SMPS (no-load) probleem - JBL Authentics-L16

dutn

Golden Member

Hi CO'ers,

Mocht deze toch beter zijn in cat. audio, dan graag verplaatsen; dank.

Deze voeding is hier defect binnengekomen. AC aansluiting was niet goed gesoldeerd en voeding wil het apparaat (JBL - Authentics-L16) niet starten.

AC aansluiting weer functioneel gemaakt, 2x condensator in de 7.5Vdc spanning rail vervangen. Voeding start weer op, echter niet stabiel bij no-load. Vanaf ongeveer 30mA belasting is de voeding stabiel en geeft 7.5Vdc uit.

Bij no-load schommelt de spanning tussen 8Vdc en 7Vdc, controller IC type OB2279 lijkt in burstmode veel te traag te schakelen. Zie afbeelding:

Daarnaast komt de spanning boven de 7.5Vdc uit.

Bij het inschakelen van een 300mA load, valt de spanning kort weg en start de voeding stabiel op:

Hierdoor start de JBL niet op en blijft herstarten.

Nu heb ik de condensatoren nagemeten, deze zijn allemaal ok. Voeding kan het vermogen leveren. Alleen bij no-load gaat het niet goed.

Waar kan ik dit verder zoeken? Mogelijk toch de OB2279 defect?

Hoor graag jullie adviezen. Bijgevoegd nog 2 afbeeldingen van de voeding (voor en achter) en de controller IC datasheet.

Alvast bedankt!

Note: op het wit/groene testdraad komt de 7.5Vdc spanning. Op de achterkant foto van de print is de 7.5Vdc de bovenste helft van de voeding. De onderste helft is voor de 24Vdc spanning en is functioneel.

Ik verwacht toch een "randcomponent", vooral "een condensator". Plaats eens een extra low-ESR condensator over de 7.5V en kijk wat er gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het controller IC zal gewoon nog goed zijn. Bij een defect zal de voeding in het geheel niet werken. Maar de voeding werkt wel. Lage belasting of onbelast is voor meer voedingen regeltechnisch meestal een beetje kritisch. En de burst mode geeft altijd meer rimpel dan de continue mode. Zoals reeds aangegeven, kan een extra elco verbetering geven. Als dat niet voldoende helpt, probeer dan eens een permanente voorbelasting. Sluit een weerstand van 220 Ohm vast aan op de uitgang. Dan loopt er iets meer dan 30mA, de door jou aangegeven ondergrens. Als dan de boel wel goed opstart, lijkt mij dat een praktische oplossing.

Piet

fred101

Golden Member

Ik denk dat die voeding in zijn applicatie nooit zonder belasting draait. Het zou zo maar kunnen dat hij ook niet gemaakt is voor een no-load situatie. Je zou eens op de pinnen van het regel IC kunnen meten met de datasheet erbij. Daar zal ook wel staan wat hij onder no-load doet. Misschien wordt de enable lijn ofzo niet goed aangestuurd.

Zelfs sommige lineaire regelaars hebben een bepaalde minimum load nodig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Inderdaad zou het het niet werken zonder belasting wel eens normaal kunnen zijn. Alleen treed dit verschijnsel dus ook op als er wel een belasting is. De versterker start daardoor immers niet op.

Kijk eens naar het deel dat de voedingsspanning van je regel ic maakt? Vaak zit in dat circuit ook een c'tje dat de boel goed kan verzieken.