Airco Toshiba RAS-16BKV

Op 27 juli 2022 20:48:06 schreef kris van damme:
[...]
verwar je nu niet met de verwarmingsmode? dan vriest de verdamper idd langzaam maar zeker dicht en is een ontdooicyclus af en toe nodig. de verdamper zit dan buiten. En koelingmode zit de verdamper binnen en wordt via de ventilatiesnelheid en of het compressortoerental het zodanig geregeld dat er zich geen ijs op de verdamper vormt. Ik heb nog nooit geweten dat er een ontdooicyclus nodig was in koelingmode.. (voor een split huiskamer airco)

in verwarmmodus merk je het dichtvriezen niet, dat is buiten immers. als het vochtig is buiten dan is ontdooien vaker op een uur nodig. de buitenunit gaat dan warm worden en de binnenunit koud, de fan word pas als laatste aangezet binnen, dat je een beetje koude lucht voelt is dan het ontdooimoment.

dat je het geluid van fluiten door de verdamper hoort is echt ijsvorming in de binnenunit. dat heb je vooral als het drukkend heet is en het ding constant loopt maar er wel veel water uit de condensafvoer loopt. hetzelfde dan, binnen word warm en buiten koud om sneller te ontdooien. dat konden oude units niet met alleen aan/uit compressor en geen regelbare fan's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2022 22:26:35 schreef testman:
[...]

dat je het geluid van fluiten door de verdamper hoort is echt ijsvorming in de binnenunit. dat heb je vooral als het drukkend heet is en het ding constant loopt maar er wel veel water uit de condensafvoer loopt. hetzelfde dan, binnen word warm en buiten koud om sneller te ontdooien. dat konden oude units niet met alleen aan/uit compressor en geen regelbare fan's.

Nu zeg je het. Oude units. TS heeft een modern ding en is invertor. zou absoluut niet meer mogen gebeuren.

Ik heb zelf een invertormodel versie op het dak staan (al 25 jaar, was toen de allereerste invertor gestuurde die uitkwam) . heeft intussen al veel kilometers gelopen, maar ijsvorming op de verdamper.. jamais.

Op 28 juli 2022 00:15:24 schreef kris van damme:
[...]

Nu zeg je het. Oude units. TS heeft een modern ding en is invertor. zou absoluut niet meer mogen gebeuren.

Ik heb zelf een invertormodel versie op het dak staan (al 25 jaar, was toen de allereerste invertor gestuurde die uitkwam) . heeft intussen al veel kilometers gelopen, maar ijsvorming op de verdamper.. jamais.

krijgt elke airco, trek de filter er maar uit en op koelen zetten. op de alu verdamper komt ijsvorming. dat is normaal. wat niet normaal is dat de ruimte tussen de lamellen langzaam dichtvriest. dat moet die ntc sensor in het koper buisje rechts op de verdamper voorkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Het was te koud om de airco weer aan te zetten behalve vandaag.
Ze is nog niet bevroren vandaag.

En ik heb nagedacht. Als die sensor kapot is, kan het dan dat de airco bij het uitschakelen zijn klep niet volledig sluit, als hij bevroren is? Dat moet toch ook van die sensor komen? En nee, er zit geen ijs aan de klep.

Vocht zou een oorzaak kunnen zijn, werd er geschreven. Ik wil dat geloven. Op de 40 graden dag (Dinsdag 19/7) had ik de airco al vroeg aangezet, en weggegaan tot in de namiddag. Toen ik thuis kwam was de airco NIET bevroren. Dan was het heel droog. Aangenaam zo'n koel huis bij die hitte.

Vandaag is het vochtiger. Ik wacht nog af.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Weer dichtgevroren. De temperatuur aan aanzuigzijde is -4°. Aan blaaszijde op de ventilator meet ik +17°.

Foto:

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Haal de lekzoeker maar, typisch koelmiddel tekort...

Yep, koelmiddel te kort voor zekerheid..

En dan begint de ellende, hoe wordt dit, nadat het kennelijk al brak geïnstalleerd was, nu wel correct gerepareerd?

Evarist

Golden Member

Brak geInstalleerd. Waarom?

Let wel: er zijn dagen dat het niet dichtvriest en meestal is de uitblaastemperatuur 4...7°

Nihil est verum, quod non probatur primo.

R410 A is echt een koelmiddel van na het protocol van Montreal, teneinde het gat in de ozonlaag niet groter te laten worden.

Daarbij hingen ook wat installatievoorwaarden, zoals goed drogen door vacuümeren, en afpersen met stikstof.

Maar, vooral het vermijden van flare koppelingen, dus alleen maar onder stikstofatmosfeer hardgesoldeerde verbindingen.

Is dat bij jouw installatie ook zo gebeurt, of heb je nog van die overgooimoeren over de koperen pijp?

Kan natuurlijk altijd zijn dat je een lekke las op de condensor of de verdamper hebt, maar dan valt de installatie al heel snel uit.

Dit type storing komt voor bij hele oude installaties, of nieuwere die slecht zijn aangelegd...

Dit is dus wat je niet moet hebben (plaatje 1), en plaatje 2 geeft een beeld van een hard-soldeerbare flarekoppeling.

Die laatste zijn er tegenwoordig ook in een persuitvoering naar de koperen pijp.

Evarist, zit het bij jou als in plaatje 1?

Evarist

Golden Member

Het zijn inderdaad flarekoppelingen.
De installatie werd gevacumeerd.
Het koelgas zat in de buitenunit. Door het openen van de kraantjes stroomde het gas door de ganse installatie.
Er werd een lektest uitgevoerd.

De airco heeft van in het begin dit euvel gehad, maar het komt meer voor tegenwoordig.

Er zijn dagen dat de verdamper niet dichtvriest.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

als een koppeling lekt, kun je dat achterhalen door wat afwasmiddel erop te druppen. dat loopt over de moer en schroefdraad, komen er hele kleine belletjes dan is er een lek. een modulerende compressor kan heel lang draaien voor deze uitvalt op te weinig koudemiddel. op 35% kan zo'n systeem nog draaien, tot er een hete of vochtige dag bijzit dat er errors gaan komen of dit gebeurt.

heb je de ventilator binnen op de automode staan? je kunt soms nog wel draaien als de fan op een vaste stand staat, een continu luchtstroming dus. op de automode is er te weinig luchtdoorvoer en vriest het ding dicht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Andere vraag: hoeveel meter leiding zit er tussen de buiten en binnenunit?? meer dan 10M moet er wel wat bijgevuld worden TOV van fabrieksvulling

Evarist

Golden Member

3m tussen binnenunit en buitenunit. Horizontaal.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Inderdaad, dat "is ook mijn gedacht"!

TS schrijft ook dat de installatie dit gedrag al van het begin vertoonde...

Maakt het waarschijnlijker dat we hier te maken hebben met een 'gecertificeerde installateur', die eigenlijk van de diepere natuurkunde niets weet!

Wel, alle kunstjes zoals vacuümeren en afpersen met stikstof kennelijk wel gedaan, maar als je zulke koppelingen blijft gebruiken, terwijl je geen goede flare kan draaien...

De hedendaagse ellende van CV en elektro boeren die, door de toegenomen vraag, ineens menen ook koeltechnische apparatuur te kunnen instaleren, of er anderszins verstand van menen te hebben. Zulke noemen een inverter een "invertor", en een ander kenmerk is dat ze hun eigen naam/nick niet eens correct kunnen schrijven...

De 'zeepsop methode' van testman is er typisch zo een, dat werkt alleen bij grove lekken, voor het fijnere werk heb je echt een elektronische lekzoeker nodig! Zeepsop is leuk om even snel een testje te doen over een aardgaskoppeling, maar serieuze mensen doen gewoon een druk, vacuüm en standtijd test.

Deze brakke aansluitmethode komt prima overeen met het inmiddels bekende en verergerde 'storingsgedrag', invriesproblemen vanaf het begin, plus minimale lekkage die zeker niet met de 'zeepsop' methode te constateren valt.

Tsja, dan zit je hier...

Evarist

Golden Member

De installateur is zeker geen intellectueel, bachelor of zo. Maar hij schrijft zonder fouten.
Hij volgt bijkomende opleidingen, maar in 2016 waren alle airco's met flarekoppelingen en R-410 gas.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 30 juli 2022 19:41:05 schreef Leeuw van Recht:
Inderdaad, dat "is ook mijn gedacht"!

De 'zeepsop methode' van testman is er typisch zo een, dat werkt alleen bij grove lekken, voor het fijnere werk heb je echt een elektronische lekzoeker nodig! Zeepsop is leuk om even snel een testje te doen over een aardgaskoppeling, maar serieuze mensen doen gewoon een druk, vacuüm en standtijd test.

Tsja, dan zit je hier...

en daar zakt lvr weer af, hoe lang kon het ook goedgaan.

die afwasmiddel manier werkt gewoon, heb die zelf ook toegepast op een erg klein lek wat er al 3/4 jaar inzat bij een R32 systeem. puur afwasmiddel op de koppeling en je ziet de belletjes zo. die vroor niet in overigens maar kreeg de error te weinig koudemiddel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juli 2022 19:48:54 schreef Evarist:
De installateur is zeker geen intellectueel, bachelor of zo. Maar hij schrijft zonder fouten.
Hij volgt bijkomende opleidingen, maar in 2016 waren alle airco's met flarekoppelingen en R-410 gas.

Tsja, daar hebben we hem wel helemaal, België...

Deze brol was in Nederland al veel eerder verboden.

Op 30 juli 2022 20:21:08 schreef testman
[...]

en daar zakt lvr weer af, hoe lang kon het ook goedgaan.

Welnee! Helaas, de enige die afzakt ben jij, had het mijn goede bedoelingen en positieve opstelling graag anders gezien, maar je persisteert in onwetendheid, dommigheid en onzorgvuldig schrijfgedrag...

die afwasmiddel manier werkt gewoon, heb die zelf ook toegepast op een erg klein lek wat er al 3/4 jaar inzat bij een R32 systeem. puur afwasmiddel op de koppeling en je ziet de belletjes zo. die vroor niet in overigens maar kreeg de error te weinig koudemiddel..

Euh, met alle respect, je komt niet verder dan vage testemonials AKA onbetrouwbare ervaringsverslagen...

Enne, ondanks je status hier, en met mijn respect, maar met je 'zeepsopsimplisme', jij hebt zeker geen F-gassen erkenning!

Op 30 juli 2022 19:48:54 schreef Evarist:
De installateur is zeker geen intellectueel, bachelor of zo. Maar hij schrijft zonder fouten.
Hij volgt bijkomende opleidingen, maar in 2016 waren alle airco's met flarekoppelingen en R-410 gas.

Kun je hem er nog op aanspreken dat ie het nu wel eens volgens de regelen der kunst, gaat aansluiten?

Dan krijg je ook attesten over de druk-, vacuüm-, en lektesten.

werkt prima, beetje dreft op de koppeling. heb ik geen f-gassen blabla voor nodig om dit lek te vinden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juli 2022 21:00:54 schreef Leeuw van Recht:

Tsja, daar hebben we hem wel helemaal, België...

Deze brol was in Nederland al veel eerder verboden.

Enne, ondanks je status hier, en met mijn respect, maar met je 'zeepsopsimplisme', jij hebt zeker geen F-gassen erkenning!

tja, België staat dan ook niet als slechtste leerling voor broeikasgassen op de EU lijst. Die eer is voor NL.. en dat.. ondanks de papierwinkel om enkel buizen te mogen aansluiten.

Op 30 juli 2022 21:00:54 schreef Leeuw van Recht:
[...]Welnee! Helaas, de enige die afzakt ben jij, had het mijn goede bedoelingen en positieve opstelling graag anders gezien, maar je persisteert in onwetendheid, dommigheid en onzorgvuldig schrijfgedrag...

Ik dacht dat dit forum er was om elkaar te helpen en ideeën uit te wisselen.. Afzijken hoort daar niet bij.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 31 juli 2022 00:03:07 (29%)