EL84/86 AM zender insturing

Ik heb problemen met het instellen van de el84/86 in klasse C. Voorheen de buis zelf als kristaloscillator ingesteld en kreeg prima vermogen daaruit, alleen levert dat veel FM erbij op.

Nu heb ik een ECC85 als kristaloscillator op 10MHz daarvoor staan, opmerkelijk is dat ik 0.5W carrier krijg bij de EL84 en deze 100%+ kan moduleren. Bij de el86 is dit niet het geval, maar krijg ik 3-4W onmoduleerbaar vermogen. Het stuurrooster bij de el84 krijgt tussen de 0 en -18V, bij de el86 tussen de 0 en -10V.

Het is duidelijk dat de el86 niet in klasse C maar klasse A staat. Alleen zie ik de logica niet in dat ik niet meer als 0.5W uit de EL84 krijg, terwijl deze veel meer gaf als oscillator zelf.

Ik heb het vermoeden dat ik iets vergeet bij de insturing. Ik heb bijvoorbeeld ook al eens een ef85, el84 ipv de ecc85 voor de el86 geprobeerd, zelfde problemen.

Heb je ook een schema ofzo? Hier kunnen we niet zoveel mee.

een schema graag.

Met een kathodeweerstand voor de EL84 van 130 tot 150 ohm staat de buis in klasse A. De negatieve roosterspanning bedraagt dan ca. 7 Volt.
Dan zou er toch nog zo ongeveer 6Watt uit moeten komen.
Bij een hogere roosterspanning gaat de instelling naar B respectievelijk C.

[Bericht gewijzigd door Martin V op dinsdag 26 juli 2022 13:52:29 (89%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Schema is een mix tussen dit EL schema,
http://www.jogis-roehrenbude.de/Sender/EL84-Zender.gif
waarvan ik de oscillator L/C heb weggelaten en een R//C opgenomen in de kathode, ruststroom is nu niet meer van toepassing. Beide pentodes 84/86 geven evenveel vermogen nu, 500mW.

En als oscillator alleen de linker triode van
http://ouderadio.be/images/projecten/ammod/f0_schema.jpg

Oscillator is niet sterk genoeg en moduleert terug, ik zal de tweede triode ook aansluiten en testen.

Schema is een mix tussen dit EL schema,

Hier hebben we natuurlijk nog steeds niets aan. Je vraagt allerlei details over stromen, spanningen die niet gegeven kunnen worden als het complete schema niet bekend is. Een verhaaltje over twee half aan elkaar geknoopte piratenschakelingen van bedenkelijke aard is geen schema en daar valt dan ook niet veel van te zeggen. Juist details zijn hier erg belangrijk.

Maak nu gewoon met potlood een tekening van wat jij bedacht hebt, maak daar een foto van en post dat hier.

Oscillator is niet sterk genoeg en moduleert terug,

Dit begrijp ik niet?

Moduleer je met een trafo in de anodestroom leiding? Als je die trafo in de verzadiging stuurt moduleerd er dus niets. De helft van je zendvermogen komt bij dit type schakeling uit je modulator. Als je dus met heel klein signaaltje gaat moduleren heb je maar een een klein uitgangsvermogen en weinig of geen modulatie. Maar ja zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Zonder schema blijft alles gewoon gissen en gokken.

Ook moeten we aannemen dat je over amplitude modulatie praat? En dat je dat waarschijnlijk op de middengolf wil doen? Allemaal niet erg maar dat had al in je startpost kunnen staan. Dan was deze discussie niet nodig geweest en had je waarschijnlijk al een antwoord gehad.

Op 26 juli 2022 18:38:45 schreef Ex-fietser:

Maak nu gewoon met potlood een tekening van wat jij bedacht hebt, maak daar een foto van en post dat hier.

Hierbij,

Op 26 juli 2022 18:38:45 schreef Ex-fietser:
Dit begrijp ik niet?

Oscillator is niet sterk genoeg, bij aanvoer van audio valt de draaggolf met de audio naar beneden. Iets anders dan te weinig insturing in klasse C. Uitgang oscillator zakt namelijk mee.

Op 26 juli 2022 18:38:45 schreef Ex-fietser:
Ook moeten we aannemen dat je over amplitude modulatie praat? En dat je dat waarschijnlijk op de middengolf wil doen? Allemaal niet erg maar dat had al in je startpost kunnen staan. Dan was deze dicussie niet nodig geweest en had je waarschijnlijk al een antwoord gehad.

Ja, AM op kortegolf. Staat wel vermeld maar niet expliciet

Je hebt veel te weinig aan uitgangsamplitude uit de oscillatorbuis.
Daar moet duidelijk nog een buis tussen zoals een EF80 en haal je het signaal af vanaf de anode.
Het vangrooster heb je verkeerd getekend, die is intern verbonden met de kathode en de kathodeweerstand is te hoog in waarde.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Indien je twijfelt of er voldoende sturing is kun je amperemeter in serie met het rooster schakelen, je hebt voldoende aan ca. 5mA roosterstroom.
Of een scoop op het rooster, je zou dan ca.25Vp.p. moeten meten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Dit schema is ook simpel, de EL95 doet ongeveer hetzelfde als EL84.
Hier wordt de hf afgenomen van de anode van 6AK5. Geeft meer spanning dan de kathode.
Ook wordt die niet afgestemd, ook wel handig.

http://sm0vpo.altervista.org/tx/2tubetx.htm

rob007

Yarr, Matey!

Het nijgt ook een beetje naar de FRM KG zeneder met 2X EL84
en dat werkt ook prima.
(weet niet of het ergens te vinden is op internet, zal later ff kijken)
.
Heb flink moeten zoeken maar heb wat:
http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/am15wat.pdf
deze heb ik twee keer gemaakt en werkt gewoon.
( en ja er zullen altijd jankerds zijn die zeggen… maar… )
En misschien is dit ook nog wat:
http://f6hcc.free.fr/tx1lampe_fichiers/schema_txecl82.gif
.
http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/heisinganode25watt.gif
.
Afijn hier heb je alles, zitten leuke schema's bij:
http://www.pi4vli.nl/viewpage.php?page_id=30
.
Scrol bij deze link even omlaag:
http://www.pa2e.nl/jackdonio/radiomorningstar/laagverm.html
.
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL992NL992&sxsrf=ALiCz…
.
VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op woensdag 27 juli 2022 15:22:40 (32%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Een ef 184 i.pv die ecc dan zou t moeten gaan

Bedankt voor de reacties, heb in de tussentijd een identieke insturing gemaakt als die van

Heb flink moeten zoeken maar heb wat:
http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/am15wat.pdf
deze heb ik twee keer gemaakt en werkt gewoon.

Gemeten in rust -16V tussen rooster en kathode, volgens grafieken redelijk richting klasse C, toch maar 1W. Ik zie wat over het hoofd vermoed ik. Insturing is ong 40Vpp op rooster (waarvan 10V pos en 30v neg). "Proben" van rooster veroorzaakt minder vermogen. Doet mij denken aan een probleem bij de sturing. Ik kijk in de tussentijd even een paar componenten na...

Dit is de roosterspanning tov kathode. Top lijn die doorkruist wordt is zogoed als 0V, 5V/div. Goede insturing dus. Toch maar 0.5W, wel moduleerbaar. Iets anders is dan niet goed.

De eindbuis deed het wel goed toen deze alleen als oscillator stond opgesteld, wat is er dan nu zo drastisch veranderd dat deze buis niet meer wil geven? Ik weet het niet. Het verschil is letterlijk te zien in http://www.pi4vli.nl/div/Zelfbouw/am15wat.pdf. Proben zorgt nogsteeds voor een kleine daling van het vermogen, dat zal er vast iets mee te maken hebben. Ik geloof er niet in dat de 220VDC dat ik op de anode heb staan zo drastisch lager is dat er 0.5W ipv min 5W uit komt nl. 0.5*(300/220)^2 = 1W

Ik weet niet hoe je het uitgangsvermogen meet, vroeger gebruikte ik een auto gloeilampje voor.
Die zijn er tot 25Watt, maar een fietslampje kan natuurlijk ook alleen zijn die iets van 1,8Watt.
Of je kan het uitgangsignaal met de scoop meten, voor 5Watt over 50 ohm is de spanning 45Vp.p.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Met dat schema:
Dan zou ik voor de zekerheid alle twee de lampjes bij de hand houden.
als je opstart in het begin eerst even beginnen met 25Watt,
wil die niet branden afzakken naar die 5 Watt. ( het MOET werken! )
En als het aan mij zou liggen alleen maar met kristal, dit in de hoop zo min mogelijk rommel te maken.
Wel te bedenken dat je de frequentie goed gecontroleerd, waar kom je terecht!?
Als je AM gaat moduleren is het mooi als je minimaal iets van 2 X het uitgangs vermogen aan LF hebt word er altijd gezegd,
zelf vind ik liever nog meer beter! Alles hangt ook af van WAARMEE je moduleert.

Ik heb er zelf veel plezier mee gehad!
Succes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als die EL84 geen vermogen wil afgeven is de antennespoel niet goed aangepast.
Het beste kun je die maken uit PVC waterleiding (afvoer) buis van 32 of 40mm en hierop 30 windingen met om de paar windingen een aftakking.
Voor de load condensator een 500pF type of twee secties van 365pF parallel geschakeld.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Wat Martin boven zegt heb ik ongeveer ook gedaan voor 6,1...6,4MHz,
ik heb steeds 2 windingen weg genomen en kwam op… afijn tel zelf:
https://myalbum.com/photo/EqUGDvtIabnJ/1k0.jpg
En ja ik ben een beetje fout geweest destijds,
Ik gebruikte toen zwart geïsoleerde VD 1,5MM maar het werkte! ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

Staat zowel op g2 als anode 220 DC ? En hoeveel stroom trekt de EL84 totaal ? Een PL84 geeft nog meer vermogen. Is ontworpen voor 170 Volt. Maar gloeispanning 15 volt.

Schimanski

Golden Member

Op 28 juli 2022 15:23:42 schreef Martin V:
Als die EL84 geen vermogen wil afgeven is de antennespoel niet goed aangepast.
Het beste kun je die maken uit PVC waterleiding (afvoer) buis van 32 of 40mm en hierop 30 windingen met om de paar windingen een aftakking.
Voor de load condensator een 500pF type of twee secties van 365pF parallel geschakeld.

bij 300V/50mA (Anode EL84) moet je ong. 3K aanpassen naar 50 Ohm. Ik zou voor 10MHz een PI-filter maken met 5uH spoel en 2 C's (100pF plate en 500pF load). Spoel op een kern, niet zo'n poederijzer ringetje (gaat snel in verzadiging en doet dan niets meer)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
blackdog

Golden Member

Hi,

Zover mij bij staat uit mijn piraten tijd, moet 8 a 10-Watt uit een EL84 mogelijk zijn in klasse-C beneden de 2MHz.
Daar heb je in principe geen EL84 voor nodig om hem aan te sturen mag ook een klein stuurbuisje zijn als EL91 of zo.
Let op dat je de EL84 eindtrap niet overstuurd.

Zorg voor goede sheiding tussen de trapjes en ook goede ontkoppeling, ook van je gloeidraden.
Als je de zender moduleert en je regelt de eindtrap af, dus anode kring en aan de antenne zijde, dan moet de modulatie netjes blijven.
Zwabbert je modulatie, dan doe je het niet goed. :-) meestal is er dan veel feedback van de eindtrap naar de voorgaande trapjes.
Je modulatie voor AM hoort mooi symetrisch te zijn.

Denk aan minimal 50% van het DC vermogen dat je nodig hebt om goed 100% te kunen moduleren.
De trafo die je gebruikt om te moduleren bij anode modulatie moet dan wel goed aanpassen, meestal is dt niet optimaal en dan kan het modulatie vermogen gelijk worden aan het DC vermogen.
Denk om de lage tonen en hierbij bedoel ik de filtering, transformatoren (of smoorspoelen) die goed 50 a 100HZ bij 100% modulatie aankunnen zijn schaars.
En de vervorming rijst de pan uit als je toch veel laag wilt hebben bij een te kleine trafo...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 juli 2022 16:46:48 schreef Schimanski:
[...]
bij 300V/50mA (Anode EL84) moet je ong. 3K aanpassen naar 50 Ohm. Ik zou voor 10MHz een PI-filter maken met 5uH spoel en 2 C's (100pF plate en 500pF load). Spoel op een kern, niet zo'n poederijzer ringetje (gaat snel in verzadiging en doet dan niets meer)

Inderdaad het probleem, helaas al voor deze post een t92-2 met 27 windingen, toevallig precies 5uH, erin gedaan om te zien wat die doet, zie resultaat.

Raar dat toen de EL zelf als oscillator stond die wel voldoende vermogen gaf met de kleine kernen?

Mooi 8W op 10MHz op het moment doet keurig 100% mod. Ik hoef niet het maximale, hier ben ik tevreden mee.

En de vervorming rijst de pan uit als je toch veel laag wilt hebben bij een te kleine trafo...

Inderdaad last van kleine vervorming bij lage tonen

Staat zowel op g2 als anode 220 DC ?

G2 enkele volts lager, maar zo goed als ja.

En als het aan mij zou liggen alleen maar met kristal, dit in de hoop zo min mogelijk rommel te maken.
Wel te bedenken dat je de frequentie goed gecontroleerd, waar kom je terecht!?
Als je AM gaat moduleren is het mooi als je minimaal iets van 2 X het uitgangs vermogen aan LF hebt word er altijd gezegd,
zelf vind ik liever nog meer beter! Alles hangt ook af van WAARMEE je moduleert.

Gebruik nu 10MHz kristal, resoneert daar ook op, gecontrolleerd met hp 5328 op 10003KHz. Nu nog even 8 ohm 20W amp er aan, doet het prima.

Het is zo en zal ook altijd zo blijven, je leert er altijd weer wat van.

rob007

Yarr, Matey!

.

Het is zo en zal ook altijd zo blijven, je leert er altijd weer wat van.

Dat is HEEL ERG WAAR! Maar daar naast ook veel LOL van,
ze zijn er nog steeds rond de 6200 en 6400KHz in AM modes luister zelf in het wekend:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Even goed instellen is wel belangrijk!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

100% modulatie door alleen het schermrooster te moduleren?
Als je er een ef 80/184 voor zet kan je er ook een dds aanhangen en zit je niet meer aan het kristal vast.

blackdog

Golden Member

Hi saturnus, :-)

Schermrooster modulatie heb ik vele jaren gebruikt, er zitten wel een aantal haken en ogen aan.
Je zal omlaag moeten met het maximale vermogen om een klein beetje lineair te kunnen moduleren.

Het mooiste is als je als je het audio van je zender weer demoduleerd en daarna dit signaal weer in de loop(terug koppeling) opneemt van je voor versterker.
Voor de meeste is dat een stap te ver en al helemaal niet echt nodig voor zendamateur modulatie. :-)

Als ik het goed heb heet het Clamptube modulatie en hier is een oud artikel dat ik net vond over deze manier van moduleren.

https://worldradiohistory.com/hd2/IDX-AUSTRALIA/IDX/Amateur-Radio/60s/…

Ik had het lang geleden eens gevonden in het handboek van de RSGB, maar 100% zeker weet ik dat niet meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.