gewoon dat zo'n condensatortje op zo'n manier sneuveld maar het gebeurt helaas wel. Waarde condensatortje is denk ik 0,001 eurocent. Schade door productie derving zal wel een paar ton bedragen denk ik. Daarom hebben we normaal gesproken ook alle onderdelen op voorraad. Het betreffende apparaat kost overigens ook een ton denk ik ofzo. Dat toestel kun je niet gewoon even kopen. Dat wordt opmaat gemaakt. De installatie draait nu weer. Alleen met als noodoplossing zonder dat condensatortje dat alleen de voedingslijnen moest ontkoppelen.

RAAF12

Golden Member

Op 7 juli 2022 16:13:04 schreef mel:
Openmaken , voorzichtig en dan GEEN kontaktspray, maar gebruik dan IPA.
Stuk is tie al, kan alleen maar beter worden :)

Die spray had niet geholpen, zie posta uno. Kan best een andere oorzaak hebben dan een kapotte encoder.

10 naar 20 sec dan weer naar 35 enz.

Dus bij rechtsom doordraaien geeft ie stapjes aan in het display 10-20-35-10-20-35-10-20-35 enz? Wat doet ie bij linksom draaien?

harry64

Golden Member

Met smd's ook wel eens meegemaakt dat het soldeerdeel een microbreukje had met het component zelf. Een beetje temperatuurverandering gaf dan een breuk en een kleine trilling heel irrationeel gedrag. Breukje was onder de microscoop met 500x vergroting niet zichtbaar. Pas met verwijderen van in dit geval de C met hetelucht bleef 1 soldeerkantje ondanks vloeibaar op de print achter. :P

Het is met een gewone multimeter uitgemeten.
Links of rechtsom draaien geeft hetzelfde resultaat.

In ieder geval lijkt het toch allemaal veel ingewikkelder dan ik het me voorstelde en is het zoals hier al gezegd niet zeker dat het met een andere rotary zou opgelost zijn.

Ik denk dat we best richting het containerpark gaan.

Op 24 juli 2022 01:27:08 schreef harry64:
Alleen omdat ie wat springt met de tijd instellen? Tssk! :P

Met dat product erop te spuiten is het enkel maar erger geworden en zo goed als niet meer werkbaar.

Van de andere kant zou dit ook weer een bevestiging kunnen zijn dat het wel degelijk de rotary is die stuk is.

harry64

Golden Member

Frut hem open en maak schoon. Maakt dan verder ook niet veel meer uit. Toch?

En de loopkontakten die veren wat bijspannen. Niet overdrijven uiteraard.

De encoder zelf lijkt me toch een standaard ding te zijn. Zal er volgende week eens naar zoeken als het kuisen niet lukt. Wel een uitgebreide foto reportage maken van alle kanten vd encoder tijdens de werkzaamheden. Ergens een nr. op de onderkant kan al flink helpen.

Duidelijk een plastiek Chinees copy vd alu degelijke modellen dus mss dat het wel past

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 24 juli 2022 07:38:41 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pa3gws

Golden Member

Op 24 juli 2022 01:39:42 schreef harry64:
Frut hem open en maak schoon. Maakt dan verder ook niet veel meer uit. Toch?

Dat zeg ik grote kans dat er weer leven in komt dat zeker doen voor je hem afvoert. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Laatst deze besteld bij ali: Ze werken prima hoor. En kosten weinig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003482869051.html?spm=a2g0o.order_l…

Die rotary encoders zijn eigenlijk gewoon mechanische schakelaars. Daarom hebben ze ook geen waarde zoals een echte potmeter, hetgeen een regelbare weerstand is. Maar heel klein gebouwd. Niet echt te herstellen dus. Maar verder zijn die encoders allemaal redelijk hetzelfde. Penafstand meestal een tiende inch ofzo. Ja draairichting kan anders zijn. Mocht het niet passen allemaal? Gewoon een klodder lijm en de boel met draadjes aansluiten. Niet moeilijk doen. Past het knopje niet? Ander knopje erop. (3D printer?) Als het een fijne tron is, is dat denk ik echt wel de moeite waard.

Oops, ze hebben hem daar niet meer. Andere winkel dan:

https://nl.aliexpress.com/item/10000056483250.html?spm=a2g0o.productli…

Het heeft wel een half jaar geduurd voor ik deze potmeter binnenkreeg trouwens. Dat is natuurlijk wel een nadeel maar ze hebben het tenminste gewoon wel. Als je dat niet wil kun je gewoon HF-electronics (Het vroegere display) in Haarlem even bellen. Die hebben ook wel iets dat er in past.

https://www.hf-electronics.nl/

Hensz

Golden Member

Op 24 juli 2022 01:35:57 schreef benny1:
Van de andere kant zou dit ook weer een bevestiging kunnen zijn dat het wel degelijk de rotary is die stuk is.

Nee hoor, die frut werkt misschien ook wel op het breukje als dat ernaast of eronder zit.
Je kunt ook nog proberen om de contacten van de encoder (direct op het ding zelf dus) met een paar draadjes met de processor te verbinden. Werkt het dan, dan is het een breuk, zoniet, is het de encoder.
Ik ben trouwens wel benieuwd of beide schakelcontacten maar af en toe wat doorgeven, of dat het er maar één is.

Don't Panic!

Al de encoders die ik zie hebben aan de ene kant 3 en aan de andere kant 2 contacten.
Die van mij heeft aan de ene kant 3 en dan aan twee andere kanten telkens 1 contact.
Is dit dan nog een ander type ?

Die ik toonde hebben er toch maar 3? Die met meer poten zijn idd ander.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hensz

Golden Member

Die twee losse, zijn alleen maar om het ding aan te print vast te maken. Ze doen niets elektronisch.
Je hebt dus gewoon 3 aansluitingen en binnenin twee contacten die om-en-om contact maken met de derde aansluiting.

Don't Panic!

Op 24 juli 2022 17:54:27 schreef Hensz:
Die twee losse, zijn alleen maar om het ding aan te print vast te maken. Ze doen niets elektronisch.
Je hebt dus gewoon 3 aansluitingen en binnenin twee contacten die om-en-om contact maken met de derde aansluiting.

Volgens mij bedoelt benny deze

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Al de encoders die ik zie hebben aan de ene kant 3 en aan de andere kant 2 contacten.
Die van mij heeft aan de ene kant 3 en dan aan twee andere kanten telkens 1 contact.
Is dit dan nog een ander type ?

Ja die zijn er. Degene die ik postte hebben behalve de drie standaard encoder aansluitingen ook nog twee aansluitingen voor een extra schakel contact. Voor dat contact moet je de knop indrukken. In jouw geval wordt dat dus niet gebruikt.

Ook zitten er vaak een paar soldeerpennen aan om alles mechanisch vast te houden. Zo'n knopje zit wat wiebelig aan drie soldeerpennetjes alleen.

Hensz

Golden Member

Deze zit er nu toch in?

Waarom nou dingen weer hopeloos ingewikkeld maken?

Don't Panic!

Op 24 juli 2022 18:33:15 schreef Hensz:
Deze zit er nu toch in?
[bijlage]
Waarom nou dingen weer hopeloos ingewikkeld maken?

Ja, en deze heeft aan de ene kant 3 en aan twee andere kanten 1 pin.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/85223

Ja, en deze heeft aan de ene kant 3 en aan twee andere kanten 1 pin.

Als je daarmee die pin aan de bovenzijde en die aan de onderzijde op de foto bedoelt? Dan zijn dat geen elektrisch belangrijke pennen. Je kunt ze ook weghalen of afknippen ofzo. Dan blijft de encoder in principe gewoon functioneren. Hij zal alleen een beetje wiebelig los gaan zitten, en na verloop van tijd zal een (of meer) van de drie aansluitingen losbreken.

Je kan ook gewoon een willekeurige encoder met zijn drie pennen op de print bevestigen. Passen die twee extra pennen dan niet? Dan knip je ze gewoon af en werkt een klodder (epoxy)lijm ook prima om alles vast te houden. Zolang de drie elektrische aansluitingen maar op de juiste plaats vast zitten.

Lucky Luke

Golden Member

Als eerste poging kun je ook alle solderingen even opnieuw laten vloeien. Mocht daar een breukje in zitten ben je dat dan kwijt. (En als een eilandje van de print los bleek te zitten kom je daar achter en kun je alsnog draadjes leggen).

Er zijn er met 5 poten, daar zit ook een (druk) schakelaar in. (Plus dan nog mechanische bevestigingspoten eventueel, dan worden het er dus meer dan 5). Als je die niet gebruikt, sluit je ‘m niet aan. (Dat is, àls vervangen inderdaad nodig blijkt. Want dat hoeft misschien niet eens)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Hensz

Golden Member

We vallen in herhaling.
Misschien moet benny1 eerst een aan de slag met alle tips. Ik zou inderdaad beginnen met een paar punten opnieuw te solderen. Nee, die twee grotere die apart aan elke zijkant zitten hoeven niet. Zoals gezegd doen die niks elektronisch, kost onnodige moeite met alleen maar risico op trammelant.

Don't Panic!

IK zal eerst de soldeerpunten opnieuw doen, heeft dat geen resultaat dan kan ik hem wel eens opendoen maar dat lijkt me weinig kans te maken en daarna zoek ik een andere encoder.
Als enkel die drie punten belangrijk zijn wordt het al heel wat makkelijker.