EL84/86 AM zender insturing

Ik heb het meer op Heising modulatie.
Gewoon een AF buis welke parallel met de eindtrap staat en een flinke smoorspoel tussen de voeding en de zender.

Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog

Golden Member

Hi Martin V,

Het hangt er helemaal vanaf wat je ter beschikking hebt, Heising verlangt een dikkere voeding en een hele dikke smoorspoel.
Niet iedereen heeft dat in zijn voorraad liggen.

Als je het wel hebt, dan moduleert dat beter en met meer vermogen dan de Clamp-Tube.
Beide hebben hun voor en nadelen, de gebruiker zal zelf moeten beslissen wat voor hem of haar werkbaar is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het verbaasde me dat TS 100% mod.diepte kan halen met alleen schermrooster.
Meestal is dat 70/80% als je heel goed je best doet.
Desalniettemin kan het een mooie kwaliteit opleveren.
Ik gebruik meestal een soort van carrier controlled systeem.
Bevalt erg goed.
Of remrooster modulatie maar dat kan alleen met bepaalde buizen.

Op 31 juli 2022 15:57:08 schreef saturnus:
Het verbaasde me dat TS 100% mod.diepte kan halen met alleen schermrooster.
Meestal is dat 70/80% als je heel goed je best doet.
Desalniettemin kan het een mooie kwaliteit opleveren.
Ik gebruik meestal een soort van carrier controlled systeem.
Bevalt erg goed.
Of remrooster modulatie maar dat kan alleen met bepaalde buizen.

Ik weet niet waar ik me versproken heb, maar op het schema is duidelijk een anode/schermrooster modulatie te zien. 150% pos en (zo goed als) 100% negatief is haalbaar.

Even de bril opgezet en nu zie ik inderdaad dat de anode er ook aan zit.

Toch nog rare dingen gaande. Proben op de gate van de EL86 geeft een vermogensverlies van enkele watts. Toch nog klasse C en 100% moduleerbaar. Iets is dus nog niet goed. Iemand zo iets al eens meegemaakt?

Je voegt een belasting toe aan je stuurtrap, de probe staat namelijk parallel met het stuurrooster van je EL86 eindbuis. De belasting 'rechts' van je koppelcondensator (470 pF) verandert daardoor. Het stuurvermogen verdeelt zich tussen het stuurrooster van de EL86 en je probe.

Is het verschil kleiner als je de probe op 1:10 zet?

Op 5 augustus 2022 16:50:53 schreef Boet:
Je voegt een belasting toe aan je stuurtrap, de probe staat namelijk parallel met het stuurrooster van je EL86 eindbuis. De belasting 'rechts' van je koppelcondensator (470 pF) verandert daardoor. Het stuurvermogen verdeelt zich tussen het stuurrooster van de EL86 en je probe.

Is het verschil kleiner als je de probe op 1:10 zet?

Dat snap ik. Gebruik alleen 1:10 probe, 10M // 11pf. Maar dat ik dan 100% kan blijven moduleren? Verschil is enkele watts met gemak. Zal kijken of ik de koppelcondensator iets kan vergroten.

De zender loopt natuurlijk wel op 10MHz, al is dat niet een ontwerpeis. Zal proberen of dit probleem zich minder optreedt wanneer ik er een VFO van maak voor bv 75/49/41m.

Nee dat maakt niets uit, bespaar je de moeite.
Het is zo als Boet beschrijft, je stuurspanning wordt verdeelt over twee belastingen dat is het rooster van de EL84 en je scoop probe.

Telefunken Sender Systeme Berlin