Onderlinge beïnvloeding via voeding mixer

Ik heb een kleine monitor speaker in m'n audiomixer gebouwd.
Hoewel het versterkertje van de monitorspeaker, alle kanalen en de mastersectie eigen spanningsregelaars hebben, komt het signaal van de monitor-speaker toch iets door op de master.
Dit gebeurd via de voedinglijn.
Hoe kan ik een en ander effectief ontkoppelen?

pa3gws

Golden Member

Waar komt het signaal voor de versterker van de monitor vandaan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Geef eens uitgebreide info zoals merk en type mixer merk en type vesterkertje.
En hoe je het een en ander aan elkaar hebt geknoopt.
Het is overigens ook niet heel verstandig om je email adres als nickname te gebruiken. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik zal een principeschetsje maken van het systeem. Kan wel zijn dat ik daar pas morgen of in het weekend aan toe kom. Alvast dank voor de respons.

Henry S.

Moderator

Op 28 juli 2022 16:00:13 schreef pa3gws:
Het is overigens ook niet heel verstandig om je email adres als nickname te gebruiken. :-)

Aangepast, want dat is idd niet heel handig/verstandig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier het principe. Als ik een geluid van een ingang via de pre fader oftewel voorafluistering naar de monitor amp zet, komt dat toch hinderlijk hard door op de master uitgang. Het is in ieder geen geval van overspraak via een andere weg dan via de voeding, dat heb ik al uitvoerig getest.
Hoe kan ik nu zorgen dat deze voedingslijnnen zodanig ontkoppeld worden dat overspraak via de voeding niet meer mogelijk is?

In de tekening ontbreken ontkoppel condensatoren (plus en min uitgangen naar massa). Voor audio zou daar 10 tot 470 uF moeten zitten. Dus 6 keer in de tekening.

Uw probleem zit vermoedelijk niet in deze schets, maar in de (routing van de-) gnd.
Het muzieksignaal op voedingslijnen is immers zwaar vervormd, er is in iedere stroomkring slechts 1 signaal helft. Voor zover er uberhaupt iets is met nette ontkoppeling en regeling.

Deze vraag is alleen te beantwoorden door redelijk inzicht in de precieze opstelling. Bijvoorbeeld merk & type van de betrokken apparatuur, schema's, foto's etc.