Philips 37PFL9604H beeld wordt donkerder en roder

hoi mijn Philips 37PFL9604H tv word de laatset tijd steeds donkerder, en meer rood.
valt me op de vooral de donkere gebieden extra donkerder worden, vaak ook met meer rood er door heen.

was ik rond google en het forum hier doorzoek word er vaak verwezen naar het tcon board met de AS-15u er op.

nu heb ik deze in het verleden al vaker laten vervangen (met positief resultaat) maar de symptomen waren toen anders, meer solarization van de kleuren, zie hier: https://static.circuitsonline.net/camo/42072c8060ff72a771490bbe6572440…

hier afbeelding van het probleem nu:

en hier hoe het beeld er uit zou moeten zien:

lichte kleuren lijken meer rood te krijgen, en donkere worden echt donker (misschien ook door te veel rood)

hier een shot van een lichtere afbeelding
TV:

en zoals hij moet zijn:

waar moet ik dit ergens zoeken, misschien toch de AS-15U?

[update]
zojuist in het menu gekeken of die de iets met kleurbalans kan doen, meer dan normaal, warm en koel is er niet.
Koel lijkt wat te doen maar zet geen zoden aan de dijk.
wat me wel opvalt is dat het contrast al op 95% staat.
als ik hem lager zet word het beeld donkerder.
hem op 100% zetten doet wel iets, maar niet veel.

gezien hij al op 95% stond denk ik dat ik het in het contrast moet zoeken?

[update2]
beeld lijkt soms opeens in binnen paar seconden donkerder of lichter te worden.

Arco

Special Member

Contrast op 95% is wel heel erg veel: geen wonder dat het beeld zo donker is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 juli 2022 23:14:42 schreef Arco:
Contrast op 95% is wel heel erg veel: geen wonder dat het beeld zo donker is...

wanneer ik hem lager ze word het alleen maar donkerder.

maartenbakker

Golden Member

Het is in mijn ogen duidelijk een gammafout. Gammafouten komen 99 van de 100 keer toch uit de AS15F.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 juli 2022 01:27:34 schreef maartenbakker:
Het is in mijn ogen duidelijk een gammafout. Gammafouten komen 99 van de 100 keer toch uit de AS15F.

mooi ga ik dat proberen.
heb AS15U (deze zitten in mijn tv)
en een hetelucht soldeer station besteld.
En ga ze proberen zelf te vervangen.
(uiteraard eerst even oefenen op oude printplaat.)

je kan nog 1 ding bekijken: is de verlichting wit van kleur aan achterzijde?? Als dat rood kleurig word dan neemt dat je beeld mee uiteraard

Op 10 juli 2022 21:40:28 schreef borre:
[...]

mooi ga ik dat proberen.
heb AS15U (deze zitten in mijn tv)
en een hetelucht soldeer station besteld.
En ga ze proberen zelf te vervangen.
(uiteraard eerst even oefenen op oude printplaat.)

jeuh, chip vervangen en beeld is weer perfect.
Het geluid was wel wat apart, maar dat kwam om dat ik omrop fryslân op had staan 8)7

Wat is nu de reden dat de AS-15 om de zoveel jaar het begeeft?
is dit een hitte probleem? kan het helpen om er een koelblokje op te plakken?

[update 2]
heb paar dingen geprobeerd.
ik had nog een tcon board liggen dat ik ooit bij aliexpres had besteld, dit tcon gaf zwaar chromatisch beeld, maar het gaf wel beeld.
Dat doet het nu ook niet meer.

tv lijkt we te reageren op afstandsbedieningen en de tip toetsen.

tv geeft ook geen geluid.

[update]
Jammer, het plezier was van korte duur.
tijdens het dicht draaien van de tv bekeek ik nog even de chip en leek het of er een paar pinnetjes niet goed waren gesoldeerd.
Tcon eruit, opnieuw soldeer aangebracht, en terug geplaatst.
Nu gaat de tv wel aan, backlight licht op, maar geeft geen beeld.
Iemand tips wat ik hier nog mee kan proberen?

[Bericht gewijzigd door borre op zondag 24 juli 2022 16:59:53 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Losse flux aanbrengen en nog even met de bout erlangs. Bij het opnieuw solderen zal er wel sluiting of onderbreking zijn ontstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 juli 2022 17:54:58 schreef maartenbakker:
Losse flux aanbrengen en nog even met de bout erlangs. Bij het opnieuw solderen zal er wel sluiting of onderbreking zijn ontstaan.

al paar keer geprobeerd, flux is inmiddels mijn grote vriend.
maar het heeft niet mogen baten.

ookal een andere tcon bord geprobeerd (eentje die me paar jaar geleden een flink chromatic beeld op leverde) maar deze geeft momenteel ook geen beeld.
dus denk dat het probleem ergens anders zit.

[Update]
Met en zonder tcon geeft het zelfde resultaat.

Misschien zijn de ldvs flatcables beschadigd die naar t scherm gaan of die van t moederbord naar de tcon. Deze zijn van sommige Philips modellen zo kwetsbaar dat de vergulde contacten soms losraken of omkrullen en sluiting maken. Tcon gaat dan op zwart of defect. Soms helpt afknippen dan of andere flatkabel erin.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 24 juli 2022 23:02:41 schreef Bart64:
Misschien zijn de ldvs flatcables beschadigd die naar t scherm gaan of die van t moederbord naar de tcon. Deze zijn van sommige Philips modellen zo kwetsbaar dat de vergulde contacten soms losraken of omkrullen en sluiting maken. Tcon gaat dan op zwart of defect. Soms helpt afknippen dan of andere flatkabel erin.

Dat had het heel goed kunnen zijn, maar de contacten zien er allemaal goed uit.
Heb ze schoongemaakt. Maar het mocht niet baten.

Na het vervangen van de chip was het beeld weer zoals die hoorde te zijn en dan vraag ik me af waarom u toch aan weer aan het nasolderen bent begonnen. Ook het experimenteren met een Tcon waarvan u wist dat die niet goed werkte kan de de chip om zeep geholpen hebben. Wie weet lost het vervangen van de chip het beeldprobleem alsnog op maar het zo maar kunnen zijn dat u meer kapot heeft heeft gemaakt dan u lief is.

Op 25 juli 2022 14:26:41 schreef ronny530:
Na het vervangen van de chip was het beeld weer zoals die hoorde te zijn en dan vraag ik me af waarom u toch aan weer aan het nasolderen bent begonnen. Ook het experimenteren met een Tcon waarvan u wist dat die niet goed werkte kan de de chip om zeep geholpen hebben. Wie weet lost het vervangen van de chip het beeldprobleem alsnog op maar het zo maar kunnen zijn dat u meer kapot heeft heeft gemaakt dan u lief is.

ha ja dat vraag ik me zelf ook beetje af |:(
visueel leek het alsof er een paar verbindingen niet gesoldeerd waren.
daarom dus.

heb inmiddels al een tweede chip geprobeerd om het orginele tcon.
maar dit geeft zelfde resultaat.

waarom ik een tcon heb geprobeerd waarvan ik wist dat deze niet 100% goed werkte.
dit tcon heb ik in het verleden eens als vervangen gehaald, maar werkte niet goed, gaf raar beeld.
Maar het het gaf toen in iedergeval beeld. iets wat de originele tcon momenteel niet doet.
daarom het niet orginele tcon maar geprobeerd om te kijken wat dat oplevert, helaas niet veel, zelfde resultaat als het orginele tcon.
tv gaat aan. backlicht en ambilight gaat aan.
klikkend op de source knop flikkert het beeld ook heel licht maar meer dan dat gebeurd er niet.

Ben dan ook bang dat ik meer kapot heb gemaakt dan me lief is.

Het solderen van die chip moet heel delicaat gebeuren, dwz chip er voorzichtig afhalen, alle spoortjes goed vlak en schoonmaken maken met flux ,aceton en litze en heel belangrijk, die nieuwe chip er bij voorkeur niet te heet terug op zetten, max 250 graden. Ik check ook na het solderen elke soldering met een vergrootglas. Ik denk dat jij of met hete lucht te heet hebt teruggesoldeerd of te heet met een gewone soldeerbout of twee pinnen liggen tegenelkaar gebrugt gesoldeerd. Ook de flatcables gecheckt ? De kabels zijn berucht, de contactenstrip gaan vaak los bij vaak in en uithalen.

*hier heb ik geen app voor nodig

@Bart64, de flatcables van dit model zijn helemaal niet berucht, dat de aansluitingen los laten is bij één model bekend en dat is de 42PFL9803H/10.

@borre, de t-con die je had aangekost, had die wel hetzelfde nummer?
Ik weet dat er diverse t-cons zijn met eenzelfde uiterlijk maar andere software wat de fout van foutieve weergave kan verklaren.

Op 27 juli 2022 10:42:33 schreef william1967:
@Bart64, de flatcables van dit model zijn helemaal niet berucht, dat de aansluitingen los laten is bij één model bekend en dat is de 42PFL9803H/10.

@borre, de t-con die je had aangekost, had die wel hetzelfde nummer?
Ik weet dat er diverse t-cons zijn met eenzelfde uiterlijk maar andere software wat de fout van foutieve weergave kan verklaren.

Ja tcon nummer is gelijk:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/129355

Had al gelezen dat hij niet goed tegen hitte kon. Heb de oude met lucht van 300 graden losgehaald.
De nieuwe met een bout van 250 graden weer vast gezet.

het gaat om de maximale verwarmingstijd. Kijk eens in de datasheet maar is vrij kort!!als je minuten bezig bent gaat levensuur IC rap achteruit

Op 28 juli 2022 21:34:35 schreef borre:
[...]
Ja tcon nummer is gelijk:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/129355

Ik zie geen nummer, zijn de nummers op het witte etiket hetzelfde of zit daar verschil in?