Potentiometer microgolf vervangen ?

pa3gws

Golden Member

Op 25 juli 2022 00:03:20 schreef benny1:
ik hem wel eens opendoen maar dat lijkt me weinig kans te maken en daarna zoek ik een andere encoder.

Als je het niet probeert dan weet je het niet ik heb er al verschillende weer prima werkend gekregen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Opgelost.
Daarnet de solderingen aan de controler even laten vloeien en het ding doet het weer perfect.
Het kan soms toch zo simpel zijn.

In ieder geval allen bedankt voor de tips en ondersteuning.

Het is eerder dat je de contacten verwarmd heb en het vet opnieuw gesmolten is en weer vrijer loopt op de contacten

Op 28 juli 2022 22:57:55 schreef smd:
Het is eerder dat je de contacten verwarmd heb en het vet opnieuw gesmolten is en weer vrijer loopt op de contacten

Dat lijkt me sterk.
Ik heb de contacten maar heel even laten vloeien, het vet in de controler heeft hier geen impact op gehad.

Als je pootje tot ong 300 Graden verwarmt geleid het koper het naar binnen toe zeker tot een graadje of 60, al met 2 sec solderen is al voldoende

Op 29 juli 2022 17:46:30 schreef smd:
Als je pootje tot ong 300 Graden verwarmt geleid het koper het naar binnen toe zeker tot een graadje of 60, al met 2 sec solderen is al voldoende

Spreken we dan van een tijdelijke oplossing ?
In ieder geval weet ik nu dat de oorzaak daar zit.

Yep, tijdelijk, maar volgende keer ff langer verwarmen en draaien tegelijk. Openen van deze encoder is redelijk eenvoudig, schoonmaken en is het zeker weer klaar.. maar: voorlopig ben je er vanaf!!