van der Heem 8619 Power Supply: Enige vragen

Hi,

Ik heb op MP een van der Heem Power Supply 8619 op de kop getikt.

Na voorzichtig/langzaam opstarten met een variac, werkte hij eigenlijk meteen 100%.

Verdere uitgebreide info van dit apparaat op:
https://www.pa3esy.nl/meetinstrumenten/vdheem/html/vdheem_set.html

AA)

Mijn vraag is nu de volgende:

Ik moet de "220V netspannng" met de Variac aanzienlijk lager afstellen, nl op 212.3 V ~ (om resp. exact 6.3V ~ / 4V ~, 6,3 V ~ ) op de gloeistroom aansluitingen op de voorkant te verkrijgen.

Ik heb de power supply vervolgens op 235 V ~ gezet (lokale netspanning ook 235V ~ op dat moment), maar dan wordt de gloeispanning resp. 6.5V ~, 4.2V ~, 6,5 V~.

Is dit normaal??

Dit betekent m.i. dat af fabriek in 1961(toen de netspanning nog 220V ~ was) de primaire wikkelingen (en de verzadiging van de trafo) al redelijk overbelast werden.
Misschien is dat de reden dat veel doorgebrande trafo's worden gemeld (of heeft men simpelweg de T 150mA zekering vaak vervangen door een zwaarder (te zwaar? exemplaar?

BB) Tweede vraag:

De beruchte papiercondensatoren C6, C7, C8 zijn oooit al vervangen door PHILIPS "mosterd condensatoren".
DE HUNTS elko's zijn nog origineel, maar de rimpel is binnen specs, dus deze lijken nog goed.

Zijn er andere zaken waar ik op letten/ cq preventief vervangen?

CC) Radioactief 85A2 buisje

Op het doosje van een reserve 85A2 (ex army surplus) staat het radioactief waarschuwings symbool gestempeld.

Zit er een radioactief edelgas of een andere radioactieve stof in dit stabilisatie buisje?

Is het gevaarlijk om het te gebruiken of alleen als het glas breekt en het radioactieve edelgas (krypton ?) vrijkomt?

Bedankt voor een reaktie!

Buisje is veilig om te gebruiken. Vergelijk hem maar met een wat oudere TL starter. Je kan ook de datasheet van een mil spec 85a2 opzoeken, vaak staat er wel iets in over de ontsteek hulpmiddelen.

Meet van de hunts elco's absoluut even de lekstroom bij de volle werkspanning!
Ik heb er zelf maar 1 van het type in je voeding en die is100% in orde, maar ik heb erg slechte ervaringen met andere Hunts elco's

De gloeispanning moet je misschien wel enigzins belasten voordat ie precies 6,3v is. 200mV meer of minder maakt ook niet uit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

belast je die gloeistroomaansluiting wel met de nominale stroom voor je meting? Anders ga je idd wat teveel meten.

Ledlover, Kris,

Bedankt voor de response:

1) Filament spanning is blijkbaar conform specs. Van der Heem specificeerde 6.4 V AC, ik meet 6.5 V

2) Ik had te vroeg gejuicht.

Ik haal maar 40 PerCent van de max. gespecificeerde stroom ( 40 mA ipv 150 mA), bij de gestabiliseerde spanningen.
Bij grotere belastingen zakt ook de gestabiliseerde spanning in.

Ik vermoed dat 1 Seleen cel van de hoofdbrugcel defect is ( 4x E250C30O is wel heel karig).

Ook ga ik alle Hunts elko,s vervangen door 100 + 100 uF , 560 v).

Maar eerst checken of de secondaire van de trafo niet (gedeeltelijk) is kortgesloten.

Klusje voor de winter.

3) mbt de radioactieve 85A2, heb ik een thread op DIY audio gevonden. Er werd blijkbaar ook Co60 isotoop gebruikt. Gezien de halfwaarde tijd en de leeftijd van dit apparaat is daar dan niets meer van over.

4) @Tidak Ada,
jij hebt blijkbaar ook deze power supply (gehad).
Als je nog goede raad hebt, hou ik me aanbevolen.

Blind vervangen is niet slim. Dat resulteert regelmatig in 'kapotrepareren'. Altijd éérst meten, dan vervangen. Je kan ze gewoon in de voeding laten zitten, en even met twee krokodillenklemmetjes een mA-meter in serie plaatsen. Als die voeding al een uurtje aangestaan heeft, dan moet binnen minuten de lekstroom al beperkt zijn. Denk aan maximaal 1mA bij 350v. Mijn Hunts elco zit daar volgens mij onder. Heb nu even geen testopstelling paraat...

De seleengelijkrichters hoeven niet geheel defect te zijn, maar er is een kans dat ze een verhoogde interne weerstand hebben.
Ze hebben sowieso een hogere interne weerstand dan siliciumgelijkrichters, iets waar je bij vervanging rekening mee moet houden.
Als het 4 losse seleendiodes zijn, dan kan je over iedere diode even de spanningsval meten als je wat stroom trekt uit de voeding. Die moeten uiteraard identiek zijn.

Echter kan het ook worden veroorzaakt door een versleten EL34, het lijkt immers een serieregelaar te zijn en als die el34 niet meer genoeg emissie heeft, zal je spanning ook inzakken.

Meten, meten, meten! In dit geval dus even die el34's in een meetopstelling plaatsen, of ergens een setje met goeie emissie lenen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 juli 2022 19:19:28 schreef redguuz:
Ledlover, Kris,

Bedankt voor de response:

[....]
4) @Tidak Ada,
jij hebt blijkbaar ook deze power supply (gehad).
Als je nog goede raad hebt, hou ik me aanbevolen.

Ik heb hem nog steeds :)

Controleer de meter. De bereiken kunnen afwijken. De spanningsmeter wordt ingesteld met een Vitrohm® weerstand (R8=30Ω 3W). Dat is nogal link om die in te stellen vanwege de hoge spaning. Probeer die te vervangen door een draadgewonden instelpotmeter van voldoende vermogen (type ontbrom-potmeter).

Wees niet bang voor de activiteit van die 85A2 (argon39 β-straling - halfwaarde 260j!). Een gipsen muur geeft meer en gevaarlijker (α) straling af. Een fikse (zend of glijkrichter)buis, met een meestal thorium gedoteerde gloeidraad, nog meer en die kan ook nog eens Röngenstralen produceren....
Inderdaad is die 85A2 te verglijken met een TL-starter, net zoals veel nixie buizen. Don't worry!

Verder heb ik er geen problemn mee, ondanks dat de trafo er uitziet of het teer heeft gekookt.

Je kunt eventueel de elco's her-formeren (niet reformeren, laat dat aan de zending over O-)), mochten die te veel lekken of een te hoge serieweerstand hebben, of als het rubber er slecht uitziet, vervangen. Anders gewoon laten zitten.

Kijk uit naar een goed paar EL34's als reserve, maar: "beware of 'audiofools'!"

Edit:
Mocht je geen schema's hebben, stuur mij dan een PM (zie profiel). Ik kan je dan mogelijk een pdf sturen.

edit-2: zie waarden van voltmeter instelweerstand

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Dit betekent m.i. dat af fabriek in 1961(toen de netspanning nog 220V ~ was) de primaire wikkelingen (en de verzadiging van de trafo) al redelijk overbelast werden.

Dat weet je zo niet. Vooral de oudere transformator waren vaak beter en zwaarder gebouwd. Dus als de trafo ruim bemeten is hoeft die op 235V of zelf op 240V nog niet in verzadiging te gaan. En als ze het doen gaat dat geleidelijk, er is dan wel al extra stroom door de primaire wikkeling maar geen opwarming van betekenis.

Ik heb de power supply vervolgens op 235 V ~ gezet (lokale netspanning ook 235V ~ op dat moment), maar dan wordt de gloeispanning resp. 6.5V ~, 4.2V ~, 6,5 V~.

Is dit normaal??

Uiteraard is dat normaal een hogere primaire spanning zorgt voor een hogere secundaire spanning heel normaal. As de spanning te hoog is kan je er bv een 230V / 15V trafo gebruiken. De 230V sluit je aan op de netspanning. De verkregen 15V zet je in serie met de primaire wikkeling van de transformator. Over de serie schakeling van de 15V transformator + primaire wikkeling zet je nu 230V net spanning zodanig dat de spanning over de transformator nu ca 15V lager word.

Als jet helemaal mooi wilt doen zoek je een speciale zelf regelende auto transformator die de spanning stabiliseert op ca 220V, kan even niet op de naam komen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 29 juli 2022 23:45:35 schreef benleentje
As de spanning te hoog is kan je er bv een 230V / 15V trafo gebruiken. De 230V sluit je aan op de netspanning. De verkregen 15V zet je in serie met de primaire wikkeling van de transformator. Over de serie schakeling van de 15V transformator + primaire wikkeling zet je nu 230V net spanning zodanig dat de spanning over de transformator nu ca 15V lager word.

Ik vraag me af of dit klopt...

Het lijkt me wel essentiële zaak dat zowel de hoofdtrafo (dus die uit dat Van der Heem apparaat) en de hulptrafo (dat 230 - 15 V ding) vanuit dezelfde fase gevoed worden, en sowieso vermogenstechnisch ook in verhouding liggen.

Maar of het hier beschreven effect van spanningsverlaging op gaat treden, het ligt mij niet voor de hand...

Deze schakeling heb ik al meerdere keren gebruikt. De primaire wikkeling van de hulptrafo mag zowel 220V als 230V zijn. De secundaire wikkeling van de hulptrafo moet de opgenomen stroom van het aangesloten apparaat kunnen leveren. De spanning van de secundaire wikkeling mag zo'n 8 tot 15V zijn. Hangt ook een beetje af van de plaatselijke netspanning.

Piet

Allen Hartelijk Dank voor Adviezen & Suggesties

1) @ Tidak Ada

AA)
De ingebouwde meter (V+ V-, mA) werkt helemaal correct in alle bereiken.
De ingebouwde meter is niet zo precies, meer indicatief, maar dit is niet zo belangrijk want ik gebruik DMM's voor monitoren van stroom/spanning.
Spanningen en stromen komen goed overeen met het ingebouwde instrument).

BB)
Ik heb de twee EL34 's nog niet geprobeerd/vervangen met nieuwe (heb er nog enkele liggen);
De ongewenste spanningsval onder hoge belasting (lage belasting is OK) vindt nl. plaats VOOR de stabilisator.
De regulator werkt tot 30% van de nominale belasting helemaal correct.
Wel zijn de ongereguleerde spanningen op de Bus "UNSTAB" wat aan de lage kant op alle bereiken (dit kan wijzen op de seleengelijkrichters en/of de trafo; zie OOK CC)).

Ik heb bepaald dat de hoge spanningsval onder hoge belasting plaats vindt in het niet geregelde deel dus over de (een van) de seleengelijkrichters en/of de trafo.

CC)
De trafo is niet zo betrouwbaar volgens berichten (brandt nogal eens door).
Deze lijkt goed, maar ik heb de spanningen van de hoogspanningsbwikkeling 0-250-350-500 V~ ) onder maximale gespecificeerde belasting (150 mA stroom afname) nog niet gemeten.

Ook (nog) niet de spanningsval over elk van de seleengelijkrichters (in de Graetz brug) onder hoge belasting. En ook niet met een scoop bekeken.

DD)
Vraag: kan ik gewoon een moderne Si brugcel gebruiken?
Ik heb er hier een, 1000V 35A, dat moet genoeg zijn (en kleiner dan een selenium cel).

DD)
Ben het eens dat je systematisch moet werken en niet zomaar onderdelen moet vervangen.

@ Been van Leentje & Leeuw van Recht.

De genoemde manier van spanningsverlaging wordt ook al door PA3ESY gennoemd,
zie:
https://www.pa3esy.nl/meetinstrumenten/vdheem/pdf/Using%20Electronic%2…

Ik gebruik ofwel een Variac, of ik zet een apparaat op 240V ~ , indien mogelijk.
De van der Heem 8619 kan op 235V~ netspanning gezet worden (was niet gedocumenteerd in de manual), maar is ook door PA3ESY uitgelegd. (er is voorzien door een extra 15V~ primaire wikkeling).

https://www.pa3esy.nl/meetinstrumenten/vdheem/html/vdheem_set.html

Er staat toevallig een zelfregelende 220V ~ trafo op MP, maar de verkoper moet nog testen of hij het (nog) doet.

Iedereen hartelijk dank, maar dit wordt even in de ijskast gezet tot het najaar.
IVM het mooie weer, niet echt de tijd om aan deze voeding te sleutelen.

Goed beredeneerd :)

Je zult een vermogensweerstand in serie moeten zetten met de moderne gelijkrichter. Dit omdat zelfs een nieuwe seleengelijkrichter een flinke spanningsval heeft.
Welke weerstand je precies moet hebben, kan ik niet zeggen. Dat is experimenteren. Ik denk dat je rond de 100 ohm uitkomt, draadgewikkeld. De interne weerstand of de spanningsval van een seleengelijkrichter is helaas nergens echt goed gespecificeerd.
Als je weet welke spanning je op de gelijkrichter moet hebben, is het wat makkelijker experimenteren. Bij radio's met seleengelijkrichter is het meestal gewoon een paar waardes testen tot de anodespanning binnen 15v klopt.

In principe zal de voeding juist omdat ie gestabiliseerd is, ogenschijnlijk normaal werken met een silicium gelijkrichter. Het kan ook helemaal geen kwaad om dat eerst even kort te testen, voordat je een extra weerstand plaatst.
Maar je verstookt meer vermogen in je stabilisatiebuis dan origineel.

Je zou kunnen kijken aan de hand van de datasheet, of ondanks de wat hogere spanning de anodedissipatie van je stabilisatiebuis (de el34 dus) binnen de aangegeven grenzen valt. Ook even naar de spanning op de elco's kijken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 30 juli 2022 02:08:06 schreef Leeuw van Recht:
[...]Ik vraag me af of dit klopt...

Het lijkt me wel essentiële zaak dat zowel de hoofdtrafo (dus die uit dat Van der Heem apparaat) en de hulptrafo (dat 230 - 15 V ding) vanuit dezelfde fase gevoed worden, en sowieso vermogenstechnisch ook in verhouding liggen.

Maar of het hier beschreven effect van spanningsverlaging op gaat treden, het ligt mij niet voor de hand...

Dit is een gangbare methode en wordt ook wel een buckschakeling genoemd, niet te verwarren met een buck converter. De trafo's dienen vermogenstechnisch in verhouding te zijn, maar dat verdient wel toelichting. Stel de hoofdtrafo heeft een primair vermogen van 220VA op 220V, dan dient de hulptrafo secundair tenminste 1A te kunnen leveren bij de gewenste buckspanning. Hij hoeft dus alleen het verschilvermogen te leveren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik kan die trafo nu niet zien, maar je zou ook nog kunnen overwegen om buitenop het wikkelpakket een extra 10V wikkeling te leggen en die dan in serie met de originele 220V wikkeling te zetten. Moet er natuurlijk voldoende ruimte tussen spoel en wikkelpaket zitten om er geïsoleerd draad tussen te leggen (let op wikkelrichting/fase!).
De originele zekering aan de netzijde is 2A. Dus de draaddikte moet voldonde zijn om die 2A aan te kunnen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi Tidak Ada,

Bedankt voor deze suggestie om een extra 10V primaire wikkeling te maken, om de power supply geschikt te maken voor de huidige hogere netspanning.

Zoals PA3 al heeft laten zien, is er al een 15V primaire wikkeling, die heel eenvoudig in serie met de 220V primaire gezet kan worden door een bruggetje op het pertinax voltageselectie plaatje om te zetten.
Mijn Power supply staat nu op 235V netspanning.

Vreemd genoeg stond dit NIET in de service manual van Van der Heem vermeld.

Tidak Ada

Golden Member

Klopt, ik ben het ook niet tegen gekomen.
Is het W12 in het schema, die dan in serie gezet moet worden met W11?
Dat is natuurlijk veel gemakkelijker dan een extra wikkling aan te brengen.

Het zou indertijd ook interessant geweest zijn voor export naar de UK. Misschien stond het wel in de Engelse manual, als de bestond.
Die voeding was, dacht ik, uiteindelijk voor defensie ontworpen....

Bij mij is de spanning nu 226 V. Dat is ~2,7% te hoog (of 1,7% te laag), ruim binnen de grenzen....

Voor mij is het pure nostalgie. Ik woonde pal tegenover die fabrieken heb nog megmaakt dat de neonletters vd Heem werden vervangen door Philips ! ;)
Ook zat zijn dochter bij mij in de klas.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi Tidak Ada,

Volg deze link van PA3ESY

https://www.pa3esy.nl/meetinstrumenten/vdheem/html/vdheem_set.html

(duidelijk schema van de 235V Netspanning Conversie voor de van der Heem 8619 plus foto's van het Pertinax Netvoltage selectie plaatje).

PS
kun jij svp bevestigen of jouw Power Supply de spec's in de manual:

150mA @ 350V gestabiliseerd, nog haalt?

Interessant/leuk om te horen, dat je "naast" de gebouwen van van der Heem in Den Haag Hebt gewoond.

De architectuur lijkt erg op het PHILIPS STRIJP complex in Eindhoven
Ik woonde ooit een steenworp afstand van de PHILIPS Lichttoren!

Groeten,

Mart

Tidak Ada

Golden Member

Hoi redguuz,

Interessant informatie !! een een mooie site

Ik heb er een pdf van gmaakt (zie hierondern)

Ik heb geen problemen met de belasting van de gestabiliseerde spanning ondervonden, maar ik heb er ook nog nooit het volle vermogen uit getapt.

De voeding wordt voornamlijk voor experimenten met nixies en dekatrons gebruikt.
Voor spanningn boven 500V heb ik een hele mooie voeding, die 25 mA levert tussen 500 V en 3,5 kV

PA3ESY__ Stabilized Power Supply Type 8619.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hi Tidak Ada,

Bedankt voor de PDF van de site van PA3ESY.

Ik heb vandaag ook met PA3ESY zelf gesproken;
Hij heeft bevestigd dat de 3 Gestabiliseerde positieve voeding bereiken (V+) tot de volle belasting (150 mA) constant moeten blijven als het apparaat OK is.

Dus nog uitzoeken, wat er versleten is in mijn apparaat (hopelijk niet de trafo, maar enkel de seleengelijkrichters).
Misschien is het ook beter om de Elko's toch te vervangen.

Bedankt & groeten,

Mart

Tidak Ada

Golden Member

Elco's veroorzaken eerder rimpel dan spanningsverlaging, tenzij ze 'zo lek als de Lek' zijn :+

Je zou ze los kunnen halen en lek meten met een Ohm meter, maar wel eerst ontladen met en bleeder-weerstand totdat er echt geen spanning meer opstaat.

Her-formeren zou ook nog kunnen. Laat ze gewoon op het chassis zitten en haal alleen de bedrading los. Mooiste is met een hoogspannings stroombron. Ik heb daarvoor een 1kV fotomultipliervoeding voorgbruikt. Die geeft maximaal 10 mA met een werstand in srie en is dus redelijk veilig.

Denk ook eens aan die EF86 en meet de reglspanning, die naar de EL34's gaat.

Mijn voeding kan ik voorlopig niet openen: Té diep ingebouwd en mijn werktafel moet eerst geruimd worden. Voorlopig andere dingen te doen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In de jaren 90 heb ik bij Signaal Special Products gewerkt. Er werd toen voornamelijk vermogens elektronica ontwikkeld. Het was toen het restant van van der Heem. Bij de receptie stond nog zo'n buizenvoeding. En in de voortuin het beeld "hoger zij uw vlucht", dat in de jaren 50 aan de maanweg stond.
De vestiging is later verzelfstandigd, en bestaat nog steeds: BROOKX. Zie de website voor de geschiedenis: https://brookx.nl/#!/about-us
Hier nog een foto van het beeld (locatie Zoetermeer).

Tidak Ada

Golden Member

Was dat beeld niet van Marian Gobius? Of was het nu Albert Termote?
Ik weet dat Termote iets had gemaakt voor R.S. Stokvis (denk aan het merk Erres)
Beiden waren gekende beeldhouwers in het dorp Voorburg.

Hier het optrekje waar v.d. Heem woonde.
Marian Gobius woonde er vlakbij en ik ook, maar in een andere straat (en een véél kleiner huis).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Goedeavond Tidak Ada:

1951 BEDRIJF 25 JAAR

In 1951 werken er in het bedrijf 2.000 mensen.
De fabrieken aan de Maanweg worden uitgebreid.
Symbool van de snelle groei na de oorlog zou het in 1951 voor de fabriek geplaatste, standbeeld "hoger zij uw vlucht" van de Voorburgse beeldhouwer Albert Termote (1878-1978) worden.

ref.: https://www.vanderheem.com/oud/corporate.html