Idec micro 1

Beste,

Ik heb een paar Idec micro 1's gekregen.
Nu wilde ik daar wat mee gaan stoeien.

Ik zie dat de programmeer kabel redelijk duur is om te kopen, en dan komt de software nog.

Weet iemand of ik deze software kan downloaden, het zijn oudere PLC's.
En hoe ik een programeer kabel zelf kan maken.

Zag voor de programmeer kabel op een ouder forum wel iets in het Spaans staan.

Mvg

Hier staat e.e.a. in:

https://www.pro-face.com/otasuke/files/manual/plc_connection/v70/izm/e…

Misschien kun je er iets mee?

Ik zou zo nooit aan zo'n oude redelijk onbekende PLC beginnen. Veel te veel studie waar je gewoon niet meer verder mee komt. Zonde van mijn tijd. Dan zou ik liever in een arduino of RPI gaan duiken. Veel meer mogelijkheden en compatibiliteit met de moderne technische wereld.

En als het dan per see een PLC zou moeten zijn, waar zeker iets voor te zeggen is. Een arduino is immers in geen geval een PLC. Dan zou ik voor bijvoorbeeld een logo van siemens gaan. Maar er zijn meer PLC merken die soortgelijke dingen als een logo hebben. Allemaal redelijk betaalbaar en bruikbaarder in onze moderne wereld.

De opgedane kennis zou je dan eventueel ook professioneel in je werkomgeving kunnen aanwenden. Waarschijnlijk zitten ze daar niet te wachten op een electronica archeoloog.

Als het alleen hobbymatige archeaologie is, is het het een ander verhaal natuurlijk. ;)

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 25 juli 2022 08:00:49 (75%)

GJ_

Moderator

Die software is nooit duur geweest volgens mij. Square D heeft de Izumi micro 1 ook enkele jaren verkocht. De software was SFW30, die heb ik wel. Je zult wel DosBox moeten installeren. De kabels hebben wij vroeger gemaakt voor Square D, gewoon RS485.

Maar ik ben het met Ex-fietser eens dat dit wel heel erg antiek is. En zelfs toen het nieuw was was het al exotisch, dus je hebt er werkelijk geen ruk aan om hier tijd en moeite in te steken.

Even gecontroleerd: de software draait ook onder XP. Maar het is wel 100% DOS, zonde muis en dat soort luxigheden. Ik heb werkelijk nul-komma-nul heimwee naar dit soort software.
Ik zeg: niet aan beginnen, dit ga je niet grappig vinden.

Als je een goedkoop PLC'tje zoekt neem dan een Koyo Click of zo. Kost geen 100 euro, kabel kost 20 euro, software gratis.
Koyo is een van de oudste en meest betrouwbare merken: hun processortypes gaan langer mee dan van welk merk dan ook. Hun 305 is nu zo'n 2 jaar e.o.l. maar is volop verkocht sinds 1983(!). De meest verkochte PLC ooit.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 25 juli 2022 08:29:47 (40%)

Ok thanks voor de terug koppeling , ik ga eens kijken. Onder DOS-box werken voor mij geen probleem

Ik zal ook eens kijken voor de Koyo Click PLC, nog niet van gehoord, maar als het voor de prijs is, is dan wel een aanrader

GJ_

Moderator

Dosbox is niet echt noodzaak, ik heb getest in virtualbox op WinXP.

Ik wil je de software wel mailen, maar veel plezier ga je er niet mee hebben :-) Na 5 minuten was ik al helemaal klaar. Vroeger een aantal kleine machientjes er mee moeten doen maar geen lol meer aan.

De Click software kun je gewoon via PLCdirect.eu downloaden. Ik geloof dat je wel een account moet aanmaken.

ALs je wil mag je die wel mailen, dan kijk ik nog even.
Ondertussen kijk ik nog naar de click PLC.

Even kijken waar ik er eventueel eentje aan kan schaffen.