Korg Poly61 synth. Wellicht probleem met MB3761 IC?

Onlangs heb ik een Korg Poly61 synthesizer gekocht.

Nu functioneert de synthesizer maar deels, hij produceert wel de standaardgeluiden, maar de 'parameter'-functie werkt niet. Hiermee kun je nieuwe geluiden maken. Als ik op de parameterknop druk, gaat het rode lampje niet branden en kan ik de parameters zelf niet wijzigen.

Ik heb de printplaat al gecontroleerd, deze is niet beschadigd door een lekkende geheugen batterij (wat nogal eens voorkomt). Ik kan ook geen onderbroken printsporen vinden.

Ik heb echter gemerkt dat IC37 - een MB3761 Voltage Detector - er erg slecht uitziet (zie foto's) bijna alsof het IC verbrand is.

Kunnen jullie me hiermee helpen?
- Klopt het dat de IC in slechte staat lijkt te zijn?
- Hoe kan ik dit IC testen met een simpele fluke multimeter?

Misschien is de parameter knop zelf wel niet goed, al gemeten?

Dat ic daar zie ik helemaal niks aan, gewoon wat stof.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Het ic heeft waarschijnlijk verzilverde pootjes, vandaar de zwarte aanslag (ziet er verder inderdaad goed uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik denk dat hij de (gesulfatiseerde?) pootjes bedoelt.
In hoeverre dit een probleem is, geen idee.
Als enkel het zichtbare deel van de pootjes zwart geworden is zal dit waarschijnlijk wel meevallen vermoed ik.

@TS: heeft u de service-manual al ingekeken?
De procedure om alles af te stellen staat er in, u zal wel een oscilloscoop nodig hebben voor sommige dingen maar voor andere volstaat een multimeter om spanningen te controleren. (ik heb hem niet compleet gelezen dus kan niet met zekerheid zeggen of de spanningen rond dit specifiek IC gemeten worden)

Op archive.org staat een relatief duidelijke kopie:
https://archive.org/details/Korg_Poly61_Service_Manual_Hi-Res/page/n15…

De meeste kopieen die op internet te vinden zijn, zijn moeilijker leesbaar.

Even een wattenstokje met IPA erop en dat ic is brandschoon.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Batterij al gecontroleerd? Een (bijna) lege batterij geeft ook nogal eens vreemde effecten

Op 31 juli 2022 20:59:52 schreef opruiming:
Ik denk dat hij de (gesulfatiseerde?) pootjes bedoelt.
In hoeverre dit een probleem is, geen idee.
Als enkel het zichtbare deel van de pootjes zwart geworden is zal dit waarschijnlijk wel meevallen vermoed ik.

@TS: heeft u de service-manual al ingekeken?
De procedure om alles af te stellen staat er in, u zal wel een oscilloscoop nodig hebben voor sommige dingen maar voor andere volstaat een multimeter om spanningen te controleren. (ik heb hem niet compleet gelezen dus kan niet met zekerheid zeggen of de spanningen rond dit specifiek IC gemeten worden)

Op archive.org staat een relatief duidelijke kopie:
https://archive.org/details/Korg_Poly61_Service_Manual_Hi-Res/page/n15…

De meeste kopieen die op internet te vinden zijn, zijn moeilijker leesbaar.

Wow, bedankt! Hier had ik niet aan gedacht. Daar kom ik vast verder mee.

Op 31 juli 2022 21:06:31 schreef John1963:
Batterij al gecontroleerd? Een (bijna) lege batterij geeft ook nogal eens vreemde effecten

Zal ik zeker even doen, maar wat ik lees over dit soort problemen bij de Korg ligt het meestal niet aan de batterij.

Op 31 juli 2022 20:48:35 schreef CrossFireX:
Misschien is de parameter knop zelf wel niet goed, al gemeten?

Dat ic daar zie ik helemaal niks aan, gewoon wat stof.

Knop zelf functioneert gewoon goed. En als ik de synt aanzet ligt de led ook kort op, dus daar zit het probleem niet. Verder de hele keten doorgemeten en het signaal loop van het knopje netjes door het moederboard.

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik maak er uit op dat het niet heel simpel is om met een multimeter het IC te testen. Ik ga in ieder geval met de service manual aan de slag.

Arco

Special Member

Beginnen met vervangen van onderdelen die je er niet mooi uit vindt zien is vaak geen goede leidraad voor reparaties... :)
(of er moet iets ontploft/uitgebrand zijn, dan is het duidelijk)

Gewoon beginnen met de spanningen te meten.
Verder inderdaad schakelaars controleren (als ze vuil zijn is een keer of 10 heen en weer draaien genoeg om ze weer (even) werkend te krijgen)

Uitgedroogde (vooral kleinere) elco's is ook een goede mogelijkheid.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 1 augustus 2022 10:58:47 schreef Sieds:
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik maak er uit op dat het niet heel simpel is om met een multimeter het IC te testen. Ik ga in ieder geval met de service manual aan de slag.

De kans is ook heel klein (nihil) dat deze defect is.
Gezien zijn positie vermoed ik dat deze verantwoordelijk is voor de power on reset van de CPU. En als die niet tikt zou er veel meer niet werken.

De backup batt is inderdaad een goede kandidaat om eens mee te beginnen.

-edit-

Ja, de 3761 doet power on reset:

Bedankt Sine.

Dan laat ik deze met rust.

Wat betreft die batterij - of eigenlijk accu natuurlijk - hoe kan ik die het best testen? Ik neem aan de synth een tijdje aan laten staan, dan uitzetten en kijken of en hoe lang de accu de spanning vasthoudt?

Arco

Special Member

Zou na laden ongeveer 3.6 volt moeten zijn (ik zou hem een dagje laten laden. Dan uitzetten en meten)
Als de cel nog nooit vervangen is, dan is de kans groot dat 'ie 'dood' is na 40 jaar. (ook goed kijken of er geen vervelende stoffen uit de batterij sijpelen... ;) )

Er hoort een 3.6v/170mA in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

En wellicht is het verstandig een eventuele nieuwe niet direct op de print te monteren maar met een paar stukjes draad. Zodat bij een lek niet de hele print naar de vaantjes gaat.

Op 1 augustus 2022 13:43:55 schreef Arco:
Zou na laden ongeveer 3.6 volt moeten zijn (ik zou hem een dagje laten laden. Dan uitzetten en meten)
Als de cel nog nooit vervangen is, dan is de kans groot dat 'ie 'dood' is na 40 jaar. (ook goed kijken of er geen vervelende stoffen uit de batterij sijpelen... ;) )

Er hoort een 3.6v/170mA in...

[bijlage]

Bedankt! Ik ga het testen en wellicht slim om deze sowieso te vervangen. Het is niet meer de originele trouwens. Die heeft blijkbaar nooit gelekt want de printplaat is helemaal netjes.

Op 1 augustus 2022 14:27:28 schreef Sine:
En wellicht is het verstandig een eventuele nieuwe niet direct op de print te monteren maar met een paar stukjes draad. Zodat bij een lek niet de hele print naar de vaantjes gaat.

Goeie tip!

Arco

Special Member

Ik gebruik vaak een 3xAAA houder met 3x NiMH erin, die is makkelijk ergens vast te plakken...
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/batterijhouders-en-clips/aaa/…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2022 15:56:49 schreef Arco:
Ik gebruik vaak een 3xAAA houder met 3x NiMH erin, die is makkelijk ergens vast te plakken...
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/batterijhouders-en-clips/aaa/…

Inclusief linkje! :-) _/-\o_