Zonnepanelen op omvormer "Hypothetisch"

Hallo allen,

Ik had zo een brainfart over zonnepanelen.

Alles is hypothetisch en ik heb nog niets geprobeerd of dergelijke.
Ik heb een zonnepaneel systeem welke aangesloten moet worden op het net om te gaan leveren, stel nou ik zou in plaats van het net een accu nemen en d.m.v. een omvormer daar 230v van maak en daarachter gekoppeld een frequentieregelaar welke van een enkele fase, drie fasen van maakt. Dan zou de omvormer van de panelen gaan leveren. Theoretisch zou dit kloppen echter vraag ik mij af hoe de hardware hierop gaat reageren.

Ik denk dat ik hiermee een knuppel het hoenderhok in gooi, al is dat zeker niet mijn intentie. Ik wil gewoon wat eenvoudig opsteken als niet volwaardige elektro onderlegd persoon.

Make it idiot proof, and somebody makes a better idiot.
benleentje

Golden Member

Volgens mij klopt dat gewoon. Een net gekoppelde inverter wil een netspanning en frequentie zien die in de goede range zit. Dus enkel een 230V spanning vanaf een omvormer zou genoeg moeten zijn.

Alleen bij die frequentie regelaar gaat het een beetje fout die maakt geen 3 fasen net maar enkel een klein motor net dus fasen moet gelijk belast worden.
Ook levert de Regelaar enkel het gevraagde vermogen aan de motor en is dus niet instaat om extra vermogen op te nemen simpel omdat de zonnepanelen dat ter beschikking hebben.

Dus wat nog mist is een stevige acculader die in staat is om het volle vermogen van de panelen in de accu te stoppen en uiteraard moeten daar de accu's ook groot genoeg voor zijn, of een andere grote verbruiken die het vermogen kan opnemen. Want anders zal de zonnepaneel inverter de spanning steeds hoger moeten maken om zo het vermogen kwijt te kunnen maar als dat niet lukt zal het bij 253VV afschakelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 31 juli 2022 19:32:08 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Je kunt sommige frequentieregelaars ook aan het net koppelen met de motoraansluitingen. Kost wel een paar extra spoelen en beveiligingen, maar onmogelijk is het niet.
Niet iets voor de hobby trouwens.

benleentje

Golden Member

Op 31 juli 2022 19:33:04 schreef GJ_:
Je kunt sommige frequentieregelaars ook aan het net koppelen met de motoraansluitingen. Kost wel een paar extra spoelen en beveiligingen, maar onmogelijk is het niet.
Niet iets voor de hobby trouwens.

GJ ik snap even niet wat je bedoelt en welke kant de energie dan opgaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De solar omvormer zal vermogen gaan leveren, en dat doet ie door de spanning ietsje hoger te maken dan de netspanning. Op die manier loopt de stroom het net in. Wet van Ohm geldt hier ook: het spanningsverschil staat over de impedantie vh net, en daardoor loopt stroom. De spanning vd accu-inverter is niet zo "hard", ofwel, de impedantie is relatief hoog. Daardoor zal de spanning vd solar inverter snel hoog oplopen, tot die 253V bereikt en afslaat. Einde oefening.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Benleentje, van DC naar de motorzijde. Die motorzijde zit alleen aan het net, zonder motor dus.
Wel een erg versimpelde voorstelling, dus niet voor de hobby.

High met Henk

Special Member

Koop gewoon een hybride omvormer:
Daar kun je ook DC op voeden...

Weet niet of die ook permanent het net moeten zien.

Er staat volgens mij ook bij off grid..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 31 juli 2022 21:37:59 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Gewoon kopen is hypothetisch ver voorbij hoor ;-)

Dank allen voor de antwoorden!

Ik had dit idee zo tijdens een bakkie in de werkplaats en zag een oude 12v~230v omvormer liggen en zodoende dus. Ik heb een eenvoudige 10Kw omvormer die net gekoppeld is, ik ben wel bezig met een accu systeem en off-grid inverter. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat ik in Duitsland woon (grens geval) Hier is er geen saldering zoals in Nederland en ook daar zal het verdwijnen. Ik betaal voor 1Kw 36ct en voor een Kw die ik teruglever krijg ik 6ct.

Nogmaals dank :-)

Make it idiot proof, and somebody makes a better idiot.

Met een multiplus kan dat

Die kan bidirectioneel voeden. Dus een achterliggende PV omvormer kan terugleveren via de MP naar het accupakket.

Maar in zo'n geval is een een omvormer met MPPT zoals een Growatt SPF5000 oid misschien makkelijker. Je hebt alleen kans dat je de strings dan moet herzien ivm andere stringspanningen.