Ni MH laadkarakteristieken

@Kruimel

Eigenlijk wil ik iets met een stekker, dat geeft het minste rommel.
Maar ik vind zo'n IKEA wel erg weinig info geven.

Buiten dat er een USB lader aan moet (heb wel een mooie 5V 2A van mijn telefoon) lijkt de XTAR VC2SL geschikt. Hij meet inwendige weerstand, en is goedkoop genoeg om te proberen. Heb 'm voor nog geen €20 in huis. https://www.nkon.nl/xtar-vc2sl-batterijlader.html

Filmpje.

Op 26 juli 2022 11:45:35 schreef Spog2:
[...]

Zo'n lader die inwendige weerstand checkt lijkt me reuze handig!
Als het een niet te dure stekkerlader is... welke moet ik hebben? Ik heb nu zo'n stekkerlader voor 2 tot 4 AA of AAA cellen.

de lader die eerst de Ri meet die ik gebruik is de snelle eneloop lader. Of die prijsgunstig zit voor jou, dat moet jezelf bepalen , maar in combinatiepakket met een stelletje "sigaretten" (ik bedoel batterijen) valt dat wel mee :-)

Nu heb ik bergen laders, zowel slim als dom (incluis de slimme van de Aldi), maar die eneloop is nu eenmaal de snelste, en heeft nog nooit een batterij om zeep geholpen. Hij weigert ze wel als Ri te hoog is, eventuell kan ik ze dan laden met een andere lader, maar ervaring heeft me geleerd at er dan toch wat fout zit met die cel en ze er uiteindelijk beter afgeschreven wordt.

Omdat ik me afvroeg waarom die lader batterijen weigerde, jaren geleden eens de Ri van de cellen gemeten. Een eneloop AA zit tussen de 20 à 25 mOhm, en blijft daar, ook na jaren gebruik. (was ook voor mij een aha erlebniss)
Een nieuwe Aldi ready to use zit nieuw in de verpakking aan 40 à 60 mOhm, das nog steeds goed. Maar als het celletje ziek wordt stijgt dat al snelt tot boven de 100mOhm. Ik weet niet meer precies bij hoeveel, maar op een bepaald moment weigert de lader zo een cel te laden.

De interne weerstand meet ik met dit zeer oudje van HP, omdat deze toelaat weerstanden te meten waarover een DC spanning staat, dus ook de Ri van batterijen :

Kruimel

Golden Member

_/-\o_

Mooi apparaat!

Op 26 juli 2022 21:42:12 schreef Spog2:
Eigenlijk wil ik iets met een stekker, dat geeft het minste rommel.
Maar ik vind zo'n IKEA wel erg weinig info geven.

Die zwarte gaatjes zijn LEDs. Hij toont per cel met twee kleuren of 1) hij er één detecteert (er is licht), 2) hij aan het laden is of klaar is (knipperend/continu wit) en 3) of er een fout is (rood). Dat is meer informatie dan je Gammalader toch? Geen getal voor de inwendige weerstand echter.

Buiten dat er een USB lader aan moet (heb wel een mooie 5V 2A van mijn telefoon) lijkt de XTAR VC2SL geschikt. Hij meet inwendige weerstand, en is goedkoop genoeg om te proberen. Heb 'm voor nog geen €20 in huis. https://www.nkon.nl/xtar-vc2sl-batterijlader.html

Filmpje.

Hij kan wel meer en lijkt redelijk voorzichtig met NiMH om te gaan. De zusterlader wacht niet tot de -dU/dt, maar stopt voor die tijd: Review of Charger Xtar VC2S, ik ga er van uit dat deze gelijkaardig werkt.

Wat voor mij een must is dat hij per kanaal werkt, en niet in paren, want dan versterk je de ernst van ongematchte capaciteiten. Alle tot nu toe genoemde laders doen dat gelukkig, maar er zijn nog serieladers op de markt.

Arco

Special Member

De C3100 geeft netjes de waarde in mΩ weer. (ook bruikbaar voor alkaline batterijen)
(tot 100mΩ is geschikt voor zwaardere belastingen, tot 500mΩ voor het lichtere werk...)

De test meet de totale weerstand van de batterij incl. houder.
(er moet voor de overgangsweerstand ongeveer 30mΩ van de uitgelezen waarde worden afgetrokken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juli 2022 20:30:03 schreef benleentje:
Waarom dergelijke accu meestal leeg zijn weet ik ook niet precies theoretisch is het wel veiliger tijdens transport denk ik.

Hangt van het type accu af. NiMh wordt tegenwordig als "ready-to-use" verkocht wegens de lage zelfontlading. Dan is het wel fijn als ie "af fabriek" wat lading heeft. 60-80% van de capaciteit klinkt acceptabel. Lithium batterijen kunnen HEEL slecht tegen "te ver ontladen". Vandaar dat je ze zo veel mogelijk tijd wil geven totdat het "fout gaat" (mocht ie toch enige zelfontlading hebben). Die worden dus ook met 70-80% vol geleverd.

Op 27 juli 2022 11:52:14 schreef Kruimel:
maar er zijn nog serieladers op de markt.

En net als bij serie-moordenaars is dat NIET GOEDTM. :-)

(Bij NiMh kan het niet zo veel kwaad, mits je na afschakelen op dU/dt even wacht en dan 0.05C gewoon nog even aftopt. Dat is voor NiMh de "balanceer-fase". Geen enkele bestaande lader die dat doet.)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 27 juli 2022 14:48:09 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 juli 2022 14:01:55 schreef Arco:
De C3100 geeft netjes de waarde in mΩ weer. (ook bruikbaar voor alkaline batterijen)
(tot 100mΩ is geschikt voor zwaardere belastingen, tot 500mΩ voor het lichtere werk...)

De test meet de totale weerstand van de batterij incl. houder.
(er moet voor de overgangsweerstand ongeveer 30mΩ van de uitgelezen waarde worden afgetrokken)

Bij de mijne heb ik van twee houders de bedrading doorgetrokken naar de klemveren, om de meting betrouwbaarder te maken: Doe de test maar eens een keer of 10 met dezelfde accu en er komt steeds 10-30 milli-Ohm meer of minder uit over de totale resultaten.
De veerklem is namelijk niet hard verbonden met de print, wat nogal wat overgangsweerstand oplevert.

Daarnaast gaan de weerstanden er nog uit om ze te vervangen door zware 3 Watt weerstanden, die tenminste niet in rook opgaan bij een testcyclus in de lader, want de oorspronkelijke 1206'jes of zo die er in zitten, zijn absoluut ongeschikt voor het verstoken van het vermogen en gaan bij menigeen uiteindelijk in rook op.

@ rew: Volgens mijn zijn die ready-to-use NiMh's toch iets speciaals, want de 'niet-ready-to-use' gevallen die ik heb gehad, waren kwa zelfontlading om te huilen en kon je na opladen hooguit een half jaar laten liggen. De wat kritischer apparaten vonden het dan al genoeg en deden het niet meer. De Eneloops die ik heb, zijn na 9 maanden nog altijd zodanig op spanning dat ook die kritische apparaten er nog geruime tijd op werken.

Wat betreft lithium-cellen: die worden zo'n 35 tot 50 % geladen geleverd. Dan kunnen ze ja-ren op de plank liggen zonder dat dat veel invloed op de levensduur heeft. Al m'n NCR18650B's (80 stuks) en de LiPo die ik kocht voor de puntlasser waren allemaal exact 3,65 Volt. Bij de LiPo werd zelfs een kaartje geleverd wat daarvoor waarschuwde.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik zou zeker niet besparen op een goede betrouwbare lader. Vroeger of later pluk je daar de vruchten van.

Je hebt ze in alle soorten en maten, maar momenteel is dit mijn beste vriend.
Met touchscreen en usb aansluiting.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 26 juli 2022 21:42:12 schreef Spog2:
@Kruimel

Eigenlijk wil ik iets met een stekker, dat geeft het minste rommel.
Maar ik vind zo'n IKEA wel erg weinig info geven.

Buiten dat er een USB lader aan moet (heb wel een mooie 5V 2A van mijn telefoon) lijkt de XTAR VC2SL geschikt. Hij meet inwendige weerstand, en is goedkoop genoeg om te proberen. Heb 'm voor nog geen €20 in huis. https://www.nkon.nl/xtar-vc2sl-batterijlader.html

Filmpje.

OK, ik heb die XTAR VC2SL gekocht en hier mijn eerste ervaringen.
Hij meet dus inwendige weeerstand, maar doet dat alleen in het begin als je de accu in de lader plaatst. Vermoedelijk bepaalt hij uit die beginmeting mede wat hij met de batterij moet/kan doen.
Note 2. Display of IR. When battery is fully charged, the charger won't measure inner resistance, in case battery over charged.
Ik heb de eerste accu's geladen die uit mijn voorraadbakje Eneloop "vol" kwamen. Een ervan werd gloeiend heet. Wat er precies aan de hand was/is weet ik nog niet, maar een volle accu direct opnieuw laden lijkt niet verstandig. Ik denk dat het komt omdat hij dan in het rechtse dalende stukje van deze grafiek zit.
Dit betekent ook dat je niet even kan kijken hoe vol de accu is door hem even in de lader te plaatsen.
Ik had een eerlijke voltmeter verwacht, maar hij geeft alleen laadvoltages in vaste stappen.
Een oudere AA NiMH cell van Topcraft/Aldi wordt geregistreerd als Li-ion en blijft op 0 volt staan. Die zal dus wel casjewijlen zijn. Echter ik heb hem na 2 uur uit de lader genomen en de spanning gemeten: 1,422V. Onieuw in de lader gestoken is het nu wel een NiMH, al lijkt de RI=0,246 wel erg hoog.
Voor AAA cellen moest ik een huls maken. De diameter is te klein voor de contacten in de lader. De twee AAA's van Topcraft/Aldi die ik nog heb zijn hele oudjes die ook al als Li-ion worden geregistreerd. Deze kreeg ik echter niet meer 'aan de praat', hoewel de spanning iets van 1,4V is. De lader zegt dat hun inwendige weerstand 255 en 191 mOhm is. Rechtstreeks over de 20A ingang op de Metex M-4630 voltmeter gemeten: 0,4A en 0,6A. Dat zou duiden op een inwendige weerstand van meer dan 1 Ohm... die zullen wel écht op zijn :S

Al met al: ik moet leren omgaan met de intelligentie van dit apparaat.
Ik had wat meer handinstellingen en uitlezingen verwacht/gewenst.

P.S.
Rechtstreeks gemeten (dus kort gesloten) over de 20A ingang met de Metex geeft:
Vol geladen oude AA Topcraft/Aldi: 0,63A.
Vol geladen AA Eneloop's (type Sanyo HR-3UTGA 1.2V): ca 6A.
Die Eneloops zijn dus toch een stuk beter dan ik eerder beweerde. Sorry. 8)7

Slimme laders kunnen soms onjuist reageren na het plaatsen van een cel. Big Clive legt uit waarom dat zo is:
https://www.youtube.com/watch?v=5yFwhWeqyq4

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Kruimel

Golden Member

@Spog2: Het klinkt een beetje alsof je oude lader je Aldi batterijen ook om zeep heeft geholpen om eerlijk te zijn... ;( Mocht je nieuwe cellen zoeken kan ik je die van Ikea aanraden. Ik heb de (niet meer te krijgen) witte 2450mAh cellen op redelijk grote schaal gekocht en ben er zeer tevreden over. De zelfontlading is voldoende laag om ze zelfs in een klok nog redelijk te kunnen gebruiken. Van de nieuwere grijze 1900mAh grijze heb ik minder van, maar voor €1 per stuk kan je er niet echt een buil aan vallen. Dat is minder dan een aantal niet-oplaadbare merkbatterijen en die gebruik ik in mijn fietslamp omdat je daar toch het risico loopt dat er water in komt en je ze op den duur weg moet doen. De grijze 2450mAh variant heb ik niet in handen gehad.

Een volle cel opnieuw laden is inderdaad geen goed idee, maar de lader zou daar IMHO wel beter mee om moeten gaan dan het ding gloeiend heet te stoken. In mijn ogen een minpuntje voor de XStar. Het combineren en automatisch detecteren van batterijtype helpt in dit soort gevallen niet trouwens, ik neig naar laders specifiek voor het batterijtype.

Arco

Special Member

De C3100 schakelt ook uit op tijd en op te hoge temperatuur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juli 2022 18:39:22 schreef Kruimel:
...

PS Een aanrader is de Ikea Stenkol, een iets ingewikkelder lader die niet heel veel kost: Ikea Stenkol.

Deze review... ff lachu :) ;) :P

fred101

Golden Member

Ik heb een jaar of 10 terug de NiCads van mijn toen +15 jaar oude kruimeldief gezapt, er een lader op basis van een LM317 ingezet en het ding doet het nog steeds prima.

Als je een impedantie-brug of VNA hebt kun je de impedantie van je batterijen meten. Maakt niet uit of ze leeg zijn. De impedantie van een gezonde cel is puur ohms, een versleten cel meet capacitief. Deze test werkt in ieder geval goed voor NiCads, NiMh en lood accus.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hi Fred,

Still going weak.
(also?)
Ik heb de accubatterij uit de kruimeldief vervangen en de oude batterij van zijn samenhoudend plastic ontdaan zodat de 6 cellen als gelaste in serie geschakelde string vrijkwamen. Een batterijklokje dat op een AA Alkalinecel op mijn nachtkast staat voor wekgevallen, heb ik als ingredient. Ik laad het hele zaakje van 6 cellen in serie, zolang er stroom loopt wordt elke cel die niet vol is geladen, met geringe stroom 1/20 originele capaciteit voor 24 uur, dan ben ik namelijk weer aangeland in dezelfde dagperiode waarin ik gedurende een uurtje na een flinke borrel voldoende fit en nog niet slaperig ben. Daarna ontlaad ik elke cel apart met 0,1 van zijn originele capaciteit, dat zou dan 10 uur moeten duren. Dat heb ik gedaan met genoemd klokje dat amper stroom trekt parallel met een weerstand waarvan ik de waarde even vergeten ben, zal wel 8,2 ohm zijn uit de E12 reeks, maar wel zeker weet dat die 10% per uur uit de cel trekt. De klok start bij aansluiting en start op 12 uur precies gezet. en hij staat stil op 2 of 3 uur, bij cellen die zelfs aan de buitenwand corrosievlekken vertonen.

Het gaat net als met mensen, de een gaat dood op 50 jaar en de ander wordt hoogbejaard, zoals ik, onder gelijkwaardige omstandigheden.

Hoewel: Kamertemp is hier 13 graden celcius momenteel. Ik betaalde tot heden 800 euro maandbijdrage die nagenoeg quite was, en ik verwacht dus 2400 a 3200E bijdrage komend jaar vanaf en inclusief oktober, dat wordt dus kou OF eten, of H2SO4+HCOOH. Maar ik heb de hongerwinter 1944-1945 meegemaakt dat was kou EN geen eten.

Kruimel

Golden Member

Ik snap niet helemaal wat je zegt, maar blijkbaar hebben enkele cellen nog maar 20-30% van hun originele capaciteit over, begrijp ik dat goed?

Op zich is dat niet heel gek, want wat er meestal gebeurt in een accupack is dat een cel die -om welke reden dan ook- minder sterk is bij het ontladen omgepoold wordt en daar schade van ondervindt. NiCd kon wel tegen een stootje, maar op den duur is dat wel een probleem omdat het een zelfversterkend effect is.

Bijkomend probleem is dat het laadregime van oude NiCd apparatuur is om doorlopend te laden met een kleine stroom. In theorie is dat geen groot probleem, maar dat zorgt wel voor slijtage op de langere termijn. Bij noodverlichting gebeurt dat ook, en die packs moeten periodiek worden gecontroleerd en worden dan vaak vervangen.

Op 26 september 2022 19:57:50 schreef Dr Blan:
parallel met een weerstand waarvan ik de waarde even vergeten ben, zal wel 8,2 ohm zijn uit de E12 reeks, maar wel zeker weet dat die 10% per uur uit de cel trekt.

Das knap, want dat kan niet ;) Naarmate de cel leegloopt, daalt de klemspanning ervan en dus ook de stroom door de weerstand. Grote kans dus dat er bij het begin meer stroom loopt dan berekend of dat er aan het einde veel minder stroom loopt dan berekend.

Het is natuurlijk wel een prima indicatie dat ze niet goed meer zijn.

Op 26 september 2022 19:57:50 schreef Dr Blan:
bij cellen die zelfs aan de buitenwand corrosievlekken vertonen.

Ik heb zelf ook nog nooit een accu aan de binnenkant gezien. Het zou knap zijn als we de corrosie aan de binnenkant konden waarnemen ;)

Het laadregime is er inderdaad vaak de oorzaak van dat ze stuk gaan. Het is hetzelfde als met vele fiets-accu's: omdat veel mensen niet weten hoe je goed voor zo'n accu zorgt, gaan er ook veel voortijdig stuk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kruimel

Golden Member

Op 26 september 2022 21:24:37 schreef weardguy:
[...]
Ik heb zelf ook nog nooit een accu aan de binnenkant gezien. Het zou knap zijn als we de corrosie aan de binnenkant konden waarnemen ;)

Volgens mij ging het om de binnenkant van de krimpkous, dus de binnenkant van het pakket (of ik heb het ook verkeerd begrepen). Een beetje vocht kan een slecht teken zijn, maar ook een vals alarm.

Het laadregime is er inderdaad vaak de oorzaak van dat ze stuk gaan. Het is hetzelfde als met vele fiets-accu's: omdat veel mensen niet weten hoe je goed voor zo'n accu zorgt, gaan er ook veel voortijdig stuk.

Wat mij betreft gebeurt dat voornamelijk door de fabrikanten, zelfde zie je bij veel mobiele apparatuur. Het is zeer makkelijk om de laad- en ontlaadlimieten lager te maken en de levensduur aanzienlijk te verlengen, maar dat wordt nog maar mondjesmaat gedaan. De geadverteerde batterijduur bij lancering wordt dan minder, en dan daalt je product in de ranken, terwijl het feit dat de batterij na 5 jaar nog iets waard is verdien je als fabrikant niets aan.

Bij (hybride en elektrische) auto's is dat anders, en daar zie je dat het laadregime voor de batterijen veel milder is. Als je tienduizenden euro's voor een auto stuk gooit dan ga je echt wel terug als die de 100.000km niet haalt.

Ja,

Wel bedankt voor je response,

Als je mijn antwoord niet geheel begrijpt zoals je zegt, in ieder geval wel bedankt voor je poging en excuus voor mijn warhoofdigheid.

Ik kan het ontmoedigende verhaal samenvatten : Een serieschakeling van 6 NiMh accuelementen, die in hun stand-by wandhouder als door de fabrikant bedoeld, continu werden opgeladen, is vervangen door een nieuw pack met als criterium laagste prijs per Ah met zelfde of meer Ah, en niet lettend op passende aansluitingen, die inmiddels in de junk liggen.

De oude batterij, is als serieschakeling van 6 cellen opgeladen gedurende 24 uur met 1/20 van de originele Ah.

Daarna is per cel ontladen, In casu 3 van de 6 stuks die er aan de buitenkant op het metaaloppervlak al verdacht uitzagen, blijkt de capaciteit 20 tot 30% te zijn van de originele capaciteit, en dat bij 10% van de nominale Ah; bij volbelasting door de kruimelzuigermotor, (eufemisme voor pissebedden, oorwurmen, boktorren,ongedetermineerde insecten en vliegenlijken, ontstaan door een godsvermogen Vapona), "kun je het dus vergeten".

Zou wel grappig zijn de Ri te meten. maar mijn dak lekt op mijn bed, dus ik moet wel prioriteiten stellen.

Op 26 september 2022 21:09:26 schreef Kruimel:
Ik snap niet helemaal wat je zegt, maar blijkbaar hebben enkele cellen nog maar 20-30% van hun originele capaciteit over, begrijp ik dat goed?

Ja,

De 6 cellen zijn naakt, metalen buitenkant. Het is NiMh. In het inpandige inmiddels waterloze in onbruikgeraakte zwembad hier heb ik een tijdens de bouw verplichte noodverlichting, die met twee 6V 50 mA fietsachterlichtlampjes parallel NiCd gevoed branden als de netspanning wegvalt. Werkt nog steeds bleek afgelopen week toen de netspanning wegviel door een grid-calamiteit in Flevoland.

Op 26 september 2022 22:36:27 schreef Dr Blan:
[...]

Ja,

De 6 cellen zijn naakt, metalen buitenkant. Het is NiMh. In het inpandige inmiddels waterloze in onbruikgeraakte zwembad hier heb ik een tijdens de bouw verplichte noodverlichting, die met twee 6V 50 mA fietsachterlichtlampjes parallel NiCd gevoed branden als de netspanning wegvalt. Werkt nog steeds bleek afgelopen week toen de netspanning wegviel door een grid-calamiteit in Flevoland.

klinkt als een verbouwing of huis uit de jaren 70/80. al heel wat gezien ook, doorgaans een berg 12V halogeenlampjes nog erin ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 september 2022 21:24:37 schreef weardguy:
[...]
Das knap, want dat kan niet ;) Naarmate de cel leegloopt, daalt de klemspanning ervan en dus ook de stroom door de weerstand. Grote kans dus dat er bij het begin meer stroom loopt dan berekend of dat er aan het einde veel minder stroom loopt dan berekend.

[...]

Ja, mee eens, echter de meeste types accumulatoren hebben de eigenschap vanaf een relatief hoge klemspa nning bij ontlading met continue belasting snel te dalen tot een karakteristiek gemiddelde en aan het eind van hun capaciteit snel (en doorgaans destructief) te dalen. De klok duidt dus, wat de amerikanen "in the ball park" aan in uur*0,1*C.

Op 26 september 2022 22:45:55 schreef testman:
[...]

klinkt als een verbouwing of huis uit de jaren 70/80. al heel wat gezien ook, doorgaans een berg 12V halogeenlampjes nog erin ook.

Dit huis is gebouwd in 1978, de lampjes zijn dat 6 V 50 mA type met schroeffitting dat je destijds voor een kwartje bij de fietsenmaker kon kopen voor je fietsachterlicht. Twee parallel, als er een zijn plicht verzaakt is de ander over met 3 dB acceptabel lichtintensiteitsverlies.

Anti-paniek, voor mensen in het water.

Interessante waarneming: cataract senilis leidt tot het waarnemen van een (led) puntlichtbron in het aardeduister als een bol van separate lichtpunten.

Op 26 september 2022 21:09:26 schreef Kruimel:
[...]
Op zich is dat niet heel gek, want wat er meestal gebeurt in een accupack is dat een cel die -om welke reden dan ook- minder sterk is bij het ontladen omgepoold wordt en daar schade van ondervindt.
Bijkomend probleem is dat het laadregime van oude NiCd apparatuur is om doorlopend te laden met een kleine stroom. In theorie is dat geen groot probleem, maar dat zorgt wel voor slijtage op de langere termijn. Bij noodverlichting gebeurt dat ook, en die packs moeten periodiek worden gecontroleerd en worden dan vaak vervangen.

Ja, mee eens, maar als een nieuwe serieschakeling van NiMh-cellen die in een wandhouder continu wordt opgeladen buiten de korte perioden van daadwerkelijk gebruik (je maakt slechts enkele momenten per etmaal kruimels aan), een of meer der cellen ompolariseren, is dat voorafgegaan door ernstige degradatie van de capaciteit van die cellen vergeleken met de anderen uit die 6-partite club, terwijl ze gedurende hun actieve bestaan exact gelijk behandeld zijn, kennelijk was er tevoren reeds een desasteuse capaciteitsvermindering dier cellen ingezet.

Kruimel

Golden Member

Het is lastig te zeggen hoe de onttakeling van die cellen plaatsvindt, maar als er in het begin van het leven van één van de cellen zelfs maar een minimaal verschil is wordt dat dus versterkt en volgens mij bijt dat je. Of dat komt door het gassen van het elektrolyt of een kleinere begincapaciteit weet ik eigenlijk niet.